Klappertandend kamperen

16-05-2012 14:13 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jippie

Morgen gaan we (man, ik, zoons van 7, 5 en bijna 1) voor het eerst sinds lange tijd weer eens kamperen. Nieuwe tent, camping op tien kilometer afstand en de hele schoonfamilie gaat mee.

Ik heb er echt wel zin, de fleecetruien, winterjassen etc liggen klaar. Ik maak me alleen wel zorgen over de nacht. Hoe gaan we het in vredesnaam warm krijgen als het 's nachts 5 graden is en overdag 13 graden?

Tips zijn welkom.
Bedankt voor jullie -soms grappige- reacties!

Die van Elninjoo had ik natuurlijk verwacht.

Waarom we het doen: (mijn hemel, ik ga er nog op in ook!) Mijn man heeft vier zussen, ze hebben allemaal kinderen, sommigen wonen verder weg. Voor de gezelligheid, dus. We houden allemaal van kamperen. 1 stel gaat met caravan, wij gaan in een tentje.

Joggingpakken ipv pyama's had ik al bedacht.Warm water in de frisfles ook. Zou het schelen om de dekens/slaapzakken tot aan het slapen in de auto (in de zon) te laten liggen, zodat ze niet zo klam worden?

De jongste ligt normaal in zo'n Deryan tentje, maar ik denk dat het warmer is om hem in een gewoon campingbed met zijn eigen matras te leggen. Klopt dit? Dan een maillot, romper lange mouw, dikke pyama, dikke slaapzak, deken, evt nog een deken... moet goedkomen denk ik.

Voor het buitenspelen (hij kruipt) heb ik maillots, spijkerbroeken, winterjas en eventueel zelfs een oud ski-pak. Lijkt me prima te doen.

Tegen man aanliggen: komt goed. Ik maak me om mezelf ook niet zoveel zorgen, t gaat mij meer om de kids. Ik leg ze in elk geval maar in 1 slaaptent, in plaats van apart en neem niet alleen de slaapzakken, maar ook de dekbedden mee. Zal morgenochtend ook nog even kijken voor isolerend materiaal, we moeten toch nog naar de campingzaak voor tenttapijt.
Kruiken mee, wel zorgen dat je veilige kruiken hebt of dat je er niet te warm water in doet!!!

Iedereen een muts op de kop en sokken aan de voetjes. Wat wel eens wil helpen is om de kleren die je net hebt uitgetrokken als je naar bed gaat (en die dus nog warm zijn) onderin de slaapzak te proppen. Verder toch dicht tegen elkaar aankruipen. En zorgen dat je niet door en door koud wordt voordat je wilt slapen, want dat lukt dan niet meer.

Van het warm worden van kleine kindjes heb ik niet zoveel verstand, maar ik zou denken dat het belangrijkst is om hem niet te veel te laten afkoelen voordat hij in bed gaat en om te zorgen dat zijn bed goed warm is. Je kunt het eventueel van tevoren warm maken met een kruik die je eruit haalt als hij naar bed gaat en zorgen dat de slaapspullen goed zijn. Een muts en thermokleding doen wonderen.
quote:Sssenta schreef op 16 mei 2012 @ 15:00:

[...]

10 km verderop een andere omgeving? Euh....Tuurlijk. Je kan in de grote stad wonen en een groot bos op tien kilometer afstand hebben. Is dan toch een hele andere omgeving.
geen luchtbedden maar self inflating matjes.. die zijn sowieso warmer.. Goede slaapzakken en leg bijv. een kruik in je bed om de ergste koud eruit te halen.

WIj kamperen al jaren vanaf april tot en met oktober.. inclusief sneeuw en vriezen.. geen nacht koud gehad.. Maar alles valt of staat met de goede uitrusting. (wij kamperen overigens in een tent)
Oh, wat een marteling

Ik denk altijd dat de wereld verdeeld is in kampeerders en camping-haters.
Computer says nooooo
Wij kamperen ieder jaar met hemelvaart, ook toen de kinderen onder 1 jaar waren (ook een familieding). Zorg in ieder geval voor isolatie onder de luchtbedden en lekker veel dekens. De kinderen legden we, toen ze er nog op pasten, op een schapevachtje. Lekkere slaapzak en extra deken en dan was het geen probleem hoor. Ondanks dat we vaker geen dan wel mooi weer hebben kojken we altijd het hele jaar uit naar deze dagen. Heel veel plezier dus, en als de nachten echt een probleem zijn lekker thuis gaan slapen en de volgende ochtend weer daar heen rijden :-)
Dat ligt toch helemaal niet lekker voor die kleine kinderen? Helemaal als mummies ingepakt in vier lagen kleding om lekker in de frisse lucht in een tent te slapen? Leuk voor jullie, maar of je die kleine kinderen er nou een plezier mee doet?
Wat ook helpt is om je slaapzak losjes opgerold te laten liggen, in plaats van dat je hem uitrolt, tot je hem gebruikt. Anders heb je 1 groot oppervlak en dat wordt eerder koud, door hem als knoedeltje te laten (niet te straks) hou je hem iets warmer. Het scheelt niet veel, maar het scheelt zeker.

Verder: weten wat je zwaktepunt is in kou. Bij mij is dat voeten: als die koud zijn, krijg ik het helemaal koud en word ik voor een meter warm. Bij anderen is dat het hoofd of zijn het de handen... Zorgen dat je die warm houdt. Ik hou altijd tot 2 seconden voordat ik ga slapen mijn wandelschoenen aan met thermosokken erin, die zijn heel warm.

En, als je toch koud geworden bent: eerst actief doen voordat je gaat slapen. Niet tot je helemaal bezweet bent natuurlijk, maar een beetje hupsen en rennen en springen is zeker met je kinderen prima te doen en dat scheelt echt.
Brrrrr....waar mensen zin in hebben! Ik houd helemaal niet van kamperen en zeker niet met deze koude. Wat is er nu zo leuk aan???
Oh wat heerlijk, kamperen.

Grootste warmteverlies als je op een luchtbed slaapt is via de grond. Je luchtbed moet je dus goed isoleren. Die aluminiumdekentjes zijn daarvoor prima. En op het luchtbed idd een slaapzak.

Baby zou ik idd in campingbedje doen. Het tentje staat te dicht op de grond.

En kamperen is voor kleine kinderen echt genieten. Lekker de hele dag buitenspelen. Die krijgen het echt niet koud.

Skipakje zou je nog met een spray kunnen impregneren zodat het vocht van de grond/gras het niet meteen heel nat maakt.
quote:jur606 schreef op 16 mei 2012 @ 14:46:

pfff reacties van mensen die nooit gekampeerd hebben.

lekker genieten en gewoon dik goed dekbad en dikke winter pijama werkt goed hoor (bij de meeste kinderen)

en wat is wordt het voor de kleinste (campingbedje, luchtbed caravan tent e.d.?)

Is wel makkelijk om te weten

en camperen is gewoong eniten van sochtends vroeg tot savonds laat lekke rinnd ebuitenlucht snachts ook nog

dit jaar zitten wij op +/- 900mete rin de alpen snachts kan het dan ook onder de 10C duiken kinderen (dan 5 en 7 nooit horen klagen in al die jaren.Hoe weet jij nou of de negatieve reacties komen van mensen die nooit gekampeerd hebben? Wat een onzinnige aanname. Ik heb zelf veel ervaring met kamperen en ik kan je melden dat ik het vreselijk vind, niks genieten.
quote:summer73 schreef op 16 mei 2012 @ 15:06:

Oh, wat een marteling

Ik denk altijd dat de wereld verdeeld is in kampeerders en camping-haters.Ik ben altijd erg enthousiast als mensen zeggen dat ze gaan kamperen, maar je krijgt mij nog niet onder bedreiging een tent in.
Ach. Is hartstikke leuk man! Beetje klooien en als een idioot in je slaapzak liggen. Meen het serieus hoor, dat hoort gewoon een beetje bij kamperen.
Wij gaan ook straks op pad, man is nog even aan het tanken. Extra fleece-slaapzak in je gewone slaapzak is een hele goede, dat geeft echt lekker warmte.

Voor die kleinste van jullie weet ik het niet, heb je zo'n combi-sleeperslaapzak? Die zijn wel lekker warm, met een joggingpak eronder of zo. En evt. een kruik bij hem in bed. Ligt hij in een campingbedje van de grond af, dat scheelt ook een hoop, op de grond is het echt een stuk kouder. Extra laagje fleece onder hem leggen, is ook warm en zacht.

Het schijnt best wel goed weer te worden hoor, en de vanaf vrijdag worden de nachten ook weer wat warmer, maar vanavond en morgenavond wordt het nog wel even echt afzien, vrees ik. Voor ons is het een goede 'opwarmer' voor de zomervakantie in Noorwegen, haha, kijken of alles regen/wind/koubestendig genoeg is.
..
quote:elninjoo schreef op 16 mei 2012 @ 14:40:

Op 10 km afstand? Ik zou gewoon naar huis gaan! Je gaat toch niet liggen verkleumen onder 'n lapje zeil terwijl je op 'n paar minuten afstand 'n fatsoenlijk bed hebt staan in 'n warm huis? Eensch!
met z`n allen lekker warm douchen voordat je je slaapzak induikt.
Hmm lekker kramperen

Als je het goed voorbereid is er niets mis mee.

Heerlijk en geniet er lekker van.
Kamperen is leuk.

Gelukkig wordt het wel wat warmer dan 13 graden overdag, zag net tussen de 18 en 22 graden voorbij komen. Regen is heel wat vervelender dan een beetje kou: nat spul droogt niet.

In de zomer heb je soms in Nederland ook zulke temperaturen. Zorgen dat je in ieder geval niet geheel koud je bed in gaat, en genoeg dekens en warme truien, vesten en sokken meenemen.

Je kleintje van bijna 1 kun je ook prima opwarmen met jouw lichaamswarmte.

Edit; ook al ben je maar 10 km van huis, het is toch heeeel anders dan daadwerkelijk thuis zijn.

Veel plezier!
Als ik tien kilometer verderop ga kamperen sta ik bij een tante in de tuin maar goed, ik woon dan ook in Rotterdam. Als je op een luchtbed slaapt dat op een grondzeil staat is het al iets minder koud. Ik heb nachttemperaturen van min 10 meegemaakt, sokken aantrekken, in een goede slaapzak overleef je zelfs noordpooltemperaturen.
verba volant, scripta manent.
Ik ben echt een koukleum als ik op een luchtbed moet slapen. Wij nemen mee: extra grondzeil voor onder de hele slaapkabine, aluminium matjes onder het luchtbed, verhuisdeken op het luchtbed, slaapzakken aan elkaar ritsen en tegen mekaar aan kruipen, plaid over de slaapzakken, en dikke kleren en sokken aan. Maarrrr... ik heb er wel zin in!!!
quote:snoezzz schreef op 16 mei 2012 @ 15:10:

Dat ligt toch helemaal niet lekker voor die kleine kinderen? Helemaal als mummies ingepakt in vier lagen kleding om lekker in de frisse lucht in een tent te slapen? Leuk voor jullie, maar of je die kleine kinderen er nou een plezier mee doet?Inderdaad, het is gewoon zielig. Bij oudere kinderen die er zelf om vragen nog tot daarentoe. Maar zo'n kleine baby...die doe je er echt geen plezier mee, die ligt natuurlijk gewoon het liefste in z'n eigen warme comfortabele bedje!
Lekker een joggingbroek 's nachts aan trekken, met een t shirt met lange mouwen.
Dat deden wij ook vroeger 10 km van huis af kamperen, pa kon dan gewoon werken, en de kinderen en ma bleven op de camping.
Die kinderen smelten echt niet.
quote:redband schreef op 16 mei 2012 @ 16:02:

Dat deden wij ook vroeger 10 km van huis af kamperen, pa kon dan gewoon werken, en de kinderen en ma bleven op de camping.Ja, dit deden wij ook inderdaad! En we zijn ook niet gesmolten zoals jij ook al zegt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven