Geld & Recht alle pijlers

Huur van sociale huurwoning hoger dan toeslaggrens?

17-05-2012 15:27 69 berichten
Over een klein jaar ga ik verhuizen naar een appartement dat nu nog in aanbouw is. Helemaal nieuw, hartstikke mooi, maar dus ook aan de hoge kant wat de huurprijs betreft.

De appartementen worden verhuurd als zijnde sociale huurwoningen; via de woningbouwvereniging dus. De kale huur bedraagt 633 euro. Ik heb een brief gekregen waarin staat dat de servicekosten 50 euro per maand gaat worden. Nu wilde ik net op toeslagen.nl mijn huurtoeslag berekenen, maar ik kreeg de melding dat ik hier niet voor in aanmerking kom, omdat de kale huur inclusief servicekosten hoger liggen dan 664 euro. En wanneer je dus over die 664 euro gaat, heb je geen recht op huurtoeslag meer.

Ik begrijp dit niet. Sociale verhuur = toch altijd onder of tot de inkomensgrens? Dus - mits je niet teveel verdient - altijd recht op huurtoeslag? De woningbouwvereniging mag toch nooit sociale huurwoningen verhuren tegen een prijs hoger dan die toeslaggrens?

Maandag is het kantoor pas geopend, vandaar dat ik de vraag hier stel. Als het zo is dat ik echt geen huurtoeslag krijg, gaat het hele feest niet door voor mij. Hopelijk kan iemand hier voor opheldering zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Zou het zo kunnen zijn dat ze de kale huur nemen om te kijken of je uberhaupt recht hebt op huurtoeslag. En dat ze vervolgens wel de servicekosten willen weten om te bepalen HOEVEEL toeslag ze toekennen???
quote:vogelkip schreef op 17 mei 2012 @ 16:33:

Ten tweede, hoe kom je aan dat bedrag van 30.000 euro? Volgens mij weet je niet waar je het over hebt? Tot een bedrag van rond de 22.000 euro kun je huurtoeslag krijgen mits de woning onder de huurtoeslaggrens zit. En in aanmerking voor een sociale huurwoning kom je tot een salaris van rond de 34.000 euro.

Ik haalde het e.e.a. door elkaar. Excuses. Dit zijn de correcte gegevens:

Om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning mag je inkomen niet hoger zijn dan ¤ 34.085.

Gezinnen met minimaal 1 volwassene en 1 kind jonger dan 18 jaar mogen een inkomen van maximaal ¤ 38.532 hebben.

Om in aanmerking te komen voor huurtoeslag gelden de volgende regels:

Leeftijd - Maximaal inkomen per jaar

Jonger dan 18 jaar en alleenwonend ¤ 22.025

Jonger dan 18 jaar en samenwonend ¤ 29.900

Tussen 18 en 22 jaar alleenwonend ¤ 22.025

Tussen 18 en 22 jaar, samen wonend met kind ¤ 29.900

Tussen 23 en 64 jaar, alleen wonend ¤ 22.025

Tussen 23 en 64 jaar, samenwonend ¤ 29.900

65 jaar of ouder alleenwonend ¤ 20.675

65 jaar of ouder samenwonend ¤ 28.225
Maar waar staat deze woning? Want als het in de nieuwe regeling valt, kan er zomaar 15 punten bij komen door ligging .of door stad.
Als de huren stijgen met een bepaald percentage, stijgt de grens voor sociale huurwoningen met hetzelfde percentage! Dus als het nu een huurwoning is, dan blijft het dat ook altijd.

Je kan dus niet in een keer door huurverhoging boven die grens uitkomen, daar hoef je je niet druk om te maken.
quote:ioni schreef op 17 mei 2012 @ 16:57:

Zou het zo kunnen zijn dat ze de kale huur nemen om te kijken of je uberhaupt recht hebt op huurtoeslag. En dat ze vervolgens wel de servicekosten willen weten om te bepalen HOEVEEL toeslag ze toekennen???Nee, dat zou niet zo kunnen zijn. Het gaat om de rekenhuur (dus incl een gedeelte van de servicekosten) die onder de grens moet liggen.
quote:diedietje schreef op 17 mei 2012 @ 17:01:

Als de huren stijgen met een bepaald percentage, stijgt de grens voor sociale huurwoningen met hetzelfde percentage! Dus als het nu een huurwoning is, dan blijft het dat ook altijd.

Je kan dus niet in een keer door huurverhoging boven die grens uitkomen, daar hoef je je niet druk om te maken.De huurtoeslag wordt steeds minder.Er wordt flink op bezuinigd.
( willekeurig voorbeeld over huurtoeslag vermindering)

http://www.klientenraad.c ... ingen-op-huurtoeslag.html
[quote]xayaz schreef op 17 mei 2012 @ 16:58:

[...]

Gezinnen met minimaal 1 volwassene en 1 kind jonger dan 18 jaar mogen een inkomen van maximaal ¤ 38.532 hebben.

Als ik een proefberekening doe, dan klopt dit niet.....
quote:vogelkip schreef op 17 mei 2012 @ 16:34:

[...]

Geen recente informatie dus. Voortaan eerst even checken voordat je iets neerzet als een feit, want alles wat je zegt klopt voor geen meter.

(Of dit wel of niet recent gespeeld heeft kun je niet weten natuurlijk.)

In mijn geval is dit zeer recente informatie. De woning waar ik op reageerde (ongeveer ¤650,- of iets meer) had zelfs absurd hoge servicekosten, boven de ¤ 200,-, waardoor de woning (die aangemerkt stond als sociale huurwoning) dus in de vrije sector zou vallen. De woningbouw deelde mij mede dat voor deze woning de servicekosten niet opgegeven dienden te worden bij het aanvragen van huursubsidie.

Heb de woning niet geaccepteerd, dus weet er verder het fijne niet van.

En ik begrijp niet waarom het nodig is om steeds zo bits te reageren.

Dit is jouw topic en ik heb dit dus speciaal voor je getypt omdat ik dacht je wellicht hiermee van dienst te kunnen zijn.

Zulke arrogante reacties aan iemand die op jouw uitnodiging hier iets typt is dus niet erg logisch of gepast. Ook niet als de informatie volgens jou niet juist is.
quote:redband schreef op 17 mei 2012 @ 17:05:

( willekeurig voorbeeld over huurtoeslag vermindering)

http://www.klientenraad.c ... ingen-op-huurtoeslag.htmlDat kan er inhakken voor mensen met een kleine beurs.
quote:xayaz schreef op 17 mei 2012 @ 17:10:

[...]

In mijn geval is dit zeer recente informatie. De woning waar ik op reageerde (¤650,-) had zelfs absurd hoge servicekosten, boven de ¤ 200,-, waardoor de woning (die aangemerkt stond als sociale huurwoning) dus in de vrije sector zou vallen. De woningbouw deelde mij mede dat voor deze woning de servicekosten niet opgegeven dienden te worden bij het aanvragen van huursubsidie.

En ik begrijp niet waarom het nodig is om zo bits op me te reageren.

Dit is jouw topic en ik heb dit dus speciaal voor je getypt omdat ik dacht je wellicht hiermee van dienst te kunnen zijn.

Zo'n arrogante reactie aan iemand die op jouw uitnodiging hier iets typt is dus niet erg logisch of gepast.

Maar ik zou meer uitgaan van de informatie van de belastingdienst, niet van de woningbouwvereniging. De belastingdienst geeft de toeslag namelijk en als het niet klopt kan je echt niet aankomen met de woningbouw zei dit en dat.

Ik moest trouwens ook mijn servicekosten opgeven, dus je hebt helaas geen gelijk.

Verder blijft een sociale woning altijd een woning, als de huur hoger word, gaat de toeslaggrens ook omhoog.
quote:xayaz schreef op 17 mei 2012 @ 17:10:

[...]

In mijn geval is dit zeer recente informatie. De woning waar ik op reageerde (¤650,-) had zelfs absurd hoge servicekosten, boven de ¤ 200,-, waardoor de woning (die aangemerkt stond als sociale huurwoning) dus in de vrije sector zou vallen. De woningbouw deelde mij mede dat voor deze woning de servicekosten niet opgegeven dienden te worden bij het aanvragen van huursubsidie.

En ik begrijp niet waarom het nodig is om zo bits op me te reageren.

Zo'n arrogante reactie aan iemand die op jouw uitnodiging hier iets typt is dus niet erg logisch of gepast.Hoe hoog was je kale huur? want het gaat om de rekenhuur dus er komt max 48 euro aan servicekosten bij.
quote:ioni schreef op 17 mei 2012 @ 17:10:quote:xayaz schreef op 17 mei 2012 @ 16:58:

Gezinnen met minimaal 1 volwassene en 1 kind jonger dan 18 jaar mogen een inkomen van maximaal ¤ 38.532 hebben.Als ik een proefberekening doe, dan klopt dit niet..... dan mogen we max 29.9000 verdienen om in aanmerking te komen voor huurtoeslagKlopt hoor. Het inkomen van max ¤38.532 voor een gezin met minimaal 1 volwassenen en 1 kind onder de 18 is niet de huurtoeslag grens, maar de inkomensgrens voor sociale huurwoningen.

De inkomensgrens berekening die je gedaan hebt klopt, die geldt voor de huurtoeslag.

Hier nogmaals het staatje:

quote:xayaz schreef op 17 mei 2012 @ 16:58:

Om in aanmerking te komen voor een SOCIALE HUURWONING mag je inkomen niet hoger zijn dan ¤ 34.085.

Om in aanmerking te komen voor HUURTOESLAG gelden de volgende regels:

Leeftijd - Maximaal inkomen per jaar

Jonger dan 18 jaar en alleenwonend ¤ 22.025

Jonger dan 18 jaar en samenwonend ¤ 29.900

Tussen 18 en 22 jaar alleenwonend ¤ 22.025

Tussen 18 en 22 jaar, samen wonend met kind ¤ 29.900

Tussen 23 en 64 jaar, alleen wonend ¤ 22.025

Tussen 23 en 64 jaar, samenwonend ¤ 29.900

65 jaar of ouder alleenwonend ¤ 20.675

65 jaar of ouder samenwonend ¤ 28.225
Onder servicekosten kunnen veel kosten vallen en slechts een deel daarvan telt mee. Bijv voorschot gas/elektra van gezamenlijke ruimtes telt niet mee, hier kan je geen huurtoeslag over krijgen dus telt het ook niet mee. Dus je moet servicekosten uitgesplitst krijgen of ze moeten de rekenhuur aangeven.
quote:Troeta schreef op 17 mei 2012 @ 17:17:

Maar ik zou meer uitgaan van de informatie van de belastingdienst, niet van de woningbouwvereniging. De belastingdienst geeft de toeslag namelijk en als het niet klopt kan je echt niet aankomen met de woningbouw zei dit en dat.

Ik moest trouwens ook mijn servicekosten opgeven, dus je hebt helaas geen gelijk.

Ik had de woning via Woningnet, sociale huurwoningen.

Ik heb dus inderdaad gebeld met de woningbouw vanwege de tegenstrijdige informatie op de site van de belastingdienst, waarop de woningbouw me dit antwoord gaf. Heeft niks te maken met mijn wel of niet 'gelijk' hebben.

Ik geef hier alleen maar door wat me destijds verteld is.
quote:borderwalk schreef op 17 mei 2012 @ 17:19:

Hoe hoog was je kale huur? want het gaat om de rekenhuur dus er komt max 48 euro aan servicekosten bij.

Ergens tussen de ¤650,- en de ¤664,- Servicekosten boven de ¤ 200,- Wellicht dat dit inclusief gas en electra was, zoals Diedietje net noemde, waardoor dit niet opgegeven hoefde te worden.

Heb het toen verder niet uitgezocht omdat ik de woning niet genomen heb.
[quote]xayaz schreef op 17 mei 2012 @ 17:23:

[...]

Klopt hoor. Het inkomen van max ¤38.532 voor een gezin met minimaal 1 volwassenen en 1 kind onder de 18 is niet de huurtoeslag grens, maar de inkomensgrens voor sociale huurwoningen.

De inkomensgrens berekening die je gedaan hebt klopt, die geldt voor de huurtoeslag.

Oh ok!! Had ik even niet goed begrepen. Bedankt!
quote:Cateautje schreef op 17 mei 2012 @ 16:43:

Als je werkelijk afhankelijk ben tvan huurtoeslag, is het niet echt verstandig om dan op het randje van de grens te huren. De huren gaan elk jaar met een paar procent omhoog en voor je het weert heb je dan al helemaal geen recht meer en zit je met een probleem.

Ik wens je veel wijsheid.Heeft Cateautje nooit gehoord van verworven recht?

Als een zittende huurder huurverhoging krijgt en daardoor de maximum grens huurtoeslag overschreden wordt, blijft het recht op huurtoeslag behouden. Dit i.i.t. een nieuwe huurder die geen verworven recht heeft. Lees onder STAP 2b - derde streepje / hier

Het is duidelijk dat Vogelkip recht heeft op huurtoeslag. Uitsplitsing van servicekosten moet nog plaatsvinden. Dat gebeurt wel vaker bij nieuwbouwprojecten. Uiteindelijk telt de rekenhuur: kale huur + maximaal 4 categorieën x ¤ 12 (voor zover van toepassing) Als de servicekosten bijvoorbeeld ¤ 200 zijn - zie eerder bericht -tellen die kosten dus slechts voor een klein deel mee om de hoogte van de rekenhuur.te bepalen.
quote:Troeta schreef op 17 mei 2012 @ 17:17:

Verder blijft een sociale woning altijd een woning, als de huur hoger word, gaat de toeslaggrens ook omhoog.Dit is inderdaad in de regel zo, maar met de veranderingen in de puntentelling zijn er bijvoorbeeld in Amsterdam heel veel woningen die nu sociale huurwoningen zijn die per 1 juli in de liberale sector vallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven