probleem met 2 katten

18-05-2012 10:23 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een probleem! En ik hoop dat iemand een oplossing kan bedenken of tips of iets heeft!

Het verhaal:

Mijn vriend had 2 katten, toen ik bij hem introk waren de katten een jaar, we wilde graag een hondj erbij... Zo gezegt zo gedaan.. hond was pup en liet de katten niet met rust... Toen hebben we de katten een 'eigen' kamer gegeven, zodat ze zich daar terug konden trekken van de hond...dit ging 2 jaar goed, kwamen af en toe eens in de woonkamer en ging redelijk!

Wij wonen op een appartement, dus ze kunnen niet naar buiten..

Toen werd ik zwanger en besloten we dat de katten maar moesten wennen in de woonkamer 24/7..zodat er 1 waskamer en1 babykamer gemaakt kon worden.. wilde de katten niet in onze washebben lopen..

Dit hebben we 5 maand geprobeert.. gaat gewoon niet, katten raken gestressd van hondje, hondje laat ze geen moment met rust, zit constant in de strafhoek..

Besloten dat we een nieuw baasje wilde zoeken voor de 2 poezen.. na 1 maand gevonden, daar konden ze naar buiten, 2 andere katten en echt een kattenmens! Dus we hadden er een goed gevoel bij...

Nu word ik gebeld, na 1,5 maand.. door die vrouw, dat het toch niet gaat met de andere katten, ze vechten constant, zitten alleen maar onder de bank en zijn gestressd, afgevallen en kale staart door de stress..

Dus ik ze opgehaald...

Maar het punt is, dat het hier eigenlijk ook niet gaat..

Het asiel vind ik eigenlijk heel sneu, of althans... Ken het verder niet, maar lijkt me ook sneu...

Weet verder niet wat ik met het verhaal wilde, maar gewoon ff kwijtzijn denk ik... En wieweet heeft iemand anders een oplossing....
Ja, ik haal ze van mp af.. we gaan het eerst nog eens zo proberen!
quote:feeks schreef op 18 mei 2012 @ 11:09:

[...]

gmailDan kun je het beste *poef* gebruiken, want ik vrees dat, mocht het een gmailadres zijn zonder mijn echte naam, ik niet meer weet wat het wachtwoord is
quote:toetje89 schreef op 18 mei 2012 @ 11:14:

Ja, ik haal ze van mp af.. we gaan het eerst nog eens zo proberen!Dat is goed om te horen! Ik hoop echt voor jullie katten, hondje en later de baby dat het een leuk gezelschap gaat worden zonder bonje en narigheid! Succes!!!
quote:toetje89 schreef op 18 mei 2012 @ 11:00:

@ eleonora: hondje is naar curcus geweest, luisterd goed, maar is gewoon eigenwijs en nog jong (franse bulldog, 2 jaar)

Op deze site http://www.hondtraining.c ... /fransebulldog_Gedrag.htm

staat o.a. dit:

Deze hond gaat het beste samen met oudere, bedachtzame kinderen.

Niet met baby's dus. Ook wel handig om te weten.
Lees net ook dat de gedragstherapeut helemaal vergoed word door de verzekering, dus dat is ook een meevaller!!
goed dat je iemand inschakelt, hoop dat het gaat lukken

enne, denk de volgende keer nog ff goed na voor je er weer een nieuw levend wezen in gooit
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
nou eleonora, ik heb er hele andere ervaringen mee.. ik zou ze nooit alleen laten, zoiezo nooit een hond met kindje/baby alleen laten maar als mijn nichtje van 7 maand op de grond op een kleed ligt, is ons hondje de eerste die erbij ligt! En heel lief voor dr is! Het hondje moet gewoon betrokken worden bij het kindje straks..
Ja, we gaan er voor.. en hopen dat het nu echt baat... We doen iig ons best en dat voelt goed!
Oke, je hebt de katten als eens weggedaan en nu door 4 pagina's vivaforum kom je tot het inzicht dat je het toch nog maar zelf gaat proberen. Heel mooi hoor, maar had je nou niet 6 maanden geleden zelf dit idee kunnen krijgen? Had de katten een hoop gezeul en gesjouw bespaard, áls het gaat werken.

En dat moet dan een kind op gaan voeden tot wijze wereldburger...
Hmm .. ik snap je probleem, maar de makkelijkste optie is om dan maar te kiezen om een van de beestjes weg te doen. In plaats daarvan kun je er ook voor kiezen om het probleem bij de kern aan te pakken.

Als de katten en de hond in 1 ruimte zitten, hebben de katten dan wel de ruimte om te 'vluchten'?

Wij hebben sinds een jaar een asielhond erbij, nu 5 jaar oud. Was helemaal geen katten gewend. Dus het zou spannend worden.

In onze huiskamer staat een mega grote krabpaal met allemaal toeters en bellen erop. Soms jaagt de hond achter 1 van de katten aan .. maar dit is ook jusit de kat die de hond weleens uitdaagt. En ze spelen zelfs met elkaar! Als de katten rust willen, klimmen ze gewoon in hun toestel waar ze hoog en droog zitten, maar wel van alle gemakken voorzien.

Verder hebben we een Feliway in de kamer hangen. Ruik je zelf niks van, maar ik merk dat ik sinds ik dat ding in de kamer heb hangen, alle dieren veel meer in evenwicht en rustiger zijn.

Bedenk je goed dat katten eigenlijk beestjes zijn die het liefste alleen leven van nature, dus niet met andere katten of honden iets moeten delen.

Ook bij ons is er een kindje op komst maar ik voorzie geen problemen. Wij hebben bewust de keuze gemaakt om 3 katten en een hond in huis te halen. Daar blijven we ook tot hun dood voor zorgen.

Het probleem ligt mijn inziens in eerste instantie bij de mens. Als die het probleem weet te handelen, is er niks aan de hand.

Gewoon je boerenverstand gebruiken dus als je het mij vraagt.

Verdiep je in het probleem gedrag van de dieren .. waar wordt dit door veroorzaakt? En pak dat aan.. dan kom je er wel!
de meeste problemen komen volgens mij op het moment dat babietjes gaan kruipen en lopen
quote:rosanna08 schreef op 18 mei 2012 @ 11:24:

de meeste problemen komen volgens mij op het moment dat babietjes gaan kruipen en lopen

En aan de oren gaan hangen,hun vingers in de ogen van de hond prikken en aan de staart trekken,en dan hebben we het nog niet over het schrikken van de hond door dat kinderen ineens heel hard geluiden kunnen produceren, dus nooit never NOOIT je kind alleen met de hond laten,zeker tot de puberteit niet.

En nee ik maak geen grapje.
quote:iphony schreef op 18 mei 2012 @ 11:14:

[...]

Dan kun je het beste gebruiken, want ik vrees dat, mocht het een gmailadres zijn zonder mijn echte naam, ik niet meer weet wat het wachtwoord is gedaan
Ik heb geen tip voor je. Ik vind dat je je niet goed genoeg hebt verdiept in het leven van de katten en wat de komst van een hond voor ze kan betekenen. Je woont om te beginnen al erg klein, en een kat moet ook lekker buiten kunnen zijn. Veel katten leven in huis, en dat is al niet optimaal maar okee. Voeg er dan zeker geen hond bij. De komst van een baby is voor een kat al verandering genoeg. Ik vind het uitgesproken zielig wat er uiteindelijk met katten is gebeurd. Die zijn voor de rest van hun leven beschadigd. En dat voor een hondje....

Erg egoistisch!
Katten heoven niet perse buiten te komen als ze binnen voldoende uitdaging en ruimte hebben om hun ding te kunnen doen. Ik heb mijn katten al 8 jaar .. zijn zwervertjes geweest. Maar ze hebben hier nooit narigheid uitgehaald door aan de bank te gaan krabben of aan de deur of net wat. En ze zijn nog nooit buiten geweest ondanks dat we hier een grote tuin hebben.

De reden dat ik hiervoor gekozen heb is omdat ik er een verschrikkelijke hekel aan heb als andermans katten in mijn tuin zitten. Daar denken heel veel katteneigenaren helemaal niet over na! Mijn katten zitten dan voor het raam te blazen en te doen en worden onrustig van deze loslopende katten.

Plus dat ik dan continu bezorgd ben omdat ik bang ben dat ze worden aangereden of iets dergelijks.

Maar, je zult er in je huis wel bepaalde investeringen in meoten doen en ze zoveel mogelijk tegemoet komen. Doe je dat niet, dan zijn de consequenties voor je eigen.

En over honden: inderdaad.. honden en kinderen NOOIT alleen alten en kinderen normen en waarden over honden bijbrengen.
Het is inderdaad een lastige situatie als je zelf weinig af weet van dieren. Ik zou er gewoon goed met vriend over praten hoeveel tijd en moeite jullie erin willen stoppen.

Als je merkt dat het niet gaat zou ik gewoon een leuk huis (of verschillende) plekken zien te vinden voor je katten en/of hondje.

Als je er wel voor wilt gaan zou ik je hond beter opvoeden en inspelen op wat er nodig is. Dus dieren aan elkaar laten wennen, zorgen voor genoeg eigen ruimte, zorgen voor genoeg afleiding zodat ze energie kwijt kunnen en zich niet vervelen. En daarvoor kun je als je er zelf niet uitkomt (wat mij het geval lijkt hier) een prof inschakelen.

En de hond continue in een strafhoekje? Het is toch geen kind? Je moet hem meteen corrigeren, dat hij weet WAT niet mag. Na 5 min weet dat beest echt niet meer wat hij nou fout heeft gedaan en waarom hij door de baas in een hoekje wordt gezet.

Succes ermee
quote:ClaudeFiolle schreef op 18 mei 2012 @ 10:43:

[...]

Dus je hebt de mogelijkheid om de was op de slaapkamer te zetten?

Maar je gunt de was eigenlijk liever een eigen kamer dan de katten??

koop een droger, zet die bij je wasmachine, laat de katten in hun vertrouwde kamer, probleem opgelost.

En volgende keer beter nadenken voordat je katten in een kamer gaat isoleren...leed is nu al geschied dus kan je er maar beter een katvriendelijke oplossing voor verzinnen.
quote:toetje89 schreef op 18 mei 2012 @ 11:22:

Ja, we gaan er voor.. en hopen dat het nu echt baat... We doen iig ons best en dat voelt goed!

Goed zo! Je krijgt hier best veel kritiek, maar ik werk dagelijks met probleemdieren (en -eigenaren ) en ik vind het echt geweldig dat je zomaar bereid bent om er een gedragstherapeut bij te halen. Meestal is daar heel wat meer overredingskracht voor nodig of wordt het te duur gevonden (of onzin, dat ook). Ik denk dat je heel veel over diergedrag gaat leren, van Eline of een andere collega, en daar worden dieren alleen maar leuker en interessanter van. Het zal niet allemaal vanzelf gaan, maar als je gemotiveerd bent kunnen er hele mooie dingen gebeuren.

Ik wens je heel veel succes en laat nog eens horen op dit topic hoe het is gegaan!
quote:rosanna08 schreef op 18 mei 2012 @ 11:24:

de meeste problemen komen volgens mij op het moment dat babietjes gaan kruipen en lopen Welneeeeeeeee Roosje, ís niet zo.......
Waarom heb je de katten en het hondje dan ook niet aan elkaar laten wennen>? En waarom heb je dat hondje dan ook niet geleerd om die katten met rust te laten?????? Je hebt geen enkele poging gedaan om de dieren iets bij te brengen en op te voeden. Je koos voor de gemakkelijkste weg, door de dieren te scheiden en de katten op te sluiten.

Ik ben ook meer voor honden dan voor katten. Maar dit is een probleem dat jullie zelf veroorzaakt hebben. Laat dan niet de dieren er voor op draaien maar los het op! Voed dit hond op en hou die katten!

Wen er maar vast aan dat opvoeden energie kost. Moet je straks ook doen met je kind. En dan niet het kind de hond en de katten laten jengelen zoals je de hond nu met de katten hebt laten doen, maar ingrijpen en afleren!
Ik zie dat het mosterd na de maaltijd is. Ben blij dat ts tot inzicht gekomen is en er nu energie in wil steken. Ze zal zien dat het loont.
Ik vraag me af of dit wel goed gaat komen...

To's instelling blijft toch dat ze katten vieze beesten vindt, dat veranderd echt niet na een paar posts op een forum...

Persoonlijk snap ik zelf niet dat je katten viezer vindt dan honden. Ze wassen ieder hun eigen kont zelf.....

Ik hoop oprecht dat de beestjes tot rust komen, en een goed thuis krijgen. Bij TO, of anders bij iemand anders thuis... Maar doe je best TO. De katten zijn van je vriend, jij bent meer een hondenpersoon. Daar moet je een middenweg in vinden en niet alleen je eigen wensen voorop zetten.
quote:eleonora schreef op 18 mei 2012 @ 12:03:

[...]

Welneeeeeeeee Roosje, ís niet zo.......
Ik hoop dat je je wel realiseert dat je van je kind niet meer afkomt. Die kan je niet op marktplaats zetten. Ik vind het trouwens dierenmishandeling dat je die katten in 1 kamer had gedumpt. Hoop dat ze hierna echt een beter leven zullen krijgen. Heb al medelijden met de hond.
Lastig topic dit. Natuurlijk verwachte TO dat de poesjes lief met het hondje zouden gaan spelen, maar helaas vinden de poesjes het hondje alleen maar eng en druk. Ik denk dat ze gewoon erg naief is geweest. Maar nu moeten de poezen dus weg. Dat is een beetje raar. Je kunt echt beter de hond weg doen.

Franse bulldogs zijn van die kwijlhondjes. Je gaat het straks echt NIET leuk vinden als de babyrammelaar onder het hondenkwijl zit. Die hond moet minimaal 3 keer per dag wandelen. Hoe wil je dat gaan doen met een kleine baby. Het lijkt me lastig en vermoeiend.

En dan heb ik het nog niet eens over mogelijk jaloers of agressief gedrag naar de baby toe. Dat de hond nu lief is voor babys die op bezoek zijn zegt niet zo heel veel. Dat is tenslotte bezoek en geen indringer in zijn huis.

Met de katten lijkt het me een stuk makkelijker. Ze zijn doorgaans niet jaloers en hebben een stuk minder aandacht nodig.

Misschien voor jouzelf een grote opoffering maar ik denk dat het voor je toekomstige gezin een betere optie is de hond weg te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven