Vriijstaand wonen, leuk?

18-05-2012 22:39 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend wil een huis bouwen, zijn grote droom. Liefst veel grond, moestuin, tuinhuis enzo. Nu woon ik al sinds mijn geboorte in de Randstad in een flat of rijtjeshuis en vind dat eigenlijk wel gezellig en gemakkelijk met de kinderen. Toch begin ik wel aan het idee te wennen hoor :-).

Wie is er verhuisd met kinderen naar een vrijstaande woning, in een (klein) dorp of buitengebied en wil mij zijn ervaring delen?

Bedankt vast! ZVS
lijkt me heerlijk, een vrijstaand huis!
Vrijstaand wonen, heerlijk, woonde met mijn ex ook vrij in de polder, sinds ruim 4 jaar in een woonwijk van arnhem, en nee gewend ben ik nog steeds niet. Vraag mij zelfs af of het ooit went.
quote:olijfje86 schreef op 19 mei 2012 @ 10:07:

Dan heb je de OP niet goed gelezen: er wordt gevraagd naar je ervaring met vrijstaand wonen, niet naar hoe ('heel groot') je vrijstaand woont.

Overbodige informatie dus (= gepoch).Ik vind dat belangrijke informatie want je hebt ook vrijstaande huizen op 'n postzegel grond met maar 'n paar meter tussen het ene en het volgende huis. Dan heb je dus nog die privacy issues wat betreft inkijk in je tuin vanaf de bovenverdieping van de buren. Hoe groter je grondoppervlak hoe minder je last hebt van dat soort zaken.
quote:elninjoo schreef op 19 mei 2012 @ 09:32:

[...]

Is toch niet prettig om 'n auto te moeten delen? Dan kun je nooit 'ns spontaan weg. Ook al woon je maar 1 km van een centrum, als het slecht weer is of donker ga je toch ook niet in je uppie op pad zonder de veiligheid van je auto?Kwestie van gewenning denk ik, ik ben opgegroeid zonder auto en heb zelf ook geen rijbewijs. Hoe ik zoiets in de praktijk zal aanpakken, weet ik nog niet. Niet te ver uit de bewoonde kom gaan wonen .
Wij bouwen nu ons eerste huis, vrijstaand. Oppervlakte is 470 m², midden in een bestaande woonwijk in een groot dorp, vlakbij 2 grote steden in het oosten van het land. Heerlijk dat we geen buren hebben waar we geluiden van meekrijgen, veel ruimte om het huis hebben en toch in een groot dorp wonen, vlakbij het centrum. Het beste van twee werelden voor ons dus, vrijstaand en in een leuke wijk in een groot dorp. Beter kun je het als starters niet treffen denk ik-:)
quote:Chantilly21 schreef op 19 mei 2012 @ 13:51:

in een groot dorp

Een beetje offtopic maar wat wordt eigenlijk beschouwd als een "groot dorp"? 10.000 inwoners of zo?

On-topic kan ik niets bijdragen, ik woon in een rijtjeshuis in het centrum van een grote stad en ben daar zielsgelukkig.
Geen ervaring hiermee, wel leuk om mee te lezen! Ooit in een dorp in twee onder eenkap gewoond, nu in de stad en ik vind het ook heerlijk. Maar als ik kon kiezen: mooie vrijstaande woning met aardige tuin in de stad.

Toch maar even een staatslot kopen...
23.000 inwoners in het dorp waar ik nu woon en 22.000 inwoners waar vriend en ik gaan wonen. Huidige woonplaats heeft stadsrechten, maar wordt door iedereen als dorp gezien.
Ik vind mijn dorp best redelijk groot, maar ik zie net op wiki dat het maar zo'n 3750 inwoners heeft. Denk dat het door de levendigheid/bedrijvigheid komt in het centrum dat ik het groter heb ingeschat.
quote:Chantilly21 schreef op 19 mei 2012 @ 14:18:

23.000 inwoners in het dorp waar ik nu woon en 22.000 inwoners waar vriend en ik gaan wonen. Huidige woonplaats heeft stadsrechten, maar wordt door iedereen als dorp gezien.

Zo veel inwoners en dan toch nog een dorp

Gevoelsmatig zou ik een plaats van die omvang een kleine stad noemen, maar het onderscheid stad/dorp hangt waarschijnlijk ook deels samen met de sfeer.
Klopt, en door het kleinschalige maar karakteristieke centrum met leuke boetiekjes en restaurantjes. De dorpse sfeer vind ik zeer prettig in beide plaatsen.
Ik woon ook vrijstaand midden in een middelgrote stad. Heerlijk.

Vooral met kinderen, ik hoef nooit te roepen dat ze de herrie uit moeten zetten, behalve als ik het zelf zat ben.

Tuin grenst wel aan buren, de laurier is finaal kapot helaas.

Het is een oud huis, maar helemaal naar onze smaak opgeknapt en mooi gemaakt, op een steenworp afstand bij het centrum vandaan. Ben een gelukkige huizenbezitter.

Maar wat ik echt zou willen (heel verwend) zou een vrijstaand huis zijn dat helemaal milieuvriendelijk is en waar je niet meer afhankelijk bent van elektriciteit van derden en het liefst met een eigen watersysteem (bron). Zelfvoorzienend dus.
Olijfje, jouw woorden zeggen meer over de waarde die jij aan het materiele hecht dan wij hoor. Ik woon fantastisch, maar ik zou alles inleveren als ik daarvoor in de plaats mijn eerstgeborene terug kon krijgen.

EN jij ook zo'n poort, geweldig hè? Kost wat, maar dan heb je ook wat. de paarden zijn ook geweldig inderdaad. Een bos staat nog op mn verlanglijstje, maar een ritje door de polder is ook best leuk.

Wat ik trouwens ook veel meer mis dan ik verwacht had voor ik verhuisde? Hiervoor woonde we in den haag en dan was het even met de fiets of de tram en je stond op het strand. Nu is het een uur met de auto. (rivierstrand tel ik niet mee, alleen zeestrand).

Oh en ik mis ook het comfortabele gevoel van een lage hypotheek. Vrij wonen met de paarden achter het huis is geweldig, maar het is niet goedkoop, dus zijn we vrij kwetsbaar. Vriend is momenteel zonder werk en dat moet echt niet te lang duren.
Ik heb het even opgezocht op wiki en onze gemeente bestaat uit 6 dorpskernen en heeft nog geen 9000 inwoners
quote:leentjedb schreef op 19 mei 2012 @ 10:06:

Om die reactie van Olijfje had ik er juist bewust geen woonoppervlak en grondoppervlak bijgezet. Hier in Nederland mag je niet groot wonen, vooral niet afwijken van Jan Modaal, en dat al helemaal niet laten blijken/het er over hebben. Want dan ben je verwaand en loop je te pochen. Dat is echt zooooo typisch Nederlands en volgens mij is het niets meer dan afgunst. Ontzettend sneu vind ik dat. Serieus, heb in verschillende landen gewoond en zo erg als hier is dat echt nergens.Ik niet hoor, hoe laat gaan we ook al weer eten?
Ik woon vrijstaand in een idyllische rietgedekte boerderij , uitkijkend over de landerijen aan de ene kant en aan de andere kant de bosrand.... zoooo lekker vrij voor mijn 3 trouwe waak/erfhonden ....En fijn om mijn 2 paarden vanuit mijn keukenraam te zien grazen ... Ik geniet van de wilde konijntjes in de tuin, van de hertjes die langskomen en van de indrukwekkende buizerds die voorbij zweven...... Kom uit de randstad en heb nog geen moment spijt gehad.... Oeps, lees dit vooral niet als pochen !
quote:cicely schreef op 19 mei 2012 @ 14:07:

[...]

Een beetje offtopic maar wat wordt eigenlijk beschouwd als een "groot dorp"? 10.000 inwoners of zo?

On-topic kan ik niets bijdragen, ik woon in een rijtjeshuis in het centrum van een grote stad en ben daar zielsgelukkig.Ik woon in een gewoon of klein dorp? Geen idee. Er wonen iets van 2500 zielen.
Een dorp is het als iedereen alles van elkaar weet,en je moet oppassen met wat je doet.
Dan woon ik niet in een standaard dorp en ga ik ook niet in een standaard dorp wonen. Onze buren kennen we niet eens goed, hebben ouders en buren geen behoefte aan. Zeer prettig. Gelukkig is niet ieder dorp en iedere bewoner van dat dorp hetzelfde. Of wij zijn de uitzonderingen hier in het oosten in 2 dorpen die wel een groot aantal inwoners hebben, vergeleken met dorpen in de omgeving. De gehuchten hier zijn wel berucht om de kletspraat, maar dat zijn gehuchtjes van 15 boerderijen ofzo. Je komt er moeilijk tussen en iedereen kent elkaar daar ook. Maar in de grotere dorpen valt dat echt heel erg mee.
Ik zou nooit meer bewust voor kiezen om weer in een dorp en al helemaal niet in een stad te gaan wonen. Na het afstuderen al snel een huisje buitenaf gevonden met lekker wat grond.

Daarna vanwege verandering van baan een vijftal jaren in een dorp terecht gekomen. En ja het was best wel practisch met kleine kinderen alles op loopafstand, en ja het was ook beste wel een gezellig buurtje.

Maar de dran om buitenaf te wonen bleef bestaan dus man en ik zochten verder naar een betaalbaar huisje in het butiengebied met vooral redelijk wat grond.

Na een zevental jaren zijn we dus weer verkast naar het buitengebied waar we inmiddels ook al weer zeven jaar wonen.

Het buiten wonen geeft mij een bepaald gevoel van vrijheid. Dat zou ik niet hebben in een vrijstaand huis in of aan de rand van een dorp. De beesten hebben hier lekker de ruimte en kunnen op ons perceel vrij rondlopen. Niets rustgevender dan scharrelende kippen door je tuin.

Ook heerlijk op een horizon te kunnen ziien en zeker als je dan nog voor die horizon de paarden en koeien van andere buren kunt zien lopen.

De kinderen groeien veel dichter bij de natuur op. Ook dat vind ik een grote meerwaarde. Want natuurlijk kun je je kinderen vanuit de stad ook de natuur mee innemen. Maar het is wezenlijk anders als ze er ook middenin opgroeien.

De sociale controle is hier in het buitengebied erg groot. Groter dan dat ik die jaren in een dorp heb ervaren. Maar het is op een veel positivere manier. Of eigenlik moet ik zeggen op alleen maar de positieve manier.
Ik zou hier de horizon ook wel willen kunnen zien, maar dat heb je dan weer niet in 't bos. Lijkt me persoonlijk nog fijner op zo'n flink stuk grasland uit te kijken met idd beesten er in.

Ondervind geen last van geroddel eerlijk gezegd. Enige 'controle' is doordat de eigenaar van de sportschool hier vlakbij woont en voorbij mijn huis komt en dan ziet dat mijn vriendin (ook sportschoolganger) d'r auto bij mij staat en dan krijgen we af en toe dus te horen, jaja, jullie zaten vast weer te borrelen ipv te komen sporten
Leuk om de diverse meningen te lezen .... en weten jullie wat....? Ik doe het ook nog eens in mijn uppie , zonder afhankelijkheid van een vent hihi!!! Yeah !
Baukje, je woont toch of in een dorp, of in een stad?

Wat zijn er nog meer voor opties?

Dat waar jij woont zal toch ook een onderdeel zijn van een stad of dorp?
Elninjoo ik bedoelde met sociale controle ook echt de sociale controle in positive zin. Niet geroddel of zo. Roddelen is hier ook overbodig in die zin als de buren/overburen zich iets afvragen en ze zijn echt geinteresseerd komen ze het gewoon vragen.

En zo ook met de kinderen, als buurtbewoners iets zien waarvan ze zich afvragen zou vaders of moeders dit toch weten komen ze dat even checken.

Het verre uitzicht is inderdaad heerlijk,maar midden in het bos wonen is natuurlijk ook een droom. Gelukkig woon ik wel heel dicht bij een groot bosgebied. Mar hardlopen en fietsen zit ik dus zo in het bos.
quote:eleonora schreef op 20 mei 2012 @ 09:16:

Baukje, je woont toch of in een dorp, of in een stad?

Wat zijn er nog meer voor opties?

Dat waar jij woont zal toch ook een onderdeel zijn van een stad of dorp?

Klopt, het behoort tot een groot dorp (ruim 40.000 inwoners). Maar goed daar merk ik dus niets van als ik thuis ben. Dus wat dat betreft zou het voor mij niets uitmaken als het bij een naburige stad zou behoren. Ik woon eigenlijk tussen drie dorpen in. Het dorp waar we toe behoren is nog niet eens essentieel dichter bij dan de andere dorpen. Dat ik me toch verbonden voel met het dorp komt meer dat de kinderen er naar school gaan, ik er mijn werk en sport en andere hobby's heb.

Maar het buiten een dorp/stad wonen is toch essentieel anders dan binnen een bebouwde kom van een dorp of stand wonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven