Vriijstaand wonen, leuk?

18-05-2012 22:39 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend wil een huis bouwen, zijn grote droom. Liefst veel grond, moestuin, tuinhuis enzo. Nu woon ik al sinds mijn geboorte in de Randstad in een flat of rijtjeshuis en vind dat eigenlijk wel gezellig en gemakkelijk met de kinderen. Toch begin ik wel aan het idee te wennen hoor :-).

Wie is er verhuisd met kinderen naar een vrijstaande woning, in een (klein) dorp of buitengebied en wil mij zijn ervaring delen?

Bedankt vast! ZVS
Nee, maar je woont óf in een dorp óf in een stad. En dat je dan in een bepaald buitengebied woont waar men niet hut aan de mut woont is dan weer wat anders. Maar ok, ik heb beeld.

Het verhaal van het roddelen en zo, het zal wel, in kleine dorpen, ik merk er alleen niks van.

In Amsterdam bewoog (en beweeg) ik me in een bepaalde kring, dáár wordt pas veel geluld.

Ik heb het hier leuk met mijn mededorpsbewoners en zij vinden mij misschien wel raar of zo maar ik hoor er nooit iets over. En aan leuteren op het schoolplein doe ik niet mee.

Het is niet zo dat wij er hier buiten of uit liggen omdat we uit het westen komen. We hebben hier ook vrienden gemaakt en wonen tussen 40% import vanuit het hele land.
Ik ben opgegroeid in een woonboerderij maar vond dat als kind niet fijn. Wel natuurlijk mooie herinneringen aan de natuur maar niemand wilde bij me komen spelen want te ver. En in de puberteit moest je altijd verschrikkelijk ver fietsen om uit te kunnen gaan, niks aan dus.

Dat doe ik bij mijn kind anders: lekker in een rijtjeshuis, altijd speelkameraadjes in de buurt. Vlak bij de grote stad. En toch natuur in de buurt.
Ik vond het juist altijd geweldig om bij klasgenootjes te gaan spelen die op 'n boerderij woonden. Idd wel n eindje fietsen voor 'n lagere schoolkind (zeker 'n kwartier) maar daar in schuren en weilanden kunnen spelen en in de boomgaard, was gewoon super!

Maar anno nu worden kinderen voor elke scheet al met de auto overal naartoe gebracht ipv dat ze zelfstandig met de fiets moeten, dus dan is afstand (zeker maar 'n paar km) toch geen probleem?
Hier, in mijn dorp en omstreken, zie je inderdaad vele kinderen in groepjes heel veel kilometers fietsen om op school te komen. Door weer en wind en vanaf zeer jonge leeftijd... vind dit zo top ! Ook de "oudjes"- ik ken er een paar van 80+...) blijven hier maar dapper doorfietsen! Geweldig! In de stad zag ik dit niet, word een kind of oudere inderdaad voor iedere scheet met de auto gebracht .
Een vraag voor de mensen met dieren: worden er bij jullie dieren "gedumpt"? Vriend woont in een buiten gebied en heeft sinds een jaar al 2 konijnen ( half tam) gevonden op het erf.
Hier heeft ook 'n keer 'n 'tam' konijn gelopen, maar die was te wild om zich te laten vangen. Denk dat het meestal niet om gedumpt gaat maar om ontsnapt in zulke gevallen.
Hier komen spelen van vriendejs van school is geen probleen hoor. Inderdaad worden de meeste kinderen al voor een km met de auto naar school gebracht en dan maakt het niet veel uit of het 1 of 5 km of nog verder is. En zelf neem ik de vriendjes/vriendinnetjes bij het ophalen van school achterop de fiets. En gortere kinderen kunnen zelf alleen op en neer.

Bovendien hebben de kinderen veel vriendjes/vriendinnetjes uit het buitengebied.

Wat betreft uitgaan van de oudste kinderen wordt hier in groepen gefietst. Vaak naar schuur of tentfeesten die in de kleine dorpen rondom plaatsvinden. Ik denk dat het naar huis fietsen hier in het buitengebied veiliger is dan in de binnenstad.

Wat betreft dieren hebben we hier een keer een aanloopkat gehad. Maar dat hebben we destijds in het dorp ook ooit gehad.

Wat volgens mij wel gedumpt is is de waterschilpad in de vijver. Twee jaar terug vond ik een grote roodwangschilpad in de tuin. Bij navraag bleek niemand de schilpad te missen dus die is naar de vrijver verplaatst. Maar in de loop van de tijd is hij weer spoorloos verdwenen.

Maar de hond, katten, kippen lopen los op het erf dus er laat zich ook zomaar geen vreemde dieren plaatsen.
quote:eleonora schreef op 19 mei 2012 @ 11:06:

[...]

Hier niet hoor, het tuinieren.

Ja, grasmaaien, dat kost tijd. Maar daar hebben we zo'n tractormaaier voor.

(waar ik ook de graancirkels mee maai, je weet wel.....)

Ik ken iemand die het grasmaaien beu was, zo'n karretje kocht, en daarmee vervolgens de sloot inreed... levensgevaarlijk, dat buitenleven.

Hoe dan ook, volgens mij droomt TO van een moestuin. En dat is wel spitten in de herfst, zaairegels maken in de lente, onkruid wieden, groente plukken en inmaken, ongedierte bestrijden, enzoverder. Heel leuk, maar daar moet je dus wel zin in hebben.
Ja die moestuin ambities heb ik ook ver laten varen en zijn nu beperkt tot de ambities van de kinderen. Maar de motivatie is ook ver weg als de buren steevast emmers sperziebonen, sla, koolsoorten, druiven etc etc bij de deur deponeren. (of op de keukentafel zetten als ik weer eens vergeten ben de deur af te sluiten).

Maar de fruitbomen hebben heel weinig onderhoud en daar hebben we een overvloed aan fruit van ieder jaar.
Ja, hier lopen kippen die niet van mij zijn. Die zijn samen gedumpt met tig hanen. Alleen die laatsten zijn er nu nog maar 2 van over. Ik heb nl een hekel aan hanen en als ze zich per ongeluk laten vangen, is hun lot verschrikkelijk
quote:juliaaana schreef op 19 mei 2012 @ 10:48:

[...]

Pfffff, ga houthakken om je narrigheid kwijt te raken.

Dat gaat goed bij mijn vrijstaande huis, en dan gooien we het lekker in de houtkachel die ook vrij in de kamer staat.

TO, ik woon vrijstaand midden in een dorp en heb rond de 700 m2 grond rond het huis. Ik vind het heerlijk wonen, heb een moestuin en we hebben de hele tuin rondom afgesloten met een gazen hek toen onze kinderen geboren waren. Inmiddels is de heg er helemaal doorheen gegeroeid en pas zei iemand het lijkt wel of ik hier in het park zit ! Ik zit op 5 min. lopen van alle winkels en 5 min. van school, zou nergens anders willen wonen !
Ik woon in een provinciestad (80.000 inwoners). Vrijstaand huis(je) (120 m2). Perceel is 700m2. Aan doorgaand vaarwater.

Hiervoor woonden we in een andere stad in het centrum in een supergroot herenhuis, maar met piepklein tuintje en hele dunne muren (was een rijtjes-herenhuis).

Wij wonen nu 3 minuutjes fietsen van het centrum.

Ik zou nooit meer terugwillen naar een rijtjes huis. Ik vind het zo fijn om geen herrie van de buren te hebben. De kinderen kunnen hier lekker op straat spelen met de buurtkinderen en als ze straks allebei hun zwemdiploma hebben, gaat het hekje bij de vlonder van het slot en kunnen ze lekker spelevaren met een bootje. De buurt is heel gevarieeerd (oude en nieuwe huizen, mensen van verschillende leeftijden etc). Het is een heerlijke luxe om niet de hele tijd lawaai van anderen te moeten horen en een rondje om je huis te kunnen lopen.

Tuinieren valt wel mee qua tijd vind ik. Als je tuin goed is aangelegd en de bloemenborders staan goed vol, dan kost het niet zoveel tijd vind ik.

Ook nooit meer gedoe om een parkeerplekje te vinden, lekker op de eigen oprit.

Nadelen? Je hebt meer stookkosten dan bij een rijtjeshuis, maar dat is ook het enige dat ik kan bedenken.
quote:Loco schreef op 20 mei 2012 @ 18:17:

Ja, hier lopen kippen die niet van mij zijn. Die zijn samen gedumpt met tig hanen. Alleen die laatsten zijn er nu nog maar 2 van over. Ik heb nl een hekel aan hanen en als ze zich per ongeluk laten vangen, is hun lot verschrikkelijk Hebben ze vlak bij het huis van vriend ook weleens gedumpt maar die waren snel verdwenen.
Woon ook heel vrij, veel ruimte... Ik ben toch meer het stadsleven gewend in de afgelopen jaren en daarom valt het me af en toe zwaar. Ik heb nog geen eigen vervoer, dus meestal afhankelijk van vriend. En ik mis het sociale. De eerste buren wonen ruim een km verderop en in het dorp is alleen een snackbar, kroeg en buurtsuper. Dat sociale wat ik mis (even kletsen met de buren, kopje koffie, even naar een 'grote' supermarkt e.d.) is toch wel het grootste punt van vrij wonen waar ik tegenaan loop.
Wij wonen in een "buitengebied" en willen nooit meer anders. We hebben allebei een auto (meteen mijn hobby) want anders kom je nergens. En de kinderen altijd halen en brengen, je woont nu eenmaal zo. Ze hebben een heerlijke tuin, je hoort de vogeltjes zingen, eigen parkeerruimte voor de deur (er kunnen wel 10 auto's staan). Even chinees halen, of winkelen, het zijn meteen kilometers maar dat zijn we gewend.
quote:olijfje86 schreef op 19 mei 2012 @ 10:07:

Dan heb je de OP niet goed gelezen: er wordt gevraagd naar je ervaring met vrijstaand wonen, niet naar hoe ('heel groot') je vrijstaand woont.

Overbodige informatie dus (= gepoch).

Nou, de oppervlakte lijkt me toch wel een belangrijk verschil. Ik ken namelijk heel veel vrijstaande huizen in nieuwbouwwijken, ze zijn niet veel groter (misschien wel iets) dan de 2-onder 1 kappers die er naast staan, zowel niet qua huis als qua tuin.

Dat is heel wat anders dan vrijstaand in een bos wonen, waar je (bijna) geen buren hebt (en vaak ook hele lappen grond).

Ik kan me voorstellen dat je het ene fijn vindt en het andere niet, maar als je je ervaringen aan TO verteld, is het wel handig om daar wat achtergrondinfo bij te vertellen.

Zoiets als zeggen, ik vind het heel fijn waar ik woon, zonder erbij te vertellen waar/hoe je woont en waarom je het fijn vindt, heeft het niet zoveel zin natuurlijk.
Nou vandaag is het echt genieten hoor. Vanochtend het schrikdraad nagelopen. Daarna foto's gemaakt van de paarden in het land. En zit nu met de kleine jongen op schoot op de veranda, te kijken naar onze paarden en die van de buren aan beide kanten. De buurman heeft pas een trekpaard gekocht, machtig mooi beest om naar te kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven