Het overlijden van katten
maandag 21 mei 2012 om 04:17
Ik vraag me al een tijdje af of er ook katten zijn die overlijden in hun slaap. Gewoon van ouderdom.
Zelf heb ik twee schatten van katten en ik moet er niet aan denken ze te moeten missen, maar ben er soms wel opeens mee bezig (beetje raar misschien). Want wat ik lees en hoor zijn meestal toch nare en soms gruwelijke overlijdensberichten. Katten komen om bij een ongeluk of sterven aan een of andere ziekte (al dan niet na een lange lijdensweg)...
Hoe denken jullie hierover? Wie heeft andere ervaringen wat dit betreft?
Zelf heb ik twee schatten van katten en ik moet er niet aan denken ze te moeten missen, maar ben er soms wel opeens mee bezig (beetje raar misschien). Want wat ik lees en hoor zijn meestal toch nare en soms gruwelijke overlijdensberichten. Katten komen om bij een ongeluk of sterven aan een of andere ziekte (al dan niet na een lange lijdensweg)...
Hoe denken jullie hierover? Wie heeft andere ervaringen wat dit betreft?
maandag 21 mei 2012 om 05:12
Dat is bizar...heb zojuist een tijd met mijn kat geknuffeld en vroeg me precies t zelfde af... ik heb ooit mee gemaakt dat de kat van mijn oude huisbaas ziek was en ze konden moeilijk vinden wat t was. hij at niet meer en dronk ook niet meer. huisbaas wilde geen maag onderzoek dat vond hij zielig.... nouja t was ook best een aparte vent...
anyway, op een avond in de zomer ging t bergafwaards en t zag er naar uit dat t beestje zou sterven. Hij wilde dat t op een natuurlijke manier ging, de huisbaas, maar het was gewoon naar..het beest heeft de hele nacht stuiptrekkingen gehad en keek dan in de lucht met glazige ogen alsof hij al heen was.
T was heel zielig om te zien.. ik hoop dat die van mij nog heel lang zal leven en in zijn slaap zal sterven....
Brr wil er liever niet aan denken..
anyway, op een avond in de zomer ging t bergafwaards en t zag er naar uit dat t beestje zou sterven. Hij wilde dat t op een natuurlijke manier ging, de huisbaas, maar het was gewoon naar..het beest heeft de hele nacht stuiptrekkingen gehad en keek dan in de lucht met glazige ogen alsof hij al heen was.
T was heel zielig om te zien.. ik hoop dat die van mij nog heel lang zal leven en in zijn slaap zal sterven....
Brr wil er liever niet aan denken..
maandag 21 mei 2012 om 05:58
Ja, ik heb een kat gehad die vredig in haar slaap is overleden. Was zelf nog een kind en mijn moeder was mijn bed aan het afhalen. Poes lag op de grond, gewoon in haar ontspannen slaaphouding, en het verbaasde me dat ze niet opschrok toen mijn moeder al mijn knuffels van mijn bed gooide, per ongeluk op de poes. Maar ze was vredig ingeslapen.
maandag 21 mei 2012 om 07:18
Komt wel voor maar niet vaak, had het er gisteren met mn moeder over. Dat komt omdat (zwerf)katten die dood gaan, of voelen een stil plekje opzoeken, niet meer kunnen eten en drinken, en daaraan sterven. De gemiddelde huiskat, krijgt kwaaltjes, eet niet meer drinkt niet meer, en wij hollen ermee naar de dierenarts. Katlief wordt dan uit zijn "lijden" verlost. Dus het gebeurd wel, maar de meeste gebeurd toch door de mens.
maandag 21 mei 2012 om 07:24
maandag 21 mei 2012 om 07:29
maandag 21 mei 2012 om 07:33
Echt niet nikki? Want die van mij vangen gewoon dieren en niet alleen om mee te spelen. Ik vind met regelmaat verorberde merels in de tuin
Katten staan er bekend om dat ze heel snel zichzelf aanpassen. Ik denk dat als wij er allemaal niet meer zouden zijn er maar weimig katten zullen sterven hoor. Wat ze niet meer krijgen, dat vangen ze wel. Op discovery was laatst de tot 10 most succesful hunters. Op nummer 1 stond de huiskat. Het is het enige diet dat meer dan 1000 prooien heeft. Tot aan insecten toe kunnen ze eten en zijn voedzaam voor ze.
Katten staan er bekend om dat ze heel snel zichzelf aanpassen. Ik denk dat als wij er allemaal niet meer zouden zijn er maar weimig katten zullen sterven hoor. Wat ze niet meer krijgen, dat vangen ze wel. Op discovery was laatst de tot 10 most succesful hunters. Op nummer 1 stond de huiskat. Het is het enige diet dat meer dan 1000 prooien heeft. Tot aan insecten toe kunnen ze eten en zijn voedzaam voor ze.
maandag 21 mei 2012 om 07:48
maandag 21 mei 2012 om 07:58
Mijn 21-jarige kat is van ouderdom gestorven. Ze kon al een tijdje de trap niet meer op, of op de bank springen, dus ze liet zich door mij overal heen tillen. Als ze iets wilde keek ze me aan, keek naar bijv. naar de trap en keek mij weer aan, dus dan moest ik haar naar boven tillen.
Op een ochtend zit ik beneden in mijn piama op de bank met een bakje cornflakes ontbijt journaal te kijken. Poes komt naar me toe - heel traag - kijkt me aan dat ik haar op de bank moet tillen, (dat had ze al heel lang niet meer gedaan) en wil dat ik haar aai en ze spint zachtjes. Ik ben naar boven gegaan om me aan te kleden en toen ik beneden kwam lag ze op haar zij op de vloer, vredig ingeslapen.
Ze had dus afscheid van me genomen, ze voelde dus aan dat ze dood ging. Dat was heel erg mooi eigenlijk.
Op een ochtend zit ik beneden in mijn piama op de bank met een bakje cornflakes ontbijt journaal te kijken. Poes komt naar me toe - heel traag - kijkt me aan dat ik haar op de bank moet tillen, (dat had ze al heel lang niet meer gedaan) en wil dat ik haar aai en ze spint zachtjes. Ik ben naar boven gegaan om me aan te kleden en toen ik beneden kwam lag ze op haar zij op de vloer, vredig ingeslapen.
Ze had dus afscheid van me genomen, ze voelde dus aan dat ze dood ging. Dat was heel erg mooi eigenlijk.
maandag 21 mei 2012 om 08:42
Onze eerste kat is vredig in haar slaap overleden (ze was 19) en de tweede is helaas weggelopen. We vermoeden dat ze een plekje is gaan zoeken om daar dood te gaan (zij was 15). Gelukkig heb ik nog nooit meegemaakt dat een kat ziek werd over een ongeluk kreeg. Ik heb er nu zelf 4 en ik hoop van harte dat ze allemaal vredig in hun slaap sterven.....
maandag 21 mei 2012 om 08:44
quote:Nikki1973 schreef op 21 mei 2012 @ 07:29:
Nee, in de natuur zouden onze huiskatten het überhaupt niet overleven. Katten, ook huiskatten kunnen prima in de natuur overleven. Het bewijs zijn alle gestrande huiskatten rond het erf van mijn ouders. Nu echter verwilderd en hun jongen helemaal.
Nee, in de natuur zouden onze huiskatten het überhaupt niet overleven. Katten, ook huiskatten kunnen prima in de natuur overleven. Het bewijs zijn alle gestrande huiskatten rond het erf van mijn ouders. Nu echter verwilderd en hun jongen helemaal.
Here I am - now what are your other two wishes...
maandag 21 mei 2012 om 08:46
2 van mijn katten hebben hulp nodig gehad om te overlijden. Ik hoop dat mijn andere 2 inderdaad in hun slaap overlijden.
Maar ik moet zeggen dat als ze 'op het laatst lopen' het voor mijn gemoedsrust beter is om ze in te laten slapen. Dan kan ik me er beter op voorbereiden dat ze er straks niet meer zijn. Had ik wel met mijn mooie Medusa in februari. Voor mij was toen het verdriet 'minder'. Omdat ik haar echt uit haar lijden verloste. Ik mis haar best, vooral 's ochtends en als ik in bed lig.
Maar ik moet zeggen dat als ze 'op het laatst lopen' het voor mijn gemoedsrust beter is om ze in te laten slapen. Dan kan ik me er beter op voorbereiden dat ze er straks niet meer zijn. Had ik wel met mijn mooie Medusa in februari. Voor mij was toen het verdriet 'minder'. Omdat ik haar echt uit haar lijden verloste. Ik mis haar best, vooral 's ochtends en als ik in bed lig.
maandag 21 mei 2012 om 09:22
Of je kat overlijdt in een ongeluk, dat is aan jezelf. Je kunt katten wel op eigen erf houden, daar zijn goede middeltjes voor. Dan kunnen ze tóch buiten komen zonder dat ze gevaar lopen.
Maar dan nog.
De droom dat ze in hun slaap overlijden, daar zal ik je maar meteen uit helpen. Zo easy gaan die dingen maar zelden.
Meestal worden ze ziek en gaat er een sjitterige lijdensweg aan vooraf. En jij moet dan een beslissing nemen die jou helemaal uiteen spleit. Je moet dan beslissen vanuit de kat, en dan iets doen wat helemaal tegen je gevoel indruist. En altijd nog twijfels of je er goed aan doet, of het is wat de kat werkelijk zou willen. Dat vreet heel veel energie.
Ik heb het met katten nooit meegemaakt, maar wel met honden. Maar dat is hetzelfde. Net zo klote.
Het hoort erbij. Wat niet wil zeggen dat het er dan gemakkelijker op wordt. Maar jij zult er ook voor komen te staan en je zult misschien zeggen zoals velen voor jou hebben gedaan "dit wil ik nooit meer meemaken, ik neem geen huisdier meer". En sommigen houden zich daar aan. Maar meestal kruipt het bloed waar het niet gaan kan en beginnen mensen toch weer aan een kat of een hond. Heel verstandig ook, want het is vluchten voor verdriet. Verdriet dat gepaard gaat met een hele periode veel liefde en plezier dat er aan vooraf gaat. Dat ontzeg je jezelf dan namelijk óók. En uiteindelijk weegt het er wél tegenop.
Maar dan nog.
De droom dat ze in hun slaap overlijden, daar zal ik je maar meteen uit helpen. Zo easy gaan die dingen maar zelden.
Meestal worden ze ziek en gaat er een sjitterige lijdensweg aan vooraf. En jij moet dan een beslissing nemen die jou helemaal uiteen spleit. Je moet dan beslissen vanuit de kat, en dan iets doen wat helemaal tegen je gevoel indruist. En altijd nog twijfels of je er goed aan doet, of het is wat de kat werkelijk zou willen. Dat vreet heel veel energie.
Ik heb het met katten nooit meegemaakt, maar wel met honden. Maar dat is hetzelfde. Net zo klote.
Het hoort erbij. Wat niet wil zeggen dat het er dan gemakkelijker op wordt. Maar jij zult er ook voor komen te staan en je zult misschien zeggen zoals velen voor jou hebben gedaan "dit wil ik nooit meer meemaken, ik neem geen huisdier meer". En sommigen houden zich daar aan. Maar meestal kruipt het bloed waar het niet gaan kan en beginnen mensen toch weer aan een kat of een hond. Heel verstandig ook, want het is vluchten voor verdriet. Verdriet dat gepaard gaat met een hele periode veel liefde en plezier dat er aan vooraf gaat. Dat ontzeg je jezelf dan namelijk óók. En uiteindelijk weegt het er wél tegenop.
maandag 21 mei 2012 om 10:07
Helaas is onze oude Murphy ook bij de dierenarts gestorven.... Ik hoopte dat ik hem een keer zou vinden in zijn mandje, maar helaas. Mannetje was helemaal op, echte ouderdom (18,5 jaar). Ben wel "blij" dat de dierenarts op een humane wijze een eind aan het lijden kan maken. Nu hebben we een jonge groep (4) katten in huis waarvan de oudste 4 jaar is. Ik weet dat niet alle katten even oud worden, maar voorlopig zijn ze very much alive and kicking!
maandag 21 mei 2012 om 14:43
quote:Oriane schreef op 21 mei 2012 @ 07:33:
Echt niet nikki? Want die van mij vangen gewoon dieren en niet alleen om mee te spelen. Ik vind met regelmaat verorberde merels in de tuin
.Correctie: ons18 jarige perzje zou t niet overleven in de natuur, dat is echt een watje. Die andere van ons geef ik wel wat meer kans. Maar beide hebben nierdieet, dat is nergens in de natuur te vinden toch
.Correctie: ons18 jarige perzje zou t niet overleven in de natuur, dat is echt een watje. Die andere van ons geef ik wel wat meer kans. Maar beide hebben nierdieet, dat is nergens in de natuur te vinden toch
maandag 21 mei 2012 om 15:46
[quote]Nikki1973 schreef op 21 mei 2012 @ 07:29:
Nee, in de natuur zouden onze huiskatten het überhaupt niet overleven.
Ze zouden misschien niet zo oud worden zonder personeel
Mijn kat is in de zomers regelmatig weken weg.
Het is een enorme jager en de muisjes braakt ie ,heel lief,dat wel,in de keuken voor me uit.
Nee, in de natuur zouden onze huiskatten het überhaupt niet overleven.
Ze zouden misschien niet zo oud worden zonder personeel
Mijn kat is in de zomers regelmatig weken weg.
Het is een enorme jager en de muisjes braakt ie ,heel lief,dat wel,in de keuken voor me uit.
maandag 21 mei 2012 om 16:00
Ik denk dat het bij katten net als bij honden is: ze kunnen in hun slaap of door bvb. een hartstilstand sterven. Dus op een natuurlijke manier. Mijn eerste hond is gestorven waar ik bij was, uit zichzelf. Ging al een poosje niet lekker, ze liep moeilijk, vaak diarree. Maar ze deed het nog en voelde zich gelukkig (denk ik).
Op een middag wilde ze niet meer uit haar mand komen. 's Avonds besloot ik beneden te gaan liggen met mijn matras (voorheen lag ze altijd bij mij op mijn slaapkamer en soms op mijn bed: het was overigens een rottweiler). Toen ik eenmaal mijn matras beneden had, mijn pyjama aan had en klaar was om te gaan liggen, begon ze te hijgen en te kwijlen. Ze had het benauwd, van pijn wellicht. Heb het even aangekeken en de dierenarts gebeld. Ik kon haar nog wat pijnstilling geven, die ik nog in huis had en kon eventueel later terugbellen.
Eten en drinken wilde ze niet meer. Inmiddels was het middernacht geweest. Nogmaals met de da gebeld. En voordat die er was, is ze in mijn armen overleden. Ik ben er al die uren bij geweest. Dat was heel speciaal en ik heb die vreselijke keuze niet hoeven maken.
(wilde ik gewoon even kwijt denk ik)
Op een middag wilde ze niet meer uit haar mand komen. 's Avonds besloot ik beneden te gaan liggen met mijn matras (voorheen lag ze altijd bij mij op mijn slaapkamer en soms op mijn bed: het was overigens een rottweiler). Toen ik eenmaal mijn matras beneden had, mijn pyjama aan had en klaar was om te gaan liggen, begon ze te hijgen en te kwijlen. Ze had het benauwd, van pijn wellicht. Heb het even aangekeken en de dierenarts gebeld. Ik kon haar nog wat pijnstilling geven, die ik nog in huis had en kon eventueel later terugbellen.
Eten en drinken wilde ze niet meer. Inmiddels was het middernacht geweest. Nogmaals met de da gebeld. En voordat die er was, is ze in mijn armen overleden. Ik ben er al die uren bij geweest. Dat was heel speciaal en ik heb die vreselijke keuze niet hoeven maken.
(wilde ik gewoon even kwijt denk ik)
maandag 21 mei 2012 om 18:02
Ja, dat gebeurt wel, maar niet vaak. Ik heb het zelf ook nooit mee gemaakt, twee katten (bij mijn ouders) zijn overreden, een ander was vergiftigd en afgelopen vrijdag is mijn kat ingeslapen vanwege kanker.
Ook in mijn wat verdere familie zijn katten vooral ingeslapen of overreden...
Ook in mijn wat verdere familie zijn katten vooral ingeslapen of overreden...
Time spent with a cat is never wasted