Beginnende buitenkat
dinsdag 22 mei 2012 om 11:33
Ik heb een klein probleempje met mijn kat. Hij is nu ongeveer 10 maanden en heb hem een week geleden voor het eerst naar buiten gelaten. Ik heb zelf een vrijwel niet bestaande tuin (ongeveer 2 bij 2) maar het is een soort grote binnentuin waar hij in principe niet uit kan. Leek me veilig en verder prima.
Hij vindt het ook heerlijk buiten, waar het niet dat hij wel constant ruzie maakt met de andere kat die daar losloopt.
Wat het probleem eigenlijk is, is dat ik hem nu al 2x heb kunnen komen ophalen bij de buren om de hoek omdat die daar in de tuin zat en niet meer leek te weten hoe hij weg moet komen. De eerste keer heeft die daar een paar uur gezeten voor ik hem kwam halen, de tweede keer van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Ik was hem al de hele dag kwijt, maar vind dat hij zelf moet leren terug te komen. Dat gaat alleen dus niet goed. Hij heeft daar de hele dag in de schuur verstopt gezeten.
Nu zat ik te denken dat dat ook te maken zou kunnen hebben met dat vechten met die andere kater?
Heeft een van jullie ervaring hiermee, met een kat die werkelijk maar 10 meter verderop zit, maar niet terug weet te komen. Het is niet dat die niet wil, hij is enorm blij als die mij weer ziet.
Hij vindt het ook heerlijk buiten, waar het niet dat hij wel constant ruzie maakt met de andere kat die daar losloopt.
Wat het probleem eigenlijk is, is dat ik hem nu al 2x heb kunnen komen ophalen bij de buren om de hoek omdat die daar in de tuin zat en niet meer leek te weten hoe hij weg moet komen. De eerste keer heeft die daar een paar uur gezeten voor ik hem kwam halen, de tweede keer van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Ik was hem al de hele dag kwijt, maar vind dat hij zelf moet leren terug te komen. Dat gaat alleen dus niet goed. Hij heeft daar de hele dag in de schuur verstopt gezeten.
Nu zat ik te denken dat dat ook te maken zou kunnen hebben met dat vechten met die andere kater?
Heeft een van jullie ervaring hiermee, met een kat die werkelijk maar 10 meter verderop zit, maar niet terug weet te komen. Het is niet dat die niet wil, hij is enorm blij als die mij weer ziet.
dinsdag 22 mei 2012 om 11:43
Aan het lijntje is niet echt mogelijk. Mijn tuin is echt misschien nog niet eens 2 bij 2. Misschien moet ik inderdaad maar even bij hem buiten blijven.
Gekke is dat hij eigenlijk de hele tijd weer even binnen komt en dan weer naar buiten loopt, totdat hij ruzie begint te maken, die katten keihard achter elkaar aanrennen en hij denk ik dan de weg kwijt raakt.
Zou buiten blijven helpen zodat die andere kat niet die kant op komt?
Binnenhouden vind ik ook zo sneu, mijn huis is niet groot en van die 3 keer dat die nu buiten is geweest heeft hij ondanks het verdwalen al zo genoten. Heb hem nu 2 dagen binnen maar hij blijft maar miauwen.
Gekke is dat hij eigenlijk de hele tijd weer even binnen komt en dan weer naar buiten loopt, totdat hij ruzie begint te maken, die katten keihard achter elkaar aanrennen en hij denk ik dan de weg kwijt raakt.
Zou buiten blijven helpen zodat die andere kat niet die kant op komt?
Binnenhouden vind ik ook zo sneu, mijn huis is niet groot en van die 3 keer dat die nu buiten is geweest heeft hij ondanks het verdwalen al zo genoten. Heb hem nu 2 dagen binnen maar hij blijft maar miauwen.
dinsdag 22 mei 2012 om 11:48
Je moet gewoon rekening houden met je buren, die zullen niet van de overlast gediend zijn.
Zorg gewoon voor genoeg speelgoed voor hem thuis en speel zelf ook voldoende met hem, dan is het echt niet sneu voor de kat om binnen te blijven. Neem desnoods een speelkameraadje voor hem, uit het asiel uiteraard.
dinsdag 22 mei 2012 om 11:48
Dat is nu makkelijk praten. Ik heb een 2 kamer appartement, opzich is het groot genoeg. Maar het blijkt gewoon een heel actieve kater die ook al was hij nooit buiten geweest dit wel heel erg leek te willen. Ik heb hem ook genomen met het idee dat er buiten genoeg ruimte was om flink te rennen.
Zou het gewoon kunnen zijn dat die moet wennen aan buiten zijn? Ik vind het inderdaad ook asociaal om hem op te moeten halen bij die buren, die het verder helemaal niet erg lijken te vinden trouwens.
dinsdag 22 mei 2012 om 11:52
dinsdag 22 mei 2012 om 12:07
Nee ik bedoelde iets anders. Mijn tuin is maar 2 bij 2. Maar het is een soort binnentuinencomplex met allemaal huizen rondom. Ik kan niet echt uit mijn eigen tuintje van 2 bij 2, maar hij wel.
Net als die andere kat in de buurt rent hij van de ene naar de andere kant. Maar ik kan hem daar moeilijk in de gaten houden helaas.
Afzetten met gaas is daarom ook geen optie. Dan kan ik hem nog beter binnenhouden, die extra meter heeft die niks aan. Dat is alleen maar frustrerend en zielig.
dinsdag 22 mei 2012 om 12:13
Ik hou ook mijn katten nu ook binnen, maar dat doe ik voor de katten zelf en zeker niet voor de buren, ik heb ook overlast van de kinderen in de buurt maar daar zeur ik ook niet over!! Ik wil gewoon niet het risico lopen dat mijn kat wordt aangereden oid. Als de kat echt graag naar buiten wil, kan je toch proberen om de kat aan een lijntje te doen en buiten te lopen?