tussen Word en Indesign.....

22-05-2012 09:59 49 berichten
Wie weet er een programma wat er tussen Word en InDesign in zit?

Ik hou van creatieve dingen maken, dit vind ik prachtig:

http://www.invitationcrush.com/wp-content/uploads/2010/07/cherry-blossom-wedding-invitations1.jpg

In Word kom ik heel ver, maar kom op zeg, het is Word, dat kent wat creatieve uitspattingen betreft nogal wat beperkingen.

InDesign lijkt me ingewikkeld om te leren (ik heb het boek gezien!), en wat ik heb begrepen is dat je er ook Illustrator bij moet gebruiken. Bij mijn Photoshopcursus ben ik zo hard afgehaakt, ik kon alleen nog maar dromen over 'layers' en 'lasso', dat was niet echt mijn ding *kuche*.

Ik hoef ook niet hardcore te grafisch ontwerpen, maar af en toe iets leuks maken voor privegebruik, zoals bovenstaande uitnodiging, ja dat lijkt me wel wat!

Welk (gratis! makkelijk! voor Mac!) programma kunnen jullie mij aanraden?

Of ben ik veroordeeld tot pielen in Word voor de rest van mijn leven? X-D
Alle reacties Link kopieren
oooh ik las je post verkeerd. Ik dacht dat je bedoelde 'ik ben ontwerper en ja, zonder indesign!'

Ik hield mijn hart al vast wat je dan zou maken.... ;-)
Word is inderdaad een programma van niks om creatief mee aan de slag te gaan, lees anders dit eens door:

http://www.onemorething.n ... opic/schoolmagazine-maken

InDesign is voor een leek niet makkelijk, maar Photoshop is toch echt iets anders. Net als een van de voorgaande heb ik een Quark achtergrond, maar ja dat heb ik ook niet zomaar geleerd. Dan heb je echt een andere basis dan een leek. Het zijn professionele programma's tenslotte.

Je kan een gratis probeerversie downloaden via Adobe, kun je een maand stoeien. Wellicht kan je een oudere versie voor een leuke prijs op de kop tikken?
koekie1980 schreef op 22 mei 2012 @ 10:32:

heb je fonts wel goed geinstalleerd? in principe moeten alle fonts door word gelezen kunnen worden. Je had een mac he? Heb je de "echte" word of zo'n office-reader pakket?

Ik heb de stomme Word, die van Microsoft.

Volgens mij heb ik ze wel goed geïnstalleerd, ze staan wel gewoon netjes in de lettertypecatalogus.
oh en voor stock achtergronden gebruik ik vaak dees

http://www.cgtextures.com/
Strawberrie schreef op 22 mei 2012 @ 10:35:

Word is inderdaad een programma van niks om creatief mee aan de slag te gaan, lees anders dit eens door:

http://www.onemorething.n ... opic/schoolmagazine-maken

InDesign is voor een leek niet makkelijk, maar Photoshop is toch echt iets anders. Net als een van de voorgaande heb ik een Quark achtergrond, maar ja dat heb ik ook niet zomaar geleerd. Dan heb je echt een andere basis dan een leek. Het zijn professionele programma's tenslotte.

Je kan een gratis probeerversie downloaden via Adobe, kun je een maand stoeien. Wellicht kan je een oudere versie voor een leuke prijs op de kop tikken?
Vergelijk:

- Swift Publisher: ¤ 15,99

- iCalamus: ¤ 129,99 (!)

- Pages: ¤ 15,99

Maar, wat misschien een tip is: de oude versie van Swift Publisher (2) is slechts ¤ 3,99.

Alles verkrijgbaar in onze eigen App Store.

Toch me maar eens in Pages verdiepen....

Maar hoe vergelijkt InDesign met Photoshop zich, qua moeilijkheid?
Iemand ervaring met iStudio Publisher?
Of met Scribus?
De ene is een beeldbewerkingsprogramma, de andere een opmaakprogramma... dat is natuurlijk een beetje appels met peren vergelijken.

Het mooie van Adobe is in ieder geval dat alles naadloos op elkaar aansluit, en InDesign moeiteloos .psd en .ai files kan plaatsen als beeld. Maar dat zal tegenwoordig met allerlei andere programma;s ook wel kunnen.

Nog een tip, je zal niet de eerste zijn... de beelden worden in InDesign niet in het document zelf geplaatst, maar blijven op de locatie op je computer staan. Het plaatje in InDesign is slechts een 'koppeling' daar naar toe. Nooit het plaatje op je computer verwijderen dus, altijd bij elkaar houden.
valerie__ schreef op 22 mei 2012 @ 10:47:

De ene is een beeldbewerkingsprogramma, de andere een opmaakprogramma... dat is natuurlijk een beetje appels met peren vergelijken.

Het mooie van Adobe is in ieder geval dat alles naadloos op elkaar aansluit, en InDesign moeiteloos .psd en .ai files kan plaatsen als beeld. Maar dat zal tegenwoordig met allerlei andere programma;s ook wel kunnen.

Nog een tip, je zal niet de eerste zijn... de beelden worden in InDesign niet in het document zelf geplaatst, maar blijven op de locatie op je computer staan. Het plaatje in InDesign is slechts een 'koppeling' daar naar toe. Nooit het plaatje op je computer verwijderen dus, altijd bij elkaar houden.

Bedankt voor je uitleg!

Ik denk echt dat InDesign te zwaar en ingewikkeld is voor een hobbyist als ik.

Ik denk dat het toch Pages gaat worden, vanaf daar kijk ik weer verder.

Bedankt iedereen voor de input! Fijn om te lezen.
En waar haal ik bijvoorbeeld de plaatjes zoals op de uitnodiging in de OP vandaan?

(ja uit Illistrator ;-) maar dat kan / heb ik dus niet )
Kun je wel vectorbestanden verwerken? Anders gewoon zoeken op 'free vector'.

Anders via stockphoto sites of van internet halen
En hoe werkt dat dan, met die vector bestanden? Kan je die kosteloos downloaden en gebruiken?
Ik vind nu bijvoorbeeld dit.

Hoe dan verder?
dan doe je free download, en signup als je dat nog niet hebt gedaan. Dan krijg je een plaatje dat je kan gebruiken en eindeloos vergroten (omdat het vector is). dat zijn dus geen pixels die wazig worden maar vectorlijnen die als je het groter maakt, steeds opnieuw worden berekent zodat het scherp blijft. je kunt googlen op free vector en dan vind je van alles. Weet niet of je ai in pages kunt plaatsen, anders sla je het op als jpg maar dan verliest het bestand dus wel zijn oneindige vergroot capaciteiten.
Oke, dus Vector is een .ai bestand?

En waar haal jij je free vector het meeste vandaan?
SeptemberGirl schreef op 22 mei 2012 @ 11:24:

Oke, dus Vector is een .ai bestand?

En waar haal jij je free vector het meeste vandaan?

Nee, dat hoeft niet. Maar om vector bestanden te kunnen verwerken heb je wel een programma nodig die vector kan bewerken. En illustrator is bijvoorbeeld zo'n programma. Als je niet weet wat een vector is, denk ik niet dat het handig is als je met vector gaat werken.

Zoek dan gewoon een JPGje bedoel ik, anders heeft het echt geen toegevoegde waarde.

Ik haal nooit gratis vectorbestanden op eigenlijk. Ik maak het zelf of ik haal het van stockphoto sites waar we een abonnement op hebben.
ai is vaak vector maar eps kan ook vector zijn. maar het is pas echt zeker weten vector als je het opent in illustrator en je ziet lijntjes die je kunt pakken ;)

free vector in google intypen en dan krijg je een hele hoop! zet hem dan op 'afbeeldingen' en dan kies je er een mooie uit. ;)
ReinRoef schreef op 22 mei 2012 @ 11:21:

je kunt googlen op free vector en dan vind je van alles. Weet niet of je ai in pages kunt plaatsen, anders sla je het op als jpg maar dan verliest het bestand dus wel zijn oneindige vergroot capaciteiten.
Huh? Op free vector zoeken en dan opslaan als JPG... dat is toch een beetje nutteloos? Zoek dan gewoon op flower, illustration, clipart, lijntekening, etc. etc.

Bovendien kun je 'free' dan ook wel weglaten, als je het toch als JPG opslaat. Hoef je ook niet te betalen dus kun je net zo goed op betaalde beelden zoeken.

Zoeken op vectorbestanden is alleen handig als je ook met vector kan en wil werken
ze zoekt vast op vector omdat die stijl haar aanstaat. Dan is op 1 woord handiger zoeken dan al die andere woorden. Op zich ben ik het met je eens wat betreft vector gebruik als je het niet nodig hebt.
Pssst SG! *elleboog*

*Mompelt iets over Windows en gratis programma's.*

http://i0.kym-cdn.com/photos/images/original/000/096/044/trollface.jpg
heh heh heh.
Ha, ik dacht al waar blijft XionZ?

SG, even heel simpel, maar waarom probeer je Powerpoint niet? Dat heeft net iets meer controle waar je dingen neerzet. De nieuwste versie werkt vrij redelijk (ok, 't blijft Microsoft) met lagen en zeker kaartjes zou je daar best in kunnen maken.

Ikzelf kan lezen en schrijven met en zelfs in mijn slaap nog werken met de Adobe programma's, maar dat is zonder op zijn minst een beginnerscursus inderdaad best wel een kluif om door te krijgen. Wel heel leuk overigens ;-)

Ik heb het volgens mij al eens aangeboden: als je iets gemaakt hebt, wil ik er best eens professioneel commentaar op leveren...

Ik heb Scribus en iCalamus wel eens aangeraden aan mensen die Adobe CS te duur vonden omdat ze me redelijke DTP pakketten leken. Ik weet eigenlijk niet of die mensen er ooit iets mee gedaan hebben.
XionZ schreef op 22 mei 2012 @ 13:07:

Pssst SG! *elleboog*

*Mompelt iets over Windows en gratis programma's.*

[afbeelding]

Jonguh.

Pages kan dingen maken, waar ms Word alleen maar van kan dromen!

Maar ik blijf je wel lief vinden hoor :kiss:
capricorn schreef op 22 mei 2012 @ 17:56:

Ha, ik dacht al waar blijft XionZ?

SG, even heel simpel, maar waarom probeer je Powerpoint niet? Dat heeft net iets meer controle waar je dingen neerzet. De nieuwste versie werkt vrij redelijk (ok, 't blijft Microsoft) met lagen en zeker kaartjes zou je daar best in kunnen maken.

Ikzelf kan lezen en schrijven met en zelfs in mijn slaap nog werken met de Adobe programma's, maar dat is zonder op zijn minst een beginnerscursus inderdaad best wel een kluif om door te krijgen. Wel heel leuk overigens ;-)

Ik heb het volgens mij al eens aangeboden: als je iets gemaakt hebt, wil ik er best eens professioneel commentaar op leveren...

Ik heb Scribus en iCalamus wel eens aangeraden aan mensen die Adobe CS te duur vonden omdat ze me redelijke DTP pakketten leken. Ik weet eigenlijk niet of die mensen er ooit iets mee gedaan hebben.

Ha! Ik heb besloten het hele office pakket (word, excel en powerpoint) van mijn mac te flikkeren, want het werkt ZO traag, en het enige waar mijn Macje ooit op vastloopt, zijn die :mad: windhoos programma's.

En in de plaats daarvoor neem ik pages, numbers en keys. En dan ga ik me ook zeker eens verdiepen in keys, wat daarin de mogelijkheden zijn voor mijn creatieve uitspattingen!

Bedankt voor je aanbod! Lief!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven