Geld & Recht alle pijlers

voorbeeldbrief oversluiten (opzeggen) hypotheek

22-05-2012 16:22 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik breng mijn hypotheek onder bij een andere bank. Bij de huidige geldverstrekker moet ik dus schriftelijk opzeggen. Tot nu toe kan ik nergens een mooie voorbeeldbrief online vinden, heeft iemand een voorbeeld?

Vera
Dat hoeft ook niet mooi.

Hierbij zeg, Vera 22-02-1922 mijn hypotheek met leningsnummer (....) bij (ING) op per datum.. blablabla.

Handtekening.

Klaar.
Volgens mij kun je dat gerust overlaten aan je nieuwe hypotheekverstrekker!
Aruuba schreef op 22 mei 2012 @ 16:29:

Dat hoeft ook niet mooi.

Hierbij zeg, Vera 22-02-1922 mijn hypotheek met leningsnummer (....) bij (ING) op per datum.. blablabla.

Handtekening.

Klaar.
Ja, werkt dat zo simpel? Zij zullen dan wel direct de vraag stellen: mogen we dan even de rest van de hypotheek in 1x vangen aub.
Gravinnetje schreef op 22 mei 2012 @ 16:40:

[...]

Ja, werkt dat zo simpel? Zij zullen dan wel direct de vraag stellen: mogen we dan even de rest van de hypotheek in 1x vangen aub.

Ja, zo simpel werkt dat ja. Als er iets nodig is of nog niet juist is afgehandeld dan hoor je dat wel. Die schriftelijke opzegging is alleen maar nodig voor de handtekening en dus het juridische indekken.

Maar de tip van het door de nieuwe geldverstrekker laten doen vind ik een prima tip. Want daar zijn inderdaad standaardbrieven voor.
Aruuba schreef op 22 mei 2012 @ 16:42:

[...]

Ja, zo simpel werkt dat ja. Als er iets nodig is of nog niet juist is afgehandeld dan hoor je dat wel. Die schriftelijke opzegging is alleen maar nodig voor de handtekening en dus het juridische indekken.

Excuse me. Stelde alleen maar een vraag, wist niet dat die blijkbaar zo dom was.

Maar waarom zou je dit moeten doen, regelt de nieuwe hypotheek verstrekker dat niet allemaal?
De notaris regelt dat normaal gesproken. Die vraagt het aflossaldo bij de oude bank op voor de datum dat de nieuwe hypotheek ingaat.
Oh! Wat makkelijk. Dank jullie wel, ik kon al niks meer verzinnen dan hypnr, adres, datum... maar dat is genoeg dus. Ik zal ook even checken met de nieuwe bank en de notaris.
Let je op de boete die je oude hypotheekverstrekker je oplegt? Die moet wel worden meegenomen in de nieuwe hypotheekberekening of je moet hem contant kunnen betalen. Overstappen voordat je hypotheek afloopt kost namelijk geld.
Mis ik nu wat? Het lijkt mij toch dat de nieuwe hypotheekverstrekker je dit soort dingen uit handen neemt? Dat je hooguit een juridisch documentje moet schrijven, zoals Aruuba zegt? maar dat de feitelijke afhandeling bij de nieuwe hypotheekverstrekker ligt?

Anders stuur ik ook even een briefje naar westland-utrecht, dat ik mijn hypotheek opzeg. X-D
Gravinnetje schreef op 22 mei 2012 @ 16:44:

[...]

Excuse me. Stelde alleen maar een vraag, wist niet dat die blijkbaar zo dom was.

Excuse me als ik je dat gevoel gaf. Not my bedoeling :-p
DIt wordt bij de notaris geregeld, hier hoef je zelf niets voor te doen.
Ik verbaas me over het briefje van aruuba, je kan namelijk niet zelf je hypotheek opzeggen. Dit loopt altijd via de notaris.

Een nieuwe afsluiten en de oude opheffen is een officieel gebeuren, vergelijkbaar met het kopen van een huis, maar dan zonder verhuizing.
lelytjevandalen schreef op 22 mei 2012 @ 19:06:

Ik verbaas me over het briefje van aruuba, je kan namelijk niet zelf je hypotheek opzeggen. Dit loopt altijd via de notaris.

Een nieuwe afsluiten en de oude opheffen is een officieel gebeuren, vergelijkbaar met het kopen van een huis, maar dan zonder verhuizing.

Het opzeggen middels een brief (en dat vroeg ze!) hoeft allemaal niet mooi of ingewikkeld te zijn. Het gaat er hier dan ook alleen maar om dat je aangeeft dat je je hypotheek gaat opzeggen en dat je met je handtekening toestemming geeft dat je nieuwe geldverstrekker en oude geldverstrekker een en ander in gang gaan zetten.

(soms vraagt een geldverstrekker hier niet naar, soms wel en daar ging ik dus door het verhaal van TO vanuit.)

De officiële afhandeling gaat natuurlijk veel verder dan alleen een briefje. Maar nogmaals, dat vroeg ze volgens mij niet...
Gravinnetje schreef op 22 mei 2012 @ 16:44:

[...]

Zo raar vond ik je vraag niet. Als je een hypotheek hebt die nog 5 jaar vaststaat en je wil overswitchen, dan zul je toch echt boeterente moeten betalen. Kan aardig oplopen.

En moet dit niet via een notaris? De hypotheekverstrekker is tenslotte 'de eigenaar' van het huis. Die hebben het geld verstrekt met het huis als onderpand tenslotte.
lelytjevandalen schreef op 22 mei 2012 @ 19:06:

Je oude hypotheek moet je wel degelijk zelf opzeggen hoor, de verdere afwikkeling loopt wel via de notaris, maar je moet wel zelf de oude hypotheek opzeggen, dan krijg je van je hypotheekverstrekker een eindafrekening welke je naar de notaris opstuurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven