Geld & Recht alle pijlers

Straks zelf pensioen opbouwen...wie heeft tips?

18-05-2012 19:54 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgend jaar ben ik uit de schulden en wil ik dus zelf een pensioen opgaan bouwen voor later maar ik heb er dus totaal geen verstand van.

Ik begin er al veels te laat mee dat weet ik maar goed ik kan nu alleen nog maar de schade gaan beperken.

Ik ben 31 dus heb nog 34 jaar te sparen straks.

Maar ik wil dus graag adviezen en tips waar kan ik het beste zoiets afsluiten? Wie heeft bv een goede rente?

En hoe zit dat als ik bv ervoor kom te overlijden kan ik dan alles nalaten aan mijn kinderen?
Hoogstwaarschijnlijk heb je straks zelfs minimaal 36 tot 37 jaar te sparen.

Dus dat valt al weer mee.

Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Haha ja dat klopt ook nog eens...
Misschien even bij je bank langsgaan voor vrijblijvend advies? Ik heb van de Rabobank Toekomstsparen, spaar 50 euro in de maand (was eerst spaarloon). De rente is nu 4,6% en de einddatum van het sparen is 2042 (dan ben ik 65 ). Ik denk dat iedere bank wel zoiets heeft.

Hiernaast bouw ik op mijn werk ook nog pensioen op, dus dit is alleen maar een aanvulling.
Zelf een sappige spaarrekening aanleggen is waarschijnlijk nog het best.
Sns lijfrente sparen met deposito.
Computer says nooooo
quote:hanZie schreef op 18 mei 2012 @ 20:46:

Zelf een sappige spaarrekening aanleggen is waarschijnlijk nog het best.niet altijd, de rente op pensioensparen is veelal hoger en bovendien trek je de inleg af van de belasting mits je jaarruimte hebt. Sparen boven de fiscale vrijstelling van ca 21.000 in box 3 en dan ook nog voor je pensioen is minder interessant dan sparen in box 1.
quote:priempje schreef op 18 mei 2012 @ 19:54:

Volgend jaar ben ik uit de schulden en wil ik dus zelf een pensioen opgaan bouwen voor later maar ik heb er dus totaal geen verstand van.

Ik begin er al veels te laat mee dat weet ik maar goed ik kan nu alleen nog maar de schade gaan beperken.

Ik ben 31 dus heb nog 34 jaar te sparen straks.

Maar ik wil dus graag adviezen en tips waar kan ik het beste zoiets afsluiten? Wie heeft bv een goede rente?

En hoe zit dat als ik bv ervoor kom te overlijden kan ik dan alles nalaten aan mijn kinderen?Als je echt net uit de schulden bent, zou ik liever een andere reserve opbouwen om te voorkomen dat je als er iets kapot gaat..weer moet lenen en schulden krijgt. Als je in box 3 genoeg gespaard hebt, zou je kunnen overwegen iets aan je pensioen te doen. Kijk ook eens hoeveel je opbouwt bij je werkgever. Als de franchise op je pensioenoverzicht niet zo hoog is ( rond 11.000) en het opbouw percentage rond 2.0% is het meestal niet zo slecht geregeld.
quote:priempje schreef op 18 mei 2012 @ 19:54:

Waar/hoe werk je? Hoeveel dagen?
Beleggen
Ik spaar gewoon zelf, op een normale spaarrekening. Geen pensioenregeling, want ik ben ondernemer. Ik heb ook een bankspaarrekening, de inleg daarop is aftrekbaar, de uitkeringen later zijn belast, maar aangezien ik niet wil dat de overheid voor mij beslist wanneer ik kan stoppen met werken om mijn spaargeld op te maken, spaar ik het grootste deel gewoon zelf.

Tja, het is al die jaren belast in box 3, maar ik kan er mee doen wat ik zelf wil en in box 3 betaal je ook maar 1,2% belasting, dus dat is nog te overzien. Met beleggen heb ik alleen maar slechte ervaringen, blijkbaar mis ik het fingerspitzengefühl daarvoor, haha, dus ik hou het maar bij sparen, ook al levert dat bar weinig op momenteel.
..
Beste advies: bezoek een (of beter: meerdere) financieel adviseurs, die kunnen waarschijnlijk een duidelijk beeld voor je schetsen. Als je dat niet wil:

Stap 1: bedenken waar je op uit wil komen. Hopelijk is er wel nog AOW tegen de tijd dat je met pensioen gaat. Wat wil je daar bovenop hebben? Wil je tegelijkertijd met de AOW met pensioen of eerder? Houd rekening met inflatie.

Stap 2: bedenken in welke vorm je dat wil doen. Spaarrekening is een optie, maar het rendement is vrij laag. Zelf beleggen is een optie maar daar zitten risico's aan. Je kan een pensioen afsluiten in de vorm van een verzekering. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je op kan bouwen. Als je als ZZP of zelfstandige werkt, heb je andere opties dan dat je in loondienst bent (die laatste is in Nederland bijna altijd aangesloten bij een pensioenfonds). Andere optie is bv geld in je huis of andere (relatief) waardevaste objecten stoppen zodat je deze kan verkopen als je met pensioen gaat.
reizigster2004 schreef op 20 mei 2012 @ 23:01:

Ik spaar gewoon zelf, op een normale spaarrekening. Geen pensioenregeling, want ik ben ondernemer. Ik heb ook een bankspaarrekening, de inleg daarop is aftrekbaar, de uitkeringen later zijn belast, maar aangezien ik niet wil dat de overheid voor mij beslist wanneer ik kan stoppen met werken om mijn spaargeld op te maken, spaar ik het grootste deel gewoon zelf.

Tja, het is al die jaren belast in box 3, maar ik kan er mee doen wat ik zelf wil en in box 3 betaal je ook maar 1,2% belasting, dus dat is nog te overzien. Met beleggen heb ik alleen maar slechte ervaringen, blijkbaar mis ik het fingerspitzengefühl daarvoor, haha, dus ik hou het maar bij sparen, ook al levert dat bar weinig op momenteel.

Ik zou het ook op deze manier doen, wel minder rendement, maar wel zelf de baas over je geld.

Want wat gebeurd er als je de afgesproken datum niet haalt ( bij beleggen)? komt het dan eerder tot uitkering?

In dat geval, kun je nog wel eens bedrogen uitkomen.

Als je een huis hebt, optijd verkopen en genieten van de overwaarde ( als die er dan nog is ) :-p
Het probleem van een normale spaarrekening is dat het relatief weinig rendement heeft dus dat je meer moet inleggen om tot hetzelfde bedrag te komen. Ook als het slecht gaat met pensioenfondsen, is het rendement van een pensioenfonds nog steeds minimaal het dubbele van een spaarrekening.

En natuurlijk is er nog overwaarde van een huis, als je dat nu koopt. Dat de huizenprijzen niet stabiel zijn, betekent niet dat deze in een periode van 34 jaar minder waard wordt. Daarnaast: als je geen aflossingsvrije hypotheek hebt, ben je ook bezig met een vorm van sparen.
Bertrade schreef op 22 mei 2012 @ 13:11:

Het probleem van een normale spaarrekening is dat het relatief weinig rendement heeft dus dat je meer moet inleggen om tot hetzelfde bedrag te komen. Ook als het slecht gaat met pensioenfondsen, is het rendement van een pensioenfonds nog steeds minimaal het dubbele van een spaarrekening.

En natuurlijk is er nog overwaarde van een huis, als je dat nu koopt. Dat de huizenprijzen niet stabiel zijn, betekent niet dat deze in een periode van 34 jaar minder waard wordt. Daarnaast: als je geen aflossingsvrije hypotheek hebt, ben je ook bezig met een

vorm van sparen.

Das maar de vraag, als de pensioenfondsen hun dekkingsgraad niet halen, gaan die ook naar beneden.

Vergeet ook niet dat als je met 65 het hoekkie omgaat, er alleen nabestaanden pensioen uitgekeerd wordt. En dat is ongeveer de helft.

Ben je alleenstaand, wordt er helemaal niets meer uitgekeerd en verdwijnt alles in het vlooienbos.

Ik denk dat je over 30 jaar ook naar je inkomen moet gaan betalen voor een verzorgingshuis/verpleeghuis.

Pensioenverzekeraars zijn ook oplichters hoor, vergis je niet, heb je de gebouwen van o.a. Nationale Nederlanden wel eens gezien?
Het probleem met beleggen is dat de meeste mensen te actief zijn, en resultaat verwachten op de korte termijn. Maar het levert meer rendement op dan sparen. Alle pensioenfondsen beleggen zelf ook!

De truuk met beleggen:

- kies een wereldwijd fonds, evt met indexbeleggen (je volgt de beursindex)

- verkoop niets, koop alleen maar bij, elke maand, gedurende 30 jaar

- koop fondsen met zo laag mogelijke kosten

Resultaat: je doet het net zo goed als het gemiddelde van de beurs. En het gemiddelde van de beurs levert historisch gezien altijd 7-8% op. Door de lage kosten is jouw rendement dan 6-7%.

(Je moet dus NIET resultaat verwachten op een termijn van 5-10 jaar en dan weer willen verkopen. Want beurzen schommelen, meer dan spaargeld. Maar op de lange termijn.... Warren Buffet doet dit ook zo: kopen en niet meer verkopen, en dan heeeeeeel lang wachten)
En daarom moeten de pensioenfondsen nu ook minder uit gaan keren.
Laat een pensioen adviseur langskomen, is nog gratis ook. Ik liet er 1 van de ING komen en heb nu een pensioen lopen bij de Nationale Nederlanden. Betaal per maand ¤ 75,-, waarop ik aan het eind van het jaar ¤ 30,- per maand aan belasting terug ontvang.

Ik werk bij een bedrijf met maar 4 werknemers, dus zijn ze niet verplicht pensioen aan te bieden. Dit doe ik nu zelf en het bevalt me prima.
Heb je een koophuis of een huurhuis? Een huis kopen en wel aflossen is volgens mij het beste pensioen. Wellicht zul je eerst wat moeten sparen omdat je geen hoge hypotheek meer kunt krijgen, daarentegen zijn de prijzen wel flink gedaald en betaal je nog maar 2% overdrachtsbelasting. Huren zullen blijven stijgen en jij zit over 30 jaar voor een heel klein bedragje in je huis (alleen de belasting die je betaalt over het huurwaardeforfait). Heb je wel een koophuis en los je nog niet af, begin dat dan te doen. Ook al heb je een aflossingsvrije hypotheek, bij de meeste banken mag je 10 of 15% per jaar boetevrij aflossen, bij Florius vanaf juni zelfs alles.
koto37 schreef op 22 mei 2012 @ 18:02:

[...]

Das maar de vraag, als de pensioenfondsen hun dekkingsgraad niet halen, gaan die ook naar beneden.

Vergeet ook niet dat als je met 65 het hoekkie omgaat, er alleen nabestaanden pensioen uitgekeerd wordt. En dat is ongeveer de helft.

Ben je alleenstaand, wordt er helemaal niets meer uitgekeerd en verdwijnt alles in het vlooienbos.

Ik denk dat je over 30 jaar ook naar je inkomen moet gaan betalen voor een verzorgingshuis/verpleeghuis.

Pensioenverzekeraars zijn ook oplichters hoor, vergis je niet, heb je de gebouwen van o.a. Nationale Nederlanden wel eens gezien?
Als je voor je 65ste overlijdt, keren de meeste pensioenfondsen 100% uit voor de rest van je partners leven. Na 65 is dat meestal 70% (dus nog wel een stukje meer dan de helft). Je kan je bv ook verzekeren voor pensioen, maar dan moet je bv bijbetalen om nabestaandenpensioen te verzekeren. Ben je alleenstaand, dan kan je op je 65 ervoor kiezen om het partner-gedeelte om te wisselen naar gewoon pensioen. Dat geld verdwijnt dus niet. Daarnaast gaat de dekkingsgraad over pensioenFONDSEN en niet over pensioenVERZEKERAARS. De laatste (zoals NN) heeft daar dus niets mee te maken. Tot slot: het voornaamste probleem van de dekkingsgraad is dat er met de dagrente wordt gerekend terwijl je het over een periode van 40 jaar hebt. In de jaren '90 was de dagrente hoog, was de dekkingsgraad zo hoog dat meerdere pensioenfondsen geld terug hebben moeten betalen aan de werkgevers/ werknemers. Nu is de dagrente zo laag dat diezelfde pensioenfondsen in de problemen zitten. Maar zodra de dagrente weer stijgt zijn de pensioenfondsen ook opeens uit de problemen. Oftewel: de dagrente is een hele slechte graadmeter en er is veel discussie over de vraag hoe je dit wel kan meten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven