SPOED - Hoeveel dwangvoeding cavia?

23-05-2012 20:59 245 berichten
Dusja, ik kan de DA nietmeer bereiken, heeft nog steeds niet terug gebeld en mijn cavia eet nog steeds niet. Hij is inmiddels 100 gram vermagerd in de afgelopen week en ik zit met mijn handen in het haar, ik kan wel janken. Zijn er DA assistenten of forumers die ervaring hiermee hebben? Hoeveel moet ik hem geven?

-------------------------------------------------------

Update: Na anderhalve maand strijd hebben we hem moeten laten inslapen. Bedankt iedereen voor de tips, lieve posts en steun.
Alle reacties Link kopieren
Voor die spuitjes nacht apotheek bellen? ( of eentje die open is in de avond) is er geen avond dierenarts telefonisch te bereiken? Sterktr
Ze vinden mijn cavia geen accuut noodgeval en adviseren mij om morgenochtend terug contact op te nemen met de DA. :-| Nachtapotheek moet ik even opzoeken, ik heb ze in diegene die vandaag dienst had niet gezien..
Nou ja! Wat raar dat ze telefonisch niet wat kunnen adviseren!
Die persoon was nogal kortaf, klonk als een jong miepje -_-; Fantastisch. Moest ik me niet zoveel zorgen maken om mijn tentamens en mijn cavia dan zou ik echt boos zijn.
Hoe kan die al een week niet te bereiken zijn? Je moet even in je plaatselijke suffertje kijken welke andere dierenarts dienst heeft.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Is het niet te googlen wat ze minimaal moeten hebben? Ik weet niet of ze vocht mogen anders proberen wat water te geven. Of kijk of ze pap of wat dan ook mogen hebben
Week? We zijn dinsdag naar de DA gegaan omdat het ons toen was opgevallen, we dachten de eerste dagen dat die gewoon wat minder had gegeten, maar toen kwam die plakpoep er maandagavond bij en begon hij slechter te eten.

DA vond niets op het eerste zicht, heeft ons naar huis gestuurd met het advies om extra vitamine C te geven, maar ik kom thuis van mijn tentamen vandaag en zijn heel kontje was nat van de diaree. DA gebeld, hij zou ons terug bellen maar dat is inmiddels 3 uur geleden en hij heeft geen dienst meer.
Er is een reden dat hij niet eet en vermagerd. Dit zijn symptomen van een onderliggende ziekte. Dwangvoeding is symptoombestrijding en kan leed verergeren.

Waarom eet hij niet?
Is wel een noodgeval want een cavia moet eigenlijk de hele dag dooreten om voldoende vitamines binnen te krijgen. Dikwijls helpt een injectie met vit. B. Daarnaast kan het zijn dat de tandjes te ver zijn doorgegroeid, de DA kan die met een tangetje in twee seconden afknippen tot de juiste lengte.
verba volant, scripta manent.
Begrijp ik het goed dat je dwangvoer geeft? Van die zakjes die je aanmaakt met water en dat dan via een spuitje geven? Mijn cavia heeft dat ook gehad en ik gaf gewoon zoveel als hij op at. Had spuitje van 10ml volgens mij. Het is best dik en uit een kleiner spuitje krijg je het niet goed gespoten.
020 4081408 dierenziekenhuis A'dam. 24 uur per dag. Gewoon bellen.
dwangvoeren: het is 10ml per kilo cavia per keer. wij voeren 4 tot 5x per dag.

het zou in principe niet uit hoeven te maken of je een spuitje van 2ml of van 5 gebruikt.

tip voor cavia eigenaren: Harrisson recovery voer in huis hebben. cavia's zijn kwetsbaar, hiermee kun je goed en efficient dwangvoeren.

succes!
Overigens, als een cavia een paar uur niet eet komen de darmen stil te liggen. Dit is levensgevaarlijk. Die zijn bijna niet meer op gang te krijgen namelijk en ze overlijden er vrij snel aan helaas. Waarom eet de cavia niet? Daar moet een reden voor zijn toch?
Ik heb geen idee, de DA wist het ook niet op het eerste zicht. Hij zei dat hij mogelijk gewrichtspijn had en heeft hem een pijnstilling gegeven maar geen woord gerept over bijvoeren / dwangvoeding, wel dat we konden terugbellen als het verergde (maar nu doen we dat en is die er niet en de avond dienst stuurt me met een kluitje in het riet). Maar hij eet inmiddels nog steeds niet dus ik heb opgezocht wat ik zelf kan doen, alleen geeft de ene website 10ml aan per keer, de andere 15ml, en het aantal keren varieert ook al weer op die websites Oo;
fru1t3lla schreef op 23 mei 2012 @ 21:09:

Week? We zijn dinsdag naar de DA gegaan omdat het ons toen was opgevallen, we dachten de eerste dagen dat die gewoon wat minder had gegeten, maar toen kwam die plakpoep er maandagavond bij en begon hij slechter te eten.

DA vond niets op het eerste zicht, heeft ons naar huis gestuurd met het advies om extra vitamine C te geven, maar ik kom thuis van mijn tentamen vandaag en zijn heel kontje was nat van de diaree. DA gebeld, hij zou ons terug bellen maar dat is inmiddels 3 uur geleden en hij heeft geen dienst meer.
Tja als je terug gebeld zou worden en dat is niet gebeurd, zou ik gewoon het spoednummer van je DA bellen. Misschien waren ze je wel vergeten, komt best voor.
Niet eens met viva-man! Dwangvoeren kan zijn leven redden! Cavia's kunnen niet lang zonder eten, dus vooral wel doen.

Trek thee van hooi met heet water en gebruik dat in zijn flesje (afgekoeld). Week daarin ook de bix-brokjes. Hij moet ongeveer 25 gram per kilo per dag hebben, maar het is niet zo erg als hij niet alles binnenkrijgt wat hij nodig heeft, alle beetjes helpen.

Ik had alvast gepost, maar was alweer mosterd! 15 ml in 1 keer lukt vaak niet bij een zieke cavia. Als je er een paar ml in hebt en hij wil niet meer: stoppen en over een uur of 2 weer proberen.

En 5 ml spuitje is prima, de openingen zijn allemaal even groot (passen dezelfde naalden op alle spuiten, zou anders erg onhandig zijn) alleen speciale voerspuiten hebben een groter gaatje.
Dank je wel sproet! Dadelijk het ventje terug op mijn schoot nemen, hij houdt er echt niet van ><.
Maar wat voor dwangvoer geef je hem dan nu? Die zakjes recovery spul?
Wat vervelend! Niet echt antwoord op je vraag, maar mijn ervaring is dat olvarit worteltjes (echt alleen worteltjes niet met aardappels erin) bij mijn konijnen beter aanslaan als geweekte brokjes. Dat gaat ook makkelijker in de spuitjes denk ik.

Heel veel succes met je cavia.Hopelijk knapt hij snel weer op.
Momenteel de gewone caviabrokjes (het zijn echte pellets, geen mix) maar dan aangelengd met water en extra vitamine C zodat het een papje is.
Je cavia is duidelijk ziek. Er moet een reden zijn waarom de spijsvertering niet goed werkt. En de spijsvertering van een cavia moet 24/7 werken. Dus gewoon door blijven voeren. Desnoods met groter spuitje en dan voorzichtig met kleine beetjes geven.

Wat misschien ook aanslaat is een beetje verse sinaasappelsap, banaan (want zacht) of babyvoeding met wortel, zonder gekke toevoegingen. Morgen naar een dierenarts gaan, maar tot die tijd nog even dwangvoeren en zorgen dat favoriet eten in de buurt van de cavia ligt.

sterkte ermee!
Life is too short not to be chique!
Haal officieel dwangvoer. Dat is extra lekker en extra rijk aan voedingsstoffen. Waar woon je ergens? Ik heb nog een pak staan, dus als je niet te ver woont mag je dat zo hebben.
Het lijkt er trouwens op dat zijn darmen niet in orde zijn, gezien de diarree. Morgen dus iets tegen de diarree halen en doorgaan met voeren tot hij zelf weer eet. Kiezen wel laten checken als je het een tijdje moet doen, want er komen snel scherpe puntjes aan als ze geen voer kauwen! En dan eet-ie straks daarom niet meer.
Zit in Eindhoven, ik ga morgenochtend naar de dierenarts met hem, kan ik ineens een pak ophalen voor hem. Zijn kiezen zijn al nagekeken, tandjes waren perfect.

Hij lijkt mijn brouwsel wel lekker te vinden, heeft nu 5ml op en toen was die het zat. Dadelijk de rest geven en over een paar uur weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven