SPOED - Hoeveel dwangvoeding cavia?
woensdag 23 mei 2012 om 20:59
Dusja, ik kan de DA nietmeer bereiken, heeft nog steeds niet terug gebeld en mijn cavia eet nog steeds niet. Hij is inmiddels 100 gram vermagerd in de afgelopen week en ik zit met mijn handen in het haar, ik kan wel janken. Zijn er DA assistenten of forumers die ervaring hiermee hebben? Hoeveel moet ik hem geven?
-------------------------------------------------------
Update: Na anderhalve maand strijd hebben we hem moeten laten inslapen. Bedankt iedereen voor de tips, lieve posts en steun.
-------------------------------------------------------
Update: Na anderhalve maand strijd hebben we hem moeten laten inslapen. Bedankt iedereen voor de tips, lieve posts en steun.
zaterdag 26 mei 2012 om 01:20
zaterdag 26 mei 2012 om 20:36
Ok, ik zal het verder in de gaten houden
. Best wel lollig dat de gesprekken in huis gaan over hoe hij gepoept heeft momenteel <.<
Hij is in goede doen vandaag, heeft de meisjes op hun plaats gezet omdat ze aan het kibbelen waren, wat rond gepurred en gebedeld om aandacht en is nu aan het dutten in het hooi. Ik hoop dat ik hem gauw weer zie popcornen, dat is al een tijdje geleden.
Hij is in goede doen vandaag, heeft de meisjes op hun plaats gezet omdat ze aan het kibbelen waren, wat rond gepurred en gebedeld om aandacht en is nu aan het dutten in het hooi. Ik hoop dat ik hem gauw weer zie popcornen, dat is al een tijdje geleden.
zaterdag 26 mei 2012 om 20:41
Overigens, wat ik niet goed snap zijn de opmerkingen die we momenteel krijgen van enkele mensen... We hebben inmiddels iets van 150 euro uitgegeven aan DA voor onderzoeken en medicatie en ze maken dan de opmerking dat voor dat geld we wel 10 nieuwe cavia's hadden kunnen kopen :S Wie laat er nu zijn huisdier creperen van de miserie of afmaken omdat het geld kost?
zaterdag 26 mei 2012 om 21:49
Gelukkig gaat het weer beter!
Onze dierenarts was juist heel goedkoop voor cavia-behandelingen. Toen we daar ooit naar vroegen, zei ze dat ze dat expres goedkoop deden omdat veel mensen anders geneigd waren hun cavia te laten inslapen en voor weinig geld weer een nieuwe aan te schaffen.
Ik hoop dat beertje gauw weer helemaal de oude is.
Onze dierenarts was juist heel goedkoop voor cavia-behandelingen. Toen we daar ooit naar vroegen, zei ze dat ze dat expres goedkoop deden omdat veel mensen anders geneigd waren hun cavia te laten inslapen en voor weinig geld weer een nieuwe aan te schaffen.
Ik hoop dat beertje gauw weer helemaal de oude is.
zaterdag 26 mei 2012 om 23:40
zondag 27 mei 2012 om 13:43
Hier hebben wij toen ook 100 euro uitgegeven aan dwangvoer, antibiotica etc. Helaas hielp het dus uiteindelijk niet. Wij houden hier als stelregel dat we er 1 keer mee naar de da gaan als er iets is. Dan behandelen en als dat niet aanslaat gaat het over. Cavia's zijn heel gevoelig voor ziektes en vaak ben je te laat met behandelen helaas. Dat hebben we nu dus een keer meegemaakt. De caaf die we nu hebben is gelukkig een taaie, nog nooit wat gehad
hij word nu wel wat oud, is al bijna 6 dus als daar iets mee is zal het ook wel snel ophouden voor hem ben ik bang. Maar tot op heden gaat he dus prima met hem gelukkig
zondag 27 mei 2012 om 15:21
Het is inderdaad een afweging die je maakt.. Hij is nog jong en hij was wel erg ziek maar hij wou niet opgeven en dat maakt voor mij het geld al waard. Moest het nu echter iets zijn waarvoor de behandeling tot in de duizenden euros oploopt, dan zou ik niet weten wat te doen want dat geld hebben we simpelweg niet. Niet voor onszelf en dus ook niet voor de huisdieren :x. Ik bedenk me dan ook dat zulke behandelingen enorm ingrijpend zijn voor zo'n beestje en dan vraag ik me af of het nog alle stress, pijn en moeite waard is voor zo'n dier.
zondag 27 mei 2012 om 15:38
Kwam even kijken hoe het ging met je caaf.
Fijn om te lezen dat het zo goed gaat.
Had er met vriend over dat ik zo erg vond.
Heb die van ons nog maar eens extra geknuffeld haha.
Die opmerking over dat geld heb ik ook wel eens gehad.
De mijne is een oud mannetje en hij heeft er verschillende dingen gehad ( haakjes op de kiezen, een abcess, hij heeft vervellende nagels die veel bij gehouden moeten worden door de da).
Dan wordt er ook gezegd: wat een geld het is maar een cavia.
Nou dan kan je maar beter uit de weg gaan want oei, dan ben ik net een oermoeder die haar kinderen verdedigd.
Maar een cavia? Toen vallig wel mijn cavia!
Mijn schatten ( we hebben ook no 2 konijnen) waar ik elke dag ontzettend van geniet en waar ik super veel van hou.
Als ik eraan denk dat mijn lieve mannetje dood gaat mowt ik al bijna huilen.
Hij is zo lief, hij is echt zo'n lieg schattig oud moppert opaatje. En hij is graag op zichzelf, houd niet zo van andeten om hem heen en wil alleen aandacht als hij het aangeeft.
Fijn om te lezen dat het zo goed gaat.
Had er met vriend over dat ik zo erg vond.
Heb die van ons nog maar eens extra geknuffeld haha.
Die opmerking over dat geld heb ik ook wel eens gehad.
De mijne is een oud mannetje en hij heeft er verschillende dingen gehad ( haakjes op de kiezen, een abcess, hij heeft vervellende nagels die veel bij gehouden moeten worden door de da).
Dan wordt er ook gezegd: wat een geld het is maar een cavia.
Nou dan kan je maar beter uit de weg gaan want oei, dan ben ik net een oermoeder die haar kinderen verdedigd.
Maar een cavia? Toen vallig wel mijn cavia!
Mijn schatten ( we hebben ook no 2 konijnen) waar ik elke dag ontzettend van geniet en waar ik super veel van hou.
Als ik eraan denk dat mijn lieve mannetje dood gaat mowt ik al bijna huilen.
Hij is zo lief, hij is echt zo'n lieg schattig oud moppert opaatje. En hij is graag op zichzelf, houd niet zo van andeten om hem heen en wil alleen aandacht als hij het aangeeft.
zondag 27 mei 2012 om 16:46
dinsdag 29 mei 2012 om 19:57
Update: We zitten weer in een dip; hij eet weer niet goed, is terug vermagerd. Ik denk dat we te vroeg zijn gestopt met de bijvoeding, dus inmiddels hebben we er weer een spuitje ingekregen en krijgt hij vanavond nog bij.
De DA weet het nu ook niet want hij vindt niets, het advies is om hem te blijven bijvoeden tot hij op zijn oorspronkelijk gewicht is en dan opnieuw even aankijken. Hij eet wel maar hij eet gewoon weinig. Eet in kleine beetjes en lijkt na een paar happen terug afgeleid te zijn door de handdoek/ wilgenbruggetje/ huisje / dat ene hoekje in de kooi. Ik zou bijna vermoeden dat er zoiets is als cavia ADD.
De DA weet het nu ook niet want hij vindt niets, het advies is om hem te blijven bijvoeden tot hij op zijn oorspronkelijk gewicht is en dan opnieuw even aankijken. Hij eet wel maar hij eet gewoon weinig. Eet in kleine beetjes en lijkt na een paar happen terug afgeleid te zijn door de handdoek/ wilgenbruggetje/ huisje / dat ene hoekje in de kooi. Ik zou bijna vermoeden dat er zoiets is als cavia ADD.
woensdag 30 mei 2012 om 09:15
Ach, wat jammer dat hij weer een dip heeft. Nu dus nog even volhouden met bijvoeren. Ik hoop dat hij toch uiteindelijk de smaak weer te pakken krijgt en zelf goed gaat eten.
Het zijn inderdaad zorgenkindjes als ze ziek zijn. En vaak merk je in eerste instantie niet direct iets omdat ze van nature zo vrolijk zijn. Ze moeten zich echt slecht voelen, wil je iets aan ze zien. Ik heb ooit een cavia gehad die begon af te vallen. Bij de dierenarts bleek (bij onderzoek onder narcose) dat hij zijn kaak ontwricht had en waarschijnlijk al heel lang, want de onderkaak paste niet eens meer in de bovenkaak en sprong steeds eruit. Wij weten niet hoe dit heeft kunnen gebeuren (misschien te enthousiast gegaapt) en hebben nooit iets aan hem gemerkt totdat het eten echt niet meer ging en toen was het te laat. Diertje was toen ongeveer 5 jaar en hebben we helaas moeten laten inslapen.
Gelukkig dat jouw beertje zich verder wel normaal gedraagt. Ik hoop echt dat hij zijn dip overwint. Beterschap!
Het zijn inderdaad zorgenkindjes als ze ziek zijn. En vaak merk je in eerste instantie niet direct iets omdat ze van nature zo vrolijk zijn. Ze moeten zich echt slecht voelen, wil je iets aan ze zien. Ik heb ooit een cavia gehad die begon af te vallen. Bij de dierenarts bleek (bij onderzoek onder narcose) dat hij zijn kaak ontwricht had en waarschijnlijk al heel lang, want de onderkaak paste niet eens meer in de bovenkaak en sprong steeds eruit. Wij weten niet hoe dit heeft kunnen gebeuren (misschien te enthousiast gegaapt) en hebben nooit iets aan hem gemerkt totdat het eten echt niet meer ging en toen was het te laat. Diertje was toen ongeveer 5 jaar en hebben we helaas moeten laten inslapen.
Gelukkig dat jouw beertje zich verder wel normaal gedraagt. Ik hoop echt dat hij zijn dip overwint. Beterschap!
vrijdag 1 juni 2012 om 12:32
Aii jammer te lezen van jouw cavia Duet :(. 
Nog een update: het gaat terug minder met hem, terug vermagerd en nu drinkt hij echt veel. We hebben met de DA gebeld en het advies gekregen hem terug volledig bij te voeren en zijn drinkgedrag in de gaten te houden voor een week. Als het niet betert dan komt er nog een onderzoek (gaan ze zijn urine nakijken denk ik). Ik hoop dat het geen diabetes is en dat hij gewoon veel drinkt omdat hij niet lekker is (wat de DA momenteel als een mogelijkheid aangeeft).
Bleih dat afwachten is slopend.
Nog een update: het gaat terug minder met hem, terug vermagerd en nu drinkt hij echt veel. We hebben met de DA gebeld en het advies gekregen hem terug volledig bij te voeren en zijn drinkgedrag in de gaten te houden voor een week. Als het niet betert dan komt er nog een onderzoek (gaan ze zijn urine nakijken denk ik). Ik hoop dat het geen diabetes is en dat hij gewoon veel drinkt omdat hij niet lekker is (wat de DA momenteel als een mogelijkheid aangeeft).
Bleih dat afwachten is slopend.
vrijdag 1 juni 2012 om 16:04
Ooh, wat is dat jammer! Heeft hij nog diarree, of is dat nu wel over?
Eet hij uit zichzelf wel nog een beetje?
Ik heb een cavia gehad die gevoelig was voor blaasgruis en nu heb ik er weer zo een. Op het moment dat ze er echt last van hebben, drinken ze enorm veel. Alsof ze weten dat ze de boel moeten doorspoelen. Ik geef dan ook meteen extra vitamine C (tabletjes) en echinaforce van dr. Vogel.
Maar goed, bij jouw cavia is het hele verhaal anders. Ik hoop toch zo dat hij weer opknapt!
Eet hij uit zichzelf wel nog een beetje?
Ik heb een cavia gehad die gevoelig was voor blaasgruis en nu heb ik er weer zo een. Op het moment dat ze er echt last van hebben, drinken ze enorm veel. Alsof ze weten dat ze de boel moeten doorspoelen. Ik geef dan ook meteen extra vitamine C (tabletjes) en echinaforce van dr. Vogel.
Maar goed, bij jouw cavia is het hele verhaal anders. Ik hoop toch zo dat hij weer opknapt!
vrijdag 1 juni 2012 om 21:07
De diaree is gelukkig al opgelost, sinds we met de antibiotica zijn gestart en hij eet nog wel wat uit zichzelf nu maar blijkbaar niet genoeg aangezien hij terug vermagert. Ik doe nu ook extra vitamine C bij zijn dwangvoeding dus hij zal wel genoeg binnenkrijgen (hoop ik).
Blaasgruis zou ook een mogelijkheid zijn, maar zou hij dan niet laten merken dat plassen pijn doet?
Blaasgruis zou ook een mogelijkheid zijn, maar zou hij dan niet laten merken dat plassen pijn doet?