plagiaat
donderdag 24 mei 2012 om 16:56
Een vriendin is bezig met haar scriptie, die moet over twee weken worden ingeleverd.
Zij is nu teksten op google aan het invoeren om te kijken of google ze herkent als plagiaat.
Als google ze niet kan vinden gaat ze ervan uit dat er dan geen plagiaat is. Mij lijkt dit nogal kort door de bocht. Werkt dat echt zo?
Als het dan overeenkomt kun je het nog een beetje aanpassen.
Gelukkig heb ik die scriptie ellende al lang achter de rug.
Zij is nu teksten op google aan het invoeren om te kijken of google ze herkent als plagiaat.
Als google ze niet kan vinden gaat ze ervan uit dat er dan geen plagiaat is. Mij lijkt dit nogal kort door de bocht. Werkt dat echt zo?
Als het dan overeenkomt kun je het nog een beetje aanpassen.
Gelukkig heb ik die scriptie ellende al lang achter de rug.
donderdag 24 mei 2012 om 17:07
Daar hebben ze wat op gevonden: euphoris (ofzo iets)
Dan moet je je scriptie uploaden zonder plaatjes, en dan komt er na een paar uur een score uit. Bij ons op de opleiding is alles onder de 5% goed. Als je een te hoge score hebt moet je op het matje komen. Als de docenten dit negeren heeft dit grote gevolgen voor hen!
Ik denk niet dat dit voor prive gebruik is, maar de middelen zijn er wel. Ze heeft zelf toch ook wel een beeld of ze veel heeft geknipt en geplakt of niet?
Dan moet je je scriptie uploaden zonder plaatjes, en dan komt er na een paar uur een score uit. Bij ons op de opleiding is alles onder de 5% goed. Als je een te hoge score hebt moet je op het matje komen. Als de docenten dit negeren heeft dit grote gevolgen voor hen!
Ik denk niet dat dit voor prive gebruik is, maar de middelen zijn er wel. Ze heeft zelf toch ook wel een beeld of ze veel heeft geknipt en geplakt of niet?
donderdag 24 mei 2012 om 17:15
donderdag 24 mei 2012 om 17:16
Scriptie als in afstudeeropdracht voor HBO of WO? Djeez, is er dan niks meer heilig? Hoe serieus kun je jezelf, of je opleiding nemen als je moet controleren of je niet teveel teksten van anderen hebt gebruikt?
Inflatie van onderwijs is dit. Een andere omschrijving is er niet voor. Er zouden zeer strenge sancties op moeten staan, mijns inziens.
Maar misschien ben ik wel te dom om hier een genuanceerdere mening over te hebben, en is het volkomen normaal om teksten van anderen te brengen als die van jezelf.
Inflatie van onderwijs is dit. Een andere omschrijving is er niet voor. Er zouden zeer strenge sancties op moeten staan, mijns inziens.
Maar misschien ben ik wel te dom om hier een genuanceerdere mening over te hebben, en is het volkomen normaal om teksten van anderen te brengen als die van jezelf.
donderdag 24 mei 2012 om 17:21
Het feit dat ze het nu zelf controleerd zegt mijn inziens genoeg....
Ik ben zelf ook bezig met mijn scriptie, maar ik heb het woord voor woord zelf bedacht en opgeschreven. En waar ik al ergens naar een term of oplossing verwijs, heb ik dit als bronvermelding gemeld.
Volgens mij worden de teksten idd door een soort "scriptie-google-machine" gehaald, maar die is uiteraard niet voor studenten beschikbaar. Maar goed, als ze wel veel heeft geknipt en geplakt, dan hoop dat ze daar op wordt gepakt. Mag dr best wel wat moeite voor doen.
Ik ben zelf ook bezig met mijn scriptie, maar ik heb het woord voor woord zelf bedacht en opgeschreven. En waar ik al ergens naar een term of oplossing verwijs, heb ik dit als bronvermelding gemeld.
Volgens mij worden de teksten idd door een soort "scriptie-google-machine" gehaald, maar die is uiteraard niet voor studenten beschikbaar. Maar goed, als ze wel veel heeft geknipt en geplakt, dan hoop dat ze daar op wordt gepakt. Mag dr best wel wat moeite voor doen.
donderdag 24 mei 2012 om 17:22
Als de docent zijn werk goed doet, ziet hij/zij dus overal beweringen, redeneringen, aannames en conclusies zonder onderbouwing/referentie. Daar gaat een docent op WO niveau niet mee akkoord en ik hoop op HO ook niet. Ook al zegt je iets in eigen woorden, zonder bronvermelding is het ook plagiaat. Een andere vorm dan die de digitale tools kunnen herkennen. De plagiaatscan is dus ook een wassen neus wat mij betreft. Een goede docent kent de vakliteratuur en weet dus prima of er ergens een bron bij zou moeten.
By the way: als je totaal niet meer weet uit welke bron je iets hebt, schort er iets aan je academische houding en mis je essentiele vaardigheden.
By the way: als je totaal niet meer weet uit welke bron je iets hebt, schort er iets aan je academische houding en mis je essentiele vaardigheden.
donderdag 24 mei 2012 om 17:25
Ach, zolang er ook nog frauderende professoren zijn maak ik me er niet zo druk over.
Bovendien, je wordt toch wel gepakt. Naast alle literatuur die in die database staat wordt ook alles wat studenten aan papers en scripties schrijven in die database opgeslagen. Je kan dus ook niet kopieren van studenten die jou voor zijn gegaan.
Bovendien, je wordt toch wel gepakt. Naast alle literatuur die in die database staat wordt ook alles wat studenten aan papers en scripties schrijven in die database opgeslagen. Je kan dus ook niet kopieren van studenten die jou voor zijn gegaan.
donderdag 24 mei 2012 om 17:32
Ik snap het misschien wel een beetje, maar keur het zeker niet goed. Bijv. bij het opstellen van een theoretisch kader d.m.v literatuurstudie kan je nogal eens tegen zulke dingen aanlopen. Maar dan nog, je zinnen zelf formuleren en wat je echt niet goed weet te verwoorden als citaat weergeven, scheelt een boel. Moet je als je je scriptie schrijft toch langzaamaan wel weten.
donderdag 24 mei 2012 om 17:36
Tijdens mijn studie had ik ook klasgenoten die slim dachten te zijn. Wat wel eens voor grappige momenten zorgen want af en toe ging de docent dan die personen vragen wat hij/zij met bepaalde dingen bedoelde.
Ik vond het op de een of andere manier altijd wel wat hebben om naar de bibliotheek te gaan en daar een stapel boeken over het onderwerp te halen en dan alles in eigen worden op te schrijven. Dan leer je tenminste echt nog wat i.p.v. kopiëren en plakken.
Een paar klasgenoten kregen dus zonder pardon een "0" of mochten het opnieuw maken als ze geluk hadden maar ze kregen hoe dan ook een aantekening in hun dossier.
Ik vond het op de een of andere manier altijd wel wat hebben om naar de bibliotheek te gaan en daar een stapel boeken over het onderwerp te halen en dan alles in eigen worden op te schrijven. Dan leer je tenminste echt nog wat i.p.v. kopiëren en plakken.
Een paar klasgenoten kregen dus zonder pardon een "0" of mochten het opnieuw maken als ze geluk hadden maar ze kregen hoe dan ook een aantekening in hun dossier.
donderdag 24 mei 2012 om 17:46
donderdag 24 mei 2012 om 17:48
Dat had ik ook met een paar stukken uit mijn scriptie. En die heb ik er dus uitgehaald. Mijn scriptie moet mijn scriptie zijn. Ik wil best gebruik maken van anderen, maar dan moet hen wel de eer toekomen die ze verdienen. Kan ik mij niet verantwoorden, dan is dat gewoon dikke pech voor mijn scriptie.
Waar zit de any-key?