plagiaat
donderdag 24 mei 2012 om 16:56
Een vriendin is bezig met haar scriptie, die moet over twee weken worden ingeleverd.
Zij is nu teksten op google aan het invoeren om te kijken of google ze herkent als plagiaat.
Als google ze niet kan vinden gaat ze ervan uit dat er dan geen plagiaat is. Mij lijkt dit nogal kort door de bocht. Werkt dat echt zo?
Als het dan overeenkomt kun je het nog een beetje aanpassen.
Gelukkig heb ik die scriptie ellende al lang achter de rug.
Zij is nu teksten op google aan het invoeren om te kijken of google ze herkent als plagiaat.
Als google ze niet kan vinden gaat ze ervan uit dat er dan geen plagiaat is. Mij lijkt dit nogal kort door de bocht. Werkt dat echt zo?
Als het dan overeenkomt kun je het nog een beetje aanpassen.
Gelukkig heb ik die scriptie ellende al lang achter de rug.
vrijdag 25 mei 2012 om 08:13
Ik moet zeggen: ik geef een aantal jaren dezelfde vakken met vergelijkbaar te schrijven papers, en ja, ik weet wel wat mijn studenten die jaren hebben ingeleverd. Nee, van de rest van het land weet ik het niet.
Maar ik geef over het algemeen vakken waarvbij een probleem uit de praktijk centraal staat, iets ontworpen moet worden, en waarbij overnemen van werk van anderen dus weinig zin heeft.
vrijdag 25 mei 2012 om 09:04
Sjeeminee, dat er nog steeds mensen bestaan die dit zelfs maar proberen. Niet meer weten wat uit welke bron komt? Sorry, maar wat ongelofelijk amateuristisch. Ik zou bijna zeggen: als je niet eens goed kunt bijhouden waar je informatie vandaan komt verdien je niet eens een diploma (verrek, nu zeg ik het toch
).
De pakkans is groot bij dit soort dingen en de consequenties zijn niet mals. Ik zou het risico niet nemen en uitstel vragen om echt alles eruit te kunnen halen.
De pakkans is groot bij dit soort dingen en de consequenties zijn niet mals. Ik zou het risico niet nemen en uitstel vragen om echt alles eruit te kunnen halen.
vrijdag 25 mei 2012 om 09:44
Als ze nou gewoon even een echte literatuur search doet in de juiste databases met de juiste zoektermen, grote kans dat ze de bronnen tegenkomt, en ook genoeg ander materiaal om gewoon zelf, met behup van legitieme bronnen, die scriptie af te schrijven.
Ik moest drie fysieke bibliotheken door om de bron met paginanummer van die ene quote die ik echt wilde gebruiken te vinden. In de prehistorie inderdaad. Maar daarna nooit meer vergeten om al mijn bronnen te noteren.
En ja idd, docenten herkennen het vaak vrij makkelijk zonder wat voor'n tools dan ook.
Ik moest drie fysieke bibliotheken door om de bron met paginanummer van die ene quote die ik echt wilde gebruiken te vinden. In de prehistorie inderdaad. Maar daarna nooit meer vergeten om al mijn bronnen te noteren.
En ja idd, docenten herkennen het vaak vrij makkelijk zonder wat voor'n tools dan ook.
vrijdag 25 mei 2012 om 19:07
Tsja, toch overkomt het mij heel incidenteel nog wel eens. Ik zal wel een hardleers persoon zijn, maar zo eens in de 2 jaar of zo ben ik een dag kwijt om een bron terug te zoeken. Of dat ene paginanummer uit een boek dat ik in een buitenlandse bibliotheek had gevonden. Ook al gebruik ik endnote. Maar daarin staan enkele honderden artikelen, en die ken ik niet allemaal uit mijn hoofd. En dan gaat er bij bijvoorbeeld het ingrijpend herstructureren van een tekst wel eens iets mis en is de bron opeens weg. (of die ene keer dat endnote al mijn referenties van plaats had gewisseld en ik de juiste bron weer op de juiste plek moest zetten
En toch vind ik mezelf best een diploma waardig hoor, ook al ben ik een beetje een warhoofd, ik doe niet aan plagiaat.
zaterdag 26 mei 2012 om 09:13
Nou, dat is wel erg kort door de bocht. Ik lees zoveel dat ik regelmatig moet terugzoeken waar ik iets ook alweer gezien had. Niet alles wat ik lees is direct relevant voor de stukken die ik schrijf en op de momenten dat ze relevant worden is het dus soms flink terugzoeken. Toch heb ik het inmiddels tot gepromoveerd onderzoeker geschopt, dus ergens zal ik toch wel iets goed gedaan hebben. Je instelling is lovenswaardig, maar is in de praktijk moeilijk vol te houden.