Afwijzing
donderdag 24 mei 2012 om 23:15
Ik heb een afwijzing op een sollicitatiebrief ontvangen met daarin de opmerking dat mijn brief vernietigd wordt uit privacy-overwegingen. Wil dat zeggen dat mijn brief dusdanig kansloos was dat ie zelfs niet in portefeuille wordt gehouden en dat nabellen verder ook geen enkele zin heeft? Of is dit tegenwoordig een normale gang van zaken?
donderdag 24 mei 2012 om 23:27
Ja, dat is volgens mij vrij gangbaar. Maar het is niet zo heel erg gangbaar dat jou dat verteld wordt volgens mij.
Een organisatie die zijn bestaan ontleent aan het koppelen van werkzoekenden en werkgevers, houdt een cv vaak wel in portefeuille. Zij vertellen dat dan meestal wel weer bij de afwijzing.
Als een uitzendbureau m niet in portefouille wilt houden, dan zou ik je cv inderdaad als vrij kansloos beschouwen.
Een organisatie die zijn bestaan ontleent aan het koppelen van werkzoekenden en werkgevers, houdt een cv vaak wel in portefeuille. Zij vertellen dat dan meestal wel weer bij de afwijzing.
Als een uitzendbureau m niet in portefouille wilt houden, dan zou ik je cv inderdaad als vrij kansloos beschouwen.
donderdag 24 mei 2012 om 23:41
Bij de meeste van mijn afwijzingsbrieven staat dat ook, dat het vernietigd wordt. Bij sommige staat dat het wel in portefeuille wordt gehouden en als ik het daar niet mee eens ben, ik een bericht kan sturen.
Maar vervolgens doen ze niet echt wat met dat portefeuille, want paar weken later staat er vaak weer een zelfde soort vacature op. Dan stuur ik nog een brief.
Ik blijf gewoon mijn brieven opsturen totdat er iemand is die verder kijkt dan de werkervaring op mijn CV... of voor de 30e keer mijn naam ziet en een uitnodiging uit medelijden stuurt
Maar vervolgens doen ze niet echt wat met dat portefeuille, want paar weken later staat er vaak weer een zelfde soort vacature op. Dan stuur ik nog een brief.
Ik blijf gewoon mijn brieven opsturen totdat er iemand is die verder kijkt dan de werkervaring op mijn CV... of voor de 30e keer mijn naam ziet en een uitnodiging uit medelijden stuurt
donderdag 24 mei 2012 om 23:58
Nee, het was geen uitzendbureau maar een zorginstelling. Ik ben ooit mijn werkende leven gestart in de zorgsector en na een aantal jaar overgestapt naar een heel ander soort werk in een heel andere sector. Na 15 jaar op kantoor wil ik echter graag weer terug. Dat ik niet meteen op gesprek uitgenodigd zou worden had ik wel ingecalculeerd (al is het stiekem toch een beetje teleurstellend). Maar ik was van plan om na de afwijzing te bellen om te vragen of er überhaupt voor mij mogelijkheden zijn om te 'herintreden'.
Nu ik las dat mijn brief vernietigd wordt durfde ik eigenlijk niet meer te bellen. Ik dacht dat het een beleefde manier was om de deur keihard dicht te klappen. Maar ik ga toch maar bellen dan. Eng hoor.
Nu ik las dat mijn brief vernietigd wordt durfde ik eigenlijk niet meer te bellen. Ik dacht dat het een beleefde manier was om de deur keihard dicht te klappen. Maar ik ga toch maar bellen dan. Eng hoor.
vrijdag 25 mei 2012 om 00:06
Ja, dat was het oorspronkelijke plan. Maar ik was bang dat ik dat nu niet meer kon maken, dat die opmerking over het vernietigen een beleefde manier was om te zeggen: bel ons vooral niet, we weten toch niet meer wie je bent en je brief ligt allang in de prullenbak dus we kunnen het ook niet meer voor je nakijken.
vrijdag 25 mei 2012 om 00:10
Gewoon bellen. Waarschijnlijk krijg je een standaardverhaal, mensen met meer ervaring, beter aansllten bij profiel blabla. Maar misschien ook niet. Ik gok echt op heel erg veel sollicitanten. In de tijd dat ik solliciteerde was het ook crisis en dan had ik geluk als ik uberhaupt een afwijzing kreeg, vaak hoorde ik niets. En als je er dan een kreeg hadden er minimaal 100 mensen gesolliciteerd. Tja
vrijdag 25 mei 2012 om 00:33
vrijdag 25 mei 2012 om 00:51
Ik bedoelde het wel grappig maar ergens was het ook wel serieus.
Als je uitgenodigd wordt dan voldoe je al, zoals iemand hiervoor ook al zei, aan de eisen, dan wordt tijdens een gesprek vooral gekeken of jouw persoonlijkheid bij het team past.
Als je kunt aantonen dat je drive hebt, dat je enthousiast bent en dat je een behoorlijk lerend vermogen hebt, dan is dat doorgaans heel gunstig voor het verdere verloop van de sollicitatie.
Ik ben toevallig nu iemand aan het inwerken (in de zorgsector) die eigenlijk nauwelijks voorkennis had van hetgeen hij moet gaan doen, laat staan ervaring, maar zijn drive en enthousiasme zijn enorm. En met zijn lerend vermogen zit het ook echt wel goed. Hij gaat van een zorgfunctie naar een niet-zorgfunctie zeg maar. Ik denk dat mijn opdrachtgever echt de juiste persoon heeft uitgekozen.
TO, als je regelmatig wordt uitgenodigd, dan zit het vast met je cv wel goed.
Als je uitgenodigd wordt dan voldoe je al, zoals iemand hiervoor ook al zei, aan de eisen, dan wordt tijdens een gesprek vooral gekeken of jouw persoonlijkheid bij het team past.
Als je kunt aantonen dat je drive hebt, dat je enthousiast bent en dat je een behoorlijk lerend vermogen hebt, dan is dat doorgaans heel gunstig voor het verdere verloop van de sollicitatie.
Ik ben toevallig nu iemand aan het inwerken (in de zorgsector) die eigenlijk nauwelijks voorkennis had van hetgeen hij moet gaan doen, laat staan ervaring, maar zijn drive en enthousiasme zijn enorm. En met zijn lerend vermogen zit het ook echt wel goed. Hij gaat van een zorgfunctie naar een niet-zorgfunctie zeg maar. Ik denk dat mijn opdrachtgever echt de juiste persoon heeft uitgekozen.
TO, als je regelmatig wordt uitgenodigd, dan zit het vast met je cv wel goed.
vrijdag 25 mei 2012 om 08:39
Zit ook in het solliciatieproces, zelfde sector, al dik 1,5 jaar en ik lees altijd dat de brief en cv zijn vernietigd uit privacy-redenen.
Denk dat het 0,0 zin heeft om na te bellen. Je voldeed niet aan het profiel, of ze hebben iemand met meer ervaring. Of ze hebben een interne oplossing gevonden.
Meer moet je er niet van maken.
Tegenwoordig krijgen ze zo ontzettend veel reacties, en dat staat ook elke keer erbij, dat ze gewoon niet meer persoonlijk kunnen reageren.
Zegt denk ik verder niets over jou, je brief of je cv.
Is gewoon een klote tijd om te solliciteren!
Ik wens ons werkelozen veel succes!
Denk dat het 0,0 zin heeft om na te bellen. Je voldeed niet aan het profiel, of ze hebben iemand met meer ervaring. Of ze hebben een interne oplossing gevonden.
Meer moet je er niet van maken.
Tegenwoordig krijgen ze zo ontzettend veel reacties, en dat staat ook elke keer erbij, dat ze gewoon niet meer persoonlijk kunnen reageren.
Zegt denk ik verder niets over jou, je brief of je cv.
Is gewoon een klote tijd om te solliciteren!
Ik wens ons werkelozen veel succes!
vrijdag 25 mei 2012 om 09:40
Ha TO, jammer zeg! Maar inderdaad is het vernietigen van brieven standaard (en zelfs verplicht op grond van de privacywetgeving).
Mijn idee is dat nabellen pas zin heeft als je door een vorm van eerste selectie heen bent en dan wordt afgewezen. Op de hele grote hoop is het (helaas) echt een kwestie van 'cherry-picken' en val je af omdat een ander beter leek.
Succes met solliciteren, niet makkelijk deze dagen helaas :(
Mijn idee is dat nabellen pas zin heeft als je door een vorm van eerste selectie heen bent en dan wordt afgewezen. Op de hele grote hoop is het (helaas) echt een kwestie van 'cherry-picken' en val je af omdat een ander beter leek.
Succes met solliciteren, niet makkelijk deze dagen helaas :(
vrijdag 25 mei 2012 om 10:20
Haha ja ik kan eigenlijk beter rechtsonder mijn CV zetten: pagina 1 van 30. Dan vragen ze zich in het begin af waar de rest dan is, maar dat snappen ze dan snel genoeg haha..
Ik bel eigenlijk ook nooit meer na. In het begin wel nog wat gedaan, maar het is (bij mij) altijd hetzelfde: geen werkervaring. Ik ben aan het experimenteren met wat ander soort brieven, waar inderdaad meer mijn enthousiasme naar voren kan komen. Maar tot nu toe maakt het allemaal niet uit. De keren dat ik nagebeld heb, werd er ook toegegeven dat ze eigenlijk alleen naar CV kijken en pas als die goed is, de brief gaan lezen.
Ik heb nu wel een stukje tekst in mijn CV staan over mijzelf, waar ik ook wat eigenschappen enzo noem. Dat staat helemaal bovenaan, dus dat lezen ze denk ik altijd wel (ook al is het per ongeluk
Maarja, het is gewoon een rottijd. Stiekem wil ik eigenlijk ook nog van die wat apartere dingen proberen (zoals ander topic: ijsjes sturen). In principe zou ik het kunnen doen, want qua CV wordt ik toch altijd afgewezen. Weinig te verliezen met een opvallende actie dus. Maar vind het moeilijk inschatten wat diegene die moet selecteren wel of niet op prijs zou stellen... en eigenlijk durf ik het niet
vrijdag 25 mei 2012 om 11:16
Ja heb ik wel over nagedacht, maar zet je zoiets meteen in je brief? Het komt zo uitverkoop-achter over.. Als ik op een gesprek zou worden uitgenodigd en ze twijfelen tussen mij en iemand anders, dan zou ik dat eerder aanbieden denk ik.
Maar volgens jou kan het wel in de brief? Hoe formuleer ik zoiets zonder dat het heel sneu overkomt?
(ik zie nu een mooie brief voor me, met heel groot bovenin 'SALE' en neonkleurige vakken met: 'Nu: eerste maand gratis op proef!' of 'Niet goed, geld terug'
of tellsell 'It's amaaazing.. ze werkt perfect en zeurt nooit!!'
maar WACHT!!! als u binnen 3 dagen belt, krijgt u de eerste maand gratis!)
Maar volgens jou kan het wel in de brief? Hoe formuleer ik zoiets zonder dat het heel sneu overkomt?
(ik zie nu een mooie brief voor me, met heel groot bovenin 'SALE' en neonkleurige vakken met: 'Nu: eerste maand gratis op proef!' of 'Niet goed, geld terug'
of tellsell 'It's amaaazing.. ze werkt perfect en zeurt nooit!!'
maar WACHT!!! als u binnen 3 dagen belt, krijgt u de eerste maand gratis!)