zalm met?
zondag 27 mei 2012 om 13:42
A.s. vrijdag komt er een hele goede vriend van me eten.
Hij lust enorm graag vis en ik ook. Om hem te verrassen wilde ik gebakken zalm maken maar hoe?
Mag ik heel veel input en graag ook schrijfwijze van wat lekker is.
Welke (magere) bijgerechten doe ik erbij. (meneer heeft cholesterol problemen) . en een smakelijk toetje iets met fruit dacht.
Ik weet dat er hier mensen vertoeven met een bijzondere iijk op lekker eten.
Ik doe een beroep op jullie.
Hij lust enorm graag vis en ik ook. Om hem te verrassen wilde ik gebakken zalm maken maar hoe?
Mag ik heel veel input en graag ook schrijfwijze van wat lekker is.
Welke (magere) bijgerechten doe ik erbij. (meneer heeft cholesterol problemen) . en een smakelijk toetje iets met fruit dacht.
Ik weet dat er hier mensen vertoeven met een bijzondere iijk op lekker eten.
Ik doe een beroep op jullie.
zondag 27 mei 2012 om 17:56
Schaap, kijk even hier op het Indo-topic, daar heb ik vast een recept neergezet om het topic van TO niet te vervuilen. Morgen kijk ik verder voor je.
zondag 27 mei 2012 om 18:00
Pakketje in aluminium folie in de oven of bbq:
Uitje kort aanfruiten beetje fijngehakte knoflook, prei en een fijngeraspte wortel even mee laten bakken. Dit in aluminiumfolie doen daar bovenop zalm zonder vel bestrooid met viskruiden. Besprenkelen met citroen en pakketje dicht doen en 15 min in oven/bbq. Ik eet hier meestal wat rijst bij.
Of in de pan:
Zalm met vel in de bakpan: vet in de pan doen op hoog vuur 4 minuten bakken met het vel naar beneden. Vuur uit doen, deksel (gaten dicht) erop, 10 tot 15 minuten wachten. Ondertussen niet kijken in de pan/ geen deksel optillen dus! Klaar, super easy en kan niet mislukken en ze vragen zich af hoe jij dat voor elkaar krijgt, zalm droogt namelijk totaal niet uit en is echt heerlijk!!!
Sausje en groenten erbij dan zit je heerlijk te eten!
Uitje kort aanfruiten beetje fijngehakte knoflook, prei en een fijngeraspte wortel even mee laten bakken. Dit in aluminiumfolie doen daar bovenop zalm zonder vel bestrooid met viskruiden. Besprenkelen met citroen en pakketje dicht doen en 15 min in oven/bbq. Ik eet hier meestal wat rijst bij.
Of in de pan:
Zalm met vel in de bakpan: vet in de pan doen op hoog vuur 4 minuten bakken met het vel naar beneden. Vuur uit doen, deksel (gaten dicht) erop, 10 tot 15 minuten wachten. Ondertussen niet kijken in de pan/ geen deksel optillen dus! Klaar, super easy en kan niet mislukken en ze vragen zich af hoe jij dat voor elkaar krijgt, zalm droogt namelijk totaal niet uit en is echt heerlijk!!!
Sausje en groenten erbij dan zit je heerlijk te eten!
zondag 27 mei 2012 om 18:07
maandag 28 mei 2012 om 14:44
Ik durfde zalm nooit te bakken, omdat het bij mij een paar keer zo droog was geworden dat het op de ingeblikte versie leek. En dat voor zo'n duur stukje vis.
Dus zweerde ik jaren bij zalm en papillotte:
- moot droogdeppen en op een stuk alu-folie leggen
- zalm aan beide kanten bestrooien met peper, zout, dille en wat citroensap
- schijfje citroen erboven opleggen en een klont boter
- pakketje dichtvouwen zodat er straks geen vocht uit kan lopen
- pakketje in de oven
Dat was lekker, maar gezien ik goedgebakken zalm eigenlijk veel lekkerder vind, heb ik onlangs op internet gezocht en ben ik al googlend hier uitgekomen:
Herman geeft zalmbakles.
Op deze manier gebakken heeft de zalm weinig toeters en bellen meer nodig op het bord en echt.... ik bak tegenwoordig altijd mijn zalmfilets. Ik zou gaan voor zelfgesneden frieten uit de oven (van die lekkere Zeeuwse klei-aardappelen tot friet snijden, scheutje olijfolie eroverheen, omscheppen tot alle frietjes een beetje door de olie zijn gehaald, beetje zout, peper, rozemarijn en evt. knoflook en dan een uur in de oven op zo'n 220 graden - uiteraard temperatuur bijstellen als het te hard gaat) en wat gestoomde of beetgaar gekookte groenten (peultjes, kleine roosjes bloemkool, wat worteltjes voor de kleur, beetje prei, you name it).
Dus zweerde ik jaren bij zalm en papillotte:
- moot droogdeppen en op een stuk alu-folie leggen
- zalm aan beide kanten bestrooien met peper, zout, dille en wat citroensap
- schijfje citroen erboven opleggen en een klont boter
- pakketje dichtvouwen zodat er straks geen vocht uit kan lopen
- pakketje in de oven
Dat was lekker, maar gezien ik goedgebakken zalm eigenlijk veel lekkerder vind, heb ik onlangs op internet gezocht en ben ik al googlend hier uitgekomen:
Herman geeft zalmbakles.
Op deze manier gebakken heeft de zalm weinig toeters en bellen meer nodig op het bord en echt.... ik bak tegenwoordig altijd mijn zalmfilets. Ik zou gaan voor zelfgesneden frieten uit de oven (van die lekkere Zeeuwse klei-aardappelen tot friet snijden, scheutje olijfolie eroverheen, omscheppen tot alle frietjes een beetje door de olie zijn gehaald, beetje zout, peper, rozemarijn en evt. knoflook en dan een uur in de oven op zo'n 220 graden - uiteraard temperatuur bijstellen als het te hard gaat) en wat gestoomde of beetgaar gekookte groenten (peultjes, kleine roosjes bloemkool, wat worteltjes voor de kleur, beetje prei, you name it).