Gezondheid alle pijlers

Rust nemen, maar hoe?

28-05-2012 21:55 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in een vak met een stevige emotionele belasting. Dit doe ik nog niet zo lang, dus veel is wennen en veel is nieuw. Nu heeft dat ook allemaal tijd nodig, maar ik merk dat de psychische belasting me een beetje begint te beinvloeden.

Ik word veel wakker 's nachts met een bonzende keel en denk dan gelijk dat ik van alles ben vergeten, ik droom ook veel over dingen die fout zouden kunnen gaan. Ik voel me erg opgejaagd en moe.

Na zo'n korte tijd werken in deze functie (ruim half jaar, vanaf november 2011) zou ik toch nog niet zo beinvloed moeten zijn? Of kan dat wel? En moet ik nu ingrijpen? Of moet ik gewoon afwachten?
Ontspannen en dan niet alleen maar voor de tv bijv. gaan zitten, maar goed voor jezelf zorgen, bad nemen of maskertje doen, mediteren, boek lezen, muziek luisteren, meditatie cd luisteren, sporten en daarna lekker douchen en ontspannen, schrijven, schilderen, tuinieren, dansen, noem het maar op. Etc.

Sport je ook met enige regelmaat? Dan kan je ook stress beter handlen.
Ja hoor, is heel normaal. Na een half jaar is het nieuwe er wel vanaf en komt er ineens werkdruk om de hoek kijken... En misschien ook het gevoel dat je het nu goed moet doen. Praat erover met collega's, zij herkennen het vast wel. Doe leuke dingen in je.vrije tijd, mij heeft sporten altijd geholpen in zulke periodes...

Niet afwachten, maar erkennen dat het gevoel er is. Het zal waarschijnlijk vanzelf weer weggaan, maar het erover hebben kan dit.wat versnellen.
heb je een bedrijfspsycholoog of iemand die nieuwe medewerkers begeleidt? Ik zou daar toch eens naar toe gaan, want zoveel spanning rondom je baan is niet normaal. Of is er een ander [ersoon op je werk waar je dit bij aan kunt geven zoals een begrijpende leidinggevende?

Sporten en creatieve hobby's ed werken ook vaak goed om na je werk je hoofd leeg te maken en jezelf er los van te koppelen. Dus ga dat ook doen.

En ja, na een half jaar kun je deze klachten echt wel hebben!!! Niet afwachten, maar handelen.
Het lijkt er wel op alsof je al die dingen van je werk meeneemt, terwijl je dat moet leren en proberen los te laten, zodra je daar de deur uitloopt. Als je je alles aantrekt ook onbewust is dat niet goed idd voor je privé. Dus probeer meer los te laten en geniet ook meer van privé dingen.

Je werkt om te leven, niet andersom!
Bedankt voor deze snelle reacties!

Ik heb erg weinig tijd gehad om tussendoor te ontspannen, maar ben inderdaad wel weer aan het kijken naar een goede sport om te ontspannen. Tv-kijken doe ik weinig, wel eens een goede film, maar verder probeer ik goed te slapen en te lezen e gezond te eten.

Ik zal eens kijken of ik me weer wat meer creatief kan gaan uiten.

Een bedrijfspsycholoog hebben we wel maar ik voel me zo'n kneus als ik daar zo snel al heen ga, eigenlijk. Ik wil ook niet te lang afwachten hoor, want dat lijkt me niet goed.

Iemand een idee hoe ik mezelf kan kalmeren als ik zo paniekerig wakker word?
Bij mij helpt echt rust nemen juist niet. Iets doen juist weer wel, dus een taart bakken of koken. Hier is de term stresscake ontstaan voor al die cakes die ik heb gebakken als ik weer eens gestresst was.

Dat paniekerig wakker worden is heel vervelend, ik zou daar toch op een gegeven moment hulp voor gaan zoeken. Zwemmen of wandelen kan ook helpen misschien?
Optimist tot in de kist!
Het is hierboven ook al gezegd, maar meditatie, yoga, ontspanningsoefeningen, mindfulness zou je kunnen helpen om de aan- en uitknop van die denkmachine in je hoofd te kunnen vinden. Loslaten is een wonderschoon begrip; vooral als je eenmaal achter het geheim bent gekomen. Ga op zoek naar wat dat geheim voor jou is.
Ja, rust nemen kan ook iets doen zijn, hoor, het gaat vooral om ontspanning vinden in wat dan ook. Rustiger slapen, minder gespannen e.d.. Bakken is ook wel een goede, maar ik moet niet zwaarder/dikker worden dan ik al ben, dus dat is misschien een lastige. Uitgebreid koken doe ik al wel en dat is heel fijn.

Wandelen is ook wel een goede, gaat op mijn lijstje!
lionlily schreef op 28 mei 2012 @ 22:18:Iemand een idee hoe ik mezelf kan kalmeren als ik zo paniekerig wakker word?

Ga dan even je bed uit, plasje doen, kopje thee met honing maken, even op de bank zitten en teletekst kijken. Verzet je gedachten van het negatieve.

Vraag. Heb je in het afgelopen jaar dergelijke fouten gemaakt waarvoor je zo bang bent?
paloma schreef op 28 mei 2012 @ 22:26:

[...]

Ga dan even je bed uit, plasje doen, kopje thee met honing maken, even op de bank zitten en teletekst kijken. Verzet je gedachten van het negatieve.

Vraag. Heb je in het afgelopen jaar dergelijke fouten gemaakt waarvoor je zo bang bent?
Nee, helemaal niet eigenlijk. Ik heb nog nauwelijks tot geen fouten gemaakt. Ook omdat ik het zo stevig in handen houd, dat er bijna geen ruimte is voor fouten (maar ook voor mezelf niet, bedenk ik nu).
Ik ga trouwens zo slapen, maar zal morgenochtend weer reageren. Even mijn rust nemen in praktijk brengen X-D
Je kunt trouwens ook iets innemen zoals Valdispert nachtrust of Rescue druppels. Haalt (tijdelijk) de scherpe kantjes van je onrust weg.
Tip: even goed wakker worden in het hier en nu zijn en beseffen dat het een nare droom was. De tussentoestand zeg maar nog slaapdronken te zijn, kan angst en verwarring geven.

Dus even goed wakker worden, rechtop zitten in bed, glaasje water en als je gekalmeerd bent weer verder slapen en aan leuke dingen denken!
ik zie niet in waarom je niet naar de bedrijfspsycholoog zou gaan. liever nu dan wanneer je echt niet meer slaapt en met paniekaanvallen thuiszit toch?
Juist doordat je bezig bent net als bakken van een cake als boek lezen of schilderen, vergeet je even je zorgen en ben je bezig met iets. Dus daar kun je inderdaad ook wel door ontspannen. Hoef je niet altijd languit voor te gaan liggen. :)
Niet teveel over nadenken; je geest gaat vanzelf datgene wat het belangrijkste voor je is eruit filteren en zal de rest beneden de oppervlakte houden.
it's a big club and you ain't in it
Net zoiets als je op een kippenslachterij werkt; je kan niet echt over alles iets willen voelen. Soms moet je gewoon selecteren wat voor jou van belang is en de rest wegstoppen. Anders heb je geen leven.
it's a big club and you ain't in it
Als je s nachts wakker wordt en dingen bedenkt die je niet moet vergeten ofzo: pen en papier op je nachtkastje, opschrijven. Dan kun je t loslaten en vergeet je het zeker niet want staat op papier.

Verder hierboven al goede tips gezien. Vervelend voor je, en herkenbaar. Wacht niet te lang met psych als t niet snel vermindert!
Gisterenavond weer zo'n avond en vannacht weer zo'n nacht. Ik ga het in ieder geval vandaag bespreekbaar maken op het werk. Ik hoef nog geen actie van daar, maar het lijkt me goed dat ze weten dat ik het zwaar vind en wat last krijg van slapeloosheid. Vannacht 15 keer de klok gezien, veel halve uurtjes en kwartiertjes geslapen.

En verder ga ik vanavond na het werk een half uur stevig wandelen voordat ik ga koken, een blocnote naast mijn bed leggen en die ook volschrijven voordat ik ga slapen om mijn hoofd leeg te krijgen.

Eens kijken of het helpt!

Hebben jullie zoiets wel eens aan de hand gehad? En hoe laten jullie dit soort dingen los?
Vandaag met mijn leidinggevende gesproken en hij zei dat hij het zich kon voorstellen (vanuit het vak gezien) en dat hij het niet vreemd vond na een half jaar. Juist nieuwelingen kunnen soms hun grenzen negeren, vanuit het gevoel goed te willen doen, zei hij. Daar herken ik me in.

Zonet heb ik lekker een half uurtje omgereden via de veluwe en daar ben ik even fijn op een bankje gaan zitten. Dat was al heel fijn.

Loslaten blijft een ding, merk ik, hoe doen jullie dat?
Loslaten is je hoofd houden waar je voeten zijn. Lees maar eens wat over mindfulness en laat je niet afschrikken door ingewikkelde ontspanningsoefeningen.

Heeft je leidinggevende nog verder iets gezegd, tips gegeven over hoe nu verder?
Wat zou het ergste kunnen zijn wat je kan overkomen, wanneer je een fout zou maken op het werk?
Ik schrijf idd veel op briefjes of schrift, zodat mijn hoofd lekker leeg is (althans dat probeer ik, denk toch al zoveel ;-) )

Doe ook een beroep met veel hoofdwerk en krijg soms na een hele dag hoofdpijn van alle aandacht en energie die je mensen geeft of die mensen van je wegnemen.

Loslaten is idd erg lastig soms, maar naarmate ik ouder word gaat het steeds beter. Het begint denk ik ook met een stukje acceptatie. Accepteren wat je bijv. niet kan veranderen, dan er bijv. over te blijven piekeren.

En piekeren lost niets op.

Ik probeer ook wel wat aan mindfulness te doen, sport veel, zorg goed voor mezelf.

Dat soort dingen.

Iemand anders nog goede loslaten tips? Ik ben ook wel benieuwd.
paloma schreef op 29 mei 2012 @ 19:58:

Loslaten is je hoofd houden waar je voeten zijn. Lees maar eens wat over mindfulness en laat je niet afschrikken door ingewikkelde ontspanningsoefeningen.

Heeft je leidinggevende nog verder iets gezegd, tips gegeven over hoe nu verder?

Da's een mooie, Paloma! Die ken ik helemaal niet! Ik heb wel wat mindfulness gedaan een tijd terug, maar merkte dat ik daar erg gespannen van raakte, vreemd genoeg X-D

Mijn leidinggevende vindt dat ik meer hulp moet vragen, meer moet overleggen met collega's en mijn grenzen moet afbakenen. Daar heeft hij ook gelijk in, maar ga er maar aan staan...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven