Asperges!

20-03-2008 16:04 66 berichten
Oeh, van de week weer asperges gegeten! Weliswaas import uit Spanje, maar ze waren erg lekker.

Normaal gesproken ga ik voor de klassieke manier met hardgekookte eieren, achterham, gesmolten boter en gekookte aardappeltjes, maar ja, ik heb nu een melkvrij dieet dus die deed ik maar niet. Gesmolten margarine is lang zo lekker niet.

Dus was het apserges met uitgebakken rauwe ham en olijfolie met kruiden en gebakken aardappeltjes. Ook erg lekker.

Van de schillen en de onderkanten heb ik bouillon getrokken en met de restjes asperges (ik had een beetje te veel ) een lekker soepje gemaakt. Margarine, bloem, asp[ergebouillon, extra water, kruidenbouillonblokje en de restjes asperges in stukjes.

Wat zijn jouw aspergefavorieten?
Alle reacties Link kopieren
Ik hou van de klassiekers, hardgekookt ei, beenham of gerookte zalm. Uiteraard met een lekker sausje erbij. en aardappelkroketjes.

Als bijgerecht vind ik de witte, uit blik of vers, lekker met parmezaanse kaas, daar heb ik een lekker makkelijk recept van.

Verder vind ik asperges overal lekker bij. Aspergessoep, in de salade, ik heb een paar lekkere voorgerechten ermee. Heerlijk, ik kan het blijven eten.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik zit nu aan de asperge cup a soup. Vanavond asperges met botersaus a la papa (= met bouillon erdoor en gebonden... hmmm!!) ham, ei en gekookte aardappeltjes en morgen dezelfde aspergesoep als de TO.

(Het stinkt me toch bij ons thuis op de wc;-))

Ik heb ook een koemelkvrij dieet gevolgd en dan maakte ik de botersaus met zo'n fles bak en braadspul. Ik weet zo niet meer welk merk, maar er is er eentje zonder koemelk. Smaakte mij net wat beter dan de olijfolievariant.

Ook lekker: asperges uit blik met pasta, verse rode pesto en cherrytomaatjes.
Ik doe 't ook altijd traditioneel met hollandaise saus, krieltjes, ham en gekookt ei. En inderdaad soep van de rest.

Bij gebrek aan asperges hebben we trouwens ook nog weleens groene aspergetips in een salade ofzo.
anoniem_52184 wijzigde dit bericht op 21-03-2008 17:12
Reden: typefoutjes...
% gewijzigd
wanneer begint het seizoen weer??

Ik ben van de klassieke variant:

gekookte asperges, gekookte aardappel, gekookt ei, ham en (heel erg, maar wel lekker) aspergesaus van knorr.

Of aspergesoep met iberico ham.
Het is nu het seizoen niet en weet ook niet waar ze vandaan komen, ik denk Spanje, maar nu voor de pazen zijn de groene en witte volop te krijgen bij de AH (vers bedoel ik dan he).
Ik ben dol op asperges!! Nog even en dan kunnen we weer los. Wij wonen tegen het Limburgse land aan en halen ze daar lekker vers voor minder dan de helft wat ze vragen bij appie voor die uitgedroogde dingen. De klassieke versie met ei, ham en boterjus vind ik het lekkerste. De aardappelen komen er bij mij niet eens aan te pas. Wit wijntje erbij.......

Maar voor goede recepten houd ik me altijd aanbevolen.
Heerlijk asperges ik ben er gek op. Heerlijk met ei, ham en gesmolten boter.
Hehehe, we zijn wel lekker eensgezind, allemaal he:) ham, ei, boter. Jammie!

Groene asperges roerbakken in olijfolie met knof, rode ui en heel veel verse basilicum, en dat met tagliatelle en versgeraspte parmezan
Mmm, tilalia, dat klinkt goed. Manlief houdt er helaas niet van maar dar weerhoudt mij er niet van om flink aan de asperges te gaan. Is idd een goed combinatie met pasta, ooit een recept gezien met pasta en zalm en asperges. Nog even geduld...
Asperges met gerookte zalm, roomkaas(sorry Tila) zonder kruiden en kappertjes, niet goed voor je achterwerk maar heerlijk!

Iets beter voor 't vet; parmaham, parmezaanse kaas en pijnboompitjes.
Gegrilde asperges zijn mijn favoriet. Heel simpel, bestrijken met een beetje olie en dan op de grilplaat (of in de grilpan)

De klassieke versie is ook niet verkeerd en een paar asperges in een plak rauwe ham wikkelen, beetje kruidenolie en wat pijnboompitjes is ook niet te versmaden.

Roerbakken doe ik voornamelijk met groene asperges, lekker snel omdat je die niet hoeft te schillen.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
De klassieker met botersaus of witte saus en dan ham en wi dat blijft de lekkerste.

Maar ook heel erg lekker: met een niet te zware kaassaus en uitgebakken spekjes en kappertjes.

Overigens is het aspergeseizoen net begonnen MV, meestal ergens half maart, en duurt ongeveer 2 maanden....
oh that purrrrrrrrrfect feeling
de klassieke versie hebben jullie het over.

beshcrijf ajb deze variant eens... ik wil graag keertje zelf asperges maken maar heb geen idee hoe en wat en ook aspergesoep lijkt me erg lekker om zelf te maken. Wie wil voor de niet-ervaren kokers iets opschrijven?
Davey, dat is gewoon de asperges goed schillen en koken, hardgekookte eieren in stukjes, ham versnipperen en boterjus erbij. Sommigen koken er een nieuw aardappeltje erbij, een wit wijntje, pinot blanc geloof ik en smullen maar.

Ik reken minimaal een pond per persoon.

De aspergesoep doe ik via de makkelijke weg, dus een potje basis van knorr of wie heeft dat ook alweer en gekookte aperges in stukjes erdoor. Maar je zult vast goede echte recepten kunnen googlen of van de anderen.
De klassieke versie is met boterjus = gesmolten roomboter, of met witte saus. Die kun je maken van een roux. Flinke lepel roomboter smelten in een pannetje, niet bruin laten worden. Een even grote hoeveelheid bloem toevoegen, beetje voor beetje al roerend, tot er een klont ontstaat. Dit ga je beetje voor beetje oproeren met het kookvocht van de asperges, waar je een boullionblokje in hebt opgelost, tot je een lekker sausdikte hebt. Hier gooi je een ferme scheut room bij. Overigens kun je zakjes saus voor asperges kopen in het seizoen, en die voldoen ook redelijk.

De gekookte asperges bestrooien met blokjes ham en blokjes hardgekookt ei. Saus of boterjus erover. Klaar.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Uiteraard is het klassieke asperge gerecht het lekkerst. Met ham, ei of met zalm.

Maar ik keek net even in mijn kookschrift welke gerechten ik er nog wel eens meer mee maak, maar in een quiche is het lekker, een voorgerecht aspergetaartje met gerookte zalm en pestoroom.

In salades heel lekker, denk dan aan combinaties met ham of zalm, sjalotjes, ei, veel verse kruiden maar ook bijv. een maaltijd salade met aardappels, fricandeau, ham, noten enz.

En wat dacht je van de asperge carpaccio! met rosbief en parmezaanse kaas. Het recept wat ik heb is carpaccio van ongekookte asperges maar ik vind het met gekookte lekkerder.
ASPERGE CARPACCIO

Voor 4 personen; 8 dikke witte en 4 groene asperges (ongekookt), stukje parmezaanse kaas of overjarige Goudse kaas van 100gr., 100 gr. rauwe rosbief in dunne plakjes (kan ook broodbeleg), sap van 1 citroen, zout, versgemalen peper, 4 eetlepels olijfolie, 2 mespuntjes milde kerriepoeder.

Maak met de kaasschaaf flinters van de kaas. Spreid de plakjes vlees uit over een platte schaal en besprenkel ze met de helft van het citroensap. Strooi er een beetje zout en peper over. Dek af en laat 10 min staan. Snij van alle asperges de harde onderkantjes. Schil de witte asperges helemaal en van de groene asperges alleen de onderste centimeters.

Maak met een aspergeschiller of dunschiller (kaasschaaf kan ook) lengteplakjes van de asperges. Verdeel de aspergeslierten en het vlees over 4 borden; bedruppel dit met de rest van het citroensap en de olijfolie en "bestuif" de borden met wat kerriepoeder. Zet zout en peper op tafel om ter plekke eventueel nog bij te kruiden. En serveer er stokbrood of ciabatta bij.

Zelf snij ik de asperges wel in plakjes maar daarna kook ze nog wel even, helemaal rauw vind ik niet lekker.
Die carpaccio, oeh, die klinkt lekker!
Ik ben gek op quiches. En vooral mini-quiches in diverse smaken. Dit is o.a. een die heel lekker is.

Asperge mini-quiche

Voorgerecht voor 6 personen

Voor de taartbodempjes:

6 eenpersoons taartvormpjes

150 g bloem

90 g boter

mespunt zout

bakpapier en droge bonen

Voor de vulling:

1 plak gekookte ham van circa 75 g

6 groene of witte asperges (witte vind ik zelf lekkerder erbij)

200 g mascarpone

1 eierdooier

50 g geraspte oude Goudse kaas

zout en versgemalen peper

3 eieren

kerstomaatjes

Voorbereiden:

Kneed de bloem, de in blokjes verdeelde koude boter en het zout tot een kruimelig mengsel. Voeg een klein scheutje koud water toe en kneed tot een samenhangend deeg. Dat gaat het makkelijkst in de foodprocessor. Maak er een bal van en laat verpakt in plastic folie 30 minuten in de koelkast rusten. Snijd de gekookte ham in kleine blokjes. Schil de asperges (groene asperges hoeven alleen aan de onderkant te worden geschild), verwijder het onderste houtachtige deel en snijd de rest in stukjes van circa 3 cm. Blancheer ze circa 4 minuten in kokend water met wat zout en laat goed uitlekken.

Bereiden:

Verwarm de oven voor op 200°C. Rol het deeg op een met bloem bestrooid werkvlak uit tot een dunne lap. Bekleed de ingevette vormpjes met het uitgerolde deeg. Bekleed de vormpjes met een velletje bakpapier en vul ze met de droge bonen. Zet de taartvormpjes 10 minuten in de voorverwarmde oven. Neem ze uit de oven en verwijder het papier en de bonen. Zet de vormpjes nog 5 minuten terug in de hete oven. Schakel de oventemperatuur terug naar 180°C. Roer de mascarpone, de eierdooier, de geraspte kaas, de blokjes ham en wat zout en peper in een kom door elkaar. Verdeel de aspergestukjes over de voorgebakken deegbakjes en schep er het mascarponemengsel over. Zet de taartjes nog 8 minuten in de oven. Kook intussen de eieren 6 minuten in kokend water, laat ze onder de koude kraan schrikken, pel ze en halveer ze. Leg naast ieder taartje een half ei, bestrooi met wat zout en peper. Garneer met een half kerstomaatje en serveer warm.
Oja, doen jullie dat ook altijd? De witte asperges schil ik echt 2 keer goed rondom met een asperge schiller. 1 keer vind ik te weinig. Mijn hele gerecht vind ik mislukt als ik van die harde slierten er nog tussen heb zitten.
Ik voel heel goed of de asperges echt goed glad zijn, ik lust ook geen harde slierten.

En dan de schillen en de onderkanten in een pannetje water, en een bouillonnetje ervan trekken... heerlijk!
Ik heb een oude kaasschaaf waar ik de asperges mee schil, die schilt precies op de juiste dikte. Het is vooral een geduld werkje.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
O wat heerlijjk, asperges!

Ik vind ze het lekkerst op de klassieke manier: Gesmolten boter, beenham, hard gekookt ei. Beetje peper, beetje nootmuskaas, beetje zout.

Asperges koken in een aspergepan met de kopjes boven water.

Eigenlijk vind ik alle andere manieren van klaarmaken zonde van de asperges .

Mac, is het niet in juni aspergetijd? Of had iemand al antwoord op die vraag gegeven, ik zie het zo snel niet terug.
Lekkere zondagmiddaglunch.

Omelet met witte asperges.

Nodig voor 1 persoon;

250 gr witte asperges; schillen en de harde uiteinden eraf snijden. 500 ml water met 2 tl citroensap, 2 tl boter, wat suiker en wat zout aan de kook brengen. Asperges in ca. 15 min. gaar koken, uit de pan scheppen en goed laten uitlekken. Omelet bakken (basis recept, lekker wat dille (of andere kruiden), peper, (lekkerste om er of nog wat hamreepjes of gerookte zalmreepjes bij te doen). Asperges en 2 etl versgeraspte parmezaanse kaas op omelet scheppen en omelet dubbelvouwen. Omelet desgewenst nog met parmezaanse kaas bestrooien. Serveren evt. met een ciabatta of stokbrood.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven