Gegratineerde aardappelen/groente

26-05-2012 19:14 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe maak ik nou echt lekkere gegratineerde aardappelen?

Op internet staan verschillende recepten, met room en melk, maar ook met room en geklopte eieren.

En voegen jullie ook wel eens groente toe? Dus bijvoorbeeld aardappelen in de oven met spruitjes en dat gratineren?

En verwarmen jullie eerst het mengsel van room met melk of gieten jullie dat over de aardappelen/groente?

Ben benieuwd naar jullie recept!
Zo doe ik het:

aardappelen (vastkokend) heel dun snijden

mengsel maken van room, eieren, geraspte kaas, mosterd, gesnipperd uitje en evt knoflook, zout en peper naar smaak toevoegen.

aardappel in ovenschaal leggen en mengsel eroverheen, zodat de aardappels net onder staan. dan de oven in
Ik maak een dik rouxtje van boter en bloem en melk en kaas, dat giet ik over de groente
Had vandeweek een heerlijke overschotel gemaakt met aardappel, gehakt en courgette. Mengsel van ei met melk, geraspte kaas en wat blauwe kaas, zout en peper... Voor herhaling vatbaar.
Snjókorn falla, á allt og alla
Dus jullie gebruiken, wel melk?

Klinkt lekker jullie recepten!

Ik kook de aardappelen en groente wel eerst, doe het dan in een ovenschaal, maak een mengsel van room en melk, doe dit over de groente en op het eind geraspte kaas er overheen.

Maar het is dan altijd wel wat dun, misschien de volgende keer de melk weglaten en eieren gebruiken?
ja, ik zou de melk weglaten als het te dun is. Je kunt groente als prei ook eerst uitknijpen, want dat kan ook een overschot aan vocht geven. En je gebruikt creme fraiche toch? geen slagroom oid, dat wordt ook niet stevig.
Scheelschaapje, sorry voor de late reactie. Ik gebruik geen creme fraiche, maar kookroom. Weet niet of dat ook kan?
nee, kookroom is vloeibaar toch? dat blijft volgens mij zo, het wordt niet stijf. maar je zou het kunnen proberen, ik heb het nog nooit gedaan ermee.
Waarom kook je je groenten eerst? Ze zouden moeten garen van het vocht en de warmte van de oven.

Ik zou het eens doen zoas schaapje omschrijft, en dan zonder de groenten eerst te koken.
Ja, kookroom is vloeibaar. Ik gebruik nooit creme fraiche. Is dat dkker zodat het ook echt een korstje wordt?
Ik kook groente en aardappelen eerst omdat het anders niet gaar wordt en ik echt niet van halfgare groente/aardappelen hou.
http://www.cookfreshfood.com/recept/_gratin-dauphinois

Allerlekkerste. Kan niet mislukken.
Wat eten we vanavond?
ja je kan de groenten en aardappels best even kort koken. groente evt uitknijpen.

creme fraiche is idd dikker, iets meer een magere kwark substantie zeg maar. probeer het eens zou ik zeggen!
Merelin schreef op 29 mei 2012 @ 15:38:

Ik kook groente en aardappelen eerst omdat het anders niet gaar wordt en ik echt niet van halfgare groente/aardappelen hou.
Dan moet het langer in de oven! Ik gebruik altijd dit recept: http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/246336/stap-voor-stap-aardappelgratin/?rq=aardappelgratin

Dat wordt heerlijk!
Scheelschaapje, ik ga in het vervolg eens creme fraiche gebruiken. Dat klinkt wel heel lekker. Makreel, slagroom kan ik ook wel eens proberen, lijkt me heerlijk

Ik gebruikte tot nu toe altijd kookroom, ie is vrij dun en bevat niet heel veel vet, mischien dat het daardoor niet echt lekker krokant werd.
Merelin schreef op 29 mei 2012 @ 15:51:

Scheelschaapje, ik ga in het vervolg eens creme fraiche gebruiken. Dat klinkt wel heel lekker. Makreel, slagroom kan ik ook wel eens proberen, lijkt me heerlijk

Ik gebruikte tot nu toe altijd kookroom, ie is vrij dun en bevat niet heel veel vet, mischien dat het daardoor niet echt lekker krokant werd.
makreel en slagroom lijkt me echt heel vies!
Als je het niet probeert weet je het niet. ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven