Huis kopen - spannend!

29-05-2012 20:39 13 berichten
Mijn vriend en ik willen graag een huis kopen. Vandaag weer wat bezichtigingen gehad en iets heel leuks gezien! Moet nog wel van alles aan gebeuren, maar dat hebben we er zeker voor over.

Morgen gaan we bellen dat we het huis graag willen kopen. Maar ik vind het allemaal best spannend! Het is ons eerste huis, dus alles wat geregeld moet worden (en hoe dat dan moet) is voor ons compleet nieuw en afwachten. Morgen in ieder geval diverse telefoontjes plegen.

Geen idee wat ik met dit topic wil. Moest vooral even kwijt dat ik het allemaal enorm spannend vind.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook net het eerste mailtje de deur uit gedaan voor een bezichtiging. Vind het ook rete spannend, een huis kopen!!! :-D

Succes gewenst!
Leuk, ameliemelo! Jullie ook succes!
Wij hebben een jaartje geleden een huis gekocht, ik vond het ook zooo spannend :) ondertussen het hele huis verbouwd en nu druk met de tuin, zo leuk allemaal. Succes :)
Heb je wel al voorbereidende gesprekken gehad met een financieel adviseur? weet je wel hoe je het bod gaat doen, hoe veel en onder welke voorwaarden? je hebt het huis vandaag voor het eerst bezichtigd? ga je niet nog een keer kijken? om het zeker te weten?
citronella schreef op 29 mei 2012 @ 21:01:

Heb je wel al voorbereidende gesprekken gehad met een financieel adviseur?

Ja, hebben we gehad.

weet je wel hoe je het bod gaat doen, hoe veel en onder welke voorwaarden?

Bieden is niet van toepassing (huis van woningcorporatie); voorwaarden: dat we het kunnen financieren. Verder valt er volgens mij weinig te onderhandelen.

je hebt het huis vandaag voor het eerst bezichtigd? ga je niet nog een keer kijken? om het zeker te weten?
Al een paar keer in de buurt rondgelopen en was tweede bezichtiging.
Heb je het huis ook al bezichtigd met pa/ma/iemand zonder roze bril? Was bij ons heel verhelderend bij huis waar we als eerste helemaal verliefd op waren, Pa ging derde keer mee en wees ons toen op een en ander waar wij straal overheen hadden gekeken.
Voorwaarden houdt ook in: je laat een bouwtechnische keuring doen, en afhankelijk van wat daar uit komt, kun je van de koop afzien. Is wel zo verstandig als je niet voor (grote) financiële verrassingen wil komen te staan.

Waarom kun je niet over de prijs onderhandelen met een woningbouwcorporatie? Hebben die een geheime reserve aan kopers, waar verder niemand van af weet?

Misschien moet je je toch laten adviseren door een makelaar. Dat kost je wel wat, maar met een beetje geluk weet hij er een lagere prijs uit te slepen.

(Maar goed, ik ben hier vast hopeloos ouderwets in. Heb één keer een huis gekocht zonder makelaar. Dat dus nooit weer.)
Ik moet helemaal niks!
Pfff wat een gedoe zeg. Het ene moment lijkt alles goed te komen en het volgende moment moet er weer één of ander papiertje geregeld worden waar je weer een week op moet wachten. Het wordt nog aan aantal (te veel...) weken enorm spannend of allemaal gaat lukken.
Hoi J22 en andere huizenkopers!

Wij hebben gister ook besloten om een bod te doen! We hebben super veel woningen bezichtigd en waren wel vaker verliefd, maar helaas waren we dan niet de enige en treuzelden we te lang. Nu hebben we voor ons idee weer een superhuis gevonden en willen we niet weer naast het net vissen dus we gaan er gewoon voor! Hij staat voor 269.000 te koop en we starten met een bod van 235.000 onder voorbehoud van een bouwkundige keuring (max5000euro). Zijn er mensen die dat bod te laag vinden? En zijn er mensen die echt adviseren om een aankoopmakelaar te nemen? En kun je het bod beter via mail, telefoon of brief doen? We hebben besloten dat 255.000 onze grens is.

Succes mensen die hier ook mee bezig zijn!!
@mevrouw_uil:

Ik zou geen huis meer kopen zonder makelaar. Nu moet ik er wel bij zeggen, dat onze laatste aankoop dateert van vóór de crisis, toen de verhoudingen koper/verkoper heel anders lagen. Voor een eerder huis hebben we relatief veel betaald (in 1995), daarom hebben we er in 2007 voor gekozen om wel een makelaar te nemen, waar we erg tevreden over waren. Hij deed niet alleen de prijsonderhandelingen voor ons, maar wees ons ook op allerlei zaken waar wij zelf niet aan gedacht hadden.

Ik vind 235.000 euro een erg laag bedrag vergeleken bij de vraagprijs, maar je kunt het proberen. Je loopt wel het risico dat de verkoper je bod afwijst en ook geen zin heeft om verder te onderhandelen. Maar goed, als het huis al langer te koop staat, zijn ze misschien blij met ieder bod.

Succes!
Ik moet helemaal niks!
Niet kijken met een roze bril en éérst zorgen dat je tot in detail weet wat je financiële mogelijkheden zijn. Houd rekening me de kosten koper, houd wat dat betreft minimaal 10% van de koopsom in je achterhoofd (ja, ondanks de tijdelijk lagere overdrachtsbelasting, de instinker...) houdt rekening met een opknap- verhuis-en onderhoudsbuffer.

Zorg dat je de buurt goed in kaart brengt, ga er op willekeurige tijden en dagen langs, luister en kijk goed wat er al dan niet in de buurt en bij het huis gebeurd en staar je niet enkel blind op het leuke huis op zich.

Goed voorbereiden, niet te verliefd worden en proberen nuchter te kijken naar alles in en rondom het huis, de buurt en de voorzieningen. Zorg voor een onpartijdig iemand met een nuchtere en heldere kijk die wellicht nét dat ziet wat jij niet ziet..

Een huis kan nog zo leuk zijn, een omgeving en financieel niet een buffer hebben kan nogal eens een deceptie worden.

Een nuchtere bijdrage maar zeker belangrijk.

Hoe dan ook, spannend is het zeker, veel plezier maar vooral ook veel wijsheid gewenst!
Hoi,

Wij zijn met hetzelfde bezig. Bij de financieel adviseur geweest, volgende week tweede bezichtiging, aankoopmakelaar, bouwtechnische keuring geregeld.

Ik ben ook helemaal over de flos. Natuurlijk super verliefd op het huis, maar ook wel erg gespannen over alle dingen die bedacht moeten worden. Fijn om zo blij te zijn, maar het moet natuurlijk wel gezellig blijven (financieel en andere zakelijke dingen).

Wat ik nog zat te bedenken, en misschien hebben jullie tips:

hoe kun je meer te weten komen over de buren en de straat.

Natuurlijk fietsen we er regelmatig door, en op funda kun je ook kijken hoe de verhoudingen qua leeftijd zijn. En we hebben bij de anderen in de tuin gekeken en dat ziet er netjes uit maar verder..... lijkt het me gewoon een gok.

Nog tips?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven