Samenwonen?

29-05-2012 20:45 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu bijna 2 jaar samen met mijn vriend en het gaat echt supergoed tussen ons. Ik werk (weliswaar parttime want ik zit nog op school hiernaast) vlakbij zijn huis en een paar van mijn vriendinnen wonen ook in het dorp waar hij woont. Vanwege die redenen (en ook natuurlijk omdat ik het fijn vind om bij hem te zijn) ben ik de laatste tijd heel erg vaak bij hem. We doen veel dingen samen. Samen koken, samen het huishouden etc. en dat gaat ook gewoon prima allemaal. Je zou eigenlijk wel kunnen zeggen dat ik voor 50% bij hem woon en voor 50% nog thuis. Hij heeft trouwens een koophuis.

Nu laat hij de laatste tijd soms voorzichtig doorschemeren dat hij echt samenwonen wel ziet zitten (niet direct, maar wel binnen een korte tijd). Ik zie dit ook zitten, maar ik studeer nog.. Ik zit nu ongeveer op de helft en moet nog ongeveer 2 jaar. Ik werk een aantal dagen in de zorg wat wel lekker verdient voor iemand van 21 jaar.. Nu heb ik dus een beetje na zitten denken..

Omdat ik nog studeer, kan ik een uitwonende beurs krijgen.. Plus dan mijn bijbaantje in de zorg, zorgtoeslag.. Ik loop nu ook stage, 250 euro per maand.. Volgend jaar zal ik weer stage moeten lopen, vergoeding zal dan ook weer zo rond de 200 euro zijn..

Graag zou ik jullie mening willen horen hierover. Denken jullie dat het een kans van slagen heeft (qua financiële zaken)? Of denk ik er te makkelijk over? Natuurlijk weet ik dat er bij een koopwoning veel komt kijken. Hypotheek, boodschappen, gas/water/licht etc.. Maar hij doet dat nu ook in zijn eentje en redt het prima en natuurlijk wordt er meer gebruik van gemaakt als ik er ben.. Nou ja, goed.. Graag jullie mening hierover en/of tips! Bedankt alvast
Zie geen probleem
Als je kan afspreken dat hij de vaste lasten van het huis voorlopig nog op zich neemt en dat jij zorgt dat je genoeg geld hebt elke maand voor je zorgverzekering, telefoonrekening en een deel van de boodschappen, dan zou dat gewoon moeten kunnen toch?

Zorg in ieder geval dat je vantevoren alles goed doorspreekt, dan moet het goedkomen.
financieel zal t wel goedkomen maar waarom met 21 jaar al samenwonen? Ga lekker eerst minimaal een jaar op kamers!
Zolang hij een beetje meer betaald als jij moet dat toch prima lukken? Wel goede afspraken maken over de financien natuurlijk!
Is dat echt een punt dan? Ik neem aan dat je vriend ook wel weet dat jullie inkomens verschillend zijn en dat hij snapt dat het misschien niet allemaal 50/50 kan. Maar er zijn meerdere mogelijkheden om je financieen te regelen. Praat erover en kijk wat jullie het prettigst vinden.

En ps. Hou nog een paar maanden je oude plekje beschikbaar. Fulltime samen is wat anders dan 50%. Het kan altijd tegenvallen.
knagertje schreef op 29 mei 2012 @ 20:48:

Als je kan afspreken dat hij de vaste lasten van het huis voorlopig nog op zich neemt en dat jij zorgt dat je genoeg geld hebt elke maand voor je zorgverzekering, telefoonrekening en een deel van de boodschappen, dan zou dat gewoon moeten kunnen toch?

Zorg in ieder geval dat je vantevoren alles goed doorspreekt, dan moet het goedkomen.
Ja precies, ik wil sowieso ook een deel voor mijn rekening nemen. Dat hoeven dan niet per se de vaste lasten te zijn (misschien wel een klein deel ervan?) maar inderdaad, dat ik de boodschappen voor mijn rekening neem en dat soort zaken. Ik wil wel dat we dan echt samen het huishouden runnen dus dat het qua geldzaken niet alleen op hem neerkomt, ook al redt hij het nu prima alleen.
Ik zie het probleem niet :) Je hebt een prima inkomen. Ik neem aan dat je nu ook wat bijdraagt, omdat je 50% bij hem woont?
cosmopolitan2208 schreef op 29 mei 2012 @ 20:49:

financieel zal t wel goedkomen maar waarom met 21 jaar al samenwonen? Ga lekker eerst minimaal een jaar op kamers!
En daar issie weer :) Nee, niet iedereen moet verplicht eerst op kamers. Het heeft niet voor iedereen meerwaarde.
Je kunt of 50/50 delen maar dat red je niet.

Of naar rato betalen allebei.

Of alles op 1 hoop gooien en dan samen een rekening gebruiken.

Of een andere constructie bedenken.

Maar net wat je fijn vindt.
Als je dat dus vantevoren bespreekt is dat geen probleem. Als hij het geen probleem vindt, dat je voorlopig niet over aan mee kan betalen en bijvoorbeeld de ene maand iets meer bij kan dragen dan de andere.

Oh op kamers wil ik echt absoluut niet. Dat is niks voor mij. Ik studeer in Amsterdam en het heeft me ook echt nooit getrokken om daar te gaan wonen dus dat is sowieso geen optie.

Onze relatie voelt en is gewoon erg goed, overigens is hij al bijna 30 dus dat speelt ook wel een rol. Niet dat we vanwege zijn leeftijd moeten gaan samenwonen ofzo, maar het speelt wel een rol in de zin van: ja waarom zou ik nog veel langer wachten om bij hem in te trekken? Hij heeft het allemaal al een paar jaar goed voor elkaar en dat willen we graag samen delen.

Daarbij heb ik meerdere vriendinnen (even oud of even iets ouder) die al een tijdje samenwonen en ik zie hoe leuk dat bij hun gaat en ik zie het dus genoeg om me heen. Misschien dat ik daardoor ook wel wat meer de "drang" heb om samen te gaan wonen. Waarom niet? Vroeger trouwden ze al op hun 21e.
achnein schreef op 29 mei 2012 @ 20:52:

[...]

En daar issie weer :) Nee, niet iedereen moet verplicht eerst op kamers. Het heeft niet voor iedereen meerwaarde.
Precies, heb ik ook niet gedaan, helemaal nooit behoefte aan gehad.

Als ze beiden toch graag samen willen zijn.

Ik ben ook na 2 jaar gaan samenwonen op mijn 20e, nooit spijt van gehad.

Zijn nu 11 jaar en 3 kinderen verder, vinden elkaar nog steeds geweldig.

Ik had toen echt geen jaar op kamers willen zitten zonder mijn lief.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Het lijkt me ook raar om, als je al twee jaar een relatie hebt waarvan er eentje een eigen huis heeft, dan nog op kamers te gaan.

Zie jij jezelf nog twee jaar thuis wonen? Nee, dan kun je net zo goed gelijk bij hem intrekken.

Misschien is het wel handig om je wel in te schrijven bij een woningbouwvereniging. Mocht het toch uit gaan dan hoef je niet gelijk weer terug naar pa en ma.
Vlinder, moet ze wel een paar jaar wachten met relatie verbreken ;-)
Ruza schreef op 29 mei 2012 @ 21:00:

Vlinder, moet ze wel een paar jaar wachten met relatie verbreken ;-)
Nah, in Kuttegrubbenveen hoef je niet zo lang te wachten hoor.
Das dan wel weer waar. *randstadkind, als ik ga samenwonen mag ik het pas over een jaar of 7 uitmaken ;-) *
Ik heb op kamers gewoond en leuk vond ik dat niet. Wel ben ik nu blij dat ik weet dat ik het ook alleen kan redden. Sommige mensen die nooit alleen hebben gewoond zijn daar zo bang voor dat ze liever in een slechte relatie blijven. Nu ben je samen hartstikke gelukkig, maar stel dat dat onverhoopt straks niet zo is, wat dan? Het is fijn om het zelfvertrouwen te hebben dat je in die situatie het heus ook zelf kunt. In praktisch opzicht maar ook emotioneel: kun je tegen alleen zijn? Als je weet dat je dat kunt, dan weet je ook dat je straks altijd uit positieve redenen voor je relatie kiest en nooit uit angst voor eenzaamheid.

Ik zou er daarom op zich wel voorstander van zijn om een jaar op jezelf te wonen. Niet per se in een studentenhuis, dat is niet aan iedereen besteed. Kan ook ergens in een appartement.

Als je wel gaat samenwonen, zorg dan in elk geval dat je leert hoe alles werkt. Niet dat hij bijv. alle financien blijft doen omdat alles nu eenmaal al op zijn naam staat, heel verleidelijk maar niet goed voor jou. Dan heb je in elk geval het praktische deel geleerd.
Ik zou eerst lekker op mezelf gaan wonen maar ja, dat is mijn mening. :)
Quoten lukt even niet via mijn mobiel. Maar zoals iemand al eerder zei en waar ik het mee eens ben: het zou apart zijn als ik op mezelf zou gaan wonen nu, terwijl ik een vriend heb die een eigen huis heeft. Dan zal ik evengoed nog veel bij hem zijn of hij bij mij dan, waardoor er alleen maar dubbele onnodige kosten komen.

Natuurlijk moet ik nog veel leren qua huishouden en natuurlijk is op jezelf wonen heel anders dan lekker makkelijk thuis wonen, maar waarom zou dat niet in zijn huis kunnen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven