Geld & Recht alle pijlers

sparen en uitgeven

30-05-2012 11:22 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
=
zoekend......
Het lukt me nu prima, maar als ik parttime zou gaan werken zou me dat zeker niet meer lukken.
Ik ben ook teruggegaan in salaris. Was voor het bedrijfs noodzakelijk maar ging wel in overleg, waar ik wel in mee moést stemmen, zegmaar.

Is inderdaad even slikken. Bij mij zit het 'm vooral in de boodschappen, daar zou ik veel op kunnen besparen.
Ik verdien ¤1250 per maand (fulltime) Daarvan gaat 650¤ naar boodschappen, tanken, telefoon, iets nieuws voor in huis ofzo. De rest wordt aan het einde van de maand gespaard (ongeveer 50¤)

Mijn vriend betaald al de rest (elektriciteit, huur, water, internet,..) Niet omdat ik profiteer maar omdat zijn zaak dus ook in huis zit (café)

Ik hou dus nog een 600¤ over waarvan ik zo'n 320¤ vast spaar en op het einde van maand kijk ik dan wat ik eventueel nog extra kan storten...

Ik zou graag op termijn minder werken, parttime of zo, maar voorlopig ben ik teveel gewend aan mijn geld :-$
anoniem_149285 wijzigde dit bericht op 30-05-2012 11:38
Reden: Toevoeging
% gewijzigd
Ik verdien gemiddeld zo'n ¤1700 netto pm voor 32 uur. Daarvan spaar ik per maand ¤140 voor de gezamenlijke spaarrekening, ¤400 voor mijn eigen spaarrekening en wat er eind vd maand over is gaat naar mijn 2e persoonlijke spaarrekening waarop ik spaar voor leuke dingen als mijn motorlessen, vakantie etc.
Wij sparen ongeveer 10% van ons totale inkomen. Het spaargeld wordt direct overgeschreven naar een andere bank (extra lastig om eraan te zitten, I know us) zodra salarissen gestord worden.

Sparen doen we voor grote uitgaven aan het huis, voor later, voor vakanties en voor de dure decembermaand.
zuszus schreef op 30 mei 2012 @ 11:22:

Huur, boodschappen en onverwachte aanslagen hakken er aardig in.
Het antwoord is: creëer overzicht! Ik ben zó blij dat ik nooit meer een onverwachte rekening heb. Ik hou nu bijna een jaar een kasboekje bij en ik heb overzicht, man dat wil je niet weten ;-)
Zeg maar Spijker.
spijk-er schreef op 30 mei 2012 @ 12:17:

[...]

Het antwoord is: creëer overzicht! Ik ben zó blij dat ik nooit meer een onverwachte rekening heb. Ik hou nu bijna een jaar een kasboekje bij en ik heb overzicht, man dat wil je niet weten ;-)
Helemaal mee eens! Hou ook een kasboek bij (in excel, per maand) en heb los daarvan een jaarplanning voor grotere uitgaven. Naast een gevulde spaarrekening geeft me dat ontzettend veel rust.
Ja, dat ga ik ook maar eens doen. Denk je dat je het rond hebt voor de volgende maand, komt er weer een rekening van één of ander waterschap.

Hier wordt ook gespaard. Nu wel wat minder want ik heb geen werk, maar er wordt gespaard. Straks weer meer.
Moondancer schreef op 30 mei 2012 @ 12:01:

... waarop ik spaar voor leuke dingen als mijn motorlessen, vakantie etc.
Hej, jij ook? Onwijs leuk hé? Had ik veel eerder moeten doen! ;-)
toffifee schreef op 30 mei 2012 @ 12:21:

Ja, dat ga ik ook maar eens doen. Denk je dat je het rond hebt voor de volgende maand, komt er weer een rekening van één of ander waterschap.

Hier wordt ook gespaard. Nu wel wat minder want ik heb geen werk, maar er wordt gespaard. Straks weer meer.
Het klinkt misschien heel suf en jaren '50 maar het is zó lekker als je dat soort dingen dus gewoon aan ziet komen en in kunt plannen!
Zeg maar Spijker.
Maar iedereen heeft toch wel eens een onverwachte rekening?

Ik hou ook al een jaar m`n kasboek heel strikt bij, maar als m`n auto nu ontploft heb ik toch wel een onverwachte rekening, haha.
Bij ons komt 1 salaris binnen. Echt sparen voor een doel doen we al jaren niet meer maar er gaat minimaal de helft van het salaris naar een spaarrekening. Wel sparen we voor elk kind 1000,- per maand. Verder hebben we een hypotheek van iets minder dan 4000,- per maand en aan boodschappen zijn we ongeveer 600,- kwijt voor een gezin met 3 kinderen.
KatVonDee schreef op 30 mei 2012 @ 12:27:

Ik hou ook al een jaar m`n kasboek heel strikt bij, maar als m`n auto nu ontploft heb ik toch wel een onverwachte rekening, haha.
Als er iets stuk gaat is dat onverwacht ja! Maar door andere rekeningen of heffingen word ik niet meer verrast. (en ja, eerst kwamen die voor mij als donder bij heldere hemel...)
Zeg maar Spijker.

Dat is toch geen onverwachte rekening? Je weet dat je een auto hebt en dat daar kosten voor kunnen komen. Alleen het moment waarop ze komen kan onverwacht zijn.

Ik reserveer elke maand een bedrag voor mijn auto-onderhoud, dan is het moment van de rekening misschien onverwacht maarrr het geld is dr wel.
spijk-er schreef op 30 mei 2012 @ 12:32:

[...]

Als er iets stuk gaat is dat onverwacht ja! Maar door andere rekeningen of heffingen word ik niet meer verrast. (en ja, eerst kwamen die voor mij als donder bij heldere hemel...)

Ah, bedoel je dat zo haha. Nee daar word ik niet door verrast inderdaad.

Ik vind dat als iets stuk gaat, aan wat dan ook, de rekening wel onverwacht is. Dat wil overigens niet zeggen dat ik er geen geld voor heb, want daar spaar ik (ook) gewoon voor.
Hier 1 salaris en na betaling van de vaste lasten blijft er niets over om te sparen. Boodschappen worden betaald van de toeslagen en maandelijkse belastingteruggave. Moet er niet aan denken dat de HRA er af gaat, dan houden we ¤ 280 over om van te leven per maand (4 personen) .
Tip: zoek eens op zit onderwerp, want er zijn echt al heel veel topics over.
=
zoekend......
emmeline schreef op 30 mei 2012 @ 12:29:

Bij ons komt 1 salaris binnen. Echt sparen voor een doel doen we al jaren niet meer maar er gaat minimaal de helft van het salaris naar een spaarrekening. Wel sparen we voor elk kind 1000,- per maand. Verder hebben we een hypotheek van iets minder dan 4000,- per maand en aan boodschappen zijn we ongeveer 600,- kwijt voor een gezin met 3 kinderen.

Eh. Wow. Dan heb je een riant maandelijksinkomen. Minimaal 7600 netto. Of zijn er wat nulletjes verkeerd.

Zo nee, wat doe je voor werk? X-D
Liselotte4 schreef op 30 mei 2012 @ 14:27:

[...]

Eh. Wow. Dan heb je een riant maandelijksinkomen. Minimaal 7600 netto. Of zijn er wat nulletjes verkeerd.

Reken dan maar het dubbele, want ze geeft aan dat de helft van het salaris naar de spaarrekening gaat. Bovendien heeft ze lang niet alle lasten opgenoemd. Dus ehm pak 'm beet 20.000 per maand... Jaloers!
Liselotte4 schreef op 30 mei 2012 @ 14:27:

[...]

Echtgenoot is ceo van een multinational in het buitenland.
Doe mij ook zo'n baan X-D
emmeline schreef op 30 mei 2012 @ 15:04:

[...]

Echtgenoot is ceo van een multinational in het buitenland.
Daar zou ik dan maar lekker blijven mocht de SP hier de grootste partij worden... X-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven