ggd
woensdag 30 mei 2012 om 18:48
Die van mij wel. Ik ben zelf behoorlijk 'open', (dacht ik altijd), ik loop gerust in m'n blote kont door het huis om een handdoek te halen, en zeg altijd dat ze met vragen bij me terecht kunnen en zal dan ook altijd serieus op de vraag ingaan. Maar mijn dochter-van-11 is wel echt SUPER 'open':
Gaat gerust wijdbeens voor me staan met het verzoek op inspectie of er al haren zitten bijv. of als ze daar jeuk heeft of er een bultje te zien is. Graaide -op de open dag van een nieuwe school- in het biologielokaal schaamteloos in een koffer over sexuele voorlichting om daar met haar zus samen te gaan 'zwaardvechten' met een stel rubberen kunstpiemels. [i]"Lachuh!!! Mam,KIJK!MAHAM! Waar ga je nou heen..??"[/i]
Dus eh...Die van mij praat ook wel als ik er bij ben.
Bedoel ik maar.
woensdag 30 mei 2012 om 18:54
Dat is heel normaal hoor. Het is belangrijk om te weten hoever de lichamelijk ontwikkeling is, want dat zegt iets over eventuele lichamelijke aandoeningen of een vertraagde ontwikkeling (of juist versneld op bepaalde vlakken). Daarnaast wil je een kind ook screenen op eventuele problemen op dat vlak. Niemand zal een kind ooit zoiets vragen. Dit is een uitgelegen kans om problemen naar boven te krijgen, omdat het hier een onafhankelijke derde betreft die dat soort dingen mag vragen. Voor de meeste kinderen zal dit een beetje giechelen zijn, maar er zitten misschien ook jonge meisjes tussen die kans lopen op een zwangerschap of kinderen die misbruikt worden. Ik zeg niet dat dat altijd maar naar boven komt tijdens dit soort gesprekken, maar het kan een aanknopingspunt zijn.
Die vragen over schaamhaar en borsten zijn om te kijken hoever de lichamelijke ontwikkeling is volgens de Tanner schaal. Je kunt ook het kind vragen zich uit te kleden en dan kun je dat zelf bepalen, maar dat is ook niet echt leuk voor het kind, he. Daarom vragen ze het.
Je kunt de ouder van een minderjarig kind niet zomaar wegsturen, vandaar dat ze het moeten vragen met de ouder erbij.
Die vragen over schaamhaar en borsten zijn om te kijken hoever de lichamelijke ontwikkeling is volgens de Tanner schaal. Je kunt ook het kind vragen zich uit te kleden en dan kun je dat zelf bepalen, maar dat is ook niet echt leuk voor het kind, he. Daarom vragen ze het.
Je kunt de ouder van een minderjarig kind niet zomaar wegsturen, vandaar dat ze het moeten vragen met de ouder erbij.
Occam's razor
woensdag 30 mei 2012 om 18:56
Als jij het gevoel hebt dat jij je dochter dit soort dingen bijbrengt zou ik niet mee willen werken aan een dergelijke vragenlijst.
Ik kreeg laatst 4 kantjes met vragen over mijn 6 jarige. Of ze wel elke dag ontbijt kreeg en of ze al zindelijk was. Ook hoe vaak ze d;r tanden poetst en meer van dat soort betuttelende vragen.
Ik kreeg laatst 4 kantjes met vragen over mijn 6 jarige. Of ze wel elke dag ontbijt kreeg en of ze al zindelijk was. Ook hoe vaak ze d;r tanden poetst en meer van dat soort betuttelende vragen.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
woensdag 30 mei 2012 om 19:13
Lekker advies. Je kunt als ouder niet altijd maar je kind controleren. Als je van je kind houdt, laat je het er alleen naartoe gaan, leg je uit waar de vragen voor zijn en geef je het de gelegenheid om dingen bespreekbaar te maken. (Ik neem overigens aan dat het kind van TO geen 6 is overigens...)
Je snapt hopelijk wel dat als iedereen dit advies van jou zou opvolgen, verborgen problematiek verborgen blijft? Dat je met dit advies enkele kinderen ernstige schade aandoet die geholpen hadden kunnen worden door de GGD-arts. Ik snap werkelijk waar niet hoe je het uit je mond durft te krijgen...
Het is toch vrij bizar, ik dacht dat Nederland een heel open land was als het op seks aankwam, maar als het onze kinderen betreft, sluiten we opeens de ogen?
Occam's razor
woensdag 30 mei 2012 om 19:25
Dat is zeker waar, maar feit blijft wel dat er grote zorgen zijn over mensen die hun kinderen stelselmatig onttrekken aan consultatiebureau onderzoeken en dergelijke. De vraag is namelijk: waarom zou je je kind niet sturen? Het is toch in het belang van het kind dat de gezondheid gecontroleerd wordt? En het is gratis en voor niets? Ik zie werkelijk niet in waarom je daar bang voor zou moeten zijn.
Ja, als je kind onder de blauwe plekken of brandwonden zit omdat je het dagelijks mishandelt, dan stuur je het er niet naar toe. Maar verder kan ik me geen voorstelling maken...
Occam's razor
woensdag 30 mei 2012 om 19:32
Laat me niet lachen, een verpleegkundige die het kind totaal niet kent, die zal even verborgen problemen ontdekken? Maar goed, als mensen als een hondje alles doen wat ze opgedragen wordt, zelf weten, maar ik vind het totaal niet nodig. En zulke vragen vind ik privé, zou ze zelf ook niet beantwoorden als iemand het vroeg zonder dat ik zelf met een probleem of ziekte kom. Wat gaat iemand van de GGD het aan of mijn kind heeft gezoend......
woensdag 30 mei 2012 om 19:44
Ik ben wel blij dat er dit soort voorzieningen zijn. Al is het maar om opvoedingsonhandigheid en onwetendheid bij ouders op te kunnen vangen. In ons gezin ook geen (merkbare) problemen, maar toch loop ik wel eens met een vraag rond. Tijdens een gesprek kom ik al pratende ook wel eens op sluimerende vragen; kan ik die meteen stellen. Zo niet, ook goed.
Ik vind het wel een fijn idee dat er iemand (als vangnetje) meekijkt. Maar ik kan me ook erg goed voorstellen dat het weerstand oproept. ("Big brother is waching you!", overheidsbetutteling, privacyschending, die discussie.)
Het is altijd een compromis tussen een teveel aan bemoeienis (overbetutteling) en het te vrij laten van mensen waardoor er mogelijk signalen te laat opgevangen worden.
Want moet je NL eens horen als er weer eens een kindje doodgeslagen is; dan roept iedereen verontwaardigd dat "iemand" dit had moeten zien, registreren, voorkomen.
Ik vind het wel een fijn idee dat er iemand (als vangnetje) meekijkt. Maar ik kan me ook erg goed voorstellen dat het weerstand oproept. ("Big brother is waching you!", overheidsbetutteling, privacyschending, die discussie.)
Het is altijd een compromis tussen een teveel aan bemoeienis (overbetutteling) en het te vrij laten van mensen waardoor er mogelijk signalen te laat opgevangen worden.
Want moet je NL eens horen als er weer eens een kindje doodgeslagen is; dan roept iedereen verontwaardigd dat "iemand" dit had moeten zien, registreren, voorkomen.
woensdag 30 mei 2012 om 19:59
In mijn tijd was dit nog een arts, volgens mij is dat niet veranderd, maar dat weet ik niet zeker. En ja, als die vragen heel normaal gesteld worden, kan een kind daar gewoon antwoord op geven. Je ziet vanzelf aan het kind of er meer aan de hand is. Bovendien kun je bij dit soort onderzoeken op tijd achter, zoals ik eerder zei, gestoorde ontwikkeling komen. Zodat er ook op tijd iets aan gedaan kan worden. Jij bent geen arts, jij kunt niet altijd maar beoordelen of je kind gezond is. Sommige gezondheidsproblemen openbaren zich pas later en het is goed als daar op tijd iets aan gedaan kan worden.
Nogmaals: jij bent arts? Jij weet of het nodig is? Je hebt geen idee waar je over praat. Dat is duidelijk. Als jij maar lekker 'NEEE WIL IK NIET' kunt roepen. Want dan ben je goed en sterk en zeker geen makkelijk hondje. Terwijl het de ouders zijn die hun kind graag willen behoeden voor toekomstige problemen door ze naar dit onderzoek te sturen de mensen zijn die hier sterk en verstandig zijn.
Het gaat hier niet om een willekeurige voorbijganger die je die vragen stelt... Het gaat om een arts, met geheimhoudingsplicht en een professionele insteek. Dat is iets heel anders.
Nee, ik ben niet van de GGD. Misschien moet je eens lezen wat ik schrijf in plaat van je 'Nee-njet-nada'-peuterpet op te zetten...
Occam's razor
woensdag 30 mei 2012 om 20:10