ggd

30-05-2012 18:26 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn kind moet binnen kort naar de ggd. daar stellen ze allemaal vragen: heb je gezoend, heb je borsten,heb je schaamhaar,weet je wat seks is enz. waarvoor is dat?
Alle reacties Link kopieren
Dat is voor zo'n 'pre-puberaal onderzoek', toch?

Heb ik ook een brief van gekregen. Daar stond het trouwens in uitgelegd.
Alle reacties Link kopieren
ja.
Weer wat nieuws!



Waar is een dergelijk onderzoek voor?
Alle reacties Link kopieren
Het stomme is dat ze dat soort dingen gaan vragen waar moeders bijzit, alsof kids dan nog vrij gaan praten.
Alle reacties Link kopieren
Is niks nieuws hoor, dat had ik ook in groep 8 (en dat is nu ongeveer 20 jaar geleden).

Voelt inderdaad gênant als je 11 bent en je moeder zit ernaast, maar dat overleef je ook wel weer.
Alle reacties Link kopieren
vlinder72 schreef op 30 mei 2012 @ 18:37:

Het stomme is dat ze dat soort dingen gaan vragen waar moeders bijzit, alsof kids dan nog vrij gaan praten.
Die van mij wel. Ik ben zelf behoorlijk 'open', (dacht ik altijd), ik loop gerust in m'n blote kont door het huis om een handdoek te halen, en zeg altijd dat ze met vragen bij me terecht kunnen en zal dan ook altijd serieus op de vraag ingaan. Maar mijn dochter-van-11 is wel echt SUPER 'open':



Gaat gerust wijdbeens voor me staan met het verzoek op inspectie of er al haren zitten bijv. of als ze daar jeuk heeft of er een bultje te zien is. Graaide -op de open dag van een nieuwe school- in het biologielokaal schaamteloos in een koffer over sexuele voorlichting om daar met haar zus samen te gaan 'zwaardvechten' met een stel rubberen kunstpiemels. [i]"Lachuh!!! Mam,KIJK!MAHAM! Waar ga je nou heen..??"[/i]

:-$



Dus eh...Die van mij praat ook wel als ik er bij ben.

Bedoel ik maar. X-D
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft er toch niet aan mee te werken? (niet negatief bedoelt)
Wat voor doel heeft het onderzoek?
Alle reacties Link kopieren
Dat is heel normaal hoor. Het is belangrijk om te weten hoever de lichamelijk ontwikkeling is, want dat zegt iets over eventuele lichamelijke aandoeningen of een vertraagde ontwikkeling (of juist versneld op bepaalde vlakken). Daarnaast wil je een kind ook screenen op eventuele problemen op dat vlak. Niemand zal een kind ooit zoiets vragen. Dit is een uitgelegen kans om problemen naar boven te krijgen, omdat het hier een onafhankelijke derde betreft die dat soort dingen mag vragen. Voor de meeste kinderen zal dit een beetje giechelen zijn, maar er zitten misschien ook jonge meisjes tussen die kans lopen op een zwangerschap of kinderen die misbruikt worden. Ik zeg niet dat dat altijd maar naar boven komt tijdens dit soort gesprekken, maar het kan een aanknopingspunt zijn.



Die vragen over schaamhaar en borsten zijn om te kijken hoever de lichamelijke ontwikkeling is volgens de Tanner schaal. Je kunt ook het kind vragen zich uit te kleden en dan kun je dat zelf bepalen, maar dat is ook niet echt leuk voor het kind, he. Daarom vragen ze het.



Je kunt de ouder van een minderjarig kind niet zomaar wegsturen, vandaar dat ze het moeten vragen met de ouder erbij.
Occam's razor
Waarom zou je er niet aan meewerken? De GGD heeft echt geen rare bedoelingen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Als jij het gevoel hebt dat jij je dochter dit soort dingen bijbrengt zou ik niet mee willen werken aan een dergelijke vragenlijst.

Ik kreeg laatst 4 kantjes met vragen over mijn 6 jarige. Of ze wel elke dag ontbijt kreeg en of ze al zindelijk was. Ook hoe vaak ze d;r tanden poetst en meer van dat soort betuttelende vragen.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
Alle reacties Link kopieren
ikbenik schreef op 30 mei 2012 @ 18:48:

[...]





Die van mij wel. Ik ben zelf behoorlijk 'open', (dacht ik altijd), ik loop gerust in m'n blote kont door het huis om een handdoek te halen, en zeg altijd dat ze met vragen bij me terecht kunnen en zal dan ook altijd serieus op de vraag ingaan. Maar mijn dochter-van-11 is wel echt SUPER 'open':



Gaat gerust wijdbeens voor me staan met het verzoek op inspectie of er al haren zitten bijv. of als ze daar jeuk heeft of er een bultje te zien is. Graaide -op de open dag van een nieuwe school- in het biologielokaal schaamteloos in een koffer over sexuele voorlichting om daar met haar zus samen te gaan 'zwaardvechten' met een stel rubberen kunstpiemels. [i]"Lachuh!!! Mam,KIJK!MAHAM! Waar ga je nou heen..??"[/i]

:-$



Dus eh...Die van mij praat ook wel als ik er bij ben.

Bedoel ik maar. X-D
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Cameron10 schreef op 30 mei 2012 @ 18:56:

Als jij het gevoel hebt dat jij je dochter dit soort dingen bijbrengt zou ik niet mee willen werken aan een dergelijke vragenlijst.

Ik kreeg laatst 4 kantjes met vragen over mijn 6 jarige. Of ze wel elke dag ontbijt kreeg en of ze al zindelijk was. Ook hoe vaak ze d;r tanden poetst en meer van dat soort betuttelende vragen.
Precies! Ik ben om die reden daar niet naar toe gegaan.
paloma schreef op 30 mei 2012 @ 18:54:

Wat voor doel heeft het onderzoek?




Geen doel en het is totaal niet verplicht, afzeggen dus. Wat een betutteling en een inbreuk op de privacy van het kind.

Dus niets geen moeten.
Alle reacties Link kopieren
hgjb schreef op 30 mei 2012 @ 19:10:

[...]





Geen doel en het is totaal niet verplicht, afzeggen dus. Wat een betutteling en een inbreuk op de privacy van het kind.

Dus niets geen moeten.


Lekker advies. Je kunt als ouder niet altijd maar je kind controleren. Als je van je kind houdt, laat je het er alleen naartoe gaan, leg je uit waar de vragen voor zijn en geef je het de gelegenheid om dingen bespreekbaar te maken. (Ik neem overigens aan dat het kind van TO geen 6 is overigens...)



Je snapt hopelijk wel dat als iedereen dit advies van jou zou opvolgen, verborgen problematiek verborgen blijft? Dat je met dit advies enkele kinderen ernstige schade aandoet die geholpen hadden kunnen worden door de GGD-arts. Ik snap werkelijk waar niet hoe je het uit je mond durft te krijgen...



Het is toch vrij bizar, ik dacht dat Nederland een heel open land was als het op seks aankwam, maar als het onze kinderen betreft, sluiten we opeens de ogen?
Occam's razor
Debora schreef op 30 mei 2012 @ 19:13:

[...]



Lekker advies. Je kunt als ouder niet altijd maar je kind controleren. Als je van je kind houdt, laat je het er alleen naartoe gaan, leg je uit waar de vragen voor zijn en geef je het de gelegenheid om dingen bespreekbaar te maken. (Ik neem overigens aan dat het kind van TO geen 6 is overigens...)



Je snapt hopelijk wel dat als iedereen dit advies van jou zou opvolgen, verborgen problematiek verborgen blijft? Dat je met dit advies enkele kinderen ernstige schade aandoet die geholpen hadden kunnen worden door de GGD-arts. Ik snap werkelijk waar niet hoe je het uit je mond durft te krijgen...



Het is toch vrij bizar, ik dacht dat Nederland een heel open land was als het op seks aankwam, maar als het onze kinderen betreft, sluiten we opeens de ogen?




:worship:



Totaal mee eens! We zouden juist blij moeten zijn met de goede voorzieningen die je hier in dit land aangerijkt krijgt.
Alle reacties Link kopieren
nellaaa schreef op 30 mei 2012 @ 19:15:

[...]



:worship:



Totaal mee eens! We zouden juist blij moeten zijn met de goede voorzieningen die je hier in dit land aangerijkt krijgt.
Het is goed dat het KAN en nog mooier dat je zelf kunt KIEZEN of je gebruik maakt van de voorzieningen.
Alle reacties Link kopieren
daydream schreef op 30 mei 2012 @ 19:19:

[...]



Het is goed dat het KAN en nog mooier dat je zelf kunt KIEZEN of je gebruik maakt van de voorzieningen.


Dat is zeker waar, maar feit blijft wel dat er grote zorgen zijn over mensen die hun kinderen stelselmatig onttrekken aan consultatiebureau onderzoeken en dergelijke. De vraag is namelijk: waarom zou je je kind niet sturen? Het is toch in het belang van het kind dat de gezondheid gecontroleerd wordt? En het is gratis en voor niets? Ik zie werkelijk niet in waarom je daar bang voor zou moeten zijn.

Ja, als je kind onder de blauwe plekken of brandwonden zit omdat je het dagelijks mishandelt, dan stuur je het er niet naar toe. Maar verder kan ik me geen voorstelling maken...
Occam's razor
Debora schreef op 30 mei 2012 @ 19:13:

[...]



Lekker advies. Je kunt als ouder niet altijd maar je kind controleren. Als je van je kind houdt, laat je het er alleen naartoe gaan, leg je uit waar de vragen voor zijn en geef je het de gelegenheid om dingen bespreekbaar te maken. (Ik neem overigens aan dat het kind van TO geen 6 is overigens...)



Je snapt hopelijk wel dat als iedereen dit advies van jou zou opvolgen, verborgen problematiek verborgen blijft? Dat je met dit advies enkele kinderen ernstige schade aandoet die geholpen hadden kunnen worden door de GGD-arts. Ik snap werkelijk waar niet hoe je het uit je mond durft te krijgen...




Het is toch vrij bizar, ik dacht dat Nederland een heel open land was als het op seks aankwam, maar als het onze kinderen betreft, sluiten we opeens de ogen?
Laat me niet lachen, een verpleegkundige die het kind totaal niet kent, die zal even verborgen problemen ontdekken? Maar goed, als mensen als een hondje alles doen wat ze opgedragen wordt, zelf weten, maar ik vind het totaal niet nodig. En zulke vragen vind ik privé, zou ze zelf ook niet beantwoorden als iemand het vroeg zonder dat ik zelf met een probleem of ziekte kom. Wat gaat iemand van de GGD het aan of mijn kind heeft gezoend...... 8-P en daar zou hij ook zeker geen antwoord op hoeven geven.
En ja, gelukkig kan iedereen zelf kiezen of hij van deze voorziening gebruik wil maken.
Debora schreef op 30 mei 2012 @ 19:25:

[...]



Dat is zeker waar, maar feit blijft wel dat er grote zorgen zijn over mensen die hun kinderen stelselmatig onttrekken aan consultatiebureau onderzoeken en dergelijke. De vraag is namelijk: waarom zou je je kind niet sturen? Het is toch in het belang van het kind dat de gezondheid gecontroleerd wordt? En het is gratis en voor niets? Ik zie werkelijk niet in waarom je daar bang voor zou moeten zijn.

Ja, als je kind onder de blauwe plekken of brandwonden zit omdat je het dagelijks mishandelt, dan stuur je het er niet naar toe. Maar verder kan ik me geen voorstelling maken...
Wat een gezwets. Ben je zelf soms van de GGD?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel blij dat er dit soort voorzieningen zijn. Al is het maar om opvoedingsonhandigheid en onwetendheid bij ouders op te kunnen vangen. In ons gezin ook geen (merkbare) problemen, maar toch loop ik wel eens met een vraag rond. Tijdens een gesprek kom ik al pratende ook wel eens op sluimerende vragen; kan ik die meteen stellen. Zo niet, ook goed.

Ik vind het wel een fijn idee dat er iemand (als vangnetje) meekijkt. Maar ik kan me ook erg goed voorstellen dat het weerstand oproept. ("Big brother is waching you!", overheidsbetutteling, privacyschending, die discussie.)



Het is altijd een compromis tussen een teveel aan bemoeienis (overbetutteling) en het te vrij laten van mensen waardoor er mogelijk signalen te laat opgevangen worden.

Want moet je NL eens horen als er weer eens een kindje doodgeslagen is; dan roept iedereen verontwaardigd dat "iemand" dit had moeten zien, registreren, voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
hgjb schreef op 30 mei 2012 @ 19:32:

[...]

Laat me niet lachen, een verpleegkundige die het kind totaal niet kent, die zal even verborgen problemen ontdekken?


In mijn tijd was dit nog een arts, volgens mij is dat niet veranderd, maar dat weet ik niet zeker. En ja, als die vragen heel normaal gesteld worden, kan een kind daar gewoon antwoord op geven. Je ziet vanzelf aan het kind of er meer aan de hand is. Bovendien kun je bij dit soort onderzoeken op tijd achter, zoals ik eerder zei, gestoorde ontwikkeling komen. Zodat er ook op tijd iets aan gedaan kan worden. Jij bent geen arts, jij kunt niet altijd maar beoordelen of je kind gezond is. Sommige gezondheidsproblemen openbaren zich pas later en het is goed als daar op tijd iets aan gedaan kan worden.



Maar goed, als mensen als een hondje alles doen wat ze opgedragen wordt, zelf weten, maar ik vind het totaal niet nodig.


Nogmaals: jij bent arts? Jij weet of het nodig is? Je hebt geen idee waar je over praat. Dat is duidelijk. Als jij maar lekker 'NEEE WIL IK NIET' kunt roepen. Want dan ben je goed en sterk en zeker geen makkelijk hondje. Terwijl het de ouders zijn die hun kind graag willen behoeden voor toekomstige problemen door ze naar dit onderzoek te sturen de mensen zijn die hier sterk en verstandig zijn.



En zulke vragen vind ik privé, zou ze zelf ook niet beantwoorden als iemand het vroeg zonder dat ik zelf met een probleem of ziekte kom. Wat gaat iemand van de GGD het aan of mijn kind heeft gezoend...... 8-P en daar zou hij ook zeker geen antwoord op hoeven geven.


Het gaat hier niet om een willekeurige voorbijganger die je die vragen stelt... Het gaat om een arts, met geheimhoudingsplicht en een professionele insteek. Dat is iets heel anders.



hgjb schreef op 30 mei 2012 @ 19:35:

[...]

Wat een gezwets. Ben je zelf soms van de GGD?
Nee, ik ben niet van de GGD. Misschien moet je eens lezen wat ik schrijf in plaat van je 'Nee-njet-nada'-peuterpet op te zetten...
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
Ik ken dit totaal niet en zo lang geleden is groep acht niet voor mij. Ik neem dus aan dat mijn ouders het niet nodig vonden. Achteraf zeg ik dat ik best mee had willen werken, maar voor hetzelfde geld was ik dichtgeklapt.



Ik snap alleen niet dat die vragen idd gesteld worden waar de ouder bij is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven