Postcrossing! Wie doet er aan?

29-03-2008 17:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie doet er hier aan postcrossing via www.postcrossing.com ?

Wie niet weet wat het inhoud:

Het project

Het doel van dit project is mensen de mogelijkheid te bieden ansichtkaarten vanuit alle hoeken van de wereld te kunnen ontvangen, gratis. Hoewel, bijna. Het belangrijkste is: als je een ansichtkaart stuurt, zul je er in ieder geval een ontvangen, van een willekeurige Postcrosser ergens in de wereld.

Waarom?

Net als de auteur, zijn er veel mensen die het leuk vinden om echte post te krijgen.

Het bijzondere van ansichtkaarten vanuit verschillende plekken in de wereld ontvangen (vaak vanuit plaatsen waar je waarschijnlijk nog niet eerder van gehoord had) is, dat je je brievenbus in een soort 'surprise box' kunt veranderen. En wie wil dat nou niet!

Hoe werkt het?

Eerst de verkorte versie:

vraag op de website een adres aan

stuur een ansichtkaart naar dat adres

wacht tot je een kaart ontvangt

registreer de ontvangen ansichtkaart in het systeem

De eerste stap is een adres van een andere gebruiker aanvragen naar wie je een ansichtkaart moet sturen. Je zult het adres via e-mail, met een postcard ID (vb: NL-782) om de ansichtkaart in het systeem te identificeren, ontvangen.

Daarna moet je de ansichtkaart versturen, noteer ook het postcard ID op de kaart. Het postcard ID geeft de ontvanger de mogelijkheid om de ansichtkaart op de website te registreren. Nu ben jij de volgende persoon wiens adres uitgegeven kan worden aan een volgende postcrosser die een adres aanvraagt.

Je kunt tot 5 kaarten onderweg hebben en steeds als een van jouw kaarten wordt geregistreerd, kun je een nieuw adres aanvragen.

Kom ook meedoen op www.postcrossing.com !!

(Nee ik heb geen aandelen in deze site, ik vind het gewoon leuk als er meer mensen mee gaan doen)
Ik heb er vorig jaar een tijdje aan meegedaan, erg leuk om kaartjes uit de hele wereld te ontvangen!
ik doe er al zo'n twee a drie jaar aan mee

Ben nu een beetje rustig aan het doen, want het is een vrij prijzige hobby met al die kaartjes en zegeltjes hahaha! Heb inmiddels al veel kaarten vanover de hele wereld ontvangen en ook thee en andere kadootjes etc

Heb nu trouwens een travelling toy thuis! :D maandag gaat hij door naar een volgend adres. Staat wel meer info op de postcrossing site geloof ik. Best geinig om eens te doen ;)
Ik heb er ook een tijdje aan meegedaan, en ik sluit niet uit dat ik in de toekomst weer eens een adres ga aanvragen. Ik vond (en vind) het ook wel een leuk concept, al was ik soms teleurgesteld over de kaartjes die ik terug kreeg (soms erg weinig tekst erop, terwijl ik altijd mijn best deed om het kaartje zo interessant mogelijk te maken).
Leuk, ik ga meteen meedoen!
Klinkt leuk!

Doet me denken aan bookcrossing, al weet ik niet meer precies hoe dat ook al weer werkt.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Haha, Krullenmeisje, ik ben meteen erheen gegaan en heb me ook aangemeld. Ik zie nu dat jij net een kaartje stuurt aan iemand in de Kaaiman Eilanden! Je hebt je ook aangemeld als Krullenmeisje, toch? Grappig.

Ik vind het een errug leuke site en ik ga er zeker aan meedoen!
ik ben daar uhhh even denken.. geloof sweetcandy :D

Heb trouwens ook een project gedaan op mijn stage. Ik werk op een mytylschool (lichamelijk en meervoudig beperkten) en heb de leerlingen een kaart laten maken en engelse tekst. En deze worden opgestuurd en dan komen de kaartjes terug op mijn eigen adres (ivm privacy) was heel leuk! Heb er een aardrijkskunde les van gemaakt, een engelse les, en een creatieve les.
Ik heb me ook ingeschreven, wat een ontzettend leuk idee!
Ik ben ook al kaartjes aan het schrijven!! leuk man!
Bedankt voor de tip! Ik heb me gelijk aangemeld en ben al bezig m'n eerste kaartjes te schrijven!
pas op hoor! ;) het werkt verslavend!! het begint met kaartjes.. maar op den duur ga je ook meedoen aan de pakketjes hahhaha! En dan gaat het de kosten inlopen :P

helaas kan ik nu even niet meedoen met de 'tags' , die vind ik toch wel het leukste! maarja als student moet je wel op de uitgaven letten :(
heb het een tijdje gedaan, nav een oud topic hier ergens op het forum. op een gegeven moment was ik finland echter zo zat, en begonnen mijn kaarten niet aan te komen, en toen ben ik er mee gestopt.
ja ook ik ben volgens mij er mee begonnen toen het hier op het Viva forum (de oude toen nog) werd genoemd. Inderdaad heel veel finland! Daarom ben ik ook overgestapt op de Tags en 'I offer' .. dan kun je zelf kijken naar wie je wat gaat sturen enzo
Hee sweetcandy, ik heb op de site gezocht naar "tags" en "i offer", maar niks gevonden! Ben ik blind of....?? haha!

Kun je er wat meer over vertellen?
Na een paar maand pauze omdat ik erg druk was met van-alles-en-nog-wat zijn er eergisteren weer 5 kaartjes de deur uitgegaan! Heb nu al weer zin in de kaartjes die terugkomen...
Bij mij gaan er morgen ook vijf kaartjes op de bus: naar Finland, Duitsland, Roemenië, China en de VS. Ik ben echt superbenieuwd!
Bij mij ook. Heb net 5 kaarten geschreven naar: Finland, VS, China, Duitsland en Tsjechie.

Leuk hoor, wilde er een tijdje geleden al aan mee doen, maar heb het toen niet gedaan. Nu wel en ik weet dat ik de komende tijd met spanning mijn brievenbus ga open maken :-)

Over die pakketjes, daar vind ik niks over terug op de site. Weet iemand daar wat meer over? Lijkt me ook wel leuk om pakketjes uit allerlei landen te ontvangen.
Hoeveel moet daar op aan porto eigenlijk? Naar de USA en naar finland?
Wat leuk!

Heb mezelf ook aangemeld. Begin maar even met één kaartje om te zien hoe het gaat. Dus van de week gaat er eentje richting de VS.

Wat betreft de porto; dat stat gewoon op de site van de tntpost. (Consumenten--> brieven en kaarten--> naar het buitenland)

Volgens mij kun je ook gewone zegels gebruiken.
Buiten NL moet 0,89.... nou heb ik wel 0,44 in huis, maar dan kom je met twee zegels dus nog 1 cent tekort :(

He nou toch.....

edit: 0,89 is de oude prijs (van voor de prijsverhogingen)
voor het buitenland heb je buitenland-zegels nodig.... Bij het postkantoor kun je ze niet meer laten frankeren, dus ben je verplicht een heel velletje te kopen. Op een brief of kaart hoort dan gewoon 1 zegel. De rest hangt dan weer af van het gewicht...

Volgens mij zit er dan ook nog verschil tussen buitenland en buiten europa.. Weet ik eigenlijk niet zo uit mijn hoofd

Voor de tags/offer-dingetjes moet je naar het forum gaan. Je kunt je hier gewoon inloggen met dezelfde naam en wachtwoord. Op het forum ga je dan naar: Tags, Trades, Notebooks, Round Robins and Pen-Pals

daar vind je meer info en werking ervan want dat verschilt namelijk nog wel eens per topic. Soms moet je iemand 'taggen', een andere keer bied jij zelf iets aan. (I offer)
Leuk! Ik heb me aangemeld en mijn eerste kaartje gaat zo op de post.
Wat leuk dat er zoveel nieuwe mensen bij zijn gekomen!!

Postzegels binnen europa kosten 75 cent. Dat is dan met priority sticker.

Postzegels buiten europa kosten 92 cent. Ook met priority sticker.

En ik zal de rest even uitleggen:

Als je wil taggen (voorwerpen versturen) dan moet je je aanmelden op het forum en daar kun je er meer over lezen. De kosten kunnen daarmee wel hoog oplopen want dat is natuurlijk veel duurder dan kaarten versturen.

Je kunt via het forum ook zelf gaan kijken met wie je je kaarten uitwisselt want ook daar zijn speciale topics voor. Jammer is dan wel dat je die kaarten niet kunt registreren op postcrossing zelf en je verstuurde en ontvangen kaarten aantal dan niet oploopt. Maar dat moet je dan gewoon niet erg vinden.

Ik zelf stuur alleen kaarten via postcrossing zelf. Pas sinds kort. Vond het zo leuk ik wilde het hier melden en ik vind het leuk dat er nu meer mensen enthousiast over zijn.
Ik heb me ook aangemeld, grappig!

Alleen heb ik er meteen weer eentje 'geloot' die aangeeft welke kaarten ze vooral NIET wenst te ontvangen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven