
Foutieve afschrijvingen, wie verantwoordelijk?
donderdag 31 mei 2012 om 09:13
Nou, is me ook wat....
Ik kijk mijn bankafschriften na en nu blijkt dat er regelmatig een automatische incasso wordt gedaan door KPN. Ik zit niet bij KPN, dus ben gaan bellen.
Nu blijkt dat mijn rekeningnummer gebruikt wordt onder naam van een ex werkgever! Sowieso weet ik niks van dit abbonnement af, maar er wordt dus ook foutief afgeschreven, immers naam en rekening nummer kloppen niet bij elkaar.
Kan ik het afgeschreven bedrag ergens verhalen? Bij KPN, de ex werkgever, of de bank?
Ik kijk mijn bankafschriften na en nu blijkt dat er regelmatig een automatische incasso wordt gedaan door KPN. Ik zit niet bij KPN, dus ben gaan bellen.
Nu blijkt dat mijn rekeningnummer gebruikt wordt onder naam van een ex werkgever! Sowieso weet ik niks van dit abbonnement af, maar er wordt dus ook foutief afgeschreven, immers naam en rekening nummer kloppen niet bij elkaar.
Kan ik het afgeschreven bedrag ergens verhalen? Bij KPN, de ex werkgever, of de bank?
donderdag 31 mei 2012 om 09:17
Ik weet dat je n automatische afschrijving van max 4 weken geleden kan storneren bij je bank. Gewoon via internetbankieren of via helpdesk bank.
Voor de bedragen die voor die tijd zijn afgeschreven zou ik zeker contact opnemen met de bank.
Ik denk dat zij je wel kunnen adviseren hoe dit af te handelen. Lekkere (ex)werkgever dan.. Je staat in ieder geval in je recht, dat lijkt me duidelijk.
Voor de bedragen die voor die tijd zijn afgeschreven zou ik zeker contact opnemen met de bank.
Ik denk dat zij je wel kunnen adviseren hoe dit af te handelen. Lekkere (ex)werkgever dan.. Je staat in ieder geval in je recht, dat lijkt me duidelijk.
donderdag 31 mei 2012 om 09:25
Kunnen zij aantonen dat je hen gemachtigd hebt om dat geld af te schrijven en/of dat je ergens een contract hebt ondertekend daarvoor? Zo nee, als de sodemieter terug betalen en de rente ook!
Sommige bedrijven hebben een webcare team die dit soort zaken heel snel oplossen zodra je negatieve geluiden laat horen. Dus als ze na een telefoontje het niet heel snel in orde gaan maken, dan meteen in de virtuele pen klimmen en gaan klagen via hun twitteraccount. Dan wil het wel eens heel snel opgelost kunnen worden.
Succes, altijd leuk dat soort onverwachte extra administratie die je mag gaan voeren
Sommige bedrijven hebben een webcare team die dit soort zaken heel snel oplossen zodra je negatieve geluiden laat horen. Dus als ze na een telefoontje het niet heel snel in orde gaan maken, dan meteen in de virtuele pen klimmen en gaan klagen via hun twitteraccount. Dan wil het wel eens heel snel opgelost kunnen worden.
Succes, altijd leuk dat soort onverwachte extra administratie die je mag gaan voeren

donderdag 31 mei 2012 om 09:41
Eerst storneren van de laatste afschrijvingen, contact opnemen met KPN, over onrechtmatige afschrijvingen, en informeren hoe dit met terugewerkende kracht op te lossen. Vervolgens ex werkgever bellen dat je prive gegevens nog worden gebruikt en dat daar kosten op gemaakt zijn, bedrag van afschrijvingen doorgeven en informeren wat daar aan gedaan gaat worden.
Succes.
Succes.
donderdag 31 mei 2012 om 09:45
Ik zou dit aan jouw bank vragen.
Als het een goede bank is, gaan ze dit voor je oplossen.
En anders vraag (eis) je dat de bank jou een kopie van de oorspronkelijk machtiging aan KPN verstrekt, omdat fraude met jouw rekeningnummer gepleegd wordt, en jij z.s.m. aangifte wilt doen.
(Die machtiging zullen ze dan aan KPN vragen, want bedrijven hoeven de machtigingen niet naar de bank te sturen).
Als het een goede bank is, gaan ze dit voor je oplossen.
En anders vraag (eis) je dat de bank jou een kopie van de oorspronkelijk machtiging aan KPN verstrekt, omdat fraude met jouw rekeningnummer gepleegd wordt, en jij z.s.m. aangifte wilt doen.
(Die machtiging zullen ze dan aan KPN vragen, want bedrijven hoeven de machtigingen niet naar de bank te sturen).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
donderdag 31 mei 2012 om 09:58
donderdag 31 mei 2012 om 10:34
Dat vind ik dus ook. Het wordt niet gecontroleerd (of slechts steeksproefgewijs) omdat anders te veel boekingen zouden mislukken en omdat het de banken te veel geld kost. Nu zadelen ze hun klanten dus op met een risico. Er zijn gevallen bekend waarin iemand XX.XXX euro overmaakte naar een vreemde die vervolgens nergens meer te vinden was. En het is helemaal niet zeker dat je het weer terugkrijgt van de bank, ze kunnen slechts een vriendelijk verzoek tot terugbetaling neerleggen bij de ontvanger.
Eigenlijk zou het beter zijn om het naam veld maar te verwijderen bij het maken van een boeking, om duidelijk te maken dat het rekeningnummer leidend is. Nu hebben veel mensen een vals gevoel van zekerheid.
donderdag 31 mei 2012 om 10:53
Bij de ABN Amro staat dit op de site:
Als u vindt dat een bedrag ten onrechte is afgeschreven, kunt u in bepaalde gevallen een afschrijving terug laten boeken. Dit kan als een bedrag dubbel is afgeschreven. Dit kan ook als u geen machtiging hebt afgegeven. U kunt dan bij één van onze vestigingen tot 13 maanden na afschrijving melding maken van een onterechte incasso.
Lijkt mij dat andere banken ook wel zo'n regel hebben.
Zij zijn verantwoordelijk hoor, de bank dus. Immers zij schrijven af zonder een machtiging. Laat je niet wegsturen met het excuus dat je het bij de KPN moet gaan halen.
Overigens storneren kan bij de ABN Amro ook tot 56 (!) dagen, best lang dus. Zal ook wel overal gelijk zijn.
donderdag 31 mei 2012 om 10:55
De ontvanger van het geld , zou het terug moeten betalen. In dit geval is de kpn de ontvanger. Dus die zou je moeten benaderen. Willen ze dat niet dan ga je in overleg met de bank voor andere mogelijkheden . Je ex werkgever staat hier na mijn mening helaas buiten. Hij zal wel denken : mooi lekker makkelijk..... Ik bellen op een ander zijn kosten.
donderdag 31 mei 2012 om 12:54
Dit heeft helemaal niets met het verhaal van TO te maken. Wat jij beschrijft is iemand die van zijn eigen rekening een bedrag over maakt en een fout rekeningnummer invult. Dus dan ligt de fout bij degene die de overschrijving doet.
TO heeft het over een bank die geld afschrijft zonder machtiging van TO. De bank is verantwoordelijk voor het hebben van een machtiging en moet de afschrijvingen ongedaan maken. En dit komt dan dus inderdaad van het rekeningnummer van KPN.
donderdag 31 mei 2012 om 12:56
Tegenwoordig krijg je toch helemaal niet wekelijks je afschriften?
En over dat de bank niet verantwoordelijk is wist ik helemaal niet. Dacht dat die toch echt moesten controleren of naam nummer overeenkomt.
Ik heb namelijk ook zoiets gehad toen ik zelf iets over wilde maken naar mijn moeder. Waarschijnlijk was er een typfout gemaakt maar het geld werd niet overgemaakt.

donderdag 31 mei 2012 om 14:43
Zoiets is mij in het verleden ook eens gebeurd en doordat ik op vakantie geweest was, was de storneringstermijn verstreken toen ik het merkte. Nadat ik een melding bij de bank gedaan had, werd het geld gewoon terug gestort, maar de machtiging werd niet gecorrigeerd: in de maanden erna werd steeds weer geld van mijn rekening gehaald. Er gingen nog wel wat tekefoontjes overheen om dat recht te zetten. Let dus de komende maanden goed op dat het niet mis blijft gaan.