Geld & Recht alle pijlers

Foutieve afschrijvingen, wie verantwoordelijk?

31-05-2012 09:13 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, is me ook wat....

Ik kijk mijn bankafschriften na en nu blijkt dat er regelmatig een automatische incasso wordt gedaan door KPN. Ik zit niet bij KPN, dus ben gaan bellen.

Nu blijkt dat mijn rekeningnummer gebruikt wordt onder naam van een ex werkgever! Sowieso weet ik niks van dit abbonnement af, maar er wordt dus ook foutief afgeschreven, immers naam en rekening nummer kloppen niet bij elkaar.

Kan ik het afgeschreven bedrag ergens verhalen? Bij KPN, de ex werkgever, of de bank?
@ Miffy, dat komt omdat er geen machtiging ís om gecorrigeerd te worden.

Het systeem zit krom in elkaar:

- bedrijf X gaat naar de bank en zegt dat die gebruik wil maken van automatische incasso's

- er zullen vast een paar checks op bedrijf X gedaan worden, maar in principe zegt de bank:is goed

- vervolgens stuurt bedrijf X elke maand (of week of wat dan ook) een elektronisch bestand naar de bank met rekeningnummers en bedragen

- de bank gaat vrolijk incasseren

Als iemand tijdig storneert, wordt het geld terug geboekt.

Als bedrijf X geen machtiging blijkt te hebben, wordt het geld ook teruggeboekt en zegt de bank tegen het bedrijf: foei!

Pas als het vaker misgaat, zal de bank de incasso-procedure met bedrijf X stopzetten.

Oja, wie heeft nu eigenlijk de echte machtigingen in huis?

Juist, bedrijf X en niet de bank. De bank verwácht (en eist) van bedrijf X dat ze die machtigingen op orde hebben, maar gaan dat niet actief controleren.
Courage, in mijn geval was zo'n machtiging er wel: iemand had het energiebedrijf gemachtigd, en had daarbij een fout gemaakt zodat niet van zijn rekening maar van de mijne geld werd afgeschreven.

Je zou toch denken dat het energiebedrijf (niet de bank, inderdaad) aan de bel trekt bij de klant als termijnbedragen ineens niet meer worden voldaan?
Rekening en naam worden altijd bij de voormalig postbank gecontroleerd. De andere banken doen de 11 toets, die controleren alleen of het een bestaand rekening nummer is.

Ze gaan er vanuit dat iedereen eerlijk is en zijn eigen nummer invult.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven