dossier huisarts
donderdag 31 mei 2012 om 06:28
bij mij was het zo dat toen ik ging verhuizen ik een praktijk had met een fysiek dossier had om mee te nemen.
zij hadden het in de computer, maar tsuurden het niet elektronisch door, maar printen het uit en dan moest ik inleveren. Heb het persoonlijk opgehaald, i.v.m. mogelijk kwijtraken per post.
er zaten ook dingen in waar ik niet blij mee was, iets soortgelijks.
heb ik er gewoon tussenuit gehaald (ging was aparte blz)
hop! verdwenen
nieuwe praktijk heeft e.e.a. gewoon weer in dossier gstopt en weer elektronisch gemaakt.
ik verhuisde tussen verschillende gemeenten, vandaar.
zij hadden het in de computer, maar tsuurden het niet elektronisch door, maar printen het uit en dan moest ik inleveren. Heb het persoonlijk opgehaald, i.v.m. mogelijk kwijtraken per post.
er zaten ook dingen in waar ik niet blij mee was, iets soortgelijks.
heb ik er gewoon tussenuit gehaald (ging was aparte blz)
hop! verdwenen
nieuwe praktijk heeft e.e.a. gewoon weer in dossier gstopt en weer elektronisch gemaakt.
ik verhuisde tussen verschillende gemeenten, vandaar.
donderdag 31 mei 2012 om 06:54
Courage, als die journal gewijzigd wordt, laten die systemen een trace na naar het origineel. Tenzij alleen simpel opgeslagen. De meeste medische dossiers laten die wijzigingen niet toe zonder versies aan te maken en zijn op zijn minst WORM opgeslagen. Volgens mij is dat ook verplicht volgens de NEN7510, maar dat weet ik niet zeker.
donderdag 31 mei 2012 om 09:14
Zelf dingen eruit gaan halen vind ik persoonlijk wel heel stom. Je weet nooit wanneer het nog van pas kan komen en nu is het nergens meer terug te vinden.
Ik moest ook mijn eigen dossier meenemen en overhandigen aan mijn nieuwe huisarts. Ik heb er niet eens in gekeken, ga er vanuit dat het klopt wat erin staat. En van mij mag iedereen alles weten, ik heb niks te verbergen.
donderdag 31 mei 2012 om 09:37
Je hebt recht op vernietiging van je dossier als je dat zou willen mits je informatie niet belangrijk is voor bijv andere groepen mensen dan jijzelf die schade kunnen oplopen door verlies van deze gegevens.
(WBGO)
Ik zou echter meer moeite hebben met het doen van verzoek tot vernietiging van deze gegevens dan de daadwerkelijke gegevens. Kan me niet voorstellen dat er iemand onder de indruk is van jouw aanleiding tot SOA test.
(WBGO)
Ik zou echter meer moeite hebben met het doen van verzoek tot vernietiging van deze gegevens dan de daadwerkelijke gegevens. Kan me niet voorstellen dat er iemand onder de indruk is van jouw aanleiding tot SOA test.
donderdag 31 mei 2012 om 13:07
donderdag 31 mei 2012 om 17:40
Hmmm ik weet dat huisartsen gemiddeld achterlopen en dat zelfs ziekenhuizen hun zaakjes nog niet allemaal op orde hebben. Er is al wel zeer veel verbetering op dat vlak. Zeker de afgelopen jaren.
Een dossier hoor je niet zomaar te kunnen verwijderen. Pas na de 15 jaar. Op elke aanpassing hoort andere versie aangemaakt te worden met verwijzing naar orignineel plus datum en gebruikersnaam wie de aanpassing heeft gedaan.
donderdag 31 mei 2012 om 18:39
Je hebt altijd recht op inzage, maar volgens mij is het nog niet zo dat het je eigendom is. In die zin dat je zelf mag wijzigen etc.
Het is wel de toekomst om het meer je eigendom te maken. Microsoft is daar al een hele tijd mee bezig met healthvault. En het Radboud heeft ook al een aantal stappen gemaakt om het patientendossier toegankelijk te maken.
donderdag 31 mei 2012 om 19:30
Tja, je weet dat een patiënt zijn dossier altijd mag inzien, dus je moet dat soort dingen er tactisch inzetten, wil je er iets over ziekteinzicht of compliance oid inzetten.
Ik snap dat je het verwijderd wilt hebben, ik (ook arts) zie ook niet in waarom er meer moet staan dan wat je zelf al ergens zegt --> wisselende contacten, SOA-test negatief.
Ik snap dat je het verwijderd wilt hebben, ik (ook arts) zie ook niet in waarom er meer moet staan dan wat je zelf al ergens zegt --> wisselende contacten, SOA-test negatief.