Geld & Recht alle pijlers

Toewijzing sociale huurwoning

31-05-2012 22:27 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik ben al heel lang een stille lezer, maar wilde nu eens zelf advies! Ik zal proberen het kort te houden.

Ik ben student, over een jaar klaar met m'n studie. Ik heb een tweekamerappartement toegewezen gekregen waar ik over een jaar in kan. Vanmiddag werd ik gebeld dat ik ook voor een driekamerappartement in aanmerking kom. Na wat wikken en wegen heb ik nee gezegd, maar nu begint het te knagen. Ik denk niet dat ik de situatie nog terug kan draaien, maar wil toch weten wat anderen in mijn situatie hadden gedaan.

Het driekamerappartement is 50,- pm duurder dan het tweekamerappartement. Er zijn een aantal appartementen die ook een groter balkon hebben, maar omdat dat er maar een paar zijn en alle appartementen even duur, verwacht ik dat die al weg zijn. Mocht het zo zijn dat die niet weg waren, zouden jullie dan, als starter met fikse studieschuld, toch voor dat appartement gaan? (dus een extra kamer en groter balkon voor 50,- in de maand). En als het enkel een extra kamer betekende?

Ik weet dat ik de verstandige keuze heb gemaakt, maar vroeg me toch af of jullie ook deze keuze hadden gemaakt, want diep van binnen knaagt het toch een beetje...

(ik zit trouwens op m'n telefoon dus excuses als er taalfouten oid in m'n verhaal staan).
Je moet volgens mij een vast bedrag per maand betalen. Pas als je het niet kan betalen volgens jezelf doen ze die draagkrachtmeting heb ik begrepen. Mijn berekeningen heb ik trouwens gemaakt op basis van het minimuminkomen wat ik verwacht in de eerste jaren. Nml 1700-1800,- netto. (ik studeer aan de uni, is dit een realistisch bedrag?)
Graag gedaan Aylin...

Het is goed dat je er sowieso over nadenkt, al heb je twijfels!
Ik bedoelde trouwens niet letterlijk dat ik ga slapen hoor!! :-)
Lotteke: ik denk dat dat wel een goed idee is. Dat ik er iig niet meer over hoef te twijfelen.. Maar wat als ze ja zeggen!!!!!
Dan zeg jij ook ´ja´...... hahahaha....
Dan doe jij een dansje omdat je nog de kans krijgt om het toch te doen :jump:
Hahaha oh man, lastig! Moet wel zeggen dat ik besef dat ik in een zeer luxe positie verkeer. Zoveel mensen hebben geeneens een dak boven hun hoofd en mijn grootste probleem is of een extra kamer wil of niet. (even afkloppen..)
Tja, relativeren. Mijn grootste probleem op dit moment is dat ik een leuk zwart bikinibroekje moet vinden, voor op vakantie.
Kijk, ik kan niet in je portemonnee kijken. Je bent al verstandig genoeg door erover na te denken. Kan ik van veel mensen niet zeggen, die maar in het wilde weg uitgeven. Al hebben ze geen cent te makken.

Maar goed, ieder voor zich.

Je hebt een huis, dat is al heel wat. Ik snap je twijfels ook. Als je het echt niet kunt veroorloven, dan moet je het niet doen. Gewoon goed voor jezelf nagaan, wat je maandelijkse vaste lasten zijn/worden, en wat je overhoudt daar naar leven.
Ik heb zojuist berekend dat ik wel recht heb op zorgtoeslag... Van 52,- in de maand... :-O
Dat vind ik altijd eng, toeslagen. Die krijg je, dan moet je weer terugbetalen, ik persoonlijk krijg ze liever niet. Als ik me iets niet kan permitteren zonder toeslag, dan begin ik er ook niet aan.

Wat Cotton zegt lijkt me overigens erg wijs.
Ja daar heb je eigenlijk gelijk in. En volgens mij willen ze de toeslagen ook afbouwen toch? Ik moet me ook niet teveel laten meeslepen door anderen. Want uiteindelijk moet ik met dat geld over de brug komen natuurlijk. En of je 50,- vrij kan besteden of het aan je huur moet besteden zijn natuurlijk twee totaal verschillende dingen. 50,- is op jaarbasis toch wel 600,- dat is toch leuk voor in m'n spaarpot.
Ja hoor, dat is ook zo.

Ik bekeek het vanuit mijn eerdere situatie: Ik had een heel leuk huis, maar erg klein (1 kamer). Op een gegeven moment ontgroei je dat, maar omdat je dan niet in aanmerking komt voor een nieuwe woning zit je vast, je kunt niet doorgroeien. Daarom ben ik erg geneigd om te zeggen ga maar meteen zo groot mogelijk!
Je kan altijd en elk jaar opnieuw een draagkrachtmeting laten doen door duo voor afbetaling studieschuld.

Voor 50 euro extra zou ik voor het grotere appartement gaan. Heerlijk een extra kamer, wie weet waar dat nog handig voor kan zijn.
Lotteke: dat is inderdaad een zorg, met name nu de grens er is dat men boven de 34.000,- niet in aanmerking komt voor een sociale huurwoning (logisch maar er is geen betaalbaar alternatief). Mijn angst is om dan vast te zitten. Aan de andere kant ga ik de aankomende jaren die kamer enkel gebruiken om spulletjes te stallen. Met gezinsuitbreiding denk ik dat ik toch eerder ergens anders zou wonen.

Yavanna: de draagkrachtmeting houdt echter geen rekening met je vaste lasten. Enkel je jaarinkomen. Mocht ik boven de 34.000 komen na een aantal jaren mogen ze ook nog mijn huur elk jaar extra omhoog gooien. Misschien ben ik te voorzichtig maar wil niet dat m'n vaste lasten me boven het hoofd gaan groeien.

Ik ga er vannacht nog over slapen. Mocht ik 's ochtends echt wakker worden met het idee ik moet toch dat andere appartement, dan ga ik wel bellen. Ik word de hele tijd heen en weer geslingerd tussen het gevoel: "een extra kamer is wel handig, je weet maar nooit waar je het nodig voor hebt" en "50,- in de maand is wel handig, je weet maar nooit waar je het nodig voor hebt". Maar nu ga ik naar bed met het gevoel, jammer maar wel verstandige keus. Bedankt voor het meedenken allemaal! Ik hou jullie op de hoogte!
Goedemorgen! Even een update:

Ik vind het altijd zo heerlijk om een nachtje over iets te slapen! Dat helpt echt! Uiteindelijk vind ik dat ik toch de juiste keuze heb gemaakt. Momenteel heb ik die extra kamer niet nodig, en wanneer ik kinderen zou willen later dan zou ik dat toch liever in een eengezinswoning willen. Andere redenen als een logeerkamer en opstalruimte vind ik het toch niet waard. Nogmaals bedankt voor het meedenken!
Ik had ook voor die kamer extra gegaan, het klinkt heel stom maar als je een laag inkomen hebt omdat je een slecht betaalde baan hebt of een uitkering omdat je geen werk kunt vinden krijg je meer huurtoeslag. En als je echt werkt is 50 euro niet veel geld. Woongenot is gewoon heel erg belangrijk!

Ik heb een tweekamerapp samen met vriend en wij missen die extra kamer cht heel erg! Maar goed gelukkig een grote tuin en een berging dus ruimte om spullen op te slaan.
Eerlijk gezegd begrijp ik je hele redenering niet.

Als het sociale woningbouw is, krijg je toch gewoon huurtoeslag, zowel voor het grote als het kleine appartement. Ze zullen allebei even duur voor je zijn.

En als je eenmaal zoveel verdient dat je geen recht meer hebt op huurtoeslag kun je die 50 euro extra ook echt wel betalen.

Hetzelfde geldt voor je studielening, die moet je toch gewoon naar draagkracht afbetalen? Als je weinig hebt, betaal je ook weinig terug, heb je meer, dan kun je het ook missen.

Volgens mij boor je jezelf door irreele angsten een extra kamer door de neus, waar je erg veel plezier van zou kunnen hebben.
Mosterd :-)
Nou meiden, heb naar aanleiding van jullie reacties toch even gebeld voor mijn gemoedsrust. Ik dacht jullie hebben allemaal een punt, als student is die 50,- misschien een hoop, maar als werkende valt dat vast mee!

Ik heb gebeld en mevrouw zei dat ik voor die woningen op nr 15 sta. Er zijn 21 woningen dus zo'n driekamerappartement zou ik sowieso kunnen krijgen. Echter is dit dan hoogstwaarschijnlijk een zonder balkon. Want alle woningen zijn even duur (710,-) en er zijn er maar 6 met balkon. Die zullen dus als eerst weg zijn.

Ik woon nu al jaren in een eenkamerappartement en mis zo een buitenruimte ontzettend. Dat was echt een vereiste voor m'n nieuwe woning. Ik weet dat er mensen zijn die zeggen dat je toch bijna nooit buiten zit, maar ik snak na 6 jaar zonder balkon echt naar een buitenruimte.

Ik heb nu toch maar nee gezegd, want zonder balkon zie ik niet zitten. Toch fijn om even met die mensen gesproken te hebben en heel erg bedankt voor al jullie reacties, want het heeft me zeker wel aan het denken gezet! Ik ben nu in ieder geval af van dat knagende gevoel: wat als... Thanks!
In eerste instantie zou ik gezegd hebben, ga voor dat grotere appartement!! Maar nu je weet dat er dan waarschijnlijk geen balkon bij zit, pff mooi niet doen!! Wat je zelf al zegt, buitenruimte mis je echt als je die niet hebt (ik wel), of het nu mooi weer is of niet, je voelt je minder 'opgesloten', vind ik.. Nou meid, leg je neer bij je keuze en geniet dat je straks een heerlijk huisje hebt :) ik wilde dat ik voor jouw keuze stond hihi ik sta al 9.5 jr ingeschreven, ben zwanger en woon tijdelijk bij mijn moeder maar ik krijg nog helemaal niks ;)

Komt hartstikke goed denk ik, als je straks een baan vindt, leuke woning en de ib let inderdaad ook op je inkomen/uitgaven met het aflossingsbedrag. Geniet ervan :D
Maar bij je Tweekamerapp heb je wel een balkon toch?
Als ik moest kiezen tussen een balkon en een extra kamer koos ik ook een balkon.

Weinig zo fijn als buiten kunnen zitten :-)
@glamourgirl: wat balen zeg! Dat is wel heel lang! Krijg je geen urgentie?

@Atelier_madame: ja bij het tweekamerappartement wel!

@alba: inderdaad, mis het nu zo erg! Ik zie mezelf al heerlijk in het zonnetje tijdschriften lezen met een lekker wijntje! Mmmm :-)
Nou dan heb je een prima keuze gemaakt, was die extra kamer trouwens zoveel extra ruimte?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven