Vriend neemt sabbatical

04-06-2012 12:20 149 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier ben ik weer eens met een vraag.

Mijn vriend en ik zijnal een tijd van plan om uit Nederland weg te gaan. Ik zou mijn studie afmaken(bijna af) en vriend zou ondertussen kijken naar leuke jobs waar dan ook. Als hij een leuke job zou vinden zouden we vertrekken. Aangezien hij in onze relatie altijd hoofd kostwinner zal zijn heb ik gezegd hem te volgen, en dat vind ik ook wel spannend, gewoon zien waar we terecht komen.

Gisteren zegt mijn vriend ineens dat hij besloten heeft een sabbatical te nemen van een jaar. Dit is hiervoor nooit ter sprake geweest. Hij heeft nog een huis in een grote stad in het buitenland en heeft besloten het contract van de verhuurders daar niet te verlengen en dat we daar dus in trekken.

Aan de ene kan super leuk natuurlijk dat we eindelijk weten waar we heen gaan, iets om naar toe te leven. Maar toch voel ik me een beetje overdonderd,....is dat vreemd? Vriend zegt, een baan of niet maakt toch niet uit? Kan ik eindelijk eens lekker voor jou koken enzo, jij zoekt toch gewoon een leuke job en de rest vullen we wel aan met spaargeld.

Dat is zijn spaargeld wel te verstaan. Mijn salaris is zou nog geen 1/3 zijn van wat vriend nu verdiend en genoeg om mezelf prima te onderhouden op een kamertje ergens. Niet om te wonen in een leuk tweekamer appartement in een dure stad.

Ik weet dus niet zo goed hoe ik hierop moet reageren verder. Hij moet wel een en ander regelen mbt tot familie enzo, maar een jaar thuis zitten? En kan ik dan wel sparen of moeten we dan mijn salaris volledig gebruiken? Vriend onderhoudt mij nu, maar verdiend genoeg om nog behoorlijk wat op zij te zetten. Ik dan dus niet.

Is het vreemd dat ik dit een beetje een bijzondere beslissing vind

, zo zonder overleg? Of overdrijf ik een beetje? Thanks!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Mijn vraag is eigenlijk, hebben jullie besloten dat hij kostwinnaar blijft, of heb jij dat gedaan?

Eigenlijk verwacht je dus van hem dat hij gewoon blijft werken en niet zijn eigen wens gaat volgen omdat dat financieel niet handig is voor jou? Als jullie het redden met jouw inkomen daar waarom zou hij er dan niet eventjes tussenuit mogen?
Overigens kan hij zijn spaargeld toch aanspreken in die periode dat hij niet werkt? Omdat jij zegt dat jij niet genoeg opzij kan zetten? Hij onderhoudt je nu al een tijd, ik vind het niet eens zo gek gedacht om de rollen tijdelijk (want dat is het natuurlijk) gewoon eens om te draaien.
Mag ik zeggen dat je verhaal in mijn ogen zo onderdanig overkomt? Wat wil jij? Hij bealuit dit. Hij bealuit dat. Maar in een relatie ben je samen en neem je samen beslissingen. Lijkt mij.
sorry, maar ik moet gewoon lachen om je vriend.

hij pakt het wel geniaal aan zeg!!
wij slapen nooit.
quote:-Bladora- schreef op 04 juni 2012 @ 12:20:

Mijn vriend en ik zijnal een tijd van plan om uit Nederland weg te gaan. Ik zou mijn studie afmaken(bijna af) en vriend zou ondertussen kijken naar leuke jobs waar dan ook. Als hij een leuke job zou vinden zouden we vertrekken. Aangezien hij in onze relatie altijd hoofd kostwinner zal zijn heb ik gezegd hem te volgen, en dat vind ik ook wel spannend, gewoon zien waar we terecht komen.

Gisteren zegt mijn vriend ineens dat hij besloten heeft een sabbatical te nemen van een jaar. Dit is hiervoor nooit ter sprake geweest. Hij heeft nog een huis in een grote stad in het buitenland en heeft besloten het contract van de verhuurders daar niet te verlengen en dat we daar dus in trekken.

Aan de ene kan super leuk natuurlijk dat we eindelijk weten waar we heen gaan, iets om naar toe te leven. Maar toch voel ik me een beetje overdonderd,....is dat vreemd? Vriend zegt, een baan of niet maakt toch niet uit? Kan ik eindelijk eens lekker voor jou koken enzo, jij zoekt toch gewoon een leuke job en de rest vullen we wel aan met spaargeld.

Dat is zijn spaargeld wel te verstaan. Mijn salaris is zou nog geen 1/3 zijn van wat vriend nu verdiend en genoeg om mezelf prima te onderhouden op een kamertje ergens. Niet om te wonen in een leuk tweekamer appartement in een dure stad.

Ik weet dus niet zo goed hoe ik hierop moet reageren verder. Hij moet wel een en ander regelen mbt tot familie enzo, maar een jaar thuis zitten? En kan ik dan wel sparen of moeten we dan mijn salaris volledig gebruiken? Vriend onderhoudt mij nu, maar verdiend genoeg om nog behoorlijk wat op zij te zetten. Ik dan dus niet.

Is het vreemd dat ik dit een beetje een bijzondere beslissing vind

, zo zonder overleg? Of overdrijf ik een beetje? Thanks!

Ik snap het niet zo. Jij volgt hem naar het buitenland heb je gezegd, maar hoe kun je dan van jouw salaris leven? Je baan houdt dan toch op hier?

En wel vreemd dat hij een dergelijke beslissing om een jaar een sabbatical te nemen, zonder overleg met jou neemt en het 'gewoon' even meedeelt.

Verder is het natuurlijk geen reizen wat jullie gaan doen, maar jullie gaan in zijn 2e huis zitten. En dan? Wat gaan jullie daar dan doen? Kun/mag je daar werken? En moet jij dan werken om bij te dragen in de kosten, en gaat hij van zijn spaargeld leven?

Ik vind het erg vreemd dat dergelijke beslissingen zonder overleg plaats vinden. Ook al heb je gezegd om hem te volgen (...) lijkt het me toch nog wel iets waar je inspraak over zou willen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik ben het eens met Oriane. Vreemde verhouding zo. Ik zou zelf niet zo afhankelijk willen leven. Maar vanwaar het verwijt dat jij dan nu ook zal moeten bijdragen?
to, jij hebt otch eerder topics geopend over je vriend?

is hij die rijkere oudere man?
wij slapen nooit.
Het zou voor mij erg afhangen in welk land dat huis staat. Frankrijk of Spanje is weer heel anders dan Egypte, Libie of Oezbekistan om maar wat te noemen.
Ik vind het vooral bijzonder dat je dit hier vraagt allemaal. Bespreek het met je vriend hoe he

t zit met jullie financien.
Je komt inderdaad afhankelijk over en je vriend wéét waarschijnlijk dat hij deze keuzes kan maken en dat jij dan wel volgt.

Vraag is of je dit wil...
Tsja, ik heb mijn vriend een paar jaar onderhouden. Heb een baan aangehouden die me eigenlijk een beetje heeft uitgeput. We zijn naar ander land verhuisd en nu onderhoudt hij mij. Ik vind dat wel fijn en ook wel eerlijk, juist doordat ik zoveel werkte eerst. Ik had die rust ook wel echt nodig. Ik maak me niet zo druk over sparen. Als jij van zijn geld hebt geleefd, zou ik niet gaan zeuren over dat je niet kan sparen. Is het huis gewoon van hem? Zo ja, dan heb jij toch geen kosten aan een appartement?
Ik zou tegen mijn vriend zeggen dat je overdonderd bent en dat je het jammer vindt, dat hij het niet overlegt en er zondermeer van uit gaat dat jij hem wel volgt. Ongeacht of het idee je aanspreekt of niet, hij heeft je wel te vragen hoe jij het idee vindt.
Je studeerde toch nog? Kan ik me herinneren van je vorige topic, waarin je zei dat je vriend een goede baan heeft en veel verdient en dat jullie nog niet rondkwamen.
quote:-Bladora-:

Gisteren zegt mijn vriend ineens dat hij besloten heeft een sabbatical te nemen van een jaar. Dit is hiervoor nooit ter sprake geweest. Dan wordt het hoog tijd dat jij en jouw vriend met elkaar hierover gaan praten.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Dit is niet jouw eerste topic over het geld van je vriend he?

Jij hebt ervoor gekozen golddigger te zijn en je te wentelen in de rijkdom en luxe van je vriend.

Ik vind het helemaal top van je vriend dat hij nu doet wat hij wil en dat jij nu eens aan het werk moet.

Kun je ook eens bekijken of je nou voor zijn geld gaat of voor zijn karakter.
Jij hebt een jaar op zijn kosten geleefd, nu leeft hij een jaar op jouw kosten, is dat zijn idee?
je had gewoon een echte miljonair moeten zoeken.
wij slapen nooit.
Is nu het probleem dat jij dan ook moet bijdragen aan je eigen onderhoud of is het de onverwachte sabbatical?
Oriane& ook anderen :-)

Ik was al bang dat het onaardig van me zou overkomen....

Dat hij (voorlopig)hoofdkostwinner zal zijn hebben we samen besloten. Dit omdat hij 16 jaar ouder is en dus al heel wat verder is in zijn carriere dan ik we zitten in dezelfde branche. Ik moet er gewoon nog een tijdje aan werken en misschien over 10 jaar dat ik zo ver ben als hij :-)

Ik vind het uiteraard helemaal niet erg mijn steentje bij te dragen straks, graag zelfs! Vind het helemaal niet zo fijn zo afhankelijk te zijn.

Wat betreft werk, ik kan sowieso werken daar, heb er een tijdje terug ook gewerkt en het zou niet moeilijk moeten zijn weer een toffe baan te vinden.

Mijnverbazing is gewoon meer dat vriend zo makkelijk beslist, zonder overleg, even een sabbatical te nemen.

En het blijft uiteraard zijn (spaar)geld, hetzelfde als hij had gewerkt, maar het voelt nu wel anders, ik weet niet waarom, alsof ik alsnog niet echt iets ga bijdragen. Maar dat hij zijn spaargeld hieraan wil besteden is natuurlijk wel zijn keuze.

Ik weet niet waarom ik me er een beetje overdonderd over voel.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Als je vriend blijkbaar zo goed in de slappe was zit dat hij zich een sabbatical van een jaar kan perimmiteren, dan is dat zijn goed recht. Maar het blijft toch wel een punt van overleg om uberhaupt dat sabatticaljaar te nemen. Lijkt mij zo. Zou ik willen.

Maar ik ben dan ook niet echt onderdanig, in de zin van 'ik volg jou waar je heen gaat'.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
tja, je bent overdonderd omdat je nu echt aan de bak moet natuurlijk.
wij slapen nooit.
Nou meid.............geniet ervan zou ik je mee willen geven.

Wie zou er nu niet zo leventje willen hebben?
Ga met hem praten dan! Wat bereik je er nu mee hier een topic over te openen? Wij kunnen niet in het hoofd van je vriend kijken.
Blijkbaar ziet hij jou als trouwe volgeling met wie hij niet hoeft te overleggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven