Geld & Recht alle pijlers

Reistijd en werktijd apart?

04-06-2012 18:23 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner heeft een probleem met zijn werkgever. Het volgende is het geval:

Partner moet naar verschillende bedrijven in Nederland voor zijn werk. Nu komt het weleens voor dat partner 3 weken bij hetzelfde bedrijf moet werken, dit bedrijf zit dan bijvoorbeeld 2,5 uur rijden vanaf huis. Dat zijn dan bij elkaar 5 reisuren per dag. Werkgever zegt dat de werkuren beginnen zodra partner bij bedrijf X is gearriveerd.

Werkgever vindt dat werknemer dan gerust nog 9,5 uur bij bedrijf X kan werken, wat een werkdag van 9,5+5= 14,5 uur zou betekenen.

Partner heeft contact hierover gehad met de vakbond. Vakbond (jurist) zegt dat reisuren niet bij werkuren opgeteld horen te worden. Dus werkgever kan dit vragen van zijn personeel.

Dit zou voor een werkweek op 16 overuren komen (partner werkt 4 dagen per week)

Kan dit echt zomaar?
quote:biol schreef op 04 juni 2012 @ 19:49:

Wacht even....even 2 dingen helder maken:

Wat doet je partner? Werkt hij als bijvoorbeeld ( even ter vergelijking zodat je niet teveel prive info hoeft vrij te geven) als keukenmonteur? Dus dat hij gewoon "klanten" bezoekt?

Vertrekt hij altijd vanuit huis of gaat hij eerst naar de zaak?

Zoals je het beschrijft in je ot staat het er namelijk als woon-werk verkeer, maar naar eenleiding van je reacties lijkt het me iets anders in elkaar te zitten.

Werkt hij inderdaad in zo'n soort monteursrol dan is de constructie die de werkgever hanteert zeer opmerkelijk te noemen.

Is het zo dat werkgever meerdere standplaatsen hanteert dan zou het zo kunnen zijn dat dit contractueel is vastgelegd en dan heeft je vriend 2 opties nl: een andere baan zoeken of zich er bij neerleggen.

Mijn man moet af en toe ook voor zijn werk anderhalf uur enkele reis reizen. Dit terwijl zijn "normale" werkplek op 20 minuten van huis is. Die extra uren zijn dan gewoon reistijd en geen over uren.

Partner komt bij bedrijven om daar inderdaad monteurwerk te doen. Soms voor een uur, soms voor weken/maanden. Het is gaat inderdaad niet om het reguliere woon-werkverkeer. Soms moet hij op een dag van lutjebroek naar groningen en van groningen naar rotterdam.

Partner vertekt altijd van huis.
quote:reisa1978 schreef op 04 juni 2012 @ 19:53:

Pak idd. de cao er eens bij. Via google kwam ik bijv. de regels over reisuren in de bouw tegen en daar mag je max. 11,5 uur per dag weg zijn, dat is incl. werktijd, pauze en reistijd.Partner heeft cao klein metaal, kan er zelf niks over vinden.
Mijn man heeft soortgelijk iets.. Allen doen ze bij hem alles wat boven zijn woon werk reistijd uitkomt ( in zijn geval 1.15 uur enkele reis) verwerken als overuren. Dus reist hij twee uur dan s het 45 minuten , 90 minuten per dag dus overwerk.. Etc. Hij maakt dan wel zijn gewone werkdag.. Dus 8 uur +!die 90 minuten.. Het is volgens mij vrij normaal.. Mijn man vindt het niet raar, soms wel vervelend als hij hele lange dagen maakt..

Gaat hij naar t buitenland dan zijn zijn reisuren werkuren.
Zijn arbeidstijd gaat dus in zodra hij bij klant is. Ooit hebben collega,s het uitgezocht bij de FNV en het mag gewoon.
Lastige materie hoor.. Mijn man werkt dus niet standaard vanuit huis of vanuit kantoor.. Dat wisselt.. En daarom mag het ook.. Vaag iig..
Dit is inderdaad erg lastige materie.

Vriend heeft bij vorige werkgever zelfde gezeur gehad. Wel baan zoals keukenmonteur, dus steeds naar klanten. In cao stond dat vanaf standplaats (was woonplaats) gerekend moest worden, dus was het bij hem werktijd. Maar zijn baas zei, neem de bus maar mee naar huis en probeerde er op zo'n manier woonwerk verkeer van te maken. Dat is natuurlijk wel onzin.

Uiteindelijk andere baan gevonden, rechtzaak begonnen tegen oude baas en is uiteindelijk geschikt. Maar advocaat maakte ook wel duidelijk dat dit enorm lastige materie is. Als er niks in cao of contract staat vastgelegd, heb je eigenlijk gewoon pech. Dan mag eigenlijk alles, staat geen maximum voor.

Alleen geldt in het algemeen goed werkgeverschap en goed werknemerschap. Hoeveel mag je van een werknemer verwachten?

Erg vaag dus..
Poldervrouw: dat zei inderdaad dus de vakbond ook al, ik vind het zelf niet te bevatten dat daar niet een limiet voor staat.

Diedietje je dat is bij ons dus ook de vraag. Wat mag je van je personeel verwachten? Waar ligt de grens wat nog menselijk is? Als ze je uit het bedrijf willen hebben kunnen ze het dus zo bond maken met reistijden dat je vanzelf wel je biezen pakt.

Vind het een raar iets voor een land als Nederland.
quote:diedietje schreef op 04 juni 2012 @ 22:18:

Alleen geldt in het algemeen goed werkgeverschap en goed werknemerschap. Hoeveel mag je van een werknemer verwachten?

Erg vaag dus..Qua algemene bepalingen hebben wij precies hetzelfde als iedereen, dus niks geregeld (duh:P). Bij mij betreft het een consultancy functie, dus kan ook overal in het land zijn. Bij ons is in het contract geregeld dat alles <90km enkele reis naar een klant eigen tijd is (dus woon-werk verkeer). Er boven mag je iets gaan regelen met je manager. Bijv. hotel of helft van de extra tijd krijg je terug in tijd. Nu werk ik bij een enorm groot bedrijf, dus doen ze dat ook gewoon, maar ik vind het apart dat zoiets niet dan wel algemeen, dan wel in elk contract geregeld moet worden. Het is dat we nu crisistijd hebben, maar in betere tijden kun je dit als werkgever toch niet maken zonder iets schappelijks te regelen? Dan is iedereen direct weg als je elke dag zonder er voor te kiezen 16 uur van huis bent...
En hoe lang is het vol te houden?

Wat gaat een arbo-arts zeggen als je aan zijn bureautje zit met een burn-out?
Hoe dan ook. Het mag.. En als je partner niet tegen die lange dagen kan, dan moet hij een andere baan zoeken.. Klinkt kort door de bocht maar die functie is zoals hij is.. Dat hebben wij hier net zo.. Hij gaat vroeg de deur uit en is er pas laat weer in.. Het is een onderdeel van zijn functie..daar heeft ie voor gekozen .. Leuk is anders.. Maar ander alternatief is domweg geen baan..

Bij ons zijn de overuren leuk meegenomen die de lange dagen met zich meenemen.. Zoals gezegd , alles wat boven de 2 1/2 uur reizen uitkomt zijn hier overuren..en dat is hier meer regel dan uitzondering..

Mijn man gaat op tijd naar bed om dit te blijven... Gezellig ? Nee.. Maar ach..daar hebben we dan weer weekend voor..

En nee.. Zoals makkelijk als ik het nu omschrijf is het heus niet altijd. Ja.. Ik baal er vaak van dat we zelden als gezin samen eten..dat hij altijd laat is..dar hij doordeweeks meestal moe is..

Maaraan de andere kant vindt hij zijn werk ontzettend leuk en het bedrijf verder goed voor hem.. Hij moet er tenslotte nog twintig jaar werken (of langer).

To, als je partner het niet trekt dan moet hij er met zijn werkgever over praten of een andere baan zoeken.. Sommige dingen zijn zoals ze zijn en mogen ze wettelijk ook nog eens..
Dat half uur pauze zijn natuurlijk geen overuren... en de reistijd ook niet, dan blijft er 4x9 over, is gewoon 40 uur... Dat reistijd niet meegeteld wordt lijkt mij normaal (of je moet gedurende je werkdag naar een afspraak, dan gebeurd dat onder werktijd over het algemeen). Ik hoef nu maar tien minuten te fietsen en ik begin om half 9, maar dat wil toch niet zeggen dat mijn baas mij vanaf kwart over 8 betaald?
quote:lydiam1 schreef op 05 juni 2012 @ 09:26:

Ik hoef nu maar tien minuten te fietsen en ik begin om half 9, maar dat wil toch niet zeggen dat mijn baas mij vanaf kwart over 8 betaald?Uiteraard niet. Maar als jouw baas zegt dat je volgende week voor 2 maand bij een klant 2 uur rijden van jouw woonplaats moet gaan werken, denk je er dan nog zo over? Waarbij die 4 uur per dag dan niet betaald worden en je nog 8 uur moet werken.
Wat een ingewikkeld topic dit, maar TO maakt het ook niet makkelijker met haar uitleg.

Je zegt ergens namelijk:

quote:winkelfanaat schreef op 04 juni 2012 @ 19:15:

Mijn partner heeft dit ook nog inderdaad, maar dan een half uur heen en half uur terug in eigen tijd.

Dus als hij 3,5 uur naar een klant moet rijden, dan zit daar al een half uur eigen tijd in.

Volgens mij zeg je hier, dat alles wat meer dan een half uur reistijd oplevert, betaald wordt. Dus dan is dat toch arbeidstijd? Daarnaast, als de standplaats van je man jullie woonplaats is (wat je ook ergens zegt), is alles werk-werkverkeer lijkt mij.

Dat de regels niet duidelijk zijn is één ding, maar volgens mij is jullie casus heel duidelijk.

In de CAO voor metaalbewerkingsbedrijven (weet niet zeker of dat de goede is, maar neem aan dat de verschillende CAO's klein metaal in de basis wel op elkaar lijken) staat om te beginnen dat 4x9,5 uur per dag werken mag en niet onder overwerken valt (artikel 18.4).

Overwerken mag niet verplicht worden, als de gezondheid van de werknemer dit niet toestaat. Je man moet dit dus aangeven bij zijn baas, eventueel na overleg met een ARBO arts, dat zou kunnen helpen.

Als hij echt zo veel overuren heeft (oftewel, als op dit moment zijn reistijd als werktijd wordt uitbetaald), kan hij dan niet af en toe extra vrij nemen? Of kortere dagen maken om overuren van eerdere dagen op te maken? In artikel 42.5 staat volgens mij dat je het recht hebt als werknemer, om je overuren in tijd op te nemen. Ok, dat is geen definitieve oplossing voor jullie situatie, maar als je man er op die manier aan onderdoor lijkt te gaan, kan hij zo wel meer rust nemen.

Over reistijd kan ik in deze CAO inderdaad (nog) niks vinden, ik zoek nog even verder.
Hebbes (denk ik), is het niet gewoon dit (art 44.6):

Indien bij het verrichten van karweiwerkzaamheden de werktijd inclusief de overeengekomen pauzes en de reistijd (alleen het deel van de reistijd dat de werknemer langer heeft moeten reizen dan hij normaal nodig heeft naar de plaats waarvoor de dienstbetrekking is aangegaan) meer is dan 10,5 uur op een dag, heeft de werknemer

het recht om de tijd meer dan 10,5 uur in vrije tijd te compenseren.

Het maximum van de in vrije tijd te compenseren reistijd in verband met karweiwerk bedraagt 6 dagen per jaar. Het maximum van de in vrije tijd te compenseren reistijd in verband met karweiwerk en overwerk samen bedraagt 12 dagen per jaar. De overige

uren kunnen alleen in overleg met de werkgever in tijd worden vergoed. Het opnemen vindt overeenkomstig artikel 42 lid 5a van deze CAO plaats.
quote:poldervrouw schreef op 05 juni 2012 @ 07:50:

Hoe dan ook. Het mag.. En als je partner niet tegen die lange dagen kan, dan moet hij een andere baan zoeken.. Klinkt kort door de bocht maar die functie is zoals hij is.. Dat hebben wij hier net zo.. Hij gaat vroeg de deur uit en is er pas laat weer in.. Het is een onderdeel van zijn functie..daar heeft ie voor gekozen .. Leuk is anders.. Maar ander alternatief is domweg geen baan..

Bij ons zijn de overuren leuk meegenomen die de lange dagen met zich meenemen.. Zoals gezegd , alles wat boven de 2 1/2 uur reizen uitkomt zijn hier overuren..en dat is hier meer regel dan uitzondering..

Mijn man gaat op tijd naar bed om dit te blijven... Gezellig ? Nee.. Maar ach..daar hebben we dan weer weekend voor..

En nee.. Zoals makkelijk als ik het nu omschrijf is het heus niet altijd. Ja.. Ik baal er vaak van dat we zelden als gezin samen eten..dat hij altijd laat is..dar hij doordeweeks meestal moe is..

Maaraan de andere kant vindt hij zijn werk ontzettend leuk en het bedrijf verder goed voor hem.. Hij moet er tenslotte nog twintig jaar werken (of langer).

To, als je partner het niet trekt dan moet hij er met zijn werkgever over praten of een andere baan zoeken.. Sommige dingen zijn zoals ze zijn en mogen ze wettelijk ook nog eens..

Ja ik snap je. Nu een nieuwe baan zoeken is best wel lastig, zeker ook omdat hij niet in de zelfde sector mag gaan werken van werkgever.

Maar goed, ik was op zoek naar een antwoord of dit mag. Blijkt dus van wel, helaas.
Nu ja, helaas... jouw man heeft het eigenlijk best goed voor elkaar als alles boven een half uur enkele reis al werktijd is. Zoals je las hebben velen dezelfde situatie, maar is vrijwel al de reistijd voor henzelf. Dus als je het zo ziet, valt het nog best mee ;)
quote:_ntsj_ schreef op 05 juni 2012 @ 10:44:

[...]

Uiteraard niet. Maar als jouw baas zegt dat je volgende week voor 2 maand bij een klant 2 uur rijden van jouw woonplaats moet gaan werken, denk je er dan nog zo over? Waarbij die 4 uur per dag dan niet betaald worden en je nog 8 uur moet werken.Dat lijkt me risico van het vak, bij mijn baan zal dat niet gebeuren, TO zegt dat haar partner dit altijd doet, dan hoort het toch bij je baan...
quote:lydiam1 schreef op 05 juni 2012 @ 09:26:

Dat half uur pauze zijn natuurlijk geen overuren... en de reistijd ook niet, dan blijft er 4x9 over, is gewoon 40 uur... Dat reistijd niet meegeteld wordt lijkt mij normaal (of je moet gedurende je werkdag naar een afspraak, dan gebeurd dat onder werktijd over het algemeen). Ik hoef nu maar tien minuten te fietsen en ik begin om half 9, maar dat wil toch niet zeggen dat mijn baas mij vanaf kwart over 8 betaald?Nee maar jij kiest er voor om op tien minuten van je werk te fietsen, partner kiest er niet voor om 2,5 uur te rijden naar een locatie. Oke het hoort bij zijn functie, en hij krijgt die uren die hij rijdt wel gewoon betaald. Het enige struikelblok is dat ongeacht het aantal reisuren, werkuren nog steeds 9 uur blijft.
Partner heeft toch gekozen voor die,baan ? Of kwam het uit de lucht vallen dat hij regelmatig elders moet zijn?

Mijn man wist het bij het tekenen van het contract. Dat onregelmatige was part of the job
quote:Kastanjez schreef op 05 juni 2012 @ 11:23:

Wat een ingewikkeld topic dit, maar TO maakt het ook niet makkelijker met haar uitleg.

Je zegt ergens namelijk:

[...]

Volgens mij zeg je hier, dat alles wat meer dan een half uur reistijd oplevert, betaald wordt. Dus dan is dat toch arbeidstijd? Daarnaast, als de standplaats van je man jullie woonplaats is (wat je ook ergens zegt), is alles werk-werkverkeer lijkt mij.

Dat de regels niet duidelijk zijn is één ding, maar volgens mij is jullie casus heel duidelijk.

In de CAO voor metaalbewerkingsbedrijven (weet niet zeker of dat de goede is, maar neem aan dat de verschillende CAO's klein metaal in de basis wel op elkaar lijken) staat om te beginnen dat 4x9,5 uur per dag werken mag en niet onder overwerken valt (artikel 18.4).

Overwerken mag niet verplicht worden, als de gezondheid van de werknemer dit niet toestaat. Je man moet dit dus aangeven bij zijn baas, eventueel na overleg met een ARBO arts, dat zou kunnen helpen.

Als hij echt zo veel overuren heeft (oftewel, als op dit moment zijn reistijd als werktijd wordt uitbetaald), kan hij dan niet af en toe extra vrij nemen? Of kortere dagen maken om overuren van eerdere dagen op te maken? In artikel 42.5 staat volgens mij dat je het recht hebt als werknemer, om je overuren in tijd op te nemen. Ok, dat is geen definitieve oplossing voor jullie situatie, maar als je man er op die manier aan onderdoor lijkt te gaan, kan hij zo wel meer rust nemen.

Over reistijd kan ik in deze CAO inderdaad (nog) niks vinden, ik zoek nog even verder.

Mijn uitleg is inderdaad een beetje warrig, het is (voor mij dan) ook zo ingewikkeld.

Nog even wat beter proberen uit te leggen.

Werkgever vindt dat mijn partner (en alle andere van de buitendienst) 1 uur begeeftijd heeft per dag. Dit is de tijd die in eigen tijd is, omdat ieder ander mens ook tijd nodig heeft om naar zijn werk te gaan. Dus mijn partner werkt sowieso niet 9,5 uur per dag maar (incl. half uur pauze) maar 10,5 uur per dag. Het punt is dat als mijn partner naar bedrijf x rijdt 4 uur rijden hier vandaan, dat dat dan als reistijd wordt genoemd, en niet als werkuren. Dus het kan voorkomen als het heel ver weg is, hij met alleen al de heen en terugreis een werkdag (aan uren) erop heeft zitten. En dan zou hij nog eens 9 uur werktijd hebben. De reistijd kan of uitbetaald worden tegen 60% of vrije tijd. Is het zo een beetje duidelijk? anders roep maar!
quote:zazu_ schreef op 05 juni 2012 @ 14:41:

Nu ja, helaas... jouw man heeft het eigenlijk best goed voor elkaar als alles boven een half uur enkele reis al werktijd is. Zoals je las hebben velen dezelfde situatie, maar is vrijwel al de reistijd voor henzelf. Dus als je het zo ziet, valt het nog best mee ;)Nogmaals het gaat niet om het geld, het gaat om de uren. Wat vind jij bijvoorbeeld een normaal aantal uren per dag om van huis te zijn voor een werkgever? Werkgever ziet reistijden (wat jij hier noemt als werktijd, maar wat dus reistijd is) niet als 'onder werktijd', maar als reistijd. Als mijn partner om 5 uur 's morgens van huis gaat en om 21.00uur weer binnen stapt, omdat hij die dag veel reisuren had, en ook nog gewoon zijn 9,5 uur werktijd+ 1 uur begeeftijd heeft, vind ik dat persoonlijk nou niet iets wat hij goed voor elkaar heeft.
quote:poldervrouw schreef op 05 juni 2012 @ 17:33:

Partner heeft toch gekozen voor die,baan ? Of kwam het uit de lucht vallen dat hij regelmatig elders moet zijn?

Mijn man wist het bij het tekenen van het contract. Dat onregelmatige was part of the jobIk heb hier al eerder antwoord op gegeven.
Wat ik bedoel, is di onderdeel van zijn functie? Dat hij dus vaak elders zit, maw is dit zijn functie of heeft zijn baas dit erbij verzonnen in de afgelopen jaren? Ik kan net niet 1,2,3 terugvinden
Dat antoconcurrentiebeding is betwistbaar overigens,, check even bij de bond
Laat maar ..lezen is ook een vak. Nieuw contract dus. Dan insmeet zwaar k.t .op zoek,naar war anders dus en check dat anti concurrentie beding ! Dat mag niet zomaar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven