jullie mening gevraagd; direct in eigen kamertje????

31-03-2008 16:47 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik jullie mening cq ervaring willen horen mbt de baby direct vanaf de geboorte in zijn/haar eigen kamer laten slapen.

Ik ben erg in twijfel of ik eerst een wieg op onze kamer zal zetten of direct de baby in ledikant op eigen kamer laat slapen.

Deels komt mijn overweging omdat ik een zeer problematische slaper ben zelf en zeker weet dat ik van ieder kreuntje of zuchtje wakker lig.
Hoi,

Wij hebben zelf de baby direct in haar eigen kamer gelegd. Was in het begin wel brullen, maar is vrij snel goed gegaan. Ik had liever ook geen baby op de slaapkamer, dan wist ik zeker dat ik slecht zou slapen. Qua 'handig ivm nachtvoedingen' hoefde het ook niet, ze sliep na twee weken door.
Ik zou een baby altijd de eerste tijd bij je op de kamer nemen. Dan hoor je het meteen als er iets mis met hem/haar is. Ik zou het zelf niet in een andere kamer durven en ook willen leggen. Lekker dichtbij je houden, elkaar leren kennen en aan elkaar wennen.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Wij hadden geen apart wiegje. In de kraamweek hadden we onze dochter in de wagen op onze kamer, dit omdat het zo 'hoort'.

Toen de kraamverzorgende na een week weg was hebben we dochter lekker in haar eigen bedje laten slapen.

Ze kreunde heel veel en hier werden wij contstant wakker van namelijk. Zij heeft nooit gemerkt dat ze niet meer bij ons lag en wij hadden meer bedrust.

Wel hebben we de beide deuren openstaan. Zodra ze ons nodig heeft en huilt, horen wij haar direct. Risico is wel dat als ze ineens niet meer ademt, wij dat niet zullen horen..... Maar dat is overdag ook zo omdat ze dan ook boven ligt en onze babyfoon niet reageert op ademhaling.

Bij een volgend kindje zal het direct naar het eigen kamertje gaan want dit werkt voor ons het beste.
Maar ja, hoor je wél dat ze stopt met ademen als ze bij je in de kamer ligt...

En dat wennen... Dat hebben we overdag ruimschoots goed gemaakt (en ik had niet het gevoel dat ik haar moest leren kennen, ik kende haar al...)
Denk ook niet dat ik het zou horen als ze bij ons ligt maar dat is toch wel de reden om aan rooming-in te doen> Tegen wiegedood toch?
Hoihoi,

Ook ik heb hier erg mee liggen stoeien. Uiteindelijk ben ik begonnen met het wiegje op de kamer, de kleine sliep de hele nacht door (moesten 'm wakker maken voor een voeding) en ik lag constant wakker. Ik hoorde elk zuchtje, maar ook als ik niets hoorde lag ik wakker en moest ik in de wieg kijken. Na een dag of 4 was ik op en heb ik 'm in zijn eigen kamer laten slapen. Eerst met de babyfoon naast het bed, maar dat lostte niets op, ik hoorde nog alles....Mijn ervaring is dat je je kleine echt wel hoort als hij/zij huilt. Enneh...ik sliep heerlijk en ons kleine mannetje sliep heerlijk op zijn eigen kamer!
Onze eerste 2 hebben wel 's nachts bij ons op de kamer gelegen. Zo had ik het gevoel dat ik het sneller zou merken als er iets met ze aan de hand was, alleen door de borstvoeding die ik gaf sliep ik zo diep dat ik er niks van gehoord zou hebben mocht de ademhaling stoppen bijv. Wel is het makkelijk als je 's nachts nog moet voeden en je bed niet uit hoeft.

Onze jongste hebben we wel meteen op zijn eigen kamer gelegd maar dat kwam omdat hij heel hard snurkte!
quote:mostlyhappy schreef op 31 maart 2008 @ 16:57:

Denk ook niet dat ik het zou horen als ze bij ons ligt maar dat is toch wel de reden om aan rooming-in te doen> Tegen wiegedood toch?Weet ik niet. Maar ik zie het zelf echt niet zitten om maandenlang licht te slapen zodat ik kan horen of mijn kind nog wel ademt....
het advies van de VK was 6 maanden op de kamer. En dat hebben wij ook gedaan, ik sliep juist veel beter met de kleine naast me. Het gevoel dat hij veiliger was en ik vond dat gepruttel naast me wel gezellig. Ik vond hem veel te klein om al alleen te slapen, na 9 maanden zo geborgen te zijn geweest. Het ging erg tegen mijn gevoel in. Ook was het met de nachtvoedingen erg handig. Na 8 maanden is hij in zijn eigen kamertje gaan slapen en dat ging meteen helemaal goed. Hij sliep daar als een roos.
Stressed is just desserts spelled backwards
De tweede zal hier trouwens wel eerst bij ons op de kamer slapen, ben bang dat hij of zij anders de oudste wakker huilt voor de nachtvoeding. Moet eerlijk zeggen: zie er nu al tegenop.
Ik ben een voorstander van een babytje op je kamer laten slapen. Ik vind het zelf doodeng,zo'n kleintje apart op een kamertje. Bovendien vond ik het altijd erg makkelijk met nachtvoedingen of troosten s'nacht.Ik vind dat juist beter voor je nachtrust,hoef je je bed niet iedere keer uit. En het is ook een gevoel.Na 9 manden dicht bij je geweest te zijn,en dan ineens alleen op een kamertje. Nee daar kan ik mij niet in vinden.

Ik ben ook een lichte slaper,maar aan de geluidjes van mijn kids wende ik snel

Maar of jij dat zelf ook prettig vind kan je alleen zelf ervaren.

een wiegje hoeft niet duur te zijn,en als het niet werkt voor je kan je hem op mp weer verkopen.

Gewoon eerst proberen zou ik zeggen. Je twijfelt immers hierover.Als je het nu al zeker zou weten dat je het niet wilt,is het wat anders.
het advies wordt ook gegeven niet omdat JIJ de ademhaling moet horen van je baby, maar andersom. Babies slapen minder diep omdat ze de geluiden van de ouders horen en dat voorkomt wiegendood.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:iry schreef op 31 maart 2008 @ 17:04:

Ik ben een voorstander van een babytje op je kamer laten slapen. Ik vind het zelf doodeng,zo'n kleintje apart op een kamertje. Bovendien vond ik het altijd erg makkelijk met nachtvoedingen of troosten s'nacht.Ik vind dat juist beter voor je nachtrust,hoef je je bed niet iedere keer uit. .

Dat scheelt denk ik wel: na twee weken ben ik nooit meer echt 's nachts mn bed uit geweest voor kind.

De nachtvoedingen deed ik trouwens beneden, onder een aflevering van ER op dvd, heerrrrrrlijk. Voor de volgende ga ik de dvd De zomer van '45 kopen En nu maar hopen dat ie het twee weken vol gaat houden :-)
quote:fleurtje schreef op 31 maart 2008 @ 17:03:

De tweede zal hier trouwens wel eerst bij ons op de kamer slapen, ben bang dat hij of zij anders de oudste wakker huilt voor de nachtvoeding. Moet eerlijk zeggen: zie er nu al tegenop.

Mischien went het voor jou ook wel snel hoor fleur.Net als je zegt dat je eerste kindje ook snel wende aan alleen slapen.

Ik zou mij er niet nu al druk om maken,zonde van je energie.

Wel anders maar ook een voorbeeld van wennen. In mijn oude huis sliep ik in een donkere kamer. Nu heb ik een lantaarnpaal vlak voor mijn raam staan. Ik dacht ook dat ik daar wakker van zou liggen en irriteerde mij er erg aan. Nu ben ik er inmiddels aan gewend,en dat ging sneller dan dat ik toen dacht.
quote:Maleficent schreef op 31 maart 2008 @ 17:06:

het advies wordt ook gegeven niet omdat JIJ de ademhaling moet horen van je baby, maar andersom. Babies slapen minder diep omdat ze de geluiden van de ouders horen en dat voorkomt wiegendood.Oh, dat wist ik niet. Nou ja, ook met die wetenschap wil ik mijn kind zo snel mogelijk op een eigen kamer laten slapen.
Het zit em niet in de kosten van een wiegje ofzo hoor, die hebben we zowieso op voorhand al staan.

Het gaat voornamelijk om mijn eigen nachtrust.

Moet zeggen dat mijn voorkeur echt uitgaat naar direct op de eigen kamer maar dat ik voornamelijk ga twijfelen omdat de omgeving met maar blijft vertellen dat dit zo zielig is.
Tsja, fleur Ik doe ook heel dramatisch,haha.

Mijn eerste kreeg ik gedrilt thuis uit het ziekenhuis,ze sliep na haar verblijf daar ook door de hele nacht. En mijn laatste moest ik vanaf dag 1 wakker maken voor voeding. Die sliep gewoon 24 uur! ( was wel stilte voor de storm,is inmiddels een opstandige peuter)alleen de middelste ,maar ook niet lang. Toch vond ik het wel handig die paar keer dat ik mijn bed niet uit hoefde,haha (ik ben een luie moeder)
Wij hebben onze dochter de eerste 8 maanden bij ons op de kamer gehad, in een eigen wiegje.

Heerlijk vond ik het, terwijl ik toch een hele lichte slaper ben.

Heel vertrouwd en veilig, zeker ook voor haar, en ik kon direct bij haar zijn als er wat was. En hoefde ik niet eerst naar een andere kamer te lopen.

Ze heeft dan ook direct vanaf de geboorte doorgeslapen. (van 0:00 uur (laatste voeding) tot 6:00 uur (eerste voeding) de eerste weken, en daarna van 22:00 uur tot 7:00 uur
Als je zo op je nachtrust gesteld bent: een baby slaapt vaak veel beter en langer bij de ouders op de kamer dan alleen op een kamer.
Hier sliep ze dus ook op haar eigen kamer goed. Meer dan goed. Bij een volgende ga ik dus niet testen of je daarin gelijk hebt
Als mijn man verkouden is, slaap ik slecht doordat ik me moeilijk kan afsluiten voor het geluid van zijn zwaardere ademhaling (over zijn nachtrust hebben we het maar niet ), maar van de geluidjes van mijn kind heb ik gek genoeg helemaal geen last. Laatst waren ze allebei verkouden, en heb ik me groen en geel liggen ergeren aan die volwassen hijger ( ), maar het geluid van mijn zoon was geen enkel probleem.

Waarom probeer je het in het begin niet even? Als het niet bevalt, is zo'n wiegje zo verplaatst.
moet er niet aan denken om verse baby alleen te laten liggen in eigen kamertje, doodeng. Ik slaap sowieso licht, en vind het alleen maar fijn als ik het gepruttel naast me hoor. En het stoppen met ademen zou ik inderdaad ook niet horen, maar ik word wel wakker van spugen of hoesten en dat hoor ik niet als ze in een andere kamer zouden liggen. Ook met nachtvoedingen vind ik het erg makkelijk, blijf in bed liggen, til haar naast me en weer terug. Eerste heeft maand of 6 bij ons gelegen tot ze echt wakker van ons werd en andersom, toen sliep ze duidelijk beter als ze alleen lag, met deze tweede heb ik geen idee hoe lang ze bij ons blijft. Wat mij betreft heel lang.
Je kan toch gewoon proberen hoe het jullie bevalt? Zeker als je in het begin niet zo lekker loopt, is het fijn als je je baby binnen handbereik hebt. Mocht je het toch niks vinden, dan staat zo'n wiegje binnen 30 seconden op de babykamer.

Onze kinderen hebben eerst maandenlang op onze kamer gelegen. Ik vond het ideaal. Lag er echt niet wakker van, integendeel, ik takelde half in slaap zo'n kleintje in mijn bed en moest altijd vechten om wakker te blijven tijdens de nachtvoeding. Dat was echt minder prettig nadat ze eenmaal op hun eigen kamer sliepen. Zowel de kinderen als ik waren dan 's nachts echt klaarwakker als er gevoed moest worden en kwamen daarna moeilijker weer in slaap.
Gewoon proberen om je kindje eerst bij jullie op de kamer te leggen. Eruit moet je toch als je kindje huilt en dan is het wel zo fijn als je kindje al dichtbij je ligt (zeker als je borstvoeding geeft).

M'n 1e kindje lag 6 weken bij ons op de kamer, onze 2e gaat zeker een langere periode bij ons op de kamer slapen. Vind ik wel zo makkelijk en fijn!

Als het echt niet gaat kan je altijd nog de kleine verhuizen naar de babykamer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven