
Reistijd en werktijd apart?
maandag 4 juni 2012 om 18:23
Mijn partner heeft een probleem met zijn werkgever. Het volgende is het geval:
Partner moet naar verschillende bedrijven in Nederland voor zijn werk. Nu komt het weleens voor dat partner 3 weken bij hetzelfde bedrijf moet werken, dit bedrijf zit dan bijvoorbeeld 2,5 uur rijden vanaf huis. Dat zijn dan bij elkaar 5 reisuren per dag. Werkgever zegt dat de werkuren beginnen zodra partner bij bedrijf X is gearriveerd.
Werkgever vindt dat werknemer dan gerust nog 9,5 uur bij bedrijf X kan werken, wat een werkdag van 9,5+5= 14,5 uur zou betekenen.
Partner heeft contact hierover gehad met de vakbond. Vakbond (jurist) zegt dat reisuren niet bij werkuren opgeteld horen te worden. Dus werkgever kan dit vragen van zijn personeel.
Dit zou voor een werkweek op 16 overuren komen (partner werkt 4 dagen per week)
Kan dit echt zomaar?
Partner moet naar verschillende bedrijven in Nederland voor zijn werk. Nu komt het weleens voor dat partner 3 weken bij hetzelfde bedrijf moet werken, dit bedrijf zit dan bijvoorbeeld 2,5 uur rijden vanaf huis. Dat zijn dan bij elkaar 5 reisuren per dag. Werkgever zegt dat de werkuren beginnen zodra partner bij bedrijf X is gearriveerd.
Werkgever vindt dat werknemer dan gerust nog 9,5 uur bij bedrijf X kan werken, wat een werkdag van 9,5+5= 14,5 uur zou betekenen.
Partner heeft contact hierover gehad met de vakbond. Vakbond (jurist) zegt dat reisuren niet bij werkuren opgeteld horen te worden. Dus werkgever kan dit vragen van zijn personeel.
Dit zou voor een werkweek op 16 overuren komen (partner werkt 4 dagen per week)
Kan dit echt zomaar?
dinsdag 5 juni 2012 om 19:19
quote:poldervrouw schreef op 05 juni 2012 @ 19:10:
Wat ik bedoel, is di onderdeel van zijn functie? Dat hij dus vaak elders zit, maw is dit zijn functie of heeft zijn baas dit erbij verzonnen in de afgelopen jaren? Ik kan net niet 1,2,3 terugvindenPer 1 januari heeft partner een nieuw contract ondertekent, waarin dit dus stond. Hij kon kiezen, of tekenen of exit. Partner had in zijn vorige contract een eigen rayon, en 2,5 uur rijden viel dus buiten zijn rayon. Nu staat er niks meer over een rayon. Het is dus min of meer inderdaad erbij verzonnen.
Wat ik bedoel, is di onderdeel van zijn functie? Dat hij dus vaak elders zit, maw is dit zijn functie of heeft zijn baas dit erbij verzonnen in de afgelopen jaren? Ik kan net niet 1,2,3 terugvindenPer 1 januari heeft partner een nieuw contract ondertekent, waarin dit dus stond. Hij kon kiezen, of tekenen of exit. Partner had in zijn vorige contract een eigen rayon, en 2,5 uur rijden viel dus buiten zijn rayon. Nu staat er niks meer over een rayon. Het is dus min of meer inderdaad erbij verzonnen.
dinsdag 5 juni 2012 om 19:30
dinsdag 5 juni 2012 om 19:37
quote:rodeui schreef op 05 juni 2012 @ 19:30:
[...]
Dan is dus duidelijk.
Maakt hij zich er trouwens ook net zo druk om als jij?Nee drukker . Hij heeft dik 300 euro ingeleverd per 1 januari. Als hij in de file komt te staan, komt dat ook voor zijn eigen tijd, en dit verhaal en nog een paar dingetjes. Het is een slok op een borrel. en dan drinken we niet eens omdat het vorig salaris al niet heel geweldig was
[...]
Dan is dus duidelijk.
Maakt hij zich er trouwens ook net zo druk om als jij?Nee drukker . Hij heeft dik 300 euro ingeleverd per 1 januari. Als hij in de file komt te staan, komt dat ook voor zijn eigen tijd, en dit verhaal en nog een paar dingetjes. Het is een slok op een borrel. en dan drinken we niet eens omdat het vorig salaris al niet heel geweldig was
woensdag 6 juni 2012 om 11:33
quote:winkelfanaat schreef op 05 juni 2012 @ 17:59:
[...]
Nogmaals het gaat niet om het geld, het gaat om de uren. Wat vind jij bijvoorbeeld een normaal aantal uren per dag om van huis te zijn voor een werkgever? Werkgever ziet reistijden (wat jij hier noemt als werktijd, maar wat dus reistijd is) niet als 'onder werktijd', maar als reistijd. Als mijn partner om 5 uur 's morgens van huis gaat en om 21.00uur weer binnen stapt, omdat hij die dag veel reisuren had, en ook nog gewoon zijn 9,5 uur werktijd+ 1 uur begeeftijd heeft, vind ik dat persoonlijk nou niet iets wat hij goed voor elkaar heeft.
Ik snap je verhaal niet. Het wordt bij jullie/hem (na een half uur) toch betaald, ook al gaat het niet om het geld? Wat bedoel je dan met je opdeling reistijd/werktijd?
Voor mij is 4 uur reizen per dag ongeveer de grens die ik aanhoud voor mijzelf. Kan heus wel eens wat meer zijn, maar niet iedere dag. Maar bij mij is dat allemaal mijn eigen tijd en wordt er geen cent van betaald. Wat volgens mij nog veel meer voorkomend is, dus dan is het toch beter als het wel betaald wordt?
En als je van 05.00 tot 21.00 iedere dag weg moet zijn tegen je zin in, dan moet je gewoon weggaan natuurlijk. Dat slaat nergens op, maar eerder klonk dit alsof het eens voorkwam en nu is dat de standaard?
Edit;
Je zegt;
quote:Mijn partner heeft dit ook nog inderdaad, maar dan een half uur heen en half uur terug in eigen tijd.
Dus als hij 3,5 uur naar een klant moet rijden, dan zit daar al een half uur eigen tijd in.Uiteraard moet hij daarna nog gewoon zijn volle uren werken, maar dan krijgt hij toch gewoon 14 uur betaald voor 15 uur weg zijn? Ik krijg dus (maar ik ben niet zielig hoor) 8 uur betaald voor 13 (nu ja 12.5) uur weg zijn. En wat dát betreft heeft hij het dus beter voor elkaar dan menig ander met veel reistijd, dat bedoelde ik.
[...]
Nogmaals het gaat niet om het geld, het gaat om de uren. Wat vind jij bijvoorbeeld een normaal aantal uren per dag om van huis te zijn voor een werkgever? Werkgever ziet reistijden (wat jij hier noemt als werktijd, maar wat dus reistijd is) niet als 'onder werktijd', maar als reistijd. Als mijn partner om 5 uur 's morgens van huis gaat en om 21.00uur weer binnen stapt, omdat hij die dag veel reisuren had, en ook nog gewoon zijn 9,5 uur werktijd+ 1 uur begeeftijd heeft, vind ik dat persoonlijk nou niet iets wat hij goed voor elkaar heeft.
Ik snap je verhaal niet. Het wordt bij jullie/hem (na een half uur) toch betaald, ook al gaat het niet om het geld? Wat bedoel je dan met je opdeling reistijd/werktijd?
Voor mij is 4 uur reizen per dag ongeveer de grens die ik aanhoud voor mijzelf. Kan heus wel eens wat meer zijn, maar niet iedere dag. Maar bij mij is dat allemaal mijn eigen tijd en wordt er geen cent van betaald. Wat volgens mij nog veel meer voorkomend is, dus dan is het toch beter als het wel betaald wordt?
En als je van 05.00 tot 21.00 iedere dag weg moet zijn tegen je zin in, dan moet je gewoon weggaan natuurlijk. Dat slaat nergens op, maar eerder klonk dit alsof het eens voorkwam en nu is dat de standaard?
Edit;
Je zegt;
quote:Mijn partner heeft dit ook nog inderdaad, maar dan een half uur heen en half uur terug in eigen tijd.
Dus als hij 3,5 uur naar een klant moet rijden, dan zit daar al een half uur eigen tijd in.Uiteraard moet hij daarna nog gewoon zijn volle uren werken, maar dan krijgt hij toch gewoon 14 uur betaald voor 15 uur weg zijn? Ik krijg dus (maar ik ben niet zielig hoor) 8 uur betaald voor 13 (nu ja 12.5) uur weg zijn. En wat dát betreft heeft hij het dus beter voor elkaar dan menig ander met veel reistijd, dat bedoelde ik.
woensdag 6 juni 2012 om 12:00
@ zazu
Partner woont in dezelfde plaats als het bedrijf, rijdt met de monteursbus 's ochtends vroeg weg en komt 's avond laat terug, had eerst zijn eigen rayon (dicht(er) bij), is dat kwijtgeraakt met het nieuwe contract (tekenen of exit) is 300 euro minder gaan verdienen (en had al niet zo'n riant salaris) en een andere baan wordt lastig door een concurrentiebeding.
Jij hebt een consultancy functie bij een groot bedrijf, dus goed betaald en gekozen voor langer reizen en je kunt dingen zoals een hotelovernachting met je manager regelen. Ik denk niet dat de partner van TO op enige manier beter af is in deze vergelijking en ik snap wel dat TO zorgen heeft over hoe partner dit moet volhouden.
Partner woont in dezelfde plaats als het bedrijf, rijdt met de monteursbus 's ochtends vroeg weg en komt 's avond laat terug, had eerst zijn eigen rayon (dicht(er) bij), is dat kwijtgeraakt met het nieuwe contract (tekenen of exit) is 300 euro minder gaan verdienen (en had al niet zo'n riant salaris) en een andere baan wordt lastig door een concurrentiebeding.
Jij hebt een consultancy functie bij een groot bedrijf, dus goed betaald en gekozen voor langer reizen en je kunt dingen zoals een hotelovernachting met je manager regelen. Ik denk niet dat de partner van TO op enige manier beter af is in deze vergelijking en ik snap wel dat TO zorgen heeft over hoe partner dit moet volhouden.

woensdag 6 juni 2012 om 12:07
quote:winkelfanaat schreef op 05 juni 2012 @ 17:29:
[...]
Nee maar jij kiest er voor om op tien minuten van je werk te fietsen, partner kiest er niet voor om 2,5 uur te rijden naar een locatie. Oke het hoort bij zijn functie, en hij krijgt die uren die hij rijdt wel gewoon betaald. Het enige struikelblok is dat ongeacht het aantal reisuren, werkuren nog steeds 9 uur blijft.Joh wees blij dat ie die reisuren betaald krijgt, dat is meestal niet zo. Man heeft hier ook een baan waarbij ie naar klanten gestuurd wordt. Nu heeft ie mazzel, een opdracht van een paar maanden een half uurtje rijden van huis. Vorig jaar heeft ie 3 maanden aan de andere kant van het land gezeten. Risico van het vak hoor.
[...]
Nee maar jij kiest er voor om op tien minuten van je werk te fietsen, partner kiest er niet voor om 2,5 uur te rijden naar een locatie. Oke het hoort bij zijn functie, en hij krijgt die uren die hij rijdt wel gewoon betaald. Het enige struikelblok is dat ongeacht het aantal reisuren, werkuren nog steeds 9 uur blijft.Joh wees blij dat ie die reisuren betaald krijgt, dat is meestal niet zo. Man heeft hier ook een baan waarbij ie naar klanten gestuurd wordt. Nu heeft ie mazzel, een opdracht van een paar maanden een half uurtje rijden van huis. Vorig jaar heeft ie 3 maanden aan de andere kant van het land gezeten. Risico van het vak hoor.

woensdag 6 juni 2012 om 14:11
Winkelfanaat, ik heb je verhaal steeds gesnapt denk ik, het warrige is gewoon dat jij reistijd en werktijd scheidt (logisch hoor), maar daarbij vertelt, dat een deel van de reistijd wel betaalt/verrekend wordt.
Heb je mijn posts goed gelezen? Kan je man niet iets met die extra vrije dagen die je uit je overuren mag halen? Het is niet echt een structurele oplossing, maar het kan in ieder geval wat rust geven.
Ik vind het van slecht werkgeversschap getuigen eigenlijk, als je man inderdaad een half jaar lang 14 uur per dag van huis zou moeten zijn, maar ik heb verder geen idee of je er iets aan kunt doen. SOlliciteren??
Heb je mijn posts goed gelezen? Kan je man niet iets met die extra vrije dagen die je uit je overuren mag halen? Het is niet echt een structurele oplossing, maar het kan in ieder geval wat rust geven.
Ik vind het van slecht werkgeversschap getuigen eigenlijk, als je man inderdaad een half jaar lang 14 uur per dag van huis zou moeten zijn, maar ik heb verder geen idee of je er iets aan kunt doen. SOlliciteren??
woensdag 6 juni 2012 om 16:06
Op zich is hij blij met zijn baan, vindt zijn werk echt heel leuk. Maar het is natuurlijk minder leuk als je merkt dat er steeds minder op je banksaldo komt te staan aan het eind van de maand, terwijl je alleen maar meer aan het werk bent.
Uren opnemen doet hij ook wel, maar je werkt in de regel toch weken achter elkaar zonder extra uren op te nemen. Het is op dit moment gewoon niet anders. Gelukkig heeft hij wel leuke collega's.
Dank voor je moeite he!
Uren opnemen doet hij ook wel, maar je werkt in de regel toch weken achter elkaar zonder extra uren op te nemen. Het is op dit moment gewoon niet anders. Gelukkig heeft hij wel leuke collega's.
Dank voor je moeite he!
woensdag 6 juni 2012 om 16:49
quote:winkelfanaat schreef op 04 juni 2012 @ 18:23:
Partner heeft contact hierover gehad met de vakbond. Vakbond (jurist) zegt dat reisuren niet bij werkuren opgeteld horen te worden. Dus werkgever kan dit vragen van zijn personeel.
Dit zou voor een werkweek op 16 overuren komen (partner werkt 4 dagen per week)
Kan dit echt zomaar?
Je geeft het antwoord zelf al in de TO
Juristen van de vakbond zijn goed op de hoogte van wat wel en niet kan.
Overigens is het met 5 uur reistijd per dag niet interessant om minimaal voor 1 nacht een hotel te nemen?
Partner heeft contact hierover gehad met de vakbond. Vakbond (jurist) zegt dat reisuren niet bij werkuren opgeteld horen te worden. Dus werkgever kan dit vragen van zijn personeel.
Dit zou voor een werkweek op 16 overuren komen (partner werkt 4 dagen per week)
Kan dit echt zomaar?
Je geeft het antwoord zelf al in de TO
Juristen van de vakbond zijn goed op de hoogte van wat wel en niet kan.
Overigens is het met 5 uur reistijd per dag niet interessant om minimaal voor 1 nacht een hotel te nemen?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

woensdag 6 juni 2012 om 17:11
Maar zijn reisuren (min dus dat ene uur wat eigen tijd is) horen toch bij de werkuren? Want hij krijgt toch betaald hiervoor? Of krijgt hij alleen de benzine betaald?
1e half uur rijden: eigen tijd
overige 4 uur rijden: werktijd
9 uur klussen: werktijd:
pauze: eigen tijd
4 uur terug: werktijd.
laatste half uur terug: eigen tijd
Dan werkt TO's man toch: 17 uur op een dag
(als hij ergens 4,5 uur verweg zit)
Als je max 13 uur mag werken van de vakbond/arbo, dan zit hij erover.
1e half uur rijden: eigen tijd
overige 4 uur rijden: werktijd
9 uur klussen: werktijd:
pauze: eigen tijd
4 uur terug: werktijd.
laatste half uur terug: eigen tijd
Dan werkt TO's man toch: 17 uur op een dag
(als hij ergens 4,5 uur verweg zit)
Als je max 13 uur mag werken van de vakbond/arbo, dan zit hij erover.
woensdag 6 juni 2012 om 19:40
quote:winkelfanaat schreef op 06 juni 2012 @ 16:06:
Op zich is hij blij met zijn baan, vindt zijn werk echt heel leuk. Maar het is natuurlijk minder leuk als je merkt dat er steeds minder op je banksaldo komt te staan aan het eind van de maand, terwijl je alleen maar meer aan het werk bent.
Toch snap ik het niet, in combinatie met de post die boven mij staat. Je hebt hier verteld dat hij betaald krijgt voor die uren, minus een half uur enkele reis. Hoe kun je dan steeds minder verdienen?
Want ondanks wat Borderwalk denkt, zit ik liever in de situatie van jouw man, zoals jij die schetst. Kost me maar een uur extra per dag en ik levert meer op met alle legale lonen in NL.
Je schetst situaties waarbij hij 15 uur op een dag betaald zou krijgen. Dat kan toch nooit minder zijn dan 9 uur werken, tenzij zijn loon gehalveerd is?
Is het inderdaad wel echt loon wat hij krijgt voor die reistijd of slechts benzinekosten ofzo?
Op zich is hij blij met zijn baan, vindt zijn werk echt heel leuk. Maar het is natuurlijk minder leuk als je merkt dat er steeds minder op je banksaldo komt te staan aan het eind van de maand, terwijl je alleen maar meer aan het werk bent.
Toch snap ik het niet, in combinatie met de post die boven mij staat. Je hebt hier verteld dat hij betaald krijgt voor die uren, minus een half uur enkele reis. Hoe kun je dan steeds minder verdienen?
Want ondanks wat Borderwalk denkt, zit ik liever in de situatie van jouw man, zoals jij die schetst. Kost me maar een uur extra per dag en ik levert meer op met alle legale lonen in NL.
Je schetst situaties waarbij hij 15 uur op een dag betaald zou krijgen. Dat kan toch nooit minder zijn dan 9 uur werken, tenzij zijn loon gehalveerd is?
Is het inderdaad wel echt loon wat hij krijgt voor die reistijd of slechts benzinekosten ofzo?
woensdag 6 juni 2012 om 20:23
quote:hollebollegijs schreef op 06 juni 2012 @ 16:49:
[...]
Je geeft het antwoord zelf al in de TO
Juristen van de vakbond zijn goed op de hoogte van wat wel en niet kan.
Overigens is het met 5 uur reistijd per dag niet interessant om minimaal voor 1 nacht een hotel te nemen?
Dat geloof ik ook, maar mensen kunnen fouten maken. Al vaker meegemaakt.
Hotelovernachtig heb ik al eerder over geschreven. Partner heeft dit weken van te voren al diverse malen aangeboden. Werd geen gehoor aan gegeven.
[...]
Je geeft het antwoord zelf al in de TO
Juristen van de vakbond zijn goed op de hoogte van wat wel en niet kan.
Overigens is het met 5 uur reistijd per dag niet interessant om minimaal voor 1 nacht een hotel te nemen?
Dat geloof ik ook, maar mensen kunnen fouten maken. Al vaker meegemaakt.
Hotelovernachtig heb ik al eerder over geschreven. Partner heeft dit weken van te voren al diverse malen aangeboden. Werd geen gehoor aan gegeven.
woensdag 6 juni 2012 om 20:28
quote:Sunemom schreef op 06 juni 2012 @ 12:07:
[...]
Joh wees blij dat ie die reisuren betaald krijgt, dat is meestal niet zo. Man heeft hier ook een baan waarbij ie naar klanten gestuurd wordt. Nu heeft ie mazzel, een opdracht van een paar maanden een half uurtje rijden van huis. Vorig jaar heeft ie 3 maanden aan de andere kant van het land gezeten. Risico van het vak hoor.En daar heeft ie in Januari ook 300 euries voor ingeleverd ,
[...]
Joh wees blij dat ie die reisuren betaald krijgt, dat is meestal niet zo. Man heeft hier ook een baan waarbij ie naar klanten gestuurd wordt. Nu heeft ie mazzel, een opdracht van een paar maanden een half uurtje rijden van huis. Vorig jaar heeft ie 3 maanden aan de andere kant van het land gezeten. Risico van het vak hoor.En daar heeft ie in Januari ook 300 euries voor ingeleverd ,
woensdag 6 juni 2012 om 20:36
quote:chocolol schreef op 06 juni 2012 @ 17:11:
Maar zijn reisuren (min dus dat ene uur wat eigen tijd is) horen toch bij de werkuren? dat is dus niet het geval. Werkuren en reisuren blijkt iets anders te zijn. Want hij krijgt toch betaald hiervoor? Of krijgt hij alleen de benzine betaald? hij krijgt 60% of kan de uren opnemen1e half uur rijden: eigen tijd
overige 4 uur rijden: werktijd dit is dus reistijd
9 uur klussen: werktijd:
pauze: eigen tijd
4 uur terug: werktijd.reistijd
laatste half uur terug: eigen tijd
Dan werkt TO's man toch: 17 uur op een dag
(als hij ergens 4,5 uur verweg zit) Dat is dus het punt waar wij ons druk om maken. Partner wil niet meer om 21.00 's avonds zijn warm eten naar binnen schuiven om om 22.00 naar bed te gaan omdat de volgende ochtend de wekker om 5.00 uur weer gaat.
Als je max 13 uur mag werken van de vakbond/arbo, dan zit hij erover.Ja maar omdat er dus werk en reisuren bestaan, komt hij niet aan de 13 uur, omdat het gesplitst wordt.
Maar zijn reisuren (min dus dat ene uur wat eigen tijd is) horen toch bij de werkuren? dat is dus niet het geval. Werkuren en reisuren blijkt iets anders te zijn. Want hij krijgt toch betaald hiervoor? Of krijgt hij alleen de benzine betaald? hij krijgt 60% of kan de uren opnemen1e half uur rijden: eigen tijd
overige 4 uur rijden: werktijd dit is dus reistijd
9 uur klussen: werktijd:
pauze: eigen tijd
4 uur terug: werktijd.reistijd
laatste half uur terug: eigen tijd
Dan werkt TO's man toch: 17 uur op een dag
(als hij ergens 4,5 uur verweg zit) Dat is dus het punt waar wij ons druk om maken. Partner wil niet meer om 21.00 's avonds zijn warm eten naar binnen schuiven om om 22.00 naar bed te gaan omdat de volgende ochtend de wekker om 5.00 uur weer gaat.
Als je max 13 uur mag werken van de vakbond/arbo, dan zit hij erover.Ja maar omdat er dus werk en reisuren bestaan, komt hij niet aan de 13 uur, omdat het gesplitst wordt.