Late loper?!
woensdag 6 juni 2012 om 19:55
Ons meisje is nu net 15mnd.
Ze heeft eerst leren rijden op een karretje.. Daarna is ze pas gaan kruipen. Dit was met 13mnd. (eigenlijk kruipt ze dus pas net)
Wat ze ook eerder deed dan kruipen was stapjes zetten aan de hand.. Dit doet ze nu nog steeds en vindt ze erg leuk. Als ik haar loslaat of stimuleer om de bank/tafel/box te pakken vindt ze t eng. Ze staat dan wel tegen de bank of tafel maar wil/durft geen stapjes te zetten. Volgensmij vindt ze het dan eng..soms gaat ze ook huilen. Als ik haar dan weer neerzet is t goed.
Laatst maakte ze wel een rondje lopend in de box. Dit heeft ze daarna niet meer gedaan. In de box zet ze wel een paar stapjes maar niet meer een rondje zoals toen.
Wil ik te snel of is ze toch 'late-loper'?
Ze zal vast voor haar vierde jaar kunnen lopen! En het kruipen kwam ook vanzelf... Maar toch ben ik benieuwd naar ervaringen van andere mama's.
Ze heeft eerst leren rijden op een karretje.. Daarna is ze pas gaan kruipen. Dit was met 13mnd. (eigenlijk kruipt ze dus pas net)
Wat ze ook eerder deed dan kruipen was stapjes zetten aan de hand.. Dit doet ze nu nog steeds en vindt ze erg leuk. Als ik haar loslaat of stimuleer om de bank/tafel/box te pakken vindt ze t eng. Ze staat dan wel tegen de bank of tafel maar wil/durft geen stapjes te zetten. Volgensmij vindt ze het dan eng..soms gaat ze ook huilen. Als ik haar dan weer neerzet is t goed.
Laatst maakte ze wel een rondje lopend in de box. Dit heeft ze daarna niet meer gedaan. In de box zet ze wel een paar stapjes maar niet meer een rondje zoals toen.
Wil ik te snel of is ze toch 'late-loper'?
Ze zal vast voor haar vierde jaar kunnen lopen! En het kruipen kwam ook vanzelf... Maar toch ben ik benieuwd naar ervaringen van andere mama's.
woensdag 6 juni 2012 om 20:06
woensdag 6 juni 2012 om 20:12
Mijn dochter liep met 22 maanden (pas). Maar dan ook meteen goed. Nu loopt ze met haar grove motoriek nog steeds achter. Ze rent nog niet goed, ze kan niet springen of huppelen en stoepranden of drempels lukt haar met moeite zonder handje vast. Ze is nu 3 jaar en 9 maanden oud. We zijn nu op zoek naar hulp daarin.
woensdag 6 juni 2012 om 20:12
Hier was dochter 'snel', liep goed met 16-17 mnd denk ik. Zoon was 'langzamer', loopt nu pas goed, is nu 20 mnd. Heb snel en langzaam niet voor niets tussen aanhalingstekens gezet. Zolang je kindje vooruit gaat lijkt er mij niks aan de hand. Laat je vooral niet gek maken door al die 'schema's', ieder kindje is uniek!
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
woensdag 6 juni 2012 om 20:15
Misschien hoop ik er ook wel teveel op.. Met 17 mnd komt de tweede!!
Soms kan je je (of ik) ook zo laten opfokken door verhalen van andere moeders. Moet daar ook helemaal niet naar luisteren. Of nou ja.. Niet teveel!
Ik denk ook dat ze t vertrouwen nodig heeft.. Gekke was dat ik ook lang heb gedacht dat ze t kruipen over zou slaan omdat ze ging stappen aan de hand. Maar ineens deed ze het.. Ze vond t altijd wel best om te zitten.. En haar benen waren zou eenmaal niet zo handig
Ik blijf dus maar gewoon geduldig stimuleren!
Bedankt voor de reacties tot zover.
Soms kan je je (of ik) ook zo laten opfokken door verhalen van andere moeders. Moet daar ook helemaal niet naar luisteren. Of nou ja.. Niet teveel!
Ik denk ook dat ze t vertrouwen nodig heeft.. Gekke was dat ik ook lang heb gedacht dat ze t kruipen over zou slaan omdat ze ging stappen aan de hand. Maar ineens deed ze het.. Ze vond t altijd wel best om te zitten.. En haar benen waren zou eenmaal niet zo handig
Ik blijf dus maar gewoon geduldig stimuleren!
Bedankt voor de reacties tot zover.
woensdag 6 juni 2012 om 20:19
Mijn nichtje liep met 20 maanden. Duurde heel lang voordat ze kon traplopen, drempels nemen, rennen, springen etc. Ze is nu bijna 5 en is motorisch nog steeds geen wonder. Bij mijn dochter riep iedereen 'die loopt voordat ze een jaar is' maar uiteindelijk liep ze met precies 14 maanden. Het komt vanzelf!
woensdag 6 juni 2012 om 20:22
15 maanden! Heb geduld, het komt wel. Ik liep pas met 27 maanden (maar ik kan nu nog niet normaal lopen ik lig zo vaak op de grond) De fysio van onze jongste zei toevallig laatst: kinderen die lopen tussen de 10 en 20 maanden zijn 'op schema', bovendien gaat het er niet om WANNEER ze iets doen maar HOE ze het doen, de kwaliteit van de beweging moet goed zijn.
Het komt vast goed! En een kindje dragen met een dikke buik is verre van ideaal maar het zal even moeten... Succes ermee
Het komt vast goed! En een kindje dragen met een dikke buik is verre van ideaal maar het zal even moeten... Succes ermee
woensdag 6 juni 2012 om 20:24
Elk kind doet het ook op zijn eigen manier. Mijn dochter begon vroeg en iedereen zei 'die loopt voor haar eerste verjaardag los'. Uiteindelijk liep ze 'pas' met 13 maanden los. Een lange aanlooptijd dus. Haar vriendje deed nog helemaal niks op zijn eerste verjaardag, ging nog niet eens staan. Binnen een paar weken ging hij van staan naar los lopen met 15 maanden.
woensdag 6 juni 2012 om 20:32
15 maanden is gemiddeld hoor, dus voorlopig is ze helemaal niet laat. Mijn oudste liep met 18 maanden. Met 16 maanden liep hij aan een of twee handen een stukje, of achter de buggy of loopkar. Dat duurde weken en hij maakte geen vooruitgang. En met 18 maanden liet hij ineens die hand los en wandelde weg alsof hij het nooit anders had gedaan. Was wel een mooi moment trouwens.
Het zoontje van mijn beste vriendin wordt volgende week 2 en die loopt nu net heel wankel aan twee handen (hij hangt meer dan dat hij loopt). Hij kan ook nog niet kruipen of zelf gaan zitten, alleen maar billenschuiven. Daar zou ik me dan wel bezorgd over maken, maar bij jou gaat het volgens mij echt nog wel komen. Ze wil zich misschien wel wat zekerder voelen voordat ze echt los durft.
Het zoontje van mijn beste vriendin wordt volgende week 2 en die loopt nu net heel wankel aan twee handen (hij hangt meer dan dat hij loopt). Hij kan ook nog niet kruipen of zelf gaan zitten, alleen maar billenschuiven. Daar zou ik me dan wel bezorgd over maken, maar bij jou gaat het volgens mij echt nog wel komen. Ze wil zich misschien wel wat zekerder voelen voordat ze echt los durft.
woensdag 6 juni 2012 om 20:34
quote:Saskosan schreef op 06 juni 2012 @ 20:12:
Mijn dochter liep met 22 maanden (pas). Maar dan ook meteen goed. Nu loopt ze met haar grove motoriek nog steeds achter. Ze rent nog niet goed, ze kan niet springen of huppelen en stoepranden of drempels lukt haar met moeite zonder handje vast. Ze is nu 3 jaar en 9 maanden oud. We zijn nu op zoek naar hulp daarin.Naar de kinderfysio, heeft onze zoon goed geholpen. Zijn motoriek is nog niet wat het moet zijn maar het is stukken beter sinds de fysio.
Mijn dochter liep met 22 maanden (pas). Maar dan ook meteen goed. Nu loopt ze met haar grove motoriek nog steeds achter. Ze rent nog niet goed, ze kan niet springen of huppelen en stoepranden of drempels lukt haar met moeite zonder handje vast. Ze is nu 3 jaar en 9 maanden oud. We zijn nu op zoek naar hulp daarin.Naar de kinderfysio, heeft onze zoon goed geholpen. Zijn motoriek is nog niet wat het moet zijn maar het is stukken beter sinds de fysio.
woensdag 6 juni 2012 om 20:44
Vorige week was er nog een vader die zei : mijn dochter liep met 10 maanden maar echter was het meisje inmiddels al 18 maanden en kon nog steeds niet goed lopen, ze viel al na een min los staan.
Onze dochter liep (pas?) met 14,5 maanden maar met 1,5 jaar liep ze goed en kan nu inmiddels met 27 maanden ...traplopen met 1 hand los, springen en op 1 been staan en bruggetje met 1 been omhoog.
Dus het vroeg of laat lopen zegt niets over de ontwikkeling
Onze dochter liep (pas?) met 14,5 maanden maar met 1,5 jaar liep ze goed en kan nu inmiddels met 27 maanden ...traplopen met 1 hand los, springen en op 1 been staan en bruggetje met 1 been omhoog.
Dus het vroeg of laat lopen zegt niets over de ontwikkeling
woensdag 6 juni 2012 om 20:59
1 maand voordat onze tweede dochter werd geboren liep de oudste, pas met 22 maanden. Maar qua taal is ze wel heel snel. Ze kende de kleuren, vormen en letters voordat ze los ging lopen en voor lopen had ze heel lang geen aandacht. Stappend langs de meubels en kruipend kwam ze overal waar ze wilde wezen.
Idd zelf in de gaten houden of je vooruitgang blijft zien en je niet gek laten maken door schema's ed. Kinderen ontwikkelen zich op hun eigen manier. Het CB wilde met 2,5 jaar haar grove motoriek nog een keer extra checken. Daar zijn we pas geweest, dat was allemaal prima.
Idd zelf in de gaten houden of je vooruitgang blijft zien en je niet gek laten maken door schema's ed. Kinderen ontwikkelen zich op hun eigen manier. Het CB wilde met 2,5 jaar haar grove motoriek nog een keer extra checken. Daar zijn we pas geweest, dat was allemaal prima.