Werk & Studie alle pijlers

Indexering loon

06-06-2012 23:49 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg een vast contract aangeboden. Het bedrijf valt niet onder een CAO. Graag wil ik op laten nemen dat mijn salaris jaarlijks verhoogd wordt met het loonindexcijfer.

Hoe noem je zoiets eigenlijk? Omschrijf ik mijn vraag zo goed?
conversation = awareness
Goh ja, die reiskosten staan ook op de schop... En ik heb nogal wat te reizen van en naar m'n werk. 60 km enkel. Krijg ik nu 0,19 cent voor... Iets om bespreekbaar te maken wellicht.
conversation = awareness
Ik ga er maar eens een nachtje over slapen.

Bedankt voor de tips! Google is één ding, hier iets vragen is toch leuker.

conversation = awareness
quote:miss_communicatie schreef op 07 juni 2012 @ 01:01:

Goh ja, die reiskosten staan ook op de schop... En ik heb nogal wat te reizen van en naar m'n werk. 60 km enkel. Krijg ik nu 0,19 cent voor... Iets om bespreekbaar te maken wellicht.Yep, dat ga ik ook doen. Ik ben nu werkeloos, maar als ik een baan krijg (ooit) dan ga ik het bedrag aan reiskosten bij mijn salarisindicatie optellen, zodat die nieuwe regeling geen effect heeft.
quote:miss_communicatie schreef op 07 juni 2012 @ 01:04:

Ik ga er maar eens een nachtje over slapen.

Bedankt voor de tips! Google is één ding, hier iets vragen is toch leuker.

Slaap lekker!
quote:miss_communicatie schreef op 07 juni 2012 @ 01:01:

Goh ja, die reiskosten staan ook op de schop... En ik heb nogal wat te reizen van en naar m'n werk. 60 km enkel. Krijg ik nu 0,19 cent voor... Iets om bespreekbaar te maken wellicht.

Dat gaat over een belasting over je reiskostenvergoeding, daar kan je werkgever niet zo veel aan doen. Wanneer je een hogere reiskostenvergoeding krijgt, dan ga je ook meer belasting betalen in absolute zin (als dat voorstel doorgaat dan).

Ik denk dat de belasting op reiskostenvergoedingen bespreken alleen zin heeft als je voor een strategische en extern adviserende functie binnen de belastingdienst gaat, voor een functie als 2e kamerlid, of als lid van de SER.

Je reiskostenvergoeding kun je natuurlijk wel bespreekbaar maken, en daar valt ook vaak best wat te halen, maar ik zou het feit dat ze "op de schop gaan" dus buiten beschouwing laten.
die 19 cent reiskostenvergoeding is wat op dit moment belastingvrij gegeven mag worden. De werkgever mag meer geven, maar over dat meerdere wordt belasting geheven (werknemer en werkgever). Als het gehele bedrag aan reiskosten belast wordt, is het belastingvrije deel 0 cent, alles wat de werkgever vergoed is dan belast (werkgever en werknemer). De werkgever kan ook vergoeden en daarbij zelf het werknemersdeel van de belasting betalen (bruteren heet dat, dat brengt wel extra kosten met zich mee voor de werkgever).

Ik denk dus dat reiskosten wel degelijk onderhandelbaar zijn. Je kunt bijv. afspreken dat je een netto-vergoeding krijgt van x bedrag.

Nieuwe regeling reiskosten kan heel erg ongunstig zijn t.o.v. de huidige situatie, zeker als je ruime afstanden moet afleggen.

ouderschapsverlof is wettelijk geregeld, maar in sommige cao's zijn er specifieke aanvullingen geregeld. Zo is in mijn cao geregeld dat de helft van het ouderschapsverlof voor 60% doorbetaald wordt door de werkgever. (in de wet: onbetaald verlof).

succes met onderhandelen
Heeft je bedrijf geen personeelshandboek? Dit is wel gebruikelijk bij bedrijven met meer dan 20 werknemers. Hierin zijn al veel zaken geregeld. Bij ons zijn ook de wettelijke bepalingen beknopt opgenomen, want dat is ook niet altijd duidelijk voor iedereen. Ook de salarissystematiek is opgenomen.

Nu werk ik in de zakelijke dienstverlening voor met name de bouw en sinds de crisis geen salarisverhoging, zelfs geen indexering meer gehad. Vervelend dat wel, maar we draaien net quite, terwijl vergelijkbare bedrijven dicht gaan of de helft van hun mensen op straat zet. Grappig detail is dat we dit jaar als een malle gaan, waarschijnlijk omdat er zoveel collegabedrijven dicht zijn gegaan.

Dus hopelijk aan het eind van het jaar.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven