Kennismaking gastouder

07-06-2012 09:46 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag meiden,

Wij gaan volgende week kennismaken met een eventuele nieuwe gastouder voor ons kindje van 2 jaar.

Dat hebben we nog nooit gedaan, ik weet dus niet welke punten nu belangrijk zijn of op welke dingen we moeten letten.

Natuurlijk is gevoel heel belangrijk, maar wat zijn verder jullie tips?

Bedankt alvast.

Chocolatelover
Ten eerste of de gastouder geregistreerd is in landelijk register. ( en dus voldoet aan alle eisen voor kinderopvangtoeslag, maar ook kinderEHBO heeft en een gerelateerde opleiding)
Ik zou ervaring ook heel belangrijk vinden. Hoe ziet de lokatie eruit waar ze opgevangen wordt? Hoe denkt gastouder over dagritme, voeding, e.d.
en hoeveel kinderen wil gastouder uiteindelijk opvangen? Alleen jullie kind, of worden het er uiteindelijk 6
Ten eerste maar allerbelangrijkste, : klikt 't ? Zijn de gastouders mensen waar jij en je kind zich prettig bij voelen? Kindvriendelijk huis, gaan ze lekker naar buiten met de kids, klikt 't met de ander kindjes die daar over de vloer komen?

De beste tip voor moeders wat mij betreft: luister naar je moedergevoel!
Eens met roodpaars: heb je een goed gevoel bij de gastouder en de ruimte, dat was voor ons het belangrijkste. Wij hebben bij de eerste kennismaking ons kindje meegenomen zodat we konden zien hoe ze op ons kindje reageerde.

Verder: hoe denkt zij over regels, voeding, slapen enz en komt dat overeen met jouw visie?

En praktisch: kun je je kindje brengen als het ziek is? Is er een achterwacht voor als de gastouder ziek is of heb je dan geen opvang? Informeert ze je tijdig over haar vakantieplannen? Vangt ze schoolgaande kinderen op die gehaald en gebracht moeten worden en hoe regelt ze dat met jongere kindjes die liggen te slapen? Betaal je voor de uren die je daadwerkelijk afneemt of betaal je per dag/dagdeel?
wat voor spw ze heeft gedaan hoe hoger hoe meer die gene over ontwikkeling en psygologie heeft geleerd
Toen wij kennis gingen met onze gastouder hebben we eerst met haar gepraat over wat wij verwachten en wat zij verwacht: eten opeten of naar behoefte, snoep wel of niet, verteld welk karakter ons kindje heeft en over de praktische zaken: was ze ook flexibel inzetbaar, wat als zij ziek werd of wanneer het kindje ziek was (wel of niet brengen).

Daarna kwamen haar kinderen thuis van school. Konden we ook zien wat dit voor kinderen zijn en hoe moeder/gastouder met ze omgaat. Heel handig, heel fijn en heel bewust van ons zo gepland.

Dus check of het klikt qua gevoel en qua opvoedstijl. Maar helemaal zeker weet je het pas als het kindje er een tijdje naar toe gaat. Wij hebben een supergastmoeder!!! Dat merken we vooral als de dingen niet zo lopen als normaal.
Huishoudelijk reglement en het contract goed doornemen en letten op de voorwaarden voor opzeggen door beide partijen.
quote:woush schreef op 07 juni 2012 @ 10:13:

wat voor spw ze heeft gedaan hoe hoger hoe meer die gene over ontwikkeling en psygologie heeft geleerdJe hoeft geen spw te hebben. Je mag ook een helpende opleiding gedaan hebben. Vooral gastouders die dit al bijvoorbeeld 15 jaar doen hebben voor deze opleiding gekozen. (omdat dat ineens moest)
ik zou ook even rondkijken in het huis van de gastouder, hoe netjes etc het is en de sfeer. ook de woonwijk is wel van belang. in een "aso" wijk heb je kans dat er veel kindjes uit diezelfde wijk daar komen.

ik ga niet zeggen wie maar een vriendin van me is gastouder, heeft alle papieren en kan echt wel met kinderen omgaan, maar.... ze heeft een hond en ze is nou niet de beste poetsvrouw (echt vlokken stof op de grond soms) en als jouw 2-jarige daar rondkruipt. verder rookt ze waar de kinderen bij zijn... ik heb zelf geen kinderen maar ik zou ze dus niet bij haar achterlaten ook al heeft ze alle diploma's
Wij zijn heel erg op het gevoel af gegaan. We hebben gekeken hoe ze met andere kinderen omging en of de klik er was. Destijds waren de diploma's nog niet nodig maar ze had wel een goede opleiding.

We waren gewoon "verliefd". De wijze waarop ze met de kinderen omgaat is goed. Ons kind was nog maar 3 maanden dus het ging met name om onze klik. We zijn nu bijna 6 jaar verder en het is gewoon een wereldwijf. Net als haar eigen puberkinderen. De manier waarop ze hun moeder helpen met alles in huis en de opvang van de kinderen is fantastisch.

Onze oudste was een slechte eter en kon dus ook niet goed ontbijten. Ze mocht altijd aanschuiven als ze kwam kon ze nog even een broodje mee eten als ze dat wilde. We hebben wel eens een gesprek gehad met een andere gastouder omdat we zaten met nog een opvangdag die onze vaste gastouder niet kon bieden. Die dame gaf in de intake aan dat ze daar niet aan ging beginnen. Ik snap dat ze regels had, maar het kwam zo onvriendelijk over. Het gevoel was toen gewoon niet goed.
Is bij het kennismakingsgesprek met de gastouder iemand van het gastoudergbureau aanwezig? En zo nee, hebben zij voor jou een handleiding / gespreksnotitie kennismakingsgesprek?

Het gastouderbureau stelt jou een gastouder voor die voldoet aan de regels. De gastouder is geregistreerd in het Landelijk

Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen en beschikt dus over de voor haar geldende opleidingen en documenten.

Een goed gastouderbureau stelt een gastouder aan je voor en vertelt jou ook waar je op moet letten bij een kennismaking. Een beter gastouderbureau is bij het gespek aanwezig en leidt het gesprek. Waar je op moet letten, wat je kan vragen.

Niet alleen de gastouder is belangrijk, maar ook het bureau waar zij voor werkt. Kies je voor een bureau dat voor bodemprijzen haar diensten aanbiedt maar niet meer voor jou doet dan een gastouder voorstellen en jou maandelijks de facturen stuurt of kies je voor een bureau met wat hogere tarieven zodat je bijna blind mag varen op hun kennis en ervaring?

De betere gastouderbureaus zijn aangesloten bij de Vereniging GastOuderBranche. www.vgob.nl

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven