Geld & Recht alle pijlers

Alles op een hoop?

01-06-2012 14:01 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of echt iedereen alles op een hoop heeft? Ik voel me het beste bij mijn geld / zijn geld, dat we het apart houden en dat vindt m`n vriend ook. Maar ik merk dat het vreemd gevonden wordt. Ik moet vaak uitleggen waarom we dat apart houden en ik weet niet goed hoe, het is meer een gevoel denk ik. Wat zijn de voordelen van alles op een hoop en wat zijn de nadelen?

En forummers die alles apart houden, hoe doen jullie dat met een grote aankoop? Of als er bijv. een kindje op komst is?

Misschien hou ik er gewoon niet zo van dat alles van 'ons' moet zijn. Er is al zoveel 'samen' 'ons' en 'wij'. Is het dan zo vreemd dat ik iets wat echt echt van mij is, voor mezelf wil houden?
quote:hollebollegijs schreef op 05 juni 2012 @ 23:07:

[...]

Ligt er aan, als het een bron van onrust gaat vormen in je relatie lijkt me de optie een gezamenlijke rekening en ieder een voor zich een prima oplossing.Ik denk dat als dat een bron van onrust vormt je over iets best wel essentieels niet op 1 lijn ligt.
quote:vrouwke_theelepel schreef op 06 juni 2012 @ 17:10:

[...]

Ik denk dat als dat een bron van onrust vormt je over iets best wel essentieels niet op 1 lijn ligt.

Mee eens maar als het relatief eenvoudig op te lossen is door de financiën te scheiden kun je er prima relatie mee hebben.

Mij heeft het nooit gestoord tenminste.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:vrouwke_theelepel schreef op 06 juni 2012 @ 16:24:

[...]

Omdat gescheiden financiën in mijn ogen betekent dat je de ander geen zeggenschap over jouw financiën wilt geven.

Nou, dat wil ik persoonlijk ook niet. En dat doet niks af aan de liefde voor mijn vriend of het vertrouwen in hem.

Ik werk hard voor mijn geld en betaal altijd netjes 50% van alle vaste lasten (ook als ik minder verdien dan vriend). Dan vind ik het wel zo prettig om zelf te kunnen bepalen wat er met de rest van mijn geld gebeurd. Ik vind niet dat mijn vriend daar iets over te zeggen heeft. Andersom ook niet. Gevolg: ik spaar een hoop en leef redelijk zuinig, terwijl vriend het geld laat rollen en nauwelijks spaart. Helemaal prima, omdat we geen zeggenschap over elkaars geld hebben en ons dus ook niet druk hoeven te maken over het verschil in omgang met geld.
quote:vrouwke_theelepel schreef op 05 juni 2012 @ 17:17:

Het hele topic gaat toch over gescheiden financiën of de financiën op 1 hoop? Ook met alles op 1 hoop kun je toch prima meerdere rekeningen hebben?Het ging wat mij betreft over gezamenlijke of gescheiden bankrekeningen. Meerdere bankrekeningen zullen de meeste mensen sowieso hebben.
quote:rodeui schreef op 05 juni 2012 @ 20:28:

[Gescheiden bankrekeningen lijkt mij wat anders dan gescheiden financiën]

In gemeenschap van goederen getrouwd, gescheiden rekeningen maar als man geen inkomen heeft betaal je alles?

Je lijkt me een moeilijk typetje.Ik zie de moeilijkheid niet. Daarnaast zit er wat mij betreft wel degelijk verschil tussen gescheiden bankrekeningen en gescheiden financiën. Wij hebben gescheiden bankrekeningen, maar geen gescheiden financiën.
quote:zazu_ schreef op 06 juni 2012 @ 00:53:

Dus nogmaals; ik lees dit topic als wat je doet met het overige geld nadat de vaste lasten betaald zijn (hoe je die dan ook verdeeld, de verdeling doet er niet toe). Of die op een eigen rekening staan en jij dus beslist wat je daar mee doet, of dat dat restant ook gezamenlijk is en jouw partner dus gewoon een playstation van jouw geld kan kopen, omdat het dan 'ons geld' is (ik roep maar wat he, gewoon ff een voorbeeld).Wij hebben dus het dikgedrukte.
quote:_Branwen_ schreef op 06 juni 2012 @ 17:45:

[...]Wij hebben gescheiden bankrekeningen, maar geen gescheiden financiën.Waarom kies je er voor om het juridisch niet gescheiden te houden maar wel emotioneel?
quote:vrouwke_theelepel schreef op 06 juni 2012 @ 16:24:

[...]

Omdat gescheiden financiën in mijn ogen betekent dat je de ander geen zeggenschap over jouw financiën wilt geven.

Overigens is het helemaal niet zo vreemd om te denken dat dat gerelateerd is, want als beide partners zeggenschap over dezelfde hoop hebben kan het niet dat de een wel geld heeft voor een vakantie en de ander niet.

Die bovenste zin klopt dus ook, maar die onderste hoeft helemaal niet gerelateerd te zijn. Dat hangt er maar net vanaf of je vakantie een gezamenlijke vaste last is of niet. En als die uit eigen financiën komt, dan kan het inderdaad prima dat de een wel geld heeft en de ander niet.

Dan kan degene met geld besluiten om het restant bij te leggen of je kunt samen besluiten om niet of op een goedkopere vakantie te gaan.

Als je dan apart op vakantie gaat, zegt dat imo meer over je relatie dan over hoe je de financiën verdeelt.
quote:rodeui schreef op 06 juni 2012 @ 19:28:

Waarom kies je er voor om het juridisch niet gescheiden te houden maar wel emotioneel?Waarom zie jij het als een emotionele scheiding? Zo ervaar ik het totaal niet.
Bij ons is alles op een hoop,we wonen nu al 17 jaar samen en nog nooit woorden met mekaar gehad!!
quote:zazu_ schreef op 06 juni 2012 @ 19:28:

[...]

Die bovenste zin klopt dus ook, maar die onderste hoeft helemaal niet gerelateerd te zijn. Dat hangt er maar net vanaf of je vakantie een gezamenlijke vaste last is of niet. En als die uit eigen financiën komt, dan kan het inderdaad prima dat de een wel geld heeft en de ander niet.

Dan kan degene met geld besluiten om het restant bij te leggen of je kunt samen besluiten om niet of op een goedkopere vakantie te gaan.

Als je dan apart op vakantie gaat, zegt dat imo meer over je relatie dan over hoe je de financiën verdeelt.Vakantie is maar voorbeeld natuurlijk, het is meer dat de een ergens (vakantie, of wat dan ook) wél geld voor heeft en de ander niet.
quote:Moondancer schreef op 06 juni 2012 @ 17:31:

[...]

Nou, dat wil ik persoonlijk ook niet. En dat doet niks af aan de liefde voor mijn vriend of het vertrouwen in hem.

Ik werk hard voor mijn geld en betaal altijd netjes 50% van alle vaste lasten (ook als ik minder verdien dan vriend). Dan vind ik het wel zo prettig om zelf te kunnen bepalen wat er met de rest van mijn geld gebeurd. Ik vind niet dat mijn vriend daar iets over te zeggen heeft. Andersom ook niet. Gevolg: ik spaar een hoop en leef redelijk zuinig, terwijl vriend het geld laat rollen en nauwelijks spaart. Helemaal prima, omdat we geen zeggenschap over elkaars geld hebben en ons dus ook niet druk hoeven te maken over het verschil in omgang met geld.Ik zie het gewoon simpelweg niet als mijn of zijn geld, geld is een middel om ons leven te financieren. En dat neemt niet weg dat ik ook hard werk voor mijn geld of niet zelf kan bepalen hoeveel ik aan iets of waaraan ik geld uitgeef. Het geld is net zoveel van ons als het huis. de auto's, alles eigenlijk, behalve de huisdieren, die zijn gevoelsmatig wel van mij .
Wij spreken ook niet van mijn geld of zijn geld. We spreken enkel van ons geld.

En we hebben allebei gewoon de volledige zeggenschap over het geld.

Mijn man en ik gaan denk ik wel op een vergelijkbare manier om met geld. Al had hij wel de mogelijkheid om te sparen en ik niet (voordat we dus een relatie kregen), maar dat moet geen probleem zijn.

Ik zou geen serieuze relatie aan kunnen gaan met iemand die heel erg andere ideeën heeft over met geld omgaan dan ik heb. Je moet wel bij elkaar passen en een zelfde idee over omgaan met financiën vind ik daarbij wel belangrijk. Evenals of je wel of geen kinderen wilt en waar je zou willen wonen (midden in de stad of juist absoluut niet). Het zijn toch grote verschillen.
Tuurlijk is het soms frustrerend als je totaal andere gedachten hebt over geld, maar ik zie dat niet als een onoverkombaar iets. Juist doordat wij de financieen deels gescheiden houden (dus samen een pot en ieder een eigen pot). Zo maakt het mij echt niet uit wat hij met zijn eigen geld doet en hij ook niet wat ik met mijn eigen geld doe.

Zolang de vaste lasten maar betaald worden en we elke dag te eten hebben vind ik het best, net als dat er een spaarrekening is voor onverwachte zaken of vervanging van nodige apparatuur of meubelen ed.

In mijn ogen is dit dus niet hetzelfde als verschillend denken over het wel of niet krijgen van kinderen (dat vind ik een onoverkombaar iets).

Mijn vriend houd dus absoluut niet van reizen en vind vakanties niet echt nodig. Dat lossen we op doordat ik alleen ga reizen of met vrienden op vakantie ga en soms gaan we samen op vakantie. Dit werkt voor ons prima en dat kost ons echt niet de relatie!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
quote:_flower_ schreef op 07 juni 2012 @ 13:07:

Ik zou geen serieuze relatie aan kunnen gaan met iemand die heel erg andere ideeën heeft over met geld omgaan dan ik heb. Je moet wel bij elkaar passen en een zelfde idee over omgaan met financiën vind ik daarbij wel belangrijk. .

Het is een Utopia te denken dat je een relatie vind met een 100% match, er zijn altijd verschillen van inzicht of leefstijl.

Geeft niets want een groot deel is op te lossen, moeilijker wordt het als het om woonplaats of kinderen gaat, je kan niet ieder een kind opvoeden om maar een dwarsstraat te noemen of ergens gaan wonen waar je het allebei niet leuk vind.

Financiën is relatief eenvoudig op te lossen, mits een probleem

uiteraard, door een gezamenlijke "pot" en ieder een deel voor zich zelf.

Als ik om me heen hoor over relatie problemen met betrekking tot geld is het altijd bij de gezinnen waar alles op een hoop gaat.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:hollebollegijs schreef op 07 juni 2012 @ 21:56:

[...]

Het is een Utopia te denken dat je een relatie vind met een 100% match, er zijn altijd verschillen van inzicht of leefstijl.

Geeft niets want een groot deel is op te lossen, moeilijker wordt het als het om woonplaats of kinderen gaat, je kan niet ieder een kind opvoeden om maar een dwarsstraat te noemen of ergens gaan wonen waar je het allebei niet leuk vind.

Als ik om me heen hoor over relatie problemen met betrekking tot geld is het altijd bij de gezinnen waar alles op een hoop gaat.Ik zie het nu bij een vriendin gebeuren, waar juist echt sprake is van haar en zijn geld, en volgens mij komt dat toch echt doordat ze heel anders denken over financiën. En eigenlijk komt hun leefstijl ook helemaal niet overeen, daar maakt zoiets denk ik onderdeel van uit.
quote:vrouwke_theelepel schreef op 07 juni 2012 @ 22:28:

[...]

Ik zie het nu bij een vriendin gebeuren, waar juist echt sprake is van haar en zijn geld, en volgens mij komt dat toch echt doordat ze heel anders denken over financiën. En eigenlijk komt hun leefstijl ook helemaal niet overeen, daar maakt zoiets denk ik onderdeel van uit.

Kan, ik zie in mijn omgeving nooit veel problemen over geld omdat dat vaak geen onoverkomelijke dingen zijn maar als ze er zijn is dat juist door een gezamenlijke pot waarvan de een vind dat de ander er verkeerd mee omgaat.

Geld staat overigens in de top 5 van problemen binnen de relatie.

Probleem 1: Communicatie

Probleem 2: seks

Probleem 3: Geld

Probleem 4: Huishouden

Probleem 5: Prioriteiten

(Bron)
quote:hollebollegijs schreef op 07 juni 2012 @ 21:56:

[...]

Als ik om me heen hoor over relatie problemen met betrekking tot geld is het altijd bij de gezinnen waar alles op een hoop gaat.

100% hetzelfde over dingen denken zal inderdaad moeilijk gaan en is denk ik ook maar saai. Ruimte voor discussie moet er gewoon zijn.

Voor mij is een relatie alles of niets. Mijn man heeft zo'n zelfde gedachten. Wij willen ons leven samen delen, het financiële hoort daar zeker bij.

Het financiële niet volledig samen doen maar enkel een pot voor de vaste gezamelijke lasten zou voor maar geen oplossing zijn, maar extreem veel ergernis en stress opleveren. Goed uitleggen kan ik het niet. Want opzich heeft het niet met geld te maken. Maar te maken dat ik dus graag mijn leven wil delen met iemand en dat ik vind dat dit niet gaat als je dat soort dingen gescheiden houd.

Nu moet je niet denken dat mijn man en ik enkel en alleen alles samen doen, want dat is niet zo. We zijn ook gewoon onszelf.
quote:hollebollegijs schreef op 07 juni 2012 @ 22:50:

[...]

Kan, ik zie in mijn omgeving nooit veel problemen over geld omdat dat vaak geen onoverkomelijke dingen zijn maar als ze er zijn is dat juist door een gezamenlijke pot waarvan de een vind dat de ander er verkeerd mee omgaat.

Geld staat overigens in de top 5 van problemen binnen de relatie.

Probleem 1: Communicatie

Probleem 2: seks

Probleem 3: Geld

Probleem 4: Huishouden

Probleem 5: Prioriteiten

(Bron)Ik zie het wel geregeld hoor, maar in feite gaat het dan vaak eigenlijk helemaal niet over geld, maar over hoe de ander in het leven staat, wat de problemen oplevert. Gierigheid, laksheid, onverantwoordelijkheid, de ander niets gunnen, controle willen houden, dat is in mijn ogen waar de ruzies dan echt om draaien, het echte probleem zeg maar. Dat past dan gewoon niet bij elkaar, dat valt m.i. niet op te lossen met gescheiden potjes.
quote:vrouwke_theelepel schreef op 08 juni 2012 @ 14:11:

[...]

Ik zie het wel geregeld hoor, maar in feite gaat het dan vaak eigenlijk helemaal niet over geld, maar over hoe de ander in het leven staat, wat de problemen oplevert. Gierigheid, laksheid, onverantwoordelijkheid, de ander niets gunnen, controle willen houden, dat is in mijn ogen waar de ruzies dan echt om draaien, het echte probleem zeg maar. Dat past dan gewoon niet bij elkaar, dat valt m.i. niet op te lossen met gescheiden potjes.

Kijk als je niet bij elkaar past is niets de oplossing, een gezamenlijk pot en gescheiden rekeningen niet.

Er zijn genoeg stellen die het samen prima hebben met een rekening en alles delen, er zijn ook genoeg stellen die dat gescheiden hebben en ook een prima relatie hebben.

Ik heb in mijn relaties nooit een onvertogen woord gehad over het systeem met gescheiden rekeningen en een gezamenlijke pot.

En mocht ik een vrouw tegen komen die het wel een probleem vind moeten we op dat moment op zoek naar een oplossing en die komt er dan ook wel.

quote:_flower_ schreef op 08 juni 2012 @ 09:12:

[...]

Maar te maken dat ik dus graag mijn leven wil delen met iemand en dat ik vind dat dit niet gaat als je dat soort dingen gescheiden houd.

Kijk dat is een goed, emotioneel, argument, en jij en je man hebben dat opgelost door alles op een hoop te gooien.

Zoals ik al schreef heb ik er in relaties nooit problemen mee gehad, zelfs nooit gesprekken, het liep gewoon prima.

Had ik wel een vrouw getroffen die er een punt van maakte was ik op dat moment op zoek gegaan naar een oplossing, zeker weten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven