Geld & Recht alle pijlers

Zorgkosten

08-06-2012 13:10 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen las ik de nieuwe plannen over de zorgkosten van ouderen.Het komt er op neer dat iedereen zijn eigen geld of netwerk moet gebruiken als men ouder wordt.

Ik denk dat er op veel andere manieren bezuinigd kan worden op zorg.

Ik heb als klein voorbeeld:

Kreeg van mijn tandarts mondspoelwater voorgeschreven na het plaatsen van een noodkroon. Mocht het 2 x daags niet langer dan 3 dagen gebruiken.

Kreeg bij de apotheek een literfles mee, voor 6 slokjes dus.

Hebben jullie ook zulke bizarre voorbeelden?
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
koekie1980

Dat soort dingen bedoel ik dus. dan wordt het administratief te moeilijk, en dan maar duurder.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Minister Schippers is wel bezig met de verkleining van medicijn verpakkingen, hoorde ik toevallig.

Omdat er zoveel wordt weggegooid.
@ koekie,

Ja, je vader krijgt wel 29 cent vergoeding, alleen moet je een machtiging aanvragen, die door de arts van oncologie in laten vullen, zij is kankerpatient, en heeft begeleiding nodig.

Probeer maar eens, wij krijgen het ook vergoed voor die 33 bestralingen in Verbeeten.
Over al die medicijnen weggooien, het zijn meestal de artsen die teveel voorschrijven, apotheek levert wat er voor geschreven wordt, als je minder wilt hebben kun je daar gewoon om vragen hoor. Voor het eventuele restant krijg je dan gewoon een briefje mee, zodat je het alsnog kunt halen als je het nodig hebt.

Wat pas echt zonde is is het feit dat medicatie die de apotheek uit geweest is niet meer gebruikt mag worden. Er komen soms dozen vol terug van mensen die overleden zijn, niet eens uit de doos geweest, maar volgens de wet mag je het niet hergebruiken.

Nu zijn er wel goede doelen die bijvoorbeeld verbandmateriaal inzamelen, maar toch, er gaat veel te veel weg.
quote:marcellav schreef op 08 juni 2012 @ 18:39:

Starshine

Ja zo dacht ik ook 20 jaar geleden. eigenlijk vorig jaar nog toen mijn dochter net zwanger was. Maar het wonder is geschied.

En ik ben verliefd op mijn kleindochter dus.

Ook zou ik het niet leuk vinden als de andere oppasoma een betere band zou krijgen met ons gezamelijke kleinkind.Terwijl ik geen jaloers type ben.

Wat betreft ouders wisten wij ook 20 jaar geleden niet dat we nu nog 3 ouders van bijna 90 zouden hebben. En echt mantelzorgen kan niet op 100 km afstand, maar je hebt er wel je zorgen over.

Thuiswonend kind studeert nog en heeft ook een baantje om het studeren betaalbaar te houden. En natuurlijk doet zij ook wel wat in het huishouden. Maar dan nog komt het leeuwendeel op mijn schouders neer. En het is zo gegroeid, steeds een beetje erbij.

maakt niet uit allemaal, het zijn je eigen keuzes en als het je te zwaar is moet je vragen of anderen (man, kinderen, andere familieleden) bijspringen of taken loslaten.

@Pauline, het is waar dat de kinderopvang nu beter geregeld is dan 10 jaar geleden (heb ik inderdaad ook nog een stukje van meegepikt), maar ik vind het van de gekke dat het (hier tenminste) nog steeds onmogelijk is om flexibele opvang te krijgen. Alles bso's willen dat je vaste dagen afneemt, dus ik zou voor die 1 a 2 middagen die ik echt nodig heb er 5 af moeten nemen. Thank God voor gastouderopvang, maar dat wordt meer en meer ontmoedigd.

Alleen de overblijf kan flexibel geregeld worden, maar dan betaal ik wel meer per keer dan een vaste ouder. Ik wacht met smart op de dag dat het continurooster gewoon normaal wordt, wat een gehannes uit de middeleeuwen zeg.
quote:marcellav schreef op 08 juni 2012 @ 13:10:

Vanmorgen las ik de nieuwe plannen over de zorgkosten van ouderen.Het komt er op neer dat iedereen zijn eigen geld of netwerk moet gebruiken als men ouder wordt.

Ik denk dat er op veel andere manieren bezuinigd kan worden op zorg.

Ik heb als klein voorbeeld:

Kreeg van mijn tandarts mondspoelwater voorgeschreven na het plaatsen van een noodkroon. Mocht het 2 x daags niet langer dan 3 dagen gebruiken.

Kreeg bij de apotheek een literfles mee, voor 6 slokjes dus.

Hebben jullie ook zulke bizarre voorbeelden?vd week ook kroon laten plaatsen maar ik moest het maar met mijn eigen mondspoeling doen, kreeg niets mee
quote:marcellav schreef op 08 juni 2012 @ 15:39:

mediocrity

Ook dat ja!

Ik ben zelf 55, en mijn ouders in de 80. We wonen op ruim 100 km afstand. Ik werk parttime, heb nog 1 studerend kind thuis, en pas 1 dag per week op mijn kleindochter.Vrouwen van mijn leeftijd worden ook wel sandwichvrouwen genoemd. Met zorg voor kleinkinderen, kinderen, en ouders schoonouders, en ook nog werk buitenshuis.Ik maak me hier ook ernstige zorgen over. Ik heb een wat andere leeftijd (eind 20) maar wel een peuterdochter, een flinke baan en 2 zorgbehoevende ouders. Mijn enige broer heeft ook zorg nodig. Als ze morgen de AWBZ en de gesubsidieerde kinderopvang afschaffen, kan ik dat simpelweg niet oplossen. Ik zou dan in mijn eentje drie volwassenen moeten verzorgen/begeleiden, samen met mijn vriend ons kind opvoeden en ook nog eens het grootste deel van het gezinsinkomen binnenhalen. Dat kan gewoon niet. (Zelfs als zou ik ze allemaal in huis nemen, dan nog is het gewoon te veel werk). Hopelijk kan ik voor die tijd voldoende carriere maken zodat ik een Fillipijnse zorghulp kan laten invliegen of zo.
quote:saracenen schreef op 08 juni 2012 @ 17:59:

Hmm, onze apotheker (in Nl dan) haalt gelukkig wel zo nu en dan de hoeveelheid wat voorgeschreven is uit de xxl verpakking en geeft dat mee in een blanco doos van de apotheek, met een uitgeprinte bijsluiter.

Dat gaat bij ons ook zo.

Geen idee trouwens of ze vervolgens 6 pilletjes declareren ipv 50.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:flippie6 schreef op 09 juni 2012 @ 09:56:

[...]

vd week ook kroon laten plaatsen maar ik moest het maar met mijn eigen mondspoeling doen, kreeg niets meeIk kreeg een grappig krom spuitje mee, en kon gewoon met lauw water spoelen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik werk in een apotheek, maar als een arts 24 stuks voorschrijft mag ik daar geen 100 van maken hoor. Weet dus niet in welke apotheek jullie komen, maar bij ons krijg je mee wat de arts voorschrijft. Niet meer of minder.
quote:Ivetje schreef op 09 juni 2012 @ 23:24:

Ik werk in een apotheek, maar als een arts 24 stuks voorschrijft mag ik daar geen 100 van maken hoor. Weet dus niet in welke apotheek jullie komen, maar bij ons krijg je mee wat de arts voorschrijft. Niet meer of minder.

Die ervaring heb ik dus ook, voor 30 dagen medicijnen is 30 dagen en geen dag meer of minder.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat je bijvoorbeeld slaappillen overhoud als je ze onregelmatig gebruikt.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven