Gezondheid alle pijlers

Welke opticien

11-06-2012 21:32 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet een bril. Na een jaar lang uitstellen moet het er toch maar van komen, want ik kan niet eens meer normaal de stand lezen bij voetbal :'). Maar wat nu? Gewoon de opticien binnenwandelen met "hoi ik moet een bril" dat zij het declareren bij je verzekering, of moet ik dat vooraf regelen met mijn verzekering? En hoe gaat dat dan eigenlijk bij een opticien? Zie mensen daar altijd aan van die tafeltjes zitten alsof ze bij een bank zijn ofzo.. Ik heb geen flauw idee haha, maar wil altijd wel een beetje voorbereid zijn, beetje autistisch trekje van me. En welke opticien zouden jullie aanraden, zit daar nog verschil in of is het eigenlijk allemaal wel hetzelfde? Want als ik dan een bril wil, wil ik dat wel bij de AH onder de opticiens, en niet bij de Aldi ;).
Mij bevalt de specsavers erg goed!

Je kan even op internet zoeken hoeveel jouw verzekering vergoed. Als je je bril betaald hebt kun je die declareren bij je verzekering.
Ga iig niet naar Hans Anders, daar weten ze geen raad met alles wat niet standaard is. Ze noemen zich opticiën na 3 maandjes les over ogen, meer niveau dan een thuiscursusje heeft het niet!

Ik ben brildragend vanaf mijn derde, heb goede ervaringen met Brilservice, Pearle en Specsavers.
Voordat ik mijn ogen liet laseren, ging ik gewoon 4-5 brillenwinkels af en koos ik voor de winkel met het leukste montuur. Ik had geen moeilijke glazen, dus het ging mij vooral om montuur en prijs. Zowel vrije opticien, Pearl, eyewish en specialers vond ik prima. Hans anders vond ik niks, geen leuke brillen en afspraak maken om voor een bril te meten vind ik niks.
Ik heb vele afwijkingen aan mijn ogen en ga voor mijn lenzen altijd naar een zelfstandige opticien. HBO-opgeleid. De vele diploma's hangen in zijn kamer, vreselijke kerel, maar enorm goed. Twee keer ergens anders geweest, hans anders en pearle, voor een bril, maar altijd problemen gehad met de juiste sterkte.

Voor een eerste keer zou ik aanraden om een goede opticien uit te kiezen. Blijkt er niet zoveel aan de hand dan kun je de volgende keer altijd nog naar ha ofzo.
Als mijn vriend een nieuwe bril moet, gaan we alle opticiens hier af om monturen te passen. De winkel met het leukste montuur wint. Sim-pel
Ik ben zo ongeveer met de bril op geboren en draag nu zo'n 20 jaar een bril. Ik heb een bepaalde afwijking aan mijn ogen, rechts corrigeert links te goed, ik merk niet eens dat ik aan links heel slecht zicht heb omdat het als ze 'samenwerken' wel goed gaat.

Wat misschien ook meespeelt is dat ik regelmatig naar de oogarts moet en vandaar dus ook al mijn sterktes en cilinder etc precies weet en dat ik bij de opticien meestal alleen even laat meten ter controle.

Ik zelf ben al bij diverse ketens een tijdje klant geweest, oa een zelfstandige opticien (duur!), Pearl, Het Huis, Specsavers en Hans Anders. Ik neig toch vooral naar Hans Anders. Daar is de kwaliteit van de brillen en vooral de glazen echt niet slechter dan bij een andere opticien, en dat voor een lage prijs. Service hangt denk ik ook echt van het filiaal af, net zoals bij alle andere winkels, in het ene filiaal zijn ze hartstikke vriendelijk, in het andere staan er een stel chagrijnen bij elkaar. Dus ik zou ook vooral even vragen waar de mensen in de omgeving tevreden over zijn.

Ik kijk altijd eerst even rond voor een montuurtje en dan laat ik mijn ogen opmeten Hans Anders declareert rechtstreeks bij de verzekering voor je. Vorige week hadden ze 30% korting op alles en had ik mooi een DKNY montuur met glazen (zo veel mogelijk verdund, kraswerend, ontspiegeld en bla bla bla) + een zonnebril op sterkte voor nog geen ¤200 :D
Ik ben met mijn zoon een paar opticiens afgegaan en heb gekeken waar we het prettigst geholpen werden,

Dat werd idd specsavers..

Je hebt hier van Born opticiens die wilde zoon een puma bril van 300€ aansmeren! Ben daar dus snel weggelopen hahaha
Ik heb juist heel goede ervaringen met de Pearle. Heb er vorige week nog een hele mooie bril van Ralph Lauren uitgezocht en krijg er een gratis zonnebril op sterkte bij.
Ik kom al mijn hele leven bij Pearle en ben er ook erg tevreden over. Ik heb ook geen makkelijke ogen, cillinders, iets met vocht etc, maar dat signaleren ze en raden me het juiste product aan. Nu sinds een paar jaar lenzen, daarvoor altijd een bril.

Ook bieden ze goede service, hoefde met mijn brillen nooit een bonnetje te laten zien en gratis werden er nieuwe neusvleugels op gezet of de pootjes een beetje bijgebogen.

Bij het uitzoeken van een bril nemen ze (zelfs op een drukke zaterdag) de tijd voor je en geven advies over monturen. Ben laatst nog met vriend voor hem een bril uit gaan zoeken daar.

Over de lenzenman ben ik zo mogelijk nog enthousiaster. Die weet echt waar hij het over heeft en is hartstikke aardig.

En ik heb niet eens aandelen...
Ik heb dus ervaring met van der Wiel optiek.

Hele goede service, heel vriendelijk. Kon met alle problemen terecht. Ik mocht zelfs een keer zonder te betalen mijn lenzen meenemen, had niet genoeg geld meer op de rekening staan. En toen zeiden ze: "Kom morgen maar betalen."

Mijn lenzen zijn meerdere keren gescheurd en ik kreeg altijd zonder extra rekening een nieuwe. Terwijl mijn lenzen duur zijn.

Ervaring met Briluniek. Ook wederom goede service, zonder kosten mijn bril laten verstellen (al 2 of 3 keer). Vriendelijk personeel.

Ervaring met Hans Anders. Toen mijn sterkte teveel werd, hadden ze geen lenzen meer voor mij. Dus al jaren niet meer geweest.

Ervaring met Het Huis. Verreweg de slechtste ervaring. Omdat ik niet ubernetjes gekleed was, keken ze me aan met een blik van: Wat doe jij hier in hemelsnaam? Jij hoort hier niet.. Ze behandelden me ook heel kill. Vreselijk gevoel, toen ik daar wegging.

Korte ervaring Pearle. (Toen ik voor een bril ging kijken.) Ze luisterde totaal niet naar wat ik wou. Ik gaf aan: brede pootjes, vierkante glazen met rondom het montuur. Kwam ze telkens met heel iets anders aan. Grrr.
Toen ik op mijn twaalfde eindelijk lenzen mocht zijn we ipv naar onze gewone opticien (geen keten) even naar de Hans Anders gegaan, want daar waren ze waarschijnlijk goedkoper. Hans zei me vol medeleven: meisje, die droom van lenzen, zet die maar heel gauw uit je hoofd, die zul jij nooit dragen!

Compleet in tranen. Gelukkig bleek het bij de gewone opticien compleet geen probleem te zijn.

Zusje had een bril via specsavers gekocht. Ondanks dat het de opticien daar ook opviel dat ze loenste (goh, je loenst wel heel erg veel he?) heeft de bril geen correctie daar op, en is ook nog eens de sterkte niet goed.

Door deze ervaringen ga ik alleen nog maar naar kleine opticiens. Vind het een stuk prettiger en persoonlijker.

Hoe gaat het in zijn werk:

1. je maakt een keuze

2. je gaat daar heen

3. je kijkt even rond tot iemand vraagt of die je kan helpe

4. heb je een goed gevoel ondertussen, dan zeg je dat je ws een bril nodig hebt.

5. of ze hebben die dag nog tijd voor je, of ze maken een afspraak met je.

6. afspraak: je gaat mee naar een afgesloten kamer. In een grote stoel zit je achter een groot apparaat waardoor je afwisselend met je ogen letters moet lezen, en steeds de vraag: 1 beter, of toch 2 beter? Moet beantwoorden. Uiteindelijk komt daar je sterkte uit.

7. Je gaat een bril uitzoeken! Jagen en verzamelen maar! Alle brillen die je leuk vind, leg je op een tafel bij elkaar. Vervolgens pas je ze allemaal, en verdeel je ze in 3 stapels: nee, ja, misschien. Neem ook iemand die je vertrouwd mee, want jij ziet niet helemaal goed! Als je een goede opticien hebt, die ook tijd voor je heeft, helpt die met meer brillen uitzoeken. (in de laatjes onder de rekken zitten nog meer brillen! soms mag je daar ook zelf in kijken)

8. een bril is tering duur, laat je dus niet opjagen. Weet je het toch niet helemaal zeker, vraag dan of je later die week nog eens terug mag komen om te kijken welk van die drie monturen die over bleven je dan het leukste vind.

Succes!!
Heel erg bedankt allemaal voor alle reacties!

Als ik het zo lees is er eigenlijk niet echt een duidelijke rangschikking van de opticiens, maar verschilt het gewoon heel erg per persoon en per filiaal. Hier vlakbij zitten enkel de pearle en de hans anders (en nog een kleine, maar die is, zoals jullie al zeggen, erg duur. Te duur voor mij). Als ik alles zo lees denk ik dat ik toch maar naar de pearle ga. Mijn vader en opa komen daar ook voor hun brillen en zijn ook erg tevreden, dus binnenkort maar even langs dan. Mijn verzekering vergoed 1x per 2 jaar een bril tot 250 euro, nu maar hopen dat het rechtstreeks gedeclareerd kan worden want 250 euro kan ik niet zo makkelijk missen eigenlijk (net de zomervakantie betaald, dus even zuinig aan doen). Maar ik heb de bril ook enkel nodig voor televisie kijken en misschien voor autorijden, maar dat laatste gaat op zich ook prima zonder bril. Dan zal de prijs misschien wel meevallen toch? Ik hoef tenslotte geen toeters en bellen erop, geen topkwaliteit want zal hem hooguit 's avonds een keer voor de tv dragen, gewoon een simpel dingetje is prima. Iemand enig idee hoeveel dat me ongeveer zal kosten? Er even vanuit gaande dat ik gewoon een heel simpel dingetje heb. In een ver verleden heb ik mijn ogen ook laten meten, en dat was toen 1.25 ene oog en 0.75 andere oog (de ene min, ander plus, weet niet meer welke). Maar dat kan natuurlijk veranderd zijn na al die jaren. Weet niet of dat nog invloed op de prijs heeft..
Absoluut heeft dat invloed. Ik heb mijn reservebril gekocht bij de Pearle (lenzen heb ik altijd via een optometrist met een eigen zaak). Voor mijn bril was ik 500 euro kwijt. Maar ik heb dan ook een hele hoge sterkte (bril iets van -12.50, lenzen iets lager). De gratis zonnebril op sterkte was voor mij niet mogelijk. Ik heb zelfs nog korting gekregen, dus eigenlijk was het nog duurder.

Ik ben nooit tevreden geweest over die bril. De glazen zouden ultradun zijn, maar aan de rand zijn ze een centimeter. En de sterkte klopt niet, terwijl Pearle beweerde dat het prima was. Ik doe het nooit meer zo. Ik moet toch al veel geld uitgeven, volgende keer dus ook een bril bij die optometrist.
Ik ben zowel in een zelfstandige optiek winkel geweest en bij Specsavers. Beide vind ik goed alleen specsavers is veel goedkoper. De keuze in brillen is wat minder en geen topmerken maar daar geef ik niet zo om.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven