Borstgroei
woensdag 13 juni 2012 om 00:31
woensdag 13 juni 2012 om 00:32
woensdag 13 juni 2012 om 01:15
Als ze ook al "volgroeide voeten" (I wish met maat 37 ) heeft dan is ze er kennelijk vroeg bij.
Ik heb een aantal vriendinnen met beginnende puberdochters. Een van de meiden had met 9 jaar al meer schaamhaar dan ik op mijn 35e. Zij ontwikkelde ook al vroeg borsten (borstjes) en was op haar 11e voor het eerst ongesteld. Mijn vriendin maakte zich daar ook druk om.
Mijn moeder is 30 jaar juf geweest op lagere scholen en zij wist te vertellen dat het wel vrij vroeg is maar echt niet abnormaal. De meisjes die vroeg zijn schamen zich, maar de meisjes die laat zijn schamen zich ook, en ook de meisjes die precies gemiddeld zijn schamen zich.
Wat ik, en mijn vriendinnen ook, wel frappant vinden, is dat de meeste meisjes nu zo trots op hun miniborstjes zijn, terwijl wij het vroeger zelf allemaal vreselijk vonden, dat hele volwassen-vrouwenlijven-gebeuren.
Hoe gaat je dochter ermee om? Vindt ze het (stiekem) leuk?
Ik heb een aantal vriendinnen met beginnende puberdochters. Een van de meiden had met 9 jaar al meer schaamhaar dan ik op mijn 35e. Zij ontwikkelde ook al vroeg borsten (borstjes) en was op haar 11e voor het eerst ongesteld. Mijn vriendin maakte zich daar ook druk om.
Mijn moeder is 30 jaar juf geweest op lagere scholen en zij wist te vertellen dat het wel vrij vroeg is maar echt niet abnormaal. De meisjes die vroeg zijn schamen zich, maar de meisjes die laat zijn schamen zich ook, en ook de meisjes die precies gemiddeld zijn schamen zich.
Wat ik, en mijn vriendinnen ook, wel frappant vinden, is dat de meeste meisjes nu zo trots op hun miniborstjes zijn, terwijl wij het vroeger zelf allemaal vreselijk vonden, dat hele volwassen-vrouwenlijven-gebeuren.
Hoe gaat je dochter ermee om? Vindt ze het (stiekem) leuk?
woensdag 13 juni 2012 om 04:24
Bij mij begon het ook al op mn tiende terwijl ik op die leeftijd graatmager was. Aan dikzijn kon het dus niet liggen. Op mn 12e was ik voor het eerst ongesteld. Ik ben altijd heel lang geweest en had toen ook al schoenmaat 40. Hiewel ik denk dat je schoenmaat nou niet zoveel te maken heeft met borstegroei en menstruatie.
Maar de een is vroeger dan de ander met dat soort dingen, het zou dus best kunnen dat het bij je dochter nu al begint.
Maar de een is vroeger dan de ander met dat soort dingen, het zou dus best kunnen dat het bij je dochter nu al begint.
woensdag 13 juni 2012 om 06:41
Herkenbaar nichtje is 7.5 heeft al beetje borstvorming, maar ook al wat donkere haartjes (onder oksels en schaamhaartjes). Verder heel slank en tenger meisje. Je zou een keer de huisarts kunnen bellen, mijn nichtje moest voor de zekerheid bloed laten prikken, omdat op 7.5 al schaamhaar en okselbeharing vroeg schijnt te zijn, maar daar was niks bijzonders mee. Wel zal ze waarschijnlijk vroeg ongesteld worden.
woensdag 13 juni 2012 om 08:30
Wat mensen vaak denken is dat er pas sprake is van een grotere hormonale productie in de pubertijd terwijl deze al in de kindertijd is begonnen.
Onderzoek heeft uitgewezen dat meisjes die vroeg zijn met ontwikkeling van secundaire kenmerken ook eerder menstrueren. Dusja, TO, 8,5 is vroeg maar niet abnormaal.
Onderzoek heeft uitgewezen dat meisjes die vroeg zijn met ontwikkeling van secundaire kenmerken ook eerder menstrueren. Dusja, TO, 8,5 is vroeg maar niet abnormaal.