Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Francisca, wauw een rauw ei... oppeppertje! Wat had je verder nog in die shake gedaan? Ik neem aan dat je het ei dan niet proeft. En was je langer verzadigd dan anders ?

Villahollandia, je kunt Quinoa kopen bij AH van Lassie. Ook hebben ze bij de supermarkt zuudesem/speltbrood hoor. Amandelpasta en almond melkpoeder kan je volgens mij alleen bij de natuurwinkels kopen of bij de Tuinen. Maar wat ook handig is, om de producten via internet te bestellen, doe ik ook wel!
Geitenyoghurt, aardbeien, banaan, lijnzaadolie en een rauw ei. Je proeft niks van het ei. Ik heb hem nu net een uurtje achter de kiezen en nog geen trek

Ik heb trouwens een enorme last van de stoelgang.... Bweh...
quote:rawfoodje schreef op 11 juni 2012 @ 09:45:

Even een Up! Dames, waar zijn jullie? Dit is zo'n fijn topic dus.... even weer een berichtje van mij Pichegru , door het eten van zoveel fruit , krijg jij dan geen extra honger door de hoeveelheid fructose die je bloedsuiker dan weer snel laat dalen ? Of merk je hier niets van?

Ik heb het niet gemerkt, misschien doordat ik er snel een speltboterham met cashewnotenpasta bij had gegeten? Ik dacht dat het eten van eiwitten die piek afplat. Nou voelde ik me sowieso niet al te best, dus schommelingen in mijn bloedsuikerspiegel heb ik misschien gewoon niet opgemerkt. Merk wel dat ik nu ik veel minder snoep (suiker) ik minder hongeraanvallen heb en ook minder vaak een licht gevoel in mijn hoofd met lichte hoofdpijn. Da's beter dus.

Vanochtend: Sapje van biet, wortel, bleekselderij, venkel, paprika, half appeltje. Daarna Quinoapap met amandelmelk, banaan, aardbei en pistachenoten, met kaneel en agavesiroop. Was lekker!

Mee: Quinoasalade met bosui, gestoofde aubergine met tomatensaus, rode paprika, tomaten, courgette, citroensap, zwarte olijven. Tussendoortjes: halve speltboterham cashewnotenpasta, half banaantje en een appel.

Vanavond: spinazie, gekookt ei en heel weinig gebakken aardappels.

Maar wat een werk was dat vanochtend zeg! Sapje maken, sapcentrifuge schoonmaken, quinoapap koken, fruit daarvoor snijden, lunchsalade voor mij en mijn man maken en tussendoor ook nog de kinderen op tijd op school zien te krijgen. En daarna de keuken een beetje opruimen. Dit ontbijtje is meer voor het weekend denk ik.
quote:Villahollandia schreef op 11 juni 2012 @ 09:56:

Welke Amber Alberda artikelen kan ik gewoon bij de supermarkt kopen?

Ik woon in een klein dorp waar geen super is en moet dus met de auto om bij een supermarkt te komen.

B.v. de quinoa en de almond melkpoeder en speltbrood en de amandelpasta.

Zou je ook even aankunnen geven in welke supermarkt (appie, jumbo enz) je het dan koopt.Je kunt linzen kopen van silvo dacht ik, en misschien ook wel rauwe amandelen (om melk van te maken evt.) Ook veel biologische groenten. Maar ik zou gewoon inderdaad een pakket online bestellen met de basics die je minder makkelijk kan vinden in de supermarkt en voor de rest gewoon lokaal kopen.
@pichegru kost veel tijd he? Je went er wel aan (en uiteindelijk gaat het wel een beetje sneller), maar ik ben tegenwoordig toch wel een half uurtje extra bezig 's ochtends. Lijkt me als je kinderen hebt alleen maar een nog grotere uitdaging! Is het misschien een optie om de lunchsalade al de avond ervoor te maken? Doe ik soms als ik 's ochtends heel weinig tijd heb.
Ja, het kost inderdaad best wat tijd maar dan heb je ook wat toch ! Pichegru, anders is deze kost in het weekend wel een mooie optie, dan is er meer tijd voor. Je Quinoa gerechtjes zien er wel geweldig uit , zeker superlekker!

Ja klopt, doordat je die speltboterham met notenpasta na die fruitshake at, wordt de bloedsuikerpiek geneutraliseerd. Handig dat dit zo werkt!
Ja, ik heb het er graag voor over, maar als er ook nog gedoucht moet worden, kinderen aankleden, brood voor hen maken etc. dan is het wel hectisch. Toch nog wat eerder eruit (was nu al 6:45), of de salade vooruit maken. Maar Esssther, smaakt hij daar niet minder van? Lijkt me toch lekkerder om vers gesneden groenten te hebben.

Wat ik echt heel gek vond: ik had na mijn quinoa-ontbijtje helemaal geen trek, zelfs vergeten 's ochtends een tussendoortje te nemen! Eten jullie tussendoortjes ook als je geen trek hebt? Of laat je ze ook wel eens liggen?
@pichegru wat ik dan doe is de verse groenten er wel 's ochtends doorheen doen (zoals avocado en tomaat). Maar scheelt al wel als je een deel gedaan hebt. Maar eerlijk is eerlijk; helemaal vers gemaakt 's ochtends is het lekkerst
Als ik geen trek heb, neem ik geen tussendoortje. Ik luister naar mijn lijf.
Logisch Francisca! Maar kan dat niet betekenen dat je dan te weinig brandstof binnenkrijgt om je metabolisme snel te laten lopen? gaat dat niet vertragen? Of betekent dat dat het ontbijt gewoon echt langetermijnenergie geeft?

Vanochtend het havermoutontbijt geprobeerd. Nog even aan wennen, vooral de sesamzaadjes. Vult wel als een achterlijke.

Salade staat weer klaar (Quinoa met groene paprika, komkommer, bleekselderij, beetje feta, groene olijven, citroensap en tomaat). En dan vanavond BBQ van mijn werk... Ik ga proberen het te houden bij kipsateetjes, misschien wel met wat pindasaus, want noten zijn natuurlijk een belangrijke bron van eiwit!
O wacht, pinda's zijn peulvruchten toch? Nou ja, gezond iig!
Pichegru, wat had je voor havermoutontbijtje ? En gebruik je hiervoor havermout of havervlokken?

Haha.. pinda's zijn inderdaad peulvruchten dus iets minder aanbevolen dan amandelen en/of walnoten bijvoorbeeld...
Ik had van die gebroken havervlokken (? iig niet de hele platgeslagen stukken) in amandelmelk gekookt, met sesamzaad, kaneel, agavesiroop en stukjes appel. Nog best veel echt harde stukjes, ik zal het nog iets beter laten garen de volgende keer. Hoe lang zetten jullie de havermout op? En wat voor vorm, gebroken of heel? Kan ik die nog wat verder fijnmalen in de keukenmachine?

Warme pap bevalt me best goed 's ochtends. Ik ga nog eens wat andere papsoorten zoeken.
Havermout vult geweldig, maar die pap komt me na twee happen mijn neus uit. Ik week het altijd een nacht in water of vruchtensap, en doe het dan smorgens door mijn smoothie of eet het als muesli (noten en fruit erbij).
quote:pichegru schreef op 12 juni 2012 @ 10:38:

Ik had van die gebroken havervlokken (? iig niet de hele platgeslagen stukken) in amandelmelk gekookt, met sesamzaad, kaneel, agavesiroop en stukjes appel. Nog best veel echt harde stukjes, ik zal het nog iets beter laten garen de volgende keer. Hoe lang zetten jullie de havermout op? En wat voor vorm, gebroken of heel? Kan ik die nog wat verder fijnmalen in de keukenmachine?

Warme pap bevalt me best goed 's ochtends. Ik ga nog eens wat andere papsoorten zoeken.Je kunt het zeker nog wel fijner malen met de keukenmachine, dat heb ik ook wel eens gedaan met speltvlokken waarmee ik pap wilde maken. Als je het dan ook nog de dag van tevoren in het water zet, is het makkelijker te verteren en kookt het veel sneller. Ik kookte het sochtends vaak maar 5-10 minuutjes en dan niet nawellen en dan was mijn pap echt lekker zacht.
Ipv havermout kun je ook pap maken met boekweitvlokken, of gierstvlokken, of quinoavlokken of noem maar op, goed voor de variatie. Of een mengsel, dar deed ik ook regelmatig.

Zelfs met noten kun je pap maken, als je geen granen wil eten:

walnotenkokospap

Als je pap kookt en af laat koelen, kun je het ook meenemen, het dikt dan wat in. Ook lekker!
Ik ga nu voor de quinoapap
Op de een of andere manier vallen bepaalde koolhydraten niet zo goed bij mij... dus havermout etc... krijg hier ook sneller trek van dan het nemen van yoghurt met noten en zaden en salades e.d.... Herkent iemand dit hier?

De koolhydraten uit bijvoorbeeld wortelen gaan wel goed bij mij...dus graanloos is beter. Maar dan moet ik zoveel groenvoer eten om niet af te vallen.......lastig
Ik eet op het moment ook nagenoeg geen granen, sowieso erg weinig koolhydraten. Ik eet heel veel yoghurt, en dan wel volle yoghurt of nog met extra room. (ja, dat is weer een andere discussie, ik denk dat roomboter en slagroom enzo wel goed zijn). Ik leef zo'n beetje op yoghurt en kefir en groente op het moment. Meestal bulgaarse yoghurt, griekse yoghurt kun je ook nemen, zitten nog meer vetten in.

Geen problemen met afvallen, maar goed, ik heb dan ook de neiging tot overeten, of ik nu wel of geen koolhydraten eet. Maar mijn darmen zijn echt superrustig, na jarenlange problemen. Ook mijn huid wordt steeds beter. Dus voor mij werkt dit (op dit moment in ieder geval)

Zorgen dat je veel andere vetten binnenkrijgt. Brood bakken van amandelmeel. Veel kokosolie gebruiken. En dan bedoel ik echt overal flinke eetlepels in. Gemalen noten of notenpasta door de yoghurt, dan eet je denk ik makkelijker meer dan met hele noten.

Week je je noten/ granen/ pseudogranen (quinoa, boekweit)? Dat wil de vertering ook nog wel eens veel makkelijker maken.
Boselfje, mijn huid is ook erg mooi . Ik denk dat granen (zetmeel/suikers) ook een mindere werking hebben op lichaam en huid. Hoelang eet jij al op deze wijze? Is leven op yoghurt, groente en kefir dan verzadigend? Je gooit er natuurlijk wel je vetten bij in dus dit zal wel als "compleet voer", worden beschouwd door je lijf. Ik gebruik ook veel noten en kokosolie , valt erg goed. De granen weekte ik niet maar ik wil er toch niet meer aan beginnen, werd er echt wat naar van.

Hoe ziet jouw menuutje er nu uit? En overeten.... bedoel je dan, in de zin van teveel yoghurt en noten enzo of echt "zondigen" ?
Nou, het zondigen heb ik een paar maanden geleden gedaan, in de vorm van chocola, veeeel chocola (lees: 400 gram per dag). Toen ben ik in korte tijd ook 4-5 kilo aangekomen, helaas en die gaan er maar lastig vanaf.

Nu eet ik gewoon teveel, maar dan wel goede dingen, dus inderdaad yoghurt enzo. En ja, het is wel verzadigend, het overeten zit echt in mijn hoofd, heb de neiging om door te eten, ook al zit ik hartstikke vol. Ik vind yoghurt op het moment echt heel erg lekker en ook groente vind ik heerlijk. Maar ik vind sowieso veel dingen lekker.

Op het moment drink ik s ochtends een smoothie van kefir (van rauwe melk), wat zuur fruit, groente (bijv. boerenkool, andijvie), wat rauwe honing, soms met bijv kaneel, kardamom, koriander, gember, kurkuma.

Smiddags beker (500 gram) volle bio yoghurt met extra opgeklopte slagroom. Of kefiryoghurt met gemalen amandelen, kaneel, frambozen. Of gebakken eieren met biologisch spek. (dit heb ik pas een paar keer gedaan, eerst kon ik ook niet goed tegen ei, nu wel). Soms nog gestoomde of gesmoorde groente. Ik maak ook wel eens ijs door bevroren fruit/ groente in mijn kefir te doen en te blenden

sAvonds soms nog een beker bulgaarse of griekse yoghurt. (of meer). Of vis met groente. Ook vaak een curry met bijv kokosmelk of yoghurt, veel groente en bio vlees. Eigenlijk nooit meer rijst, aardappels pasta oid.

Net heb ik toevallig wel weer granen gehad, zelfgebakken zuurdesem speltbrood met roomboter. Gisteravond ook, toen kwam het uit de oven. Had het voor iemand anders gebakken maar ik kan er dan niet afblijven en eet weer veel te veel. Het maakt echt niet uit wat ik eet, ga gewoon door.. Kan die knop nog niet vinden..

Gelukkig sport ik wel heel veel. Maar als iemand nog tips heeft, die zijn meer dan welkom. Heb gewoon 2 stemmetjes in mijn hoofd, 1 wel en 1 niet meer eten. En hoor de een heel duidelijk en doe toch steeds de ander. zo frustrerend en eigenlijk kan ik mezelf amper geloven dat ik het elke keer weer doe.
Hoi Boselfje, ik ken iemand die zichzelf heel goed uit de situatie kon halen door (bij de eerste kritische gedachte dat het wel genoeg is zo) het snel op te ruimen en dan tanden te poetsen en/of te douchen. Daardoor raak je ontspannen en heb je geen zin meer om verder te eten. Je zit denk ik in een soort adrenaline-achtige eetbui, die moet je zien te verstoren door iets fysieks te doen. Ik loop in zulke situaties ook wel eens de tuin in, knap ik ook van op. Succes ermee!

Zelf ben ik wel trots op mijn eerste redelijk gezonde uit-eten ervaringen: gisteravond bbq van mijn werk, idd alleen maar kipsateetjes op en wat pindasaus, wel 2 stokbroodjes maar dat was al met al nogal bescheiden bij wat ik normaal wegstouw. Normale groente was er helaas niet, alleen van die vieze salades, die heb ik laten liggen. Vanmiddag geluncht bij een restaurantje met een selderiesalade met walnoten en blauwe kaas. Heel lekker! 1 half boterhammetje dat ik daarbij kreeg wel gegeten (beetje roggebroodachtig met noten en rozijnen). Prima lunch! Voor straks heb ik wat cashewnoten en een half appeltje bij me. Vanavond Indiase curry met garnalen en wat zilvervliesrijst. (vanochtend quinoapap, voor de volledigheid). Gaat best goed! Hopelijk val ik iets af, dat motiveert weer om verder te gaan.
quote:pichegru schreef op 13 juni 2012 @ 14:54:

Hoi Boselfje, ik ken iemand die zichzelf heel goed uit de situatie kon halen door (bij de eerste kritische gedachte dat het wel genoeg is zo) het snel op te ruimen en dan tanden te poetsen en/of te douchen. Daardoor raak je ontspannen en heb je geen zin meer om verder te eten. Je zit denk ik in een soort adrenaline-achtige eetbui, die moet je zien te verstoren door iets fysieks te doen. Ik loop in zulke situaties ook wel eens de tuin in, knap ik ook van op. Succes ermee!

Ja, dat is een goede tip. Ik ga dat toch maar eens doen. Ik bedenk dat zelf ook regelmatig, om mijn tanden te poetsen, maar dan heb ik toch weer dat andere stemmetje.. Jij bent even mijn stok achter de deur:)

Als ik gesport heb, heb ik ook veel minder behoefte om te blijven eten. Maar ik stel het sporten uit, dus dan eet ik ervoor toch te veel..

Goed hoor, je uit eten! Dat blijf ik een van de lastigste momenten vinden.
Boselfje, lastig om uit het patroon te komen. Volgens mij moet je het steeds opnieuw proberen. Er komt een keer dat het je lukt. Ik val vaak in de zomer meer af. Dan heb je gewoon meer trek in salades en drink je ook makkelijk water.
Boselfje, ik zat nog te denken: als je weet waarvan je zoveel eet (yoghurt dus nu) moet je dat misschien een tijdje niet nemen, en in plek daarvan dingen te eten die je een tikje minder lekker vindt. Of werkt het niet zo? En het valt me ook op dat je wel heel veel yoghurt eet en eigenlijk heel erg licht - heb je niet gewoon extra trek omdat je weinig granen, bonen, noten, bananen, avocado's eet, dat soort dingen, die goed vullen? Misschien wil je lijf je met de eetbuien zeggen dat je meer (zwaarder) moet eten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven