Geld & Recht alle pijlers

Wat is een goed openingsbod bij een huis?

15-06-2012 09:34 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mijn vriend en ik hebben een leuk huis gezien en afspraak voor bezichtiging gepland.

Nu hebben we een soort van discussie over het openingsbod van het huis (als we hem natuurlijk willen, misschien is het wel niets)

Het huis:

- vrijstaand, jaren 30 met grote tuin,

- moet nog heel veel aan gebeuren,

- staat 4,5 jaar te koop

- oude vraagprijs 240.000 nu 159.000

- op een plek waar niet iedereen wil wonen (wij wel :P )

Als het wat is gaan we naar de bank voor een hypotheekgesprek. We denken zelf dat een bouwdepot tussen de 40-50 duizend nodig is. Dat moet ook mee gefinancierd kunnen worden in de hypotheek.

Wat is een goed openingsbod? Het staat lang te koop (eigenaar wil er graag vanaf zei makelaar, maar heeft nog meer huizen, dus de vraag is of hij het geld echt 'nodig' heeft)

We willen met een te laag openingsbod de verkoper niet beledigen (ze moeten ons wel serieus nemen) maar willen onszelf niet in de vingers snijden door gewoon de vraagprijs te betalen.

Vergelijkbare opgeknapte huizen staan te koop tussen de 2,5 en 4 ton, afhankelijk van tuin, locatie enzovoort. We denken dat het huis de investering wel waard is. Het is een huis waar we de komende 30 jaar ofzo wel in kunnen blijven wonen qua ruimte.

Er staan nog een paar meer opknaphuizen in de buurt te koop maar die zijn duurder en minder mooi. Mijn vriend denk als we de vraagprijs bieden dat we nog een goede deal hebben, maar ik denk dat het nog wel goedkoper kan. Vraagprijs is natuurlijk altijd een VRAAGprijs.
Ik ken natuurlijk het huis niet: Ik denk dat ik rond de 135.000 euro zou bieden. en een bouwkundige keuring laten doen.
Bouwkundige keuring staat op het lijstje!

*volgens mij is dat een voorwaarde als je een bouwdepot aanvraagt*
Als het zo een goede deal zou zijn, dan was het natuurlijk allang verkocht.

Ik zou idd rond de 135 bieden, kijken of daar op gereageerd wordt.
Waarom staat het al zolang te koop?

En waarom bijna een ton gezakt in prijs?

Waarom wil niemand daar wonen? Als je het wil verkopen later, kom je het dus ook aan de straatstenen niet kwijt.

Locatie is zeer bepalend.

Als het te mooi lijkt om waar te zijn.....

Blijf alert en laat inderdaad een bouwkundig rapport opstellen.
Eerst kijken naar de staat.. Misschien moet er een nieuwe cv in en is de badkamer niet neutraal (met een heel eigen stijl). kraak het huis gewoon af en peil de makelaar. 10%/15% lager bieden kan altijd. (zonder geloofwaardigheid te verliezen).

Als die persoon nog meer huizen heeft, zou hij/zij het ook in de huur kunnen gooien als dit zijn absolute laagste bod is. hoewel ik denk dat het huis niet echt huurderswaardig is gezien de locatie en prijs. Ik zou dit wel proberen te onderzoeken..
Wij denken dat het zo gezakt is in prijs omdat er nog heel veel aan moet gebeuren en de locatie is in een dorp (dat moet je willen)

Ik denk dat het vele werk mensen afschrikt. Voor 240 zou ik nooit naar een opknaphuis gaan kijken. En voor 174 ook niet. Hij is deze maand in prijs verlaagd dus nu is het financieel aantrekkelijker voor meer mensen
Ga eerst bezichtigen.

Een eerste indruk.
Waar hebben de oude bewoners het voor gekocht?
Is dat hetzelfde huis als je vorige topic met die link naar Funda? Jammer dat je toen niet meer hebt gereageerd op de reacties.
De straat is prima. Ik heb 2 mensen gevraagd die ik ken die verderop in het dorp wonen. Het betreft een keurige straat met vrijstaande huizen. Heb zelf rondje door straat gereden, veel groen, grote huizen. Lijkt me niet verkeerd.

Het huis is de afgelopen jaren gebruikt als huurwoning voor personeel. Denk dat er daardoor lang geen onderhoud aan het huis is gepleegd.

Dit moet er aan gebeuren:

- houtwerk vervangen + schilderen

- nieuwe badkamer + wc

- nieuwe keuken (geen prioriteit)

- er zit hetelucht verwarming in (recent) misschien wel cv maken?

- isolatie

- misschien nog muurtje slopen en gang verkleinen om woonkamer te vergroten

we kunnen heeel veel zelf dus denken dat het met 50.000 wel bewoonbaar gemaakt kan worden (isolatie, badkamer, houtwerk) opzich is het nu ook wel bewoonbaar maar niet naar onze smaak.
Partypooper meldt zich: als jij nog geen ervaring hebt met dit soort zaken en het ook een huis is waar haken en ogen aan kunnen zitten, zou ik niet zelf aan de slag gaan maar een aankoopmakelaar in de hand nemen. Lijkt duur maar kan je HEEL veel geld besparen (en dus per saldo opleveren).
Zelfde huis dus. Je hebt in je andere topic al best veel bruikbare reacties gekregen.
quote:_Branwen_ schreef op 15 juni 2012 @ 09:52:

Is dat hetzelfde huis als je vorige topic met die link naar Funda? Jammer dat je toen niet meer hebt gereageerd op de reacties.Dit. En dat je wéér veel te ver vooruit denkt.

Ga eerst kijken!
Is hier niet een tijdje geleden ook een topic over geweest waarbij je het nog niet gezien had? Want ook toen wilde de TO niet met een te laag bod de verkoper beledigen?

Elk bod is afhankelijk van het huis en de staat. Vergeet niet met een bouwdepot van 40.000 kom je niet zo ver als je enkel gals wilt vervangen, isoleren, dak (gedeelte) vernieuwen, kozijnen, keuken etc.

Eerst heel rustig (meer als een keer) gaan kijken, bouwinspectie gaan laten uitvoeren en daarna eens verder praten over hoe en wat. Tenslotte met zoveel verbouwen is het de vraag waar woon je ondertussen? Rij je elke avond op en neer? (kost nl erg veel aan benzine) Het duurt altijd langer als dat er gepland is, heb je hulp? En nee, niet er van uitgaan, heb je mensen al daadwerkelijk gevraagd of zij willen/kunnen helpen? Wat vragen zij daar evt voor? Hoeveel tijd zijn zij bereid om je te helpen?

En verder ga eerst meer eens kijken samen en wacht de bouwinspectie af, wees daarna reeel, leuk dat je verliefd word op een hoe huis is/zou kunnen worden, maar kun je het ook samen aan?!
We hebben een bezichtiging gepland dus we gaan kijken (a.s. zaterdag)!!

Wil liever niet op andere topic verder ivm herkenbaarheid google op het adres. Heb alle berichten van mezelf daar ook verwijderd.
Op het vorige topic heb je goede tips gekregen. Ook mbt tot vraag prijs e.d..

Heb je in de tussentijd wat bijgeleerd? Een aankoopmakelaar kan zeker wat voor jullie betekenen.

En verbouwen kost altijd meer dan gedacht. Of 50.000 EUR genoeg is, is van vele factoren afhankelijk. Dat kunnen wij niet beoordelen. Houdt er rekening mee dat er altijd tegenvallers zijn.

Maar, zoals in het vorige topic ook al geschreven, ga eerst kijken. Je loopt nu op de zaken vooruit.
Een bouwtechnische keuring lijkt me voor dat geld een must... Zal wel voor grond prijs weg gaan en dan koop je dus een bouwval. Maar goed, uit de vorige Posts maak ik op dat je toch niet gaat luisteren dus ik laat het hier maar bij.
Vooruit, nog 1 dan ;-):

50.000 is alleen genoeg als je alles zelf kunt.
En TO heeft as we speak de OP van het andere topic voor het gemak maar even verwijderd.
Maak niet alleen een bouwkundige keuring (moet je óók doen), want dat zijn geen aannemers, en hun kostenramingen zijn niet gebaseerd op jouw wensen ten aanzien van een verbouwing, maar op wat bouwkundig volgens hen zou moeten gebeuren.

Ga vooral ook met een aannemer door het huis (bij een 2e bezichtiging), en bespreek je wensen met de aannemer, zodat hij een eerste kostenraming of offerte kan maken. Die kun je later nog op detailniveau invullen.

En houd rekening met zo'n 10-15% onvoorziene kosten, bovenop de offerte/kostenraming
Vraag een aankoopkeuring aan bij de Vereniging Eigen Huis.

Zij geven je een indicatie wat het huis waard is, en wat het opknappen ongeveer gaat kosten.

Die gegevens kun je meenemen in de onderhandelingen.

Ik denk dat je dezelfde tips krijgt als in je vorige topic, mét funda-link.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Aha, nog steeds het bekende klushuis? Daar zijn al heel wat tips over gegeven.
¤ 50.000 is wel weinig wanneer je vaklui moet inhuren voor die klussen die je hebt opstaan. Denk aan het laten verven van alle buitenwerk (goot, ramen, deuren, etc..), binnen schilderen, vloeren leggen op opschuren en lakken wanneer er mooie houten vloeren in zitten, badkamer en WC laten doen kost al gauw ¤ 10.000. Dan nog wat reparatiewerk aan de voegen, misschien nog wat verrassingen rondom dak en schoorsteen.

Laat in ieder geval een aankoopkeuring doen. En schakel bij een jaren 30 woning iemand in die weet wat die doet.

- is de electra in orde of moet die geheel vervangen

- zitten er voldoende groepen in huis voor alle apparatuur

- zijn de kozijnen verrot

- staat de schoorsteen nog goed op het dak

- is er ergens optrekkend vocht

- zijn er losse voegen

- zitten er scheuren/verzakkingen in het huis

- zijn de vloeren (van hout) allemaal in orde

- etc.
Ik krijg trouwens het idee dat TO erg enthousiast en voorbarig is. Een beetje relativeren en iemand meenemen die in alle rust de juiste vragen stelt lijkt me een must.

En trouwens, net doen alsof je het huis niks vind zou ik niet doen. Gewoon enthousiast is prima. Want als je enthousiast bent én je zorg voor een goede keuring en neemt een aannemer op sleeptouw, dan kom je uiteindelijk ook wel aan het huis voor de juiste prijs. Net doen alsof het huis bagger is en dan laag bieden, daar trapt een makelaar ook niet in. Want als het huis echt zo helemaal niks is, dan biedt je ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven