Vrijwilligerswerk

16-06-2012 14:01 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik loop al een tijdje in mijn hoofd met het idee om iets te doen waar ik zelf helemaal achter sta. Zo denk ik eraan om ergens vrijwilligerswerk te gaan doen. Ik ben creatief, enthousiast en heb zin om me zelf voor iets goeds in te zetten.

1 ding, vind het moeilijk om dit "alleen" te doen. Als ik er eenmaal ben dan komt het helemaal goed maar die eerste stap is lastig.

Heeft iemand info waar ik in Europa vrijwilligerswerk kan doen voor zo'n 4 weken en waarbij je dus met een groep vertrekt?

Hoor het graag!

Thanks alvast voor het meedenken!!
Ik zou zeggen, kom een middag per week bij mij op het werk helpen

Verder geen tips, maar zou je niet liever iets structureels doen dan maar een week of 4?

Ik vind dat eigenlijk veel mooier omdat je zo veel meer voor mensen kunt betekenen.
668, the neighbour of the Beast
Misschien zijn er kinderkampen voor bijv kinderen met "iets"?

Een vriend van mij gaat elk jaar naar een ski-oord met gehandicapten.

Zoiets?
Hoi Marels goed punt, echter heb ik een fulltime baan en blijft er dus weinig tijd over om daarnaast ook nog iets te kunnen betekenen.

Daarom wil ik gewoon een maand onbetaald verlof nemen en dan naar het buitenland te vertrekken om daar dan 4 weken me volledig in te zetten en te zien wat het met me doet.

Wie weet bevalt het me zo goed dat ik nadenk om minder te gaan werken zodat ik tijd vrij heb voor vrijwilligerswerk.
Hoi Eefjewentelteefje,

ja ik zoek iets waarbij ik onderdeel uitmaak van een groep begeleiders die zich dan inzetten inderdaad!
Spreek je Spaans en heb je zelf de tocht wel eens gelopen?
Waarom perse buitenland? Ook in Nedeland zijn genoeg mensen (bejaarden, kinderen), dieren of organisaties die zitten te springen om hulp en blij zijn met vier weken van jouw tijd?
Waar zit de any-key?
Ik ben het niet helemaal met je eens TO

Ik werk (bijna) fulltime maar heb er altijd vrijwilligerswerk naast gedaan. Bezoekwerk bijvoorbeeld is heel dankbaar en kost je vaak maar een uurtje per week of per twee weken. Bovendien kies je helemaal zelf wanneer je gaat.
Een kennis van mij gaat regelmatig mee op vakantieweken van de zonnebloem, erg dankbaar is dat!
quote:Marels schreef op 16 juni 2012 @ 14:22:

Ik ben het niet helemaal met je eens TO

Ik werk (bijna) fulltime maar heb er altijd vrijwilligerswerk naast gedaan. Bezoekwerk bijvoorbeeld is heel dankbaar en kost je vaak maar een uurtje per week of per twee weken. Bovendien kies je helemaal zelf wanneer je gaat.Laat ik zeggen dat ik hier in de buurt geen werk kon doen wat in te plannen was naast mijn fulltimebaan.
Wat is bezoekwerk Marels? Bezoek je dan ouderen ofzo? En via welke organisatie gaat dat dan? Of moet je dat zelf gewoon doen.
Er is veel te doen op dit vlak. Ik doe het al jaren. Je kunt gewoon bij de gemeente vragen wat er te doen is.

Ook zijn er per gemeenten bureaus die je wegwijs kunnen maken.

Zelf ben ik via de vakbond terecht gekomen in het vrijwilligerswerk.

Zo heb ik 2 jaar lang aan een project gewerkt met prostituees en ook buddy geweest. Heb ook tuintjes in orde gemaakt voor ouderen etc.. (dat laatste ga ik niet meer doen).

Wat wel van belang is is dat je hart hebt voor hetgeen je gaat doen. Grof gezegd dus niet poepluiers vervangen als jij dat niet wil. Zelf maak ik me vaak enorm druk om dingen en ga dan wat doen.

Nu is het even rustig, volgende week een presentatie geven.

Heb zoveel geleerd van de mensen waarmee ik te maken heb gehad. Van prostituee tot CEO. Zoveel mooie mensen ontmoet.

Stuur maar een PB als je meer wil weten. Ondertussen ken ik de weg wel een beetje.
quote:Primabella schreef op 16 juni 2012 @ 14:29:

Wat is bezoekwerk Marels? Bezoek je dan ouderen ofzo? En via welke organisatie gaat dat dan? Of moet je dat zelf gewoon doen.

Bijvoorbeeld.

Je kunt dat via de Zonnebloem doen (doe ik ook) maar er zijn ook andere organisaties. Maatjesprojecten in de psychiatrie enzo.

Vroeger heb ik via Humanitas ook een soort maatjesproject gedaan, maar dat was dan als maatje van AMA's.
Lekker helder.... Maar TO, als je meer wil weten, dan kan je me dus een bericht sturen.
quote:Marels schreef op 16 juni 2012 @ 14:39:

[...]

Bijvoorbeeld.

Je kunt dat via de Zonnebloem doen (doe ik ook) maar er zijn ook andere organisaties. Maatjesprojecten in de psychiatrie enzo.

Vroeger heb ik via Humanitas ook een soort maatjesproject gedaan, maar dat was dan als maatje van AMA's.Heb ik ook gedaan. Maar direct aanmelden was niet handig. Er zat een bureau tussen en dat snap ik wel dat dat moet.
Oh bedankt! Interessant zeg. Ik zal eens rond gaan kijken.
Primabella, je mag me anders wel even een mailtje sturen?

marelsmarels@gmail.com

Praten we er zo over verder, da's makkelijker dan hier denk ik!
quote:Demissionair schreef op 16 juni 2012 @ 14:37:

Er is veel te doen op dit vlak. Ik doe het al jaren. Je kunt gewoon bij de gemeente vragen wat er te doen is.

Ook zijn er per gemeenten bureaus die je wegwijs kunnen maken.

Zelf ben ik via de vakbond terecht gekomen in het vrijwilligerswerk.

Zo heb ik 2 jaar lang aan een project gewerkt met prostituees en ook buddy geweest. Heb ook tuintjes in orde gemaakt voor ouderen etc.. (dat laatste ga ik niet meer doen).

Wat wel van belang is is dat je hart hebt voor hetgeen je gaat doen. Grof gezegd dus niet poepluiers vervangen als jij dat niet wil. Zelf maak ik me vaak enorm druk om dingen en ga dan wat doen.

Nu is het even rustig, volgende week een presentatie geven.

Heb zoveel geleerd van de mensen waarmee ik te maken heb gehad. Van prostituee tot CEO. Zoveel mooie mensen ontmoet.

Stuur maar een PB als je meer wil weten. Ondertussen ken ik de weg wel een beetje.Hoe stuur ik een PB? (zit hier pas sinds vandaag op dus moet even kijken hoe alles werkt )
Er is een forummer die over een paar weken naar Griekenland gaat om zwerfhonden te helpen en er enkele mee te nemen voor opvang hier in Nederland. Misschien kun je met haar mee?
Dat meen je?!

Hoe kom ik in contact met die gene? (ben nieuw op dit forum dus als je me kan helpen, graag)
Hmm dat is nogal lastig, ik zal een nieuw account aan proberen te maken, want mijn oude kan ik niet meer bij. en niet zo handig....

Moest dat al een tijdje terug doen...

Je bent wel overtuigd he!? Leuk om te lezen, ik hoop dat je iets vind dat bij je past.
Ik zit er ook al een tijdje aan te denken om vrijwilligerswerk te doen in Nederland maar ik kom dus niks leuks tegen en omdat het vrijwilligerswerk is wil ik het wel leuk vinden.

Ik kom vooral werk tegen voor in bejaardenhuizen voor koffierondes, praatje maken en naar de wc helpen maar dat zoek ik dus niet. Niet dat het niet dankbaar werk is maar nee zoiets trekt me dan weer niet ook al is het voor die bejaarden natuurlijk leuk dat er iemand een praatje komt maken. Ik zoek eerder iets creatiefs of met dieren maar dan niet alleen het vuile werk en zonder verplichting dat je iedere zaterdag ofzo aanwezig moet zijn en wat mij geen eigen geld kost. Weet iemand toevallig een goede site waarbij je op regio/stad kunt zoeken naar vrijwilligerswerk?

Sorry als het een beetje off topic is maar geen zin om weer een nieuwe topic te openen
Marels ik mail je!
Twijfelkont, je kunt ook kijken bij IBO voor vrijwilligersprojecten van een paar weken met een groep. Sommige projecten zijn zorggerelateerd, maar bij de meesten ben je aan het klussen of bouwen. Hier dus: http://www.ibo-nederland.org/
Everytime you make a typo, the errorists win.
Quote Amand:

"Spreek je Spaans en heb je zelf de tocht wel eens gelopen?"

Hey A., leuke tip!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven