satesaus

17-06-2012 21:49 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Hebben jullie weleens soort satesaus gemaakt van bijv. cashewnoten ipv pinda's (ivm pinda allergie)?

Zo ja, hoe was het? En hoe heb je het gemaakt?

Alvast bedankt!
In de bio winkels kan je 100% cashewnotenpasta kopen. Kan je net zo verwerken als pindakaas om satehsaus te maken.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Wat Fame zegt. Cashewnoten pasta, beetje gekookt water, ketjap, sambal, beetje suiker.
O, en satesaus maak ik:

Ketjap

Rawit (rode peper)

Gember

Knoflook (soms)

Meer niet.
ooh wat fijn dames! Ik ga het van de week proberen....
Mijn succesrecept is :

Pasta met melk op laag vuur.

Wat gesnipperde ui erdoor.

suiker

ketjap

maggi

snufje knoflook (optioneel)

Lekkah !!
Ik doe gefruite ui met knoflook, dan even meebakken: sambal oelek, gember/djahe, komijn/djinten, gedroogde koriander/ketoembar en trasi (zet maar vast een raam open ), dan pindakaas of in jouw geval cashewnotenpasta erin met santen, ketjap manis en suikerstroop.
Tip: Maak de cashewnotenpasta ook zelf. Zo'n pot in de biologische winkel kost al gauw zo'n 6 à 7 (!) euro. Gewoon een zakje gezouten cashewnoten in de blender met wat zonnebloemolie. Of ongezouten noten, en dan zelf (naar smaak) zout toevoegen.
Leentje, ik zie dat jij santen gebruikt. Bij mij schift de pindasaus ALTIJD. Zou santen helpen?
Ik maak het net als leentje, maar dan zonder de trassi, en met water en citroensap (en gula djawa i.p.v. suikerstroop).
Heel goed en best lang kloppen met een garde. En fornuis heel laag zetten anders plopt de pindasaus je om de oren. Ik heb ook weleens 2 delen in de pan zitten, olie en de rest gescheiden, maar met goed kloppen krijg ik ze altijd weer 1 geheel. Santen doe ik er gewoon in omdat ik dat lekker vind maar dat ze helpen met binden is mooi meegenomen.

Ik gebruik overigens meestal suikerstroop bij gebrek aan gula djawa.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven