Geld & Recht alle pijlers

Ongewenste erfenis, waar te beginnen??

19-06-2012 22:29 153 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals sommige hier weten heeft mijn biologische vader in februari zelfmoord gepleegd. Ik heb hem niet in mijn leven gehad na mijn derde jaar. Wel meerdere pogingen gedaan die allemaal gestrand zijn in een hoop verdriet van mijn kant. Ik heb hem drie jaar geleden na jaren gezien en dat was direct de laatste keer.

Via via heb ik van zijn dood gehoord, ook een rouwkaart achteraf via een oude kennis gekregen. Ik stond er niet op, zijn hond wel. Dit om een beetje te schetsen hoe ik me hierbij voel.

Na zijn dood niets gehoord, probeer het te verwerken, lukt voor geen meter, heb in vlagen echt paniek hierover.

Nu valt er vanmiddag een brief van de belastingdienst op de mat dat ik een paar honderd euro binnen twee weken moet betalen. Dat kan niet kloppen denk ik, want heb geen schulden oid. Dus ik bel en zie dan pas dat het aan de erven van mijn bio vader gericht is. Zijn schuld dus..... Ik krijg geen rouwkaart, in mijn hele leven niets van hem gehad, geen lief woord, niets. Maar dan is hij dood en krijg ik een rekening.

Ik heb een bezwaarbrief klaar liggen. Al gaven ze me aan de telefoon bij de bd weinig kans. Hij laat overigens zijn vriendin (20 jaar samen geleefd) en haar zoon achter.

Wie weet waar ik aan moet denken, wat ik moet doen? Het enige wat ik ooit wilde was een vader, geen geld. Nu dus ook niet, ik hoef niets van hem. Maar als ik dat wil verwerpen gaat het me alsnog 115 euro kosten begrijp ik.

Iemand advies? Ik kan er niet van slapen.....
Erfbelasting over je kindsdeel?

Sterkte met het verwerken.
Geen advies want ik weet er niets van. Wel een welgemeende

Niet leuk dit!
Ach lieverd

Je mag een erfenis weigeren he. Je situatie is voor mij erg herkenbaar en ik heb me een tijd geleden al voorgenomen een eventuele erfenis ongezien te weigeren.

Sterkte met alles!
Computer says nooooo
Notaris bellen??
Is het zijn schuld bij de BD of belasting over jouw deel van de erfenis?
Thnx suze

Ehm ik heb geen idee van al die termen.

Voor deze aanmaning van de belastingdienst heb ik helemaal niets gehoord over een erfenis al dan niet van schulden. Als ik niet via iemand gehoord had dat hij dood is zou ik dat via deze aanmaning te weten gekomen zijn.
Nee het gaat over een schuld die hij had bij de belastingdienst! Dus niet over het erfdeel oid.

Mijn moeder heeft de notaris gesproken, ik kon niet uit mn woorden komen vanmiddag.

Het is me dus niet helder hoe dit werkt. Had de familie mij op de hoogte moeten stellen? Had ik bericht moeten krijgen over de erfenis? Of mijn mogelijkheid om deze te weigeren?
http://www.erfwijzer.nl/erfenis-aanvaar ... geren.html

De wet gaat er dus voor het gemak van uit dat jij de erfenis accepteert. Jij mag bedenktijd aanvragfn dn zelfs (dat wist ik niet) eerst informatie inwinnen omtrent de inhoud van de erfenis. Vervolgens mag je kiezen of je de erfenis accepteert of verwerpt.
Computer says nooooo
Kun je het niet gewoon terugsturen met het bericht dat ze zich moeten richten aan de erfgenamen? Dat jij hiertoe niet behoort.

Ik zou het ook niet willen betalen in dit geval.
Als ik jou was zou ik morgenochtend onmiddellijk juridisch advies inwinnen.

Want volgens mij moet je oppassen dat je de erfenis niet ongemerkt toch accepteert. Dat schijnt al te kunnen bij dit soort handelingen, heb ik wel eens gelezen. Als je betaald, erken je dat je de erfenis accepteerd. En als je dat doet wordt je ook verantwoordelijk voor de schulden van je vader.

Verder veel sterkte!
Mijn verhaal is helaas bijna hetzelfde. Als ik jou was, zou ik beneficiair aanvaarden, dat wil zeggen dat je wel de lusten (als er geld is) maar niet de lasten (schulden) krijgt. Als je verwerpt, dan gaat de erfenis over naar de volgende in lijn en dat zouden je kinderen kunnen zijn als je die hebt. Helaas moet je voor beneficiair aanvaarden ook betalen, maar dat is het waard, je weet niet wat er allemaal naar boven komt. Heel veel sterkte

Hier een tekstje over verwerpen (wat dus niet handig is om te doen):

'Wie wordt er erfgenaam als ik de erfenis verwerp?

Als jij een erfenis verwerpt, worden de overige erfgenamen in jouw groep (zie vererving volgens de wet) voor de erfenis verantwoordelijk. Hierbij is met name van belang te beseffen dat je kinderen voor jou in de plaats komen als jij de erfenis verwerpt. Als je niet wilt dat jouw kinderen de erfgenamen worden moet er ook voor de kinderen een verwerping van de erfenis geregeld worden.

Als je met alle erfgenamen uit jouw groep gezamenlijk de erfenis verwerpt, worden er erfgenamen in de volgende groep gezocht.
Ik zou het juridisch loket bellen, geven gratis juridisch advies op diverse vlakken.

http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx

Sterkte!!!
Als je de rekening betaalt, kun je dus worden geacht de erfenis te hebben aanvaard.
Ik ga sowieso niet betalen. Maar ik heb geen zin in een deurwaarder, dus ik vraag me af bij wie ik moet zijn om inzicht te krijgen in de situatie. Ik kan zijn weduwe niet benaderen.
Wat rot Ambrosia.

Ik heb hier helemaal geen ervaring mee, maar het eerste wat ik bedenk is evt een kopie van de rouwkaart bij het bezwaarschrift.
TO wat een nare situatie. Sterkte

Tuorrebout TO is erfgename, dit is bij de wet zo geregeld. Zij zal de erfenis moeten verwerpen. Hiervoor moet je naar de notaris.
Heeft je moeder met de notaris v je vader contact gehad? Dan kun je de erfenis accepteren onder voorrecht v boedelbeschrijving. Dan kun je alsnog beslissen of in het geval van als je iets erft van je vader anders dan schulden, of je dit wilt accepteren of toch verwerpen. Dan kun je een wat betere afweging maken.

Ik zou morgen toch met deze notaris contact op nemen en alles even goed door spreken.

Schrijf ook een kort briefje aan de belastingdienst dat je de erfenis wellicht niet accepteert.
Computer says nooooo
Gewoon klote dit, sorry hoor, ik wil dit niet, ik wil niets van hem, ik ben er gewoon ziek van...... Derde keer in tranen vandaag. Hij wist niet eens dat ik een zoontje heb en het idee dat hij daar zelfs invloed op heeft nu hij er niet mee is maakt me echt wanhopig boos en verdrietig. Wat is er voor nodig om hem en alles van hem te bannen
Summer dit was een willekeurige notaris, ik weet helemaal niets.....
Even iets anders, Praat je wel met een prof hierover?

Ik zat er tot een paar jaar geleden ook zo vreselijk mee, maar dat heb ik kunnen afsluiten. Dat gun ik jou ook.

Je ongewenst voelen door een van je ouders is vreselijk.
Computer says nooooo
Caro thnx voor de tip van de rouwkaart
Bel inderdaad morgenochtend het juridisch loket. Zij kunnen je vast verder helpen en een goed advies geven.

Nogmaals sterkte!
Dat moet je echt even aan een notaris vragen vrouw, het is niet anders helaas
quote:summer73 schreef op 19 juni 2012 @ 22:39:

http://www.erfwijzer.nl/erfenis-aanvaar ... geren.html

De wet gaat er dus voor het gemak van uit dat jij de erfenis accepteert. Jij mag bedenktijd aanvragfn dn zelfs (dat wist ik niet) eerst informatie inwinnen omtrent de inhoud van de erfenis. Vervolgens mag je kiezen of je de erfenis accepteert of verwerpt.

Dit dus!

ben even de officiele term kwijt maar je hoeft niet zomaar een erfenis te accepteren en daarmee een aanhangende schuld.
Je bent zelf een theepot

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven