melding maken 144?

20-06-2012 09:31 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik zit een beetje in een dilemma. Mijn naaste buren (woon in een flat) hebben 3 grote honden, 2 kleine kinderen, papegaaien en een kat. Het huis en de honden worden gewoon verwaarloosd. De honden komen amper buiten. Tot voor kort hadden ze 2 honden, daar is sinds de winter een derde bijgekomen, een puppy. Die werd eerst op het balkon 'uitgelaten'. Als Buurman met de honden naar buiten gaat, kan er 1 zijn plas nog geen eens ophouden. Die laat het lopende weg gaan.

Vorig jaar zomer moest heel de familie in de auto geladen worden incl. de 2 honden. Dit ging niet zoals het moest waarschijnlijk en werd de buurman boos op een hond. Die paktie bij kop en kont en trek/ gooi hem zo uit de kofferbak en smijt hem op de grond. Ik zag dit en heb er ook iets van gezegd. Maar daar moest ik me maar niet mee bemoeien , want het is zijn hond...

Het is in dat huis goor! Het stinkt er naar kattenzeik/ poep. Dit heb ik al van verscheidene mensen gehoord die daar binnen geweest zijn (niet voor de lul overigens). een hond laat ook binnen zijn plas lopen. En gister vlogen ze elkaar weer aan. Nou het lijkt wel een slachtpartij... Niet normaal meer.

Maar nu mijn vraag: moet ik hier nu melding van maken of niet?

P.S. Ik weet het die kinderen wonen er ook... Maar ik weet niet of ik daar ook melding van moet maken. Ze hebben de leeftijd nog niet dat ze naar school gaan. dus daar mist wel een controlepunt. Maar ik weet niet hoe ver ik kan gaan met instanties in te schakelen, dus vandaar mijn vraag.
quote:dingus schreef op 20 juni 2012 @ 10:22:

Hkgirl: ik ben niet te laf of laks. Ben vorig jaar ook eens bij het politiebureau langs gelopen, omdat ik een andere man ook zijn hond zag schoppen. Heb toen ook die hond afgepakt van hem. Was een oudere gefruatreerde man op de fiets en het was op dat moment iets te druk voor de hond dat hij even niet wist wat te doen. Toen schopte die man hem een paar keer.

De politie zegt dat een dier wettelijj als 'voorwerp/ bezitting' wordt gezien. Zolang ze geen bewijs van 'echte' mishandeling hebben (schade) kunnen ze weinig.

Sorry TS: ik bedoelde jou absoluut niet als laf en/of laks te bestempelen, excuus als dat zo overkwam. Ik doelde meer op mensen die dit soort dingen zien gebeuren of er weet van hebben maar er nooit iets mee doen. Jij maakt je, ik denk terecht zorgen om de beestjes en wilt tenminste actie ondernemen.

Afgaande op je verhaal denk ik dat er bij elkaar opgeteld voldoende aanwijzingen zijn dat er wellicht niet (voldoende) goed voor die arme honden gezorgd wordt. Alleen al het feit dat zo'n arm dier op een bepaalde manier de auto uitgetrokken wordt en op de grond gesmeten wordt zou bij mij al wat alarmbellen doen afgaan. Kortom, ik zeg bel alsjeblieft 144. Ze kunnen dan in elk geval een kijkje gaan nemen en als alles tóch in orde blijkt te zijn prima. En anders kunnen die hulpeloze dieren geholpen worden....ze kunnen zelf niks doen tenslotte!

Dus vandaar mij besluit om er vorig jaar niets mee toen.

En nog iets medisch... Van 1 hond zegt hij dat die kanker heeft. Nou die hond is inderdaad iets mee, want pas zag ik hoe dun hij wel niet geworden is.
Ik vind dat je wel heel veel dingen van je buren weet.

Zo ook dat de hond geen medicijnen krijgt, dat er 1 kanker heeft en dun is geworden? ( als een hond dun wordt heeft hij nog niet meteen kanker).

En dan ook nog zeggen dat het feiten zijn, geen aanames.

Hoe weet je dit nou als je die mensen niet eens kent? Van horen zeggen? Dan zijn het roddels/aannames uit de tweede hand, geen feiten.

Als je echt niet laf bent dan ga je gewoon naar je buren toe, je hoeft niet naar binnen, gewoon aan de deur.

En dan zeg je wat je vermoedt en geef je aan er melding van te willen maken. Dat is dan netter dan anoniem een melding maken deburen weten van niks.
Ik zou bellen, 144 politie dus gaat gewoon eens langs om te praten met die mensen. Ik heb hier ook gebeld voor een hond in de flat, die niet uitgelaten werd, altijd buiten zat zonder hok, en etensbakjes. Die mensen kijken en als het nodig is wordt er acti ondernomen.
zolang honden te eten en te drinken hebben doen ze niks.

honden zijn voorwerpen volgens de wet, helaas.

uitlaten hoeft niet.

heb ooit een melding gedaan van een pup van 8 weken die 12 uur achter elkaar overdag alleen thuis werd gelaten, maar daar konden ze niks mee, als er water en voer stond voor hem was dat voldoende, geestelijke gezondheid telt niet.

pup is trouwens met 3 maanden overleden, had uit kattenbak gegeten en te veel grit naar binnen gerkegen...

maar goed, ik zou sowieso wel bellen naar 144 en het hele verhaal vertellen, mss doen ze in dit geval wel iets (magere hond)
@ italy meisje ik woon ik nu een aantal jaar naast deze mensen. Ik heb zelf genoeg gezien om te kunnen constateren dat ze niet goed voor die beesten zorgen. En ja horen zeggen ja... Omdat dit een veel besproken gezin is. Ik vraag bij niemand nergens om. Ze vertellen het zelf. En ik geloif ook niet dat die mensen met ze allen hebben gedacht: kom we gaan Dingus van alles wijs maken en dan gaat ze misschien wel melding maken.

De kachelmeteropnemer ook. Die zei dat hij in veel huizen komt maar dit wel heel ver ging. De schilders... En noem maar op. Iedereen zorgt er voor dat ons blok er netjes uitziet en je raad het al hun niet. En dat hun in de troep leven moeten ze zelf weten. En neem je beesten of krijg je kinderen moet je ook zelf weten, maar neem je verantwoordelijkheid ervoor. Dus: uitlaten, voeding en medische zorg. En bij ze langs gaan? Daar pas ik voor. Aangezien de ervaringen die de buurvrouw heeft. (ow ja ook van horen zeggen!)
Direct diverse instanties bellen en melding maken. Voor de dieren, maar zeker ook voor de kinderen. Of de instanties er wat aan doen is de vraag (het is tenslotte Nederland maar dan heb jij in elk geval je best gedaan ervoor.

Meer kun je helaas niet doen. Succes
quote:dingus schreef op 20 juni 2012 @ 11:47:

@ italy meisje ik woon ik nu een aantal jaar naast deze mensen. Ik heb zelf genoeg gezien om te kunnen constateren dat ze niet goed voor die beesten zorgen. En ja horen zeggen ja... Omdat dit een veel besproken gezin is. Ik vraag bij niemand nergens om. Ze vertellen het zelf. En ik geloif ook niet dat die mensen met ze allen hebben gedacht: kom we gaan Dingus van alles wijs maken en dan gaat ze misschien wel melding maken.

De kachelmeteropnemer ook. Die zei dat hij in veel huizen komt maar dit wel heel ver ging. De schilders... En noem maar op. Iedereen zorgt er voor dat ons blok er netjes uitziet en je raad het al hun niet. En dat hun in de troep leven moeten ze zelf weten. En neem je beesten of krijg je kinderen moet je ook zelf weten, maar neem je verantwoordelijkheid ervoor. Dus: uitlaten, voeding en medische zorg. En bij ze langs gaan? Daar pas ik voor. Aangezien de ervaringen die de buurvrouw heeft. (ow ja ook van horen zeggen!)

dus, nu bellen en daarna hier komen vertellen wat ze gezegt hebben, hup hup !

we wachten
Ik zou ook bellen.

Ja, je hebt t inderdaad allemaal van horen zeggen.

Maar als 15 mensen met hetzelfde verhaal aankomen, zullen ze het niet verzinnen lijkt mij.

Je kan allicht info inwinnen, situatie uitleggen en wie weet komen ze wel een kijkje nemen. Het is het minste wat je kunt doen.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Volgens mij gaf TO al aan dat ze haar buren heeft aangesproken over het feit dat hij z'n hond nogal hardhandig uit een auto gooide. Zij kreeg toen te horen dat ze zich er niet mee moest bemoeien..

Het lijkt mij dan vrij zinloos om een poging te wagen de situatie te willen bespreken. Dus, zou ik idd 144 (dat is een lijn voor dierenbescherming ofzo) bellen. Als je niet wilt praten dan maar op zo'n manier.

Daarnaast zijn bepaalde lieden nou eenmaal geen praatmateriaal. Je hebt ook geen zin om rottigheid en problemen te krijgen, terwijl je het dus zielig vindt voor die beesten.

Heb ooit buren gehad met een grote hond. Dat beest zat werkelijk dag en nach op het achterplaatsje. 35 graden of -15, dat maakte allemaal niet uit. Het beest poepte en pieste daar en bij warm weer stonk het like hell. Heb 1 x een opmerking gemaakt dat het zeiltje dat ze gespannen hadden (was koud weer) was weggewaaid. Maar dezelfde opmerking als bij TO: Waar bemoei je je mee.

Op een gegeven moment was het beest steeds zo aan het janken en waren de buren steeds op dat beest aan het schelden, dat ik de politie heb gebeld. Die zijn langsgeweest en zij hebben toen een waarschuwing gekregen. Sinds toen ging het wel een stuk beter.

Overigens stond de buurman na het bezoek buiten met een mes te zwaaien, roepend: Wie heeft gvd de politie gebeld ???

Heb wijselijk m'n mond gehouden.
Dank jullie wel! Ik ga zo even bellen. Dam laat ik het weten
Heb gebeld en melding gedaan. Ze gingen kijken wat ze konden doen.
Super Dingus, vind het echt heel goed van je! Laat je nog even weten hoe het verder gaat?
top.

hou je ons op de hoogte ?
Jazeker! Doe ik!
Nou goed nieuws! Ze zijn langs geweest. Sporen van mishandeling hadden ze niet gevonden. De 'zieke' hond moest binnen week naar DA. De andere hond had te lange nagels. De pup was goed. Maar die herft inmiddels een ander onderkomen gekregen... tenminste dat hoop ik... Niet dat hij ergens aan een boom gebonden is ofzo? Maar hij is daar in ieder geval weg.
Fijn dat ze geweest zijn. Komen ze ook langs om te kijken of de afspraken zijn nagekomen?
quote:isa33 schreef op 20 juni 2012 @ 09:48:

Je hebt er zelf geen last van zeg je? De stank is alleen van horen zeggen? Net zoals het verwaarloosde huishouden? Dit vind ik bemoeizucht van de bovenste plank.

Als je je ernstig zorgen maakt over het welzijn van de dieren en/of de kinderen dan maak je een melding. Maar op basis van wat hier staat, zou ik wel mijn wenkbrauwen optrekken, maar geen melding van maken.Als ik zie dat iemand zijn hond uit de kofferbak trekt en op straat smijt, dan zou ik er zeker een melding van maken. Wat een onzin zeg wat jij vermeld.
quote:dingus schreef op 29 juni 2012 @ 10:19:

Nou goed nieuws! Ze zijn langs geweest. Sporen van mishandeling hadden ze niet gevonden. De 'zieke' hond moest binnen week naar DA. De andere hond had te lange nagels. De pup was goed. Maar die herft inmiddels een ander onderkomen gekregen... tenminste dat hoop ik... Niet dat hij ergens aan een boom gebonden is ofzo? Maar hij is daar in ieder geval weg.Ik kan hier niet zo goed tegen. Geen sporen van mishandeling gevonden..Als ik jouw OP lees dan is er sprake van mishandeling. Zielig voor de dieren dat er zo met ze wordt om gegaan. Wel fijn TO dat jij een melding hebt gedaan (al wordt er weinig tot geen aktie ondernomen) en hoop dat je het in de gaten blijft houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven