randje van de afgrond?
donderdag 21 juni 2012 om 23:54
Ik zit momenteel helemaal in de stress. Aankomende maandag heb ik een heel lastig tentamen, waar ik minimaal een 6,5 voor moet halen, anders word ik van mijn opleiding afgekickt. Een 6,5 klinkt te doen, maar het is ECHT lastig en VEEL. De consequenties van het eraf gekickt worden zijn dan: 2 jaar voor niets gestudeerd, torenhoge schuld opgebouwd (hiervoor heb ik iets anders gestudeerd), nog maar 1 jaar studiefinanciering over, langstudeerboete..
Zijn er mensen die ook in een vergelijkbaar schuitje zitten?? (of hebben gezeten)
P.S.: ik zit niet constant op het forum, ik heb de hele dag zitten leren en in mn pauze navigeer ik naar viva.nl
Zijn er mensen die ook in een vergelijkbaar schuitje zitten?? (of hebben gezeten)
P.S.: ik zit niet constant op het forum, ik heb de hele dag zitten leren en in mn pauze navigeer ik naar viva.nl
vrijdag 22 juni 2012 om 00:05
Even praktisch, wat voor tentamen, waarom denk je geen 6,5 te kunnen halen, los van het feit dat het veel en lastig is, kan je hulp zoeken, al dan niet op dit forum, kan je medestudenten vragen om samen te studeren, kan je niet nog een week of i.d. uitstel krijgen etc.
kortom haal adem, kijk even vanaf een afstand, het is nog maar net 4 min vrijdag dus je hebt nog even
kortom haal adem, kijk even vanaf een afstand, het is nog maar net 4 min vrijdag dus je hebt nog even
vrijdag 22 juni 2012 om 00:36
vrijdag 22 juni 2012 om 01:04
@ zonnetje: helaas kan ik geen hulp inroepen, omdat m'n medestudenten die dit vak ook volgen op dit moment het programma in het buitenland doen (hier heb ik niet voor gekozen ivm mijn woning). En de docenten die dit vak geven, geven geen bijles.
Ik ga in ieder geval zo goed mogelijk de tijd benutten die ik nog heb, maar presteren onder druk is niet mijn sterkste punt
@lifeforever: Ja klopt het is een herkansing, en je hebt gelijk, ik wil ABSOLUUT niet achteraf denken "had ik dit en dat maar gedaan"!
Even voor de goede orde wat achtergrond informatie; het gaat om het vak 'frans'. Ik weet het, het klinkt heel high school en ik kan zelf echt niet geloven dat ik op dit punt ben beland. Het niveau hoorde bij aanvang van de opleiding aan te sluiten op vwo6, maar dat was totaal niet het geval. Afgezien van het feit dat ik vwo al 4 jaar daarvoor had verlaten en het stoffig was geworden, begonnen ze op mijn opleiding meteen met presentaties geven over economische onderwerpen. Terwijl ik in de 4e, 5e en 6e haast alleen leesteksten heb geoefend. Dus, ik begon al met een achterstand. Zodoende heb ik deze afgelopen 2 jaar een lijdensweg afgelegd met dat stomme frans en uiteindelijk alles gehaald op deze laatste toets na. -_-
Ik ga in ieder geval zo goed mogelijk de tijd benutten die ik nog heb, maar presteren onder druk is niet mijn sterkste punt
@lifeforever: Ja klopt het is een herkansing, en je hebt gelijk, ik wil ABSOLUUT niet achteraf denken "had ik dit en dat maar gedaan"!
Even voor de goede orde wat achtergrond informatie; het gaat om het vak 'frans'. Ik weet het, het klinkt heel high school en ik kan zelf echt niet geloven dat ik op dit punt ben beland. Het niveau hoorde bij aanvang van de opleiding aan te sluiten op vwo6, maar dat was totaal niet het geval. Afgezien van het feit dat ik vwo al 4 jaar daarvoor had verlaten en het stoffig was geworden, begonnen ze op mijn opleiding meteen met presentaties geven over economische onderwerpen. Terwijl ik in de 4e, 5e en 6e haast alleen leesteksten heb geoefend. Dus, ik begon al met een achterstand. Zodoende heb ik deze afgelopen 2 jaar een lijdensweg afgelegd met dat stomme frans en uiteindelijk alles gehaald op deze laatste toets na. -_-
vrijdag 22 juni 2012 om 01:25
Wat vervelend dat het maar niet lukken wil. Ik begon wegens een switch ook in de 3e klas met Duits, daar waar mijn klasgenoten het in de 1e en 2e ook gehad hadden, ben er nooit echt bovenop gekomen, miste de gehele basis.
Laat je ons even weten hoe het afloopt? Als je nu even knalt, ben je er voor de rest van je leven vanaf! :')
Laat je ons even weten hoe het afloopt? Als je nu even knalt, ben je er voor de rest van je leven vanaf! :')
vrijdag 22 juni 2012 om 01:38
Precies! Dat is zo vervelend aan talen; als je niet met een bepaalde stroom mee bent gegaan dan kun je er bijna niet in springen zonder te verdrinken.
Haha, helaas heb ik nog 1 jaar voordat ik afgestudeerd ben en het voor de rest van m'n leven kan wegschuiven. Maar dan weet ik in ieder geval dat die bak ellende mij niet eruit kan schoppen
Ik zal het binnenkort posten; the French saga continues ^_^
Haha, helaas heb ik nog 1 jaar voordat ik afgestudeerd ben en het voor de rest van m'n leven kan wegschuiven. Maar dan weet ik in ieder geval dat die bak ellende mij niet eruit kan schoppen
Ik zal het binnenkort posten; the French saga continues ^_^
vrijdag 22 juni 2012 om 05:58
vrijdag 22 juni 2012 om 09:01
Ik zit niet in een soortgelijke situatie, maar wou je even succes wensen. Om wat voor tentamen gaat het? Moet je schrijven, spreken, is grammatica belangrijk? Ik heb wel wat ervaring met dit soort dingen, misschien kan ik je tips geven.
Voor nu: probeer zoveel mogelijk Frans in je op te nemen, ook als je niet aan het leren bent. Franse radio en tv kunnen helpen als je bewust luistert (probeer bepaalde woorden bijvoorbeeld op te schrijven, of probeer uit te vogelen wie, wat, waar, wanneer en waarom doet). En maak een planning, anders zie je door de bomen het bos niet meer.
Voor nu: probeer zoveel mogelijk Frans in je op te nemen, ook als je niet aan het leren bent. Franse radio en tv kunnen helpen als je bewust luistert (probeer bepaalde woorden bijvoorbeeld op te schrijven, of probeer uit te vogelen wie, wat, waar, wanneer en waarom doet). En maak een planning, anders zie je door de bomen het bos niet meer.
vrijdag 22 juni 2012 om 13:21
Spreken heb ik afgelopen maandag gehad; moest 9 minipresentaties voorbereiden waarvan de docent er dan 3 uitzocht; daar had ik gelukkig een 6 voor gehaald, maar die telt maar voor 10% mee. Nu is het een schriftelijk tentamen met invulteksten voor grammatica en officiele vaktermen, een tekst die ik zelf moet schrijven en open vragen die ik moet beantwoorden nav teksten uit het boek.
@ primabella: nee de eerste keer had ik ternauwernood een 4,5 gehaald.
@ mopke: ik heb een franse film gekeken afgelopen week, maar isinderdaad wel een goed idee om tv5 gewoon als achtergrond geluid aan te zetten, dankje!
@ liquorice: Dankjewel! Ik zie inderdaad door de bomen het bos niet echt meer, ondanks mn planning; de leerstof is erg onsamenhangend en daardoor kan ik het niet zo goed gestructureerd in mn hoofd zetten, dus dan blijft het niet echt hangen.
@ primabella: nee de eerste keer had ik ternauwernood een 4,5 gehaald.
@ mopke: ik heb een franse film gekeken afgelopen week, maar isinderdaad wel een goed idee om tv5 gewoon als achtergrond geluid aan te zetten, dankje!
@ liquorice: Dankjewel! Ik zie inderdaad door de bomen het bos niet echt meer, ondanks mn planning; de leerstof is erg onsamenhangend en daardoor kan ik het niet zo goed gestructureerd in mn hoofd zetten, dus dan blijft het niet echt hangen.
vrijdag 22 juni 2012 om 13:51
We hebben, als ik je goed begrijp, drie onderdelen: invullen, schrijven en open vragen. Kan je iets met deze tips?
- invullen: heb je oefenopgaven? Ga die dan maken en kijk wat je fout doet. Probeer in ieder geval uit te zoeken waar de gaten in je kennis zitten. Heb je moeite met werkwoordsvormen, schort er wat aan je woordenschat? Ga daar dan aan werken. Bij invuloefeningen werkt het ook goed om de rest van de zin te analyseren, hieraan kan je zien wat voor woord je moet invullen en welke vorm je moet hebben.
- zelf schrijven: begin altijd met aantekeningen waarin je opschrijft wat er in de tekst moet staan (lees hiervoor goed de opdracht) en hoe je dat gaat aanpakken. Maak een plan verdeeld in alinea's. Ga vervolgens pas schrijven. Lees de tekst na afloop na op spelings- en grammaticafouten, maar check ook of je je goed aan de opdracht hebt gehouden.
- open vragen: hierbij gaat het vaak om begrijpend lezen. Lees de vraag dus zorgvuldig, kijk goed waar je het antwoord kan vinden en ga niet in de wilde weg een antwoord formuleren. Zet eerst op een rijtje wat je op wilt schrijven.
In alle gevallen geldt: kijk eerst waar je moeite mee hebt en ga daar specifiek mee aan de slag. Wees daar nauwkeurig in, ga vanmiddag bijvoorbeeld werkwoordsvormen leren en morgenochtend vaktermen. En vraag iemand met een talenknobbel om je te overhoren. Succes!
- invullen: heb je oefenopgaven? Ga die dan maken en kijk wat je fout doet. Probeer in ieder geval uit te zoeken waar de gaten in je kennis zitten. Heb je moeite met werkwoordsvormen, schort er wat aan je woordenschat? Ga daar dan aan werken. Bij invuloefeningen werkt het ook goed om de rest van de zin te analyseren, hieraan kan je zien wat voor woord je moet invullen en welke vorm je moet hebben.
- zelf schrijven: begin altijd met aantekeningen waarin je opschrijft wat er in de tekst moet staan (lees hiervoor goed de opdracht) en hoe je dat gaat aanpakken. Maak een plan verdeeld in alinea's. Ga vervolgens pas schrijven. Lees de tekst na afloop na op spelings- en grammaticafouten, maar check ook of je je goed aan de opdracht hebt gehouden.
- open vragen: hierbij gaat het vaak om begrijpend lezen. Lees de vraag dus zorgvuldig, kijk goed waar je het antwoord kan vinden en ga niet in de wilde weg een antwoord formuleren. Zet eerst op een rijtje wat je op wilt schrijven.
In alle gevallen geldt: kijk eerst waar je moeite mee hebt en ga daar specifiek mee aan de slag. Wees daar nauwkeurig in, ga vanmiddag bijvoorbeeld werkwoordsvormen leren en morgenochtend vaktermen. En vraag iemand met een talenknobbel om je te overhoren. Succes!
vrijdag 22 juni 2012 om 18:02
Ik heb ook zoiets meegemaakt, 2jaar een hbo opleiding gedaan, daarna overgestapt op de uni. Omdat de overstap groot was heb ik in het eerste jaar niet alle vakken gehaald. Voor 1 vak kwam ik in het 2e jaar een tiende te kort en ik zou er ook afgestuurd moeten worden ivm de bsa. Maar bij mij op de opleiding zijn ze coulant geweest en mocht ik het tentamen in de 3e doen! Gelukkig nu wel gehaald.
Maar als het niet kon had ik ook een torenhoge studieschuld en radeloos!
Succes met je tentamen, probeer zoveel mogelijk oefententamens te maken en probeer jezelf het gevoel te geven dat je het kan halen ipv nu al te denken dat je het toch niet kan, de rest heb je immers ook gehaald!!
Maar als het niet kon had ik ook een torenhoge studieschuld en radeloos!
Succes met je tentamen, probeer zoveel mogelijk oefententamens te maken en probeer jezelf het gevoel te geven dat je het kan halen ipv nu al te denken dat je het toch niet kan, de rest heb je immers ook gehaald!!
vrijdag 22 juni 2012 om 19:34
Ik heb zelf niet zoiets meegemaakt, maar er heeft een meisje bij mij in de klas gezeten die dat wel had meegemaakt. Zij was bij een andere school van de opleiding afgekickt, omdat ze niet genoeg punten had behaald. Ze is toen gewoon naar een andere school gegaan (de school waar ik de studie ook volg dus) en daar heeft ze opnieuw de studie gevolgd en wel gewoon haar diploma behaald. Ze heeft alleen toen wel een aangepast traject gevolgd op de nieuwe school, omdat ze een aantal dingen wel al had behaald en ze dus niet gewoon weer in de reguliere route kon starten in het 1e studiejaar.
zaterdag 23 juni 2012 om 00:28
@ liquorice: Ik heb vandaag de hele dag aan grammatica zitten werken en morgen na m'n werk dit nog een keer doornemen en dan wat teksten samenvatten. Dan zondag alles herhalen herhalen herhalen. Och.. Ik ben in ieder geval een stuk verder gekomen, wat ook wel motiveert. Dankje voor je tips! Ben nu inderdaad ook gaan nagaan waar ik het meeste moeite mee heb en daar spendeer ik meer tijd aan dan dingen die ik al ken.
@ annemiepsie: Exact, dat heb ik ook! Rot BSA -_-'. Bij mn vorige studie had ik die ook op 1 vak na niet gehaald, dus vandaar de druk nu :S Wel goed dat ze je op je studie de kans hebben gegeven om het alsnog in te halen; dat laten ze echt bij weinig studies toe. Zelfs naar persoonlijke omstandigheden kijken ze vaak niet (EUR in rdm bv -_-')
@ mi-jo: ja daar heb ik ook aan gedacht, als nood plan, maar weet niet of dat mogelijk is eigenlijk. Maar wel een idee om daar achteraan te gaan als het een groot fiasco wordt. Waar ik van mezelf nu toch echt niet meer aan mag denken
anders ga ik er nog naartoe leven ofzo en dan wordt mn kans van slagen helemaal weggevaagd.
@ annemiepsie: Exact, dat heb ik ook! Rot BSA -_-'. Bij mn vorige studie had ik die ook op 1 vak na niet gehaald, dus vandaar de druk nu :S Wel goed dat ze je op je studie de kans hebben gegeven om het alsnog in te halen; dat laten ze echt bij weinig studies toe. Zelfs naar persoonlijke omstandigheden kijken ze vaak niet (EUR in rdm bv -_-')
@ mi-jo: ja daar heb ik ook aan gedacht, als nood plan, maar weet niet of dat mogelijk is eigenlijk. Maar wel een idee om daar achteraan te gaan als het een groot fiasco wordt. Waar ik van mezelf nu toch echt niet meer aan mag denken