Geld & Recht alle pijlers

Flatje inrichten/kosten?

19-06-2012 14:04 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Sorry als deze dubbel is.. Ik kon niks recents vinden, maar kan me wel voorstellen dat het vaker is gevraagd..

Ik wil graag een flatje huren met 2 slaapkamers, verder niet megagroot. Gewoon simpel voor mij alleen.

Aan wat voor bedrag moet ik denken als ik helemaal uit het niets een huis in moet richten? En dan als eerst de basisdingen.. Laminaat, verf, meubels, 2-persoonsbed etc..

De luxe dingen kan ik altijd nog later kopen, hiermee bedoel ik een TV oid..

Ik ben gewoon van plan om naar de Ikea te gaan, of de Kwantum/Leenbakker.. Gewoon plekken waar ik iets moois/leuks zie..

Ik zat zelf te denken aan minimaal ¤ 3000,- zit ik er dan te erg onder, of kun je met dit bedrag heel wat?

Ervaringen graag! bedankt!!
Ik heb vorig jaar voor ¤5000 mijn flat ingericht. Inclusief vloer (laminaat, ondervloer & plintjes) alle meubels (Ikea), wasmachine, koelkast, kookplaat. Ik had alleen wat servies, pannen en handdoeken.

Grootste kostenpost was de vloer (¤800), het bed (¤700) en de wasmachine plus koelkast (¤700).

Met minder zou ik het niet gered hebben. Maar ik heb dan wel alles nieuw.
quote:Atelier_madame schreef op 19 juni 2012 @ 16:04:

[...]

Ik weet niet, zou niet zo snel tweedehands een wasmachine kopen. Waarom niet?
Ik snap dat gesleep met die vloeren nooit in Nederland. Zo onhandig en kostelijk. Waarom de huurbaas er niet één deftige vloer inlegt die gewoon bij de woning blijft?

Verf kun je veel op besparen. Wij hebben alleen de woonkamer opnieuw gedaan, de rest is allemaal lelijk beige, maar daar kan ik wel mee leven.

Voor de rest veel rondvragen bij familie en naar ikea.
quote:Paddle schreef op 19 juni 2012 @ 21:12:

Ik snap dat gesleep met die vloeren nooit in Nederland. Zo onhandig en kostelijk. Waarom de huurbaas er niet één deftige vloer inlegt die gewoon bij de woning blijft?

Ergens heb je wel gelijk hoor, maar een vloer is toch echt wel zo persoonlijk dat iemand andermans vloer écht afschuwelijk kan vinden..

Ik kan ook particulier iets huren via een vriend en die heeft een witte vloer.. Hij neemt het waarsch ook niet mee naar zijn nieuwe plek.. Maar wit vind ik wel érg onhandig als kleur.. Bij hem zie je ook alle kleine vlekjes en bij een donkere kleur hoef je dus minder vaak te dweilen.. En dat is me ook heel wat waard!
Als je het niet mooi vind is dat jammer maar helaas. Net zoals de indeling, de keuken en badkamer ook niet kunt bepalen in een huurwoning.

De meeste huisbazen gaan toch voor iets neutraals. Hier ligt er een beige tegelvloer, ook niet echt mijn ding (zeker in combi met de ook al beige muren), maar beter dat dan elke keer een vermogen uitgeven als je verhuist. Denk ik dan toch.
quote:Paddle schreef op 19 juni 2012 @ 21:12:

Dat snap ik ook niet! En dan moet je onderhandelen etc. met de oude bewoners om hun vloer over te nemen, die ze anders toch nergens kwijt kunnen omdat de vloer op maat gemaakt is. De vrouw die eerst in het huis van mijn moeder zat wilde 3000 euro voor het laminaat .
Ik vind 3000 euro erg weinig voor een complete inrichting! Maar als je eerst de basis koopt en daarna de extra's. Moet je het wel redden, maar dan zit je de eerste maanden wel zonder gordijnen, lampen, decoratie of opbergkasten ed.

Bij ikea en oa xenos hebben ze een basic-servies set voor 4 personen. Dit kun je later uitbereiden of opleuken.

Nog een tip, theedoeken en lakens ed zijn bij ikea helemaal niet zo goedkoop. Bij de action hebben ze ook een heleboel liggen voor weinig geld.
Als je het niet erg vind om dingen tweedehands te kopen (kringloop, marktplaats, via-via) dan moet het lukken. En inderdaad niet in een keer alles compleet willen hebben. Vind ik toch beter werken; dat je terwijl je er woont achter komt wat je waar zou willen hebben, in plaats van alles van te voren bedenken en kopen.
Zeg maar Spijker.
quote:qwerttu schreef op 19 juni 2012 @ 14:57:

[...]

Kijk uit met "zelf schilderen": in verf gaat ongemerkt véél geld zitten. Zoek liever nog even wat langer door tot je iets gevonden hebt dat wel de juiste kleur/stijl heeft.

Pfff, daar ben ik ook van teruggekomen zeg, ''je meubels een likje verf geven''.

Dat betekent schuren, in de grondverf zetten, nog een keer schuren (eventueel nog een keer gronden), dan de verf erop, moet allemaal heel precies gebeuren. Bij goedkope verf moet je het nog eens 2 keer aanbrengen. En dan moet je ook nog maar net een plek hebben dat je dat kan doen, en als dat in je huis is: het stinkt! En het staat in de weg! Bezint eer ge begint dus.
Ik vind dit een leuk topic, ik ben zelf van plan om volgend jaar volledig op mezelf te gaan (woon nu op kamers) en ik heb me al verschillende keren dezelfde vraag gesteld. Ik ben nu stilaan bezig kleinere dingen te verzamelen en vooral: overal te verkondigen dat je mij geen groter plezier kan doen dan met stomweg huisraad als cadeau.
Ik ben een paar weken terug verhuisd en had al wel wat spullen maar het heeft nog steeds behoorlijk veel geld gekost ook al zocht ik lowbudget dingen uit.

Om je een beeld te geven:

- witgoed: nieuw aangeschaft, 4 apparaten in 1x en afgedongen in de winkel 1500,- voor alles bij elkaar inclusief bezorgen, installeren en extra lange garantietermijn

- bank: nieuw aangeschaft, wel bij een prijsvechter, afgedongen (vrijdagavond laat grote zaken aanschaffen helpt bij het onderhandelen) uiteindelijk 1000,- kwijt vanwege hoge bezorgkosten..

- verf,klusmateriaal: 500,- euro

- overige meubels bij kringloop en zelf opgeknapt, vergis je daar niet in, ook de verf en het materiaal om op te knappen, bijv stofferen, kost een aardig bedrag!

Ik denk dat ik zeker zo'n 5000 euro ben kwijtgeweest en dan had ik nog goeie koopjes zoals een bedframe van 35 euro..!

Je verkijkt je inderdaad snel op de kosten van de kleine dingen. Ik zou een lijstje bijhouden als ik jou was, dan blijft het overzichtelijk.
Ik denk dat je het met 3.000 euro echt niet red , zal wel rond de 6.000 of 7.000 worden....
Ik weet niet meer hoeveel ik kwijt was. Denk max 1000 euro. Ik heb een paar weken rondgeroepen dat ik op mezelf ging ging wonen. Nou en dan komt er van alles aan. Veel spullen gratis gekregen of voor een symbolisch bedrag. En dan sparen en af en toe zelf wat nieuws kopen. Dan kan jouw oude meuk evt weer naar een andere arme student...
Je hoeft toch niet alles in een keer in te richten? Ik ben ook weleens begonnen met een slaapbank, tweedehands koelkast, electrisch tweepittertje en een stofzuiger, en verder niet veel..

Laat vooral weten dat je dingen nodig hebt, heel veel mensen hebben van alles over en zijn blij als je hun garage/berging leeg haalt.

Het hangt ook af van hoeveel je het komende jaar/jaren nog over denkt te hebben voor meer aanschaffen. Ik zou liever de vloer en schilderwerk goed doen, zodat dat niet weer over hoeft, en dan langzaam de kamers/kastjes vullen (vind ik ook leuker dan een huis in een keer inrichten)

En voor Sorcha: http://uk.freecycle.org/
quote:qwerttu schreef op 19 juni 2012 @ 19:52:

[...]

Waarom niet?Omdat ik het idee heb dat een tweedehands wasmachine niet in te schatten is of hij nog goed is. Dan koop ik liever voor wat meer geld een nieuwe. Idem voor apparaten als een koelkast, diepvries etc. Heb een keer een slechte ervaring gehad met een koelkast, die bleek gewoon niet goed te koelen.
quote:Atelier_madame schreef op 22 juni 2012 @ 11:35:

[...]

Omdat ik het idee heb dat een tweedehands wasmachine niet in te schatten is of hij nog goed is. Dan koop ik liever voor wat meer geld een nieuwe. Idem voor apparaten als een koelkast, diepvries etc. Heb een keer een slechte ervaring gehad met een koelkast, die bleek gewoon niet goed te koelen.Maar als je daar het geld niet voor hebt, bv omdat je gaat studeren? Ikzelf heb er in elk geval geen slechte ervaringen mee.
Ik ben de afgelopen 7 jaar 3 keer verhuisd en vooral het laminaat en het huren van een busje vond ik verdacht duur. Bij laminaat moet je ook een ondergrond kopen dus wordt het vrij snel vrij duur.

Als ik naar mezelf kijk: Qua meubels vooral krijgertjes, bed gekocht voor 50 euro. Wel nieuw matras, bij de Ikea voor 150 euro. Wasmachine/ koelkast gekregen. Combimagnetron 2de hands voor 50 euro. Boekenkasten van de Ikea, ik geloof dat het nu 30 euro is voor een witte Billy. Zeil voor de kleinere ruimtes, bij de Kwantum staan er meestal restjes voor weinig. Mijn moeder is handig met stof, dus de gordijnen zijn door haar gemaakt, stof van de stoffenmarkt voor 3 euro per meter. Verf wel gewoon gekocht bij de Gamma. Lampen wel nieuw gekocht, maar daar is ook de Ikea weer verdacht goedkoop in. Dus dan waren er nog maar 2 grote kostenposten elke keer: de laminaatvloer in de woonkamer (oppervlak te groot om met restjes te kunnen werken) en de huur van een busje (ik heb echt niemand in mijn omgeving die een busje te leen heeft).

Bedenk dus vooral wat je zelf kan, wat mensen in je omgeving kunnen en wat je kan leren (verven is na een paar keer echt geen probleem meer).
Ik denk dat het inderdaad moeilijk wordt om van 3000 euro ALLES te moeten kopen. Ik heb zelf al wat dingetjes gespaard, zoals alle spullen voor in de keuken. Denk aan pannen, bestek, theedoeken, waterkoker en koffiezetapparaat etc. Een twee persoonsbed en beddengoed heb ik en gordijnen voor 2 kamers. Qua witgoed begin ik deze maand met sparen, heb al een leuke oven + gasfornuis gespot op marktplaats en een afspraak gemaakt. Voor 65 euro kan ik hem ophalen! Ook mijn koelkast wil ik van marktplaats halen. Ook heb ik een complete meubelset op het oog van 500 euro. Daar krijg ik dan een salontafel, eettafel, dressoir + spiegel, vitrinekast en tvmeubel voor.

Ik heb ongeveer 2500 euro gespaard, voor een vloer (vinyl) en een bankstel van de IKEA (900 euro). Hier moet ik ook nog een tv van halen en een wasmachine krijg ik van mijn oma. Ik denk dat ik het hiermee zou moeten redden.

Ik denk dat als je de hoognodige dingen iig haalt, en de rest stap voor stap dat het dan wel gaat.
Kijk voor een bank eens op marktplaats.

Ik heb daar een 2 jaar oude, zo goed als nieuwe hoekbank gekocht voor 150euro. Dezelfde stond nog in de winkel voor 1200!

Eethoek en stoelen heb ik voor 75 van marktplaats, grote kledingkast (2x2m) van IKEA ook op marktplaats voor 75euro.

Bed had ik al, dus dat scheelde al een hoop geld.

Wasmachine via een aanbieding voor 350 (Bosch). 2 PS IKEA kastjes als dressoir (150 totaal). Salontafeltje voor 16 van IKEA.

Vloer is laminaat van IKEA (antiek eiken) en voor hele woning (woonkamer en 2 slaakamers) was ik ongeveer 200 euro kwijt, ondervloer bij GAMMA ook 100 ofzo.

Koelkast marktplaats, gratis incl 2 laden vriezer.

Lampen 5euro per stuk bij IKEA, bestek en servies totaal 30euro, pannenset en keukenspulletjes ook totaal 50 ofzo.

Als je goed shopt en de basis bij elkaar hebt, kan je daarna altijd verder uitbreiden. Zo heb ik het ook gedaan. Inmiddels keuken verbouwd en nieuwe eethoek, en er komt ook nog een ander bed en dan gaat mijn oude naar de 'logeerkamer'.
Ik heb vorig jaar een appartement van 65m2 ingericht?

Kosten? Zo'n 7000 euro.

- Laminaat van ikea incl. ondervloer en plinten - 1000 euro

- Beddengoed voor nieuw bed - 300 euro

- Verven - 200 euro

- Bed voor 2000 euro (maar dit kan veel goedkoper)

- Vloerkleed - 200 euro

- Bankset - tweedehands voor 100 euro

- Tafel met vier stoelen - tweedehands voor 300 euro

- Tvkast tweedehands - 20 euro

- Kasten (5 stuks) - 1100 euro

- Nachtkastjes - 100 euro

- Meerdere lampen - 400 euro

- Spullen voor in keuken - 300 euro

- Wasmachine / fornuis tweedehands - 500 euro

- Gezelligheidsmakertjes, 'troepjes' (plankjes etc) - 500 euro

De rest hadden we voornamelijk al. Als je echt alles moet kopen en inrichten kun je het zo duur maken als je het zelf wilt. Alleen ik denk wel dat je zeker aan de 4000 euro zit als je alles nieuw wilt kopen.
quote:Atelier_madame schreef op 22 juni 2012 @ 11:35:

[...]

Omdat ik het idee heb dat een tweedehands wasmachine niet in te schatten is of hij nog goed is. Dan koop ik liever voor wat meer geld een nieuwe. Idem voor apparaten als een koelkast, diepvries etc. Heb een keer een slechte ervaring gehad met een koelkast, die bleek gewoon niet goed te koelen.Er zijn ook mensen op marktplaats die een nieuwe wasmachine verkopen. Jij koopt hem dus tweedehands, maar hij zit nog helemaal in het plastic Dat heb ik ook gedaan! Ook met de koelkast paar jaar geleden trouwens.
Op Marktplaats kijken naar gratis meubels. Je zult verbaasd zijn wat je gratis kunt krijgen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven