Geld & Recht alle pijlers

Flatje inrichten/kosten?

19-06-2012 14:04 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Sorry als deze dubbel is.. Ik kon niks recents vinden, maar kan me wel voorstellen dat het vaker is gevraagd..

Ik wil graag een flatje huren met 2 slaapkamers, verder niet megagroot. Gewoon simpel voor mij alleen.

Aan wat voor bedrag moet ik denken als ik helemaal uit het niets een huis in moet richten? En dan als eerst de basisdingen.. Laminaat, verf, meubels, 2-persoonsbed etc..

De luxe dingen kan ik altijd nog later kopen, hiermee bedoel ik een TV oid..

Ik ben gewoon van plan om naar de Ikea te gaan, of de Kwantum/Leenbakker.. Gewoon plekken waar ik iets moois/leuks zie..

Ik zat zelf te denken aan minimaal ¤ 3000,- zit ik er dan te erg onder, of kun je met dit bedrag heel wat?

Ervaringen graag! bedankt!!
Als je heel goed op je geld past dan zou je het eventueel kunnen redden. Het punt is, dat er heel veel geld gaat zitten in kleine dingetjes die je nodig hebt om op te knappen. Zelf zou ik er 2000 euro bij tellen, als je echt nog helemaal niets hebt. Je moet niet vergeten dat je dan vanaf het kleinste theelepeltje moet beginnen en dat tikt heel erg aan. Let ook op die aankopen die maar 5 euro kosten, want als je dat een aantal keren doet, kom je al snel op een verrassend bedrag.

Ik wens je heel veel succes.
Moet je ook nog een wasmachine, stofzuiger ed aanschaffen? Mocht dat NIET zo zijn dan moet je het met 3000,00 wel kunnen redden; alles heel low-budget doen. Van te voren goed nadenken wat en waar je alles vandaan wilt halen. Alleen al een bed + matras + beddengoed ed ben je zo 600,00 voor kwijt hoor! En dan doe je het dus goedkoop!
Ooooh zie nu dat je vanuit niets alles moet aanschaffen! Dan red je het niet met 3000 euro hoor! Sorry! Je moet ook nog kasten ed kopen! En idd wat Cateautje zegt zelfs het kleinste theelepeltje kost geld.
Mij zou het prima lukken daarmee, maar het ligt er maar helemaal aan wat je smaak is en hoeveel moeite je er voor wilt doen. Bij de IKEA kun je heel goedkoop inslaan, maar je kunt er ook best dure dingen kopen en dan ben je met een bankstel en een grote kledingkast al over je budget heen. Ik heb ook regelmatig spullen van Marktplaats afgehaald, bijv. IKEA laminaat en een IKEA kast, zag er allemaal perfect uit en op die manier was ik veel goedkoper uit. Ik zou als ik jou was gewoon eens wat rondkijken op de websites van de winkels die je noemt, noteren wat je mooi vindt en dan een berekening maken. Dat zegt uiteindelijk meer dan of het anderen wel of niet zou lukken met jouw budget.
Kringloop/MP/Ikea dan kom je een heel eind.
3000 wordt krap maar kan wel denk ik.

Het hangt natuurlijk een beetje van de grootte van je appartement af en van hoe basic je wilt gaan.

Voor mijn 2 slaapkamer appartement was ik ongeveer kwijt:

-vloer: 700 (supergoedkoop)

-meubels woonkamer: 2500 (geen tv)

-keukenuitrusting: 100 (super budget en nog veel dingen gekregen (oude pannen, spatels enzo)

-linnengoed, lakens, handdoeken: 200

meubels voor slaapkamer 1 had ik al en slaapkamer 2 heeft een tijdje geen meubels gehad. En dan heb je nog dingen als lampen, schoonmaakspullen, wasmachine, enzovoort.

Ik denk dat je echt de basis-basis dingen kunt kopen voor 3000, en dan de rest langzaam aan bij elkaar kopen. Maar dan moet je niet moeilijk doen over de eerste maanden op de vloer zitten. En vraag even rond, vaak hebben mensen nog wel oude pannen, bestek enzo.
Ik denk ook dat je het niet redt, tenzij je heel veel krijgt van familie/vrienden of tweedehands.

Als je niet per se alles zelf moet/kunt kopen zou ik zeker aan iedereen laten weten dat je spullen zoekt. Toen ik ging samenwonen hadden we een complete inboedel over (incl theelepels), omdat vriend en ik allebei lang alleen hadden gewoond. Vrijwel alles was in nieuwstaat omdat we beiden weinig thuis waren. We hebben het verdeeld over broers/zusjes en hun vrienden die op zichzelf gingen wonen, en die waren er heel blij mee.
Ook als je het allergoedkoopste van Ikea koopt redt je het hier echt niet mee. IK zou als ik jou was voor de meubels naar de kringloop gaan.
Je kunt natuurlijk ook eens goed rondvragen bij familie, vrienden, kennissen, collega's. Vaak hebben mensen wel wat dingen dubbel, die je zo kunt krijgen. En idd kringloopwinkels en marktplaats. Evt een likje verf erop en je hebt wat moois. Vind ik zelf ook nog leuker dan alles nieuw en precies bij elkaar passend!

Denk je er ook aan, dat je bij winkels vaak korting kunt krijgen? Bv als je een gasfornuis en een wasmachine koopt. Probeer er dan iets af te krijgen, of nog beter, iets erbij te krijgen wat je ook nodig hebt, bv stofzuiger of strijkijzer. Bij bedden- en meubelzaken lukken dit soort dingen ook vaak. Bv bij een bed en matras een dekbed of overtrek en kussen erbij krijgen. Of kijk of je een showroommodel of oud model kunt kopen. Is ook vaak goedkoper.
O ja, ik ging inderdaad uit van inrichting en meubels, maar als je ook een wasmachine, stofzuiger, servies, etc. nodig hebt dan moet je wel echt voor het goedkoopste gaan om onder de 3000 euro te blijven. Als je alles nieuw wilt kopen tenminste. Mijn man heeft destijds zijn tweekamerappartement voor minder dan 1000 euro ingericht, met meubels en spullen die hij her en der van familieleden kreeg die er vanaf moesten. En wasmachine tweedehands gekocht. Leverde een beetje een onsamenhangend geheel op, maar het werkte wel. Volgens mij waren alleen z'n stofzuiger en z'n gordijnen nieuw.
Het gaat er vooral om hoeveel je kwijt bent aan opknappen, in welke staat het appartement zich verkeerd. Als dat veel is, dan ben je ook veel kwijt. Het lijken allemaal hele kleine aankopen, een schuurpapiertje hier en een schroefje daar, maar dat loopt heel snel waanzinnig op, dus hou dat in de gaten.
Moet toch wel lukken voor 3000, mits je geen dure vloer wil en genoegen neemt met tweedehands (ook voor de wasmachine en de koelkast etc).
Als je alles moet kopen met die 3000 euro, red je het denk ik niet nee. Wat wel kan lonen, is aanbiedingen in de gaten houden voor als je pas over een bepaalde tijd gaat verhuizen. Dan kun je bepaalde producten kopen wanneer ze in de aanbieding zijn. Ook met verf, laminaat e.d. bij de bouwmarkt kan dit heel erg veel schelen en er is altijd wel iets bij een bepaalde bouwmarkt in de aanbieding.

Mocht je verder kosten willen drukken zou ik zeggen kijk op marktplaats. In mijn eerste appartementje heb ik veel tweedehands ikea meubels weten te scoren (in nieuwstaat) voor echt een schijntje van de nieuwprijs! Ben creatief!
TO, heb je misschien al een lijstje gemaakt wat je nog moet kopen en wat je daar aan kwijt denkt te zijn? Als je dat hier plaatst kunnen wij commentaar geven of je iets vergeten bent misschien?
dat ligt eraan waar je heen gaat. voor mij is het een sport voor zo min mogelijk held heel leuke spulletjes te vinden. zo kom ik aan meubels.

dingen die je wel nieuw wil hebben: pannenset ikea: 9.99

servies ikea: 19.95

bestel ikea: 2.99

dit zijn de allergoedkoopsten, maar die zijn ook goed, en van je vakantiegeld ga je dan een keer een mooie koekenpan halen of bij de action wat leukere koffiekopjes.

3000 euro moet makkelijk gaan.
En doooooor!
wasmachine vanaf 65 euro inclusief garantie: wasmachine

gratis koelkast (geen idee waar je woont maar die zijn overal te vinden)

koelkast
En doooooor!
quote:broadway schreef op 19 juni 2012 @ 14:33:

dat ligt eraan waar je heen gaat. voor mij is het een sport voor zo min mogelijk held heel leuke spulletjes te vinden. zo kom ik aan meubels.

dingen die je wel nieuw wil hebben: pannenset ikea: 9.99

servies ikea: 19.95

bestel ikea: 2.99

dit zijn de allergoedkoopsten, maar die zijn ook goed, en van je vakantiegeld ga je dan een keer een mooie koekenpan halen of bij de action wat leukere koffiekopjes.

3000 euro moet makkelijk gaan.

Ligt eraan hoeveel tijd je hebt om je inboedel bij elkaar te scharrelen. Als je helemaal niets hebt, moet je toch bepaalde dingen kopen om je eten op tafel te krijgen enz. Weet niet hoe jij kookt, maar voor mij zijn een paar pannen niet genoeg Denk aan snijplank, scherpe messen, opscheplepel, afwasmiddel, teil, theedoek etc. En als de eerste gasten komen om je nieuwe paleisje te bewonderen, wil je ze toch een bakje koffie kunnen geven... koffieautomaat, kopjes, theelepels....

Je kunt er gewoon niet omheen dat je in 1x heel veel kosten moet maken, tenzij je nu al allerlei aanbiedingen gaat verzamelen voor als je over een paar maanden gaat verhuizen.

zoals Cateautje ook al zei, lopen juist de kosten van die kleine 'goedkope' dingetjes heel erg snel op, ook omdat je vaak meer dan 1 nodig hebt.
3000 euro moet lukken, maar dan moet je wel elke euro overwegen die je uitgeeft. Je kunt dan wel kiezen op een aantal mooie nieuwe dingen, maar je kunt voor dat geld niet alles nieuw aanschaffen. Beter dan beginnen met goedkope rolgordijnen van de Ikea voor een paar tientjes dan gelijk daar 100-en euro's aan uit te geven.

Ik zou persoonlijk investeren in goede huishoudelijke apparatuur en de meubels dan maar wat laten. Een goede wasmachine voor 500 euro, een stofzuiger kost ook al snel 70 euro, koelkast 300 / 400, fornuis met oven 300 etc.

Overigens als je geluk hebt kun je nog wel eens wat overnemen van de vorige bewoner. Toen mijn vriend en ik ons huisje kregen lag er al laminaat in, dat mochten we gratis hebben. Evenals een koelkast, gasfornuis en gordijnen.
Het hangt er vanaf waar je genoegen mee neemt. Als je niets hebt en alles nieuw moet kopen, ben je eerder 10.000 euro kwijt dan 3.000. Maar als je gaat voor krijgertjes, Marktplaats, kringloop en aangevuld met Ikea, dan moet je het voor die 3.000 gewoon kunnen redden. Wij hebben voor een vergelijkbaar bedrag ons appartement ingericht toen we er kwamen wonen. Bank, matras, linnengoed en serviesgoed waren nieuw (en van het goedkoopste soort), de rest was tweedehands of gekregen. Vloer lag al in de woning (en hebben we zo gelaten, ondanks dat het onze smaak niet was), maar we hebben wel een klein fortuin uitgegeven aan verf.
Eventueel, bij een ouder appartement.

Latex voor plafonds

Latex voor muren

Verf.

Schuurpapier

Verfrollers en kwasten

afplaktape

Bij een nieuw appartement heb je geen verf nodig en geen latex voor de plafonds.

Dan moet er iets op de vloer. Jij wilt laminaat.

Dan moet er iets voor de ramen. Gordijnen of plakfolie en rolgordijnen.

Inrichting.

Bed, matras, dekbed, kussen, 2 dekbedhoezen en 2 hoeslakens.

Linnenkast, lamp

Badlakens en eventueel washanden.

koelkast, gasfornuis eventueel magnetron.Pannen, bestek, servies, dus borden, schaaltjes, mokken etc.Lamp, handdoeken en theedoeken, messen.

Bank, salontafel eventueel boekenkast, lampen, eventueel eethoek.

Dat is de basis en dan ben ik vast nog veel vergeten. compleet prulletjesvrij.

Kijk eens rond wat dat allemaal kost. Alleen jij weet wat je wilt.

In de hal en de badkamer moet ook een lamp
3000 euro? Wat een luxe!

Vriend en ik gaan zeer binnenkort samenwonen en we hebben een televisie, een bureaustoel en een heleboel keukenspullen. We hebben misschien 1000 euro en daarvan moet er in ieder geval een bed, bank en tafel en stoelen van worden gekocht. Een wasmachine zou ook prettig zijn! Dit is maar voor een maand, daarna begin ik met een nieuwe baan en dan heb ik iedere maand (dus na de vaste lasten) zo'n 600 euro te besteden en hij 200 euro.

Gordijnen en een koelkast/fornuis zijn gelukkig al in ons huurhuis aanwezig.

Als iemand nog tips heeft? We dachten zelf aan tweedehands meubels en die dan eventueel overschilderen. Zo lijkt het al meer een geheel.
quote:schnitzel schreef op 19 juni 2012 @ 14:39:

[...]

Ligt eraan hoeveel tijd je hebt om je inboedel bij elkaar te scharrelen. Als je helemaal niets hebt, moet je toch bepaalde dingen kopen om je eten op tafel te krijgen enz. Weet niet hoe jij kookt, maar voor mij zijn een paar pannen niet genoeg Denk aan snijplank, scherpe messen, opscheplepel, afwasmiddel, teil, theedoek etc. Als de eerste gasten komen om je nieuwe paleisje te bewonderen, wil je ze toch een bakje koffie kunnen geven...

Je kunt er gewoon niet omheen dat je in 1x heel veel kosten moet maken, tenzij je nu al allerlei aanbiedingen gaat verzamelen voor als je over een paar maanden gaat verhuizen.

zoals Cateautje ook al zei, lopen juist de kosten van die kleine 'goedkope' dingetjes heel erg snel op, ook omdat je vaak meer dan 1 nodig hebt.

wat ik aangeef zijn geen aanbiedingen.

daarbij kun je het over tijd hebben maar zonder geld kun je niks duurders kopen.

daarbij kun je ook nog mensen vragen je te helpen
En doooooor!
quote:Sorcha_ schreef op 19 juni 2012 @ 14:46:

3000 euro? Wat een luxe!

Vriend en ik gaan zeer binnenkort samenwonen en we hebben een televisie, een bureaustoel en een heleboel keukenspullen. We hebben misschien 1000 euro en daarvan moet er in ieder geval een bed, bank en tafel en stoelen van worden gekocht. Een wasmachine zou ook prettig zijn! Dit is maar voor een maand, daarna begin ik met een nieuwe baan en dan heb ik iedere maand (dus na de vaste lasten) zo'n 600 euro te besteden en hij 200 euro.

Als iemand nog tips heeft? We dachten zelf aan tweedehands meubels en die dan eventueel overschilderen. Zo lijkt het al meer een geheel.Dan zou ik het gewoon een maand zonder bank/bed/eethoek doen. En dan wel voor een nieuw matras gaan. Maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur.
quote:Sorcha_ schreef op 19 juni 2012 @ 14:46:

3000 euro? Wat een luxe!

Als iemand nog tips heeft? We dachten zelf aan tweedehands meubels en die dan eventueel overschilderen. Zo lijkt het al meer een geheel.Hoe staat het met de vloer, dat is echt een grote uitgave.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven