Havermoutmuffins?
vrijdag 22 juni 2012 om 11:29
Ben een beetje aan het experimenteren. Eerder heerlijke muffins gemaakt met havermout, zelfrijzend bakmeel, bakpoeder, ei, melk, bananen en dadels. Maar nu wil ik eigenlijk nog iets gezonder maken door het zelfrijzend bakmeel vervangen door nog meer havermout. Weet iemand wat dan de verhoudingen dan zouden moeten zijn tussen de havermout en het bakpoeder? En kan het ook met karnemelk in plaats van melk?
vrijdag 22 juni 2012 om 11:33
In het Amber Albarda topic (Lijf en lijn pijler) staat een recept van lekkere muffins. Het is met speltmeel (heb zelf boekweitmeel gebruikt, allebei heel gezond) en havermout, geen zelfrijzend bakmeel. En in plaats van melk kun je amandelmelk of rijstmelk gebruiken. Karnemelk lijkt me niet lekker, dan worden ze te zuur.
Ik ben zelf het recept kwijt, maar weet dat het daar staat, misschien kan iemand het daar nog even posten?
Ik ben zelf het recept kwijt, maar weet dat het daar staat, misschien kan iemand het daar nog even posten?
vrijdag 22 juni 2012 om 12:13
Is het niet deze:
Ontbijtmuffins
200 ml (soja, amandel of rijst) melk
100 ml verse sinaasappelsap
1 ei, losgeklopt
5 eetlepels olijfolie
100 gram havermout
125 gram speltmeel, vermengd met
2 theelepels bakpoeder
Handje noten, gehakt
5 dadels in kleine stukjes
1 geraspte appel
Snuf zout
Merg van 1 vanillestokje
Theelepel kaneel
Verwarm de oven voor op 200 graden. Doe de havermout in de melk en laat een kwartiertje staan.
Doe alle andere ingrediënten bij het havermout-melkmengsel.
Vul een muffinvorm (goed ingevet of bekleed met papieren vormpjes) met het deeg. Genoeg voor 12 muffins. Bak 20 tot 25 minuten.
Ontbijtmuffins
1 ei, losgeklopt
5 eetlepels olijfolie
100 gram havermout
2 theelepels bakpoeder
Handje noten, gehakt
1 geraspte appel
Snuf zout
Merg van 1 vanillestokje
Theelepel kaneel
Verwarm de oven voor op 200 graden. Doe de havermout in de melk en laat een kwartiertje staan.
Vul een muffinvorm (goed ingevet of bekleed met papieren vormpjes) met het deeg. Genoeg voor 12 muffins. Bak 20 tot 25 minuten.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
zaterdag 23 juni 2012 om 12:06
maandag 16 juli 2012 om 21:51
He, wat leuk! Dit lijkt ook wel op mijn experimenten.
Mijn variant is gebaseerd op iers sodabrood.
iers sodabrood en info over bakpoeder en "baking soda"
Zelf gebruik ik vaak speltmeel ipv tarwemeel en een mix van sinaasappelsap en sojamelk ipv karnemelk.
Verder nog wat rozijnen, nootjes of gedroogde abrikozen erdoor. Of een handje havermout, muesli of lijnzaad. Kokos wil ik ook nog een keertje proberen.
Nu heb ik de ontbijtmuffins in de oven staan. Geen ei toegevoegd en wat minder olie maar wel een hele grote appel, dus ik ben benieuwd hoe het wordt.
Mijn variant is gebaseerd op iers sodabrood.
iers sodabrood en info over bakpoeder en "baking soda"
Zelf gebruik ik vaak speltmeel ipv tarwemeel en een mix van sinaasappelsap en sojamelk ipv karnemelk.
Verder nog wat rozijnen, nootjes of gedroogde abrikozen erdoor. Of een handje havermout, muesli of lijnzaad. Kokos wil ik ook nog een keertje proberen.
Nu heb ik de ontbijtmuffins in de oven staan. Geen ei toegevoegd en wat minder olie maar wel een hele grote appel, dus ik ben benieuwd hoe het wordt.
zaterdag 29 september 2012 om 14:04
quote:S7rin schreef op 22 juni 2012 @ 12:13:
Is het niet deze:
Ontbijtmuffins
1 ei, losgeklopt
5 eetlepels olijfolie
100 gram havermout
2 theelepels bakpoeder
Handje noten, gehakt
1 geraspte appel
Snuf zout
Merg van 1 vanillestokje
Theelepel kaneel
Ik heb ze gemaakt maar ze bleven te nat. Na 50 min. in de oven zelfs.
Daarna heb ik het beslag nog een keer gemaakt maar dan met minder melk en minder verse sinaasappelsap en in een bakblik gedaan. Na 45 min. uit de oven gehaald en het is aan de binnenkant nog een beetje plakkerig. De smaak is goed en de geur helemaal maar ik heb het idee dat dit niet zo hoort. Hoort zo'n muffin net zo droog binnenin te zijn als een cake?
Is het niet deze:
Ontbijtmuffins
1 ei, losgeklopt
5 eetlepels olijfolie
100 gram havermout
2 theelepels bakpoeder
Handje noten, gehakt
1 geraspte appel
Snuf zout
Merg van 1 vanillestokje
Theelepel kaneel
Ik heb ze gemaakt maar ze bleven te nat. Na 50 min. in de oven zelfs.
Daarna heb ik het beslag nog een keer gemaakt maar dan met minder melk en minder verse sinaasappelsap en in een bakblik gedaan. Na 45 min. uit de oven gehaald en het is aan de binnenkant nog een beetje plakkerig. De smaak is goed en de geur helemaal maar ik heb het idee dat dit niet zo hoort. Hoort zo'n muffin net zo droog binnenin te zijn als een cake?
zondag 30 september 2012 om 01:47
op het south beach forum staat ook een lekker recept van havermout muffins:
225 ml magere yoghurt
75 gr havermout
140 gr volkorenbloem
vanille essence
vloeibare zoetstof
bakpoeder
1 groot ei
kaneel
zout
gehakte walnoten
half kopje olijfolie
yoghurt en havermout mengen in een kleine kom en 30 minuten laten staan.
in een middelgrote kom de bloem, bakpoeder, kaneel, zout en walnoten mengen.
in een grote schaal het ei, olie, vanille essence, zoetstof mengen.
meng het havermengsel door het ei/olie mengsel en daarna het bloem mengsel erbij.
Alles in muffinvormpjes doen en ongeveer 2o minuten in de oven.
Als variatie kun je chocola of appel door het beslag doen.
225 ml magere yoghurt
75 gr havermout
140 gr volkorenbloem
vanille essence
vloeibare zoetstof
bakpoeder
1 groot ei
kaneel
zout
gehakte walnoten
half kopje olijfolie
yoghurt en havermout mengen in een kleine kom en 30 minuten laten staan.
in een middelgrote kom de bloem, bakpoeder, kaneel, zout en walnoten mengen.
in een grote schaal het ei, olie, vanille essence, zoetstof mengen.
meng het havermengsel door het ei/olie mengsel en daarna het bloem mengsel erbij.
Alles in muffinvormpjes doen en ongeveer 2o minuten in de oven.
Als variatie kun je chocola of appel door het beslag doen.
Love the life you live